Методична розробка уроку: «Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні)» з предмету «Трудове навчання» включає план-конспект уроку, мультимедійний супровід до уроку, комікс для мотивації на уроці і дидактичний матеріал для перевірки доступності викладання. Так як основна задача предмету «трудове навчання» –розвиток творчих здібностей, елементів графічної грамоти, вмінь працювати в команді та навичок виконання операцій з ручних технік обробки матеріалів, то даний урок має сформувати в учнів загальні принципи формоутворення предметного середовища і об'єктів праці.
Також методична розробка уроку побудована на основі розроблених методичних рекомендацій: «Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні)»щодо впровадження технології емпауерменту у процес навчально-трудової діяльності учнів 8 класу. .
Методична розробка уроку трудового навчання
Методична розробка уроку з предмету
Тема:
«Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні)»
Кривий Ріг-2015
Анотація
Методична розробка уроку: «Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні)» з предмету «Трудове навчання» включає план-конспект уроку, мультимедійний супровід до уроку, комікс для мотивації на уроці і дидактичний матеріал для перевірки доступності викладання. Так як основна задача предмету «трудове навчання» –розвиток творчих здібностей, елементів графічної грамоти, вмінь працювати в команді та навичок виконання операцій з ручних технік обробки матеріалів, то даний урок має сформувати в учнів загальні принципи формоутворення предметного середовища і об'єктів праці.
Також методична розробка уроку побудована на основі розроблених методичних рекомендацій: «Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні)»щодо впровадження технології емпауерменту у процес навчально-трудової діяльності учнів 8 класу. .
Пояснення стосовно проведення уроку
Урок з теми «Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні)» має на меті ознайомлення з класифікацією хімічних волокон, їх виробництвом, перевагами та недоліками порівняно з натуральними матеріалами; їх впливом на здоров’я людини і навколишнє середовище;
Актуалізація опорних знань та викладання матеріалу супроводжується презентацією.
Активізація уваги учнів проводиться у вигляді рольової гри. Під час мотивації використовується аналіз коміксів із зображеннями конструкційних матеріалів та проводиться гра завдання якої полягає у з’ясуванні, як матеріал пов’язаний між, собою і як стосується уроку
Під час закріплення нової теми учні створюють власний комікс. Учнівська діяльність в цілому буде складатися з таких етапів: об’єднання у групи; завдання (інструктаж) групам; колективна робота над коміксом.
8 клас Урок №1
Розділ програми:Проектування та виготовлення швейних виробів.
Тема уроку:Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні).
Мета уроку:дидактична: ознайомити учнів з класифікацією хімічних волокон, їх виробництвом, перевагами та недоліками порівняно з натуральними матеріалами; їх впливом на здоров’я людини і навколишнє середовище;
розвиваюча:організувати дослідницьку самостійну діяльність учнів; розвивати технологічне, логічне та критичне мислення, вміння порівнювати, аналізувати;культуру мовлення за допомогою коміксів;
виховна:виховувати свідоме ставлення до екологічних проблем; привчати дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог та правил з охорони праці під час виконання робіт.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність: презентація, комікс
Обладнання: мультимедійна дошка, мультимедіа, комп’ютер.
Міжпредметні зв'язки: біологія, хімія, образотворче мистецтво, література.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………….. |
1 хв. |
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів……………………….. |
6 хв. |
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів…………... Повідомлення теми та завдань уроку………………………….. |
3 хв. 1 хв. |
ІV. Вивчення нового матеріалу………………………………………
|
20 хв. |
V. Закріплення нових знань………………………………………… |
10 хв. |
VІ. Рефлексія………………………………………………………… |
1 хв. |
VІІ. Підсумки уроку…………………………………………………. |
2 хв. |
VІІІ. Домашнє завдання……………………………………………... |
|
Хід уроку
Активізація уваги учнів проводиться у вигляді рольової гри «Конструкторське бюро». Учням пропонується виконати такі творчі завдання: пояснити чим відрізняються штучні та синтетичні волокна; запропонувати нетрадиційне використання волокон; придумати дизайн штучної та синтетичної тканини.
«Конструкторське бюро». Учням необхідно розподілитися на ролі та пройти співбесіду, на якій будуть визначені головні інженери конструкторського бюро. Вони будуть відповідати за роботу в команді. На співбесіді треба назвати більше всього відмінностей між штучними та синтетичними тканинами. За одну правильну відмінність надається один бал. Хто більше всього балів набрав той головний інженер (обирається три головних інженера). По рядам учні діляться на групи, а головний інженер відповідає за свою команду. Командам надається завдання:
1.Запропонувати нетрадиційне використання волокон;
2.Придумати дизайн штучної та синтетичної тканини;
Яка команда краще виконує завдання – виграє. Активні учні нагороджуються оцінками.
Використовується аналіз коміксів із зображеннями конструкційних матеріалів з наступним блоком запитань: як поданий конструкційний матеріал пов’язаний з темою уроку? Про який вид діяльності чи конструкційних матеріалів йде мова?
Використовується гра «Знаю, Хочу знати. Дізнався». В презентації показані (Див. Слайд № 4) зображення виробів із натуральних, штучних та синтетичних волокон. Завдання: з’ясувати, як цей матеріал пов’язаний між, собою і як стосується уроку. Приклад див. нижче:
Вироби із натуральних, штучних та синтетичних волокон.
Відповідь учнів: Штучні і синтетичні волокна пов’язані між собою тим що вони є хімічними та виробляються лише в лабораторії.
Узагальнення вчителя:З роками натуральні волокна все менше задовольняли людину, тому в усьому світі вчені шукали їм заміну. Вони хотіли знайти такі хімічні волокна, які б були дешевшими, кращими ніж натуральні. Сьогодні на уроці ми ознайомимось з класифікацією хімічних волокон, їх виробництвом, перевагами та недоліками, порівняно з натуральними матеріалами;
Повідомлення теми:«Конструкційні матеріали та їх вибір. Матеріали хімічного походження (штучні, синтетичні)»
1.Поняття про матеріали хімічних походжень
Конструкційними називають матеріали, які застосовують для створення різних деталей машин і механізмів, будинків, приборів тощо. Композиційні матеріали – принципово новий клас конструкційних матеріалів , без яких неможливий прогрес у машинобудуванні, приладобудуванні, авіакосмічній промисловості та інших галузях техніки. Однак без застосування хімічних методів обробки різних матеріалів, без їх взаємного поєднання, перетворення одних речовин в інші неможлива інтенсифікація всіх сфер промислового і сільськогосподарського виробництва.
? Які предмети,створені за допомогою хімічних речовин, вам відомі?
Роль хімії у діяльності людини на сьогодні дуже велика. Ми живемо в світі полімерів,синтетичних матеріалів і тканин, створених за допомогою хімії. Для виготовлення одягу, взуття, меблів,предметів домашнього вжитку використовують хімічні волокна, штучну шкіру, барвники та пластичні маси.
? Виходячи с нашої теми як ви вважаєте як поділяються хімічні волокна?
Хімічні речовини поділяють на штучні і синтетичні. Штучні речовини отримують з різної природної сировини – деревини, відходів бавовни, металів, лушпиння насіння, стрижнів кукурудзяних початків, кісток тварин, сої та ін..
Синтетичні речовини отримують шляхом переробки продуктів газів, нафти, кам’яного вугілля за допомогою складних хімічних реакцій, Це ви будете вивчати на уроках хімії.
? Які екологічні проблеми спричиняє хімічна промисловість?
Як відомо хімічна промисловість має дуже велике значення для розвитку багатьох галузей , але займає четверте місце серед галузей, що забруднюють навколишнє середовище.
2.Виробництво та класифікація хімічних волокон
Сировиною для виготовлення штучних волокон слугує целюлоза, яку отримують з відходів деревообробної чи бавовняної промисловості. Для виробництва синтетичних волокон використовують високомолекулярні сполуки-полімери.
Виробництво хімічних волокон здійснюється протаскуванням підготовленої вихідної маси полімеру крізь наконечник прядильної машини,яка називається фільєрою.
?Як ви вважаєте які існують етапи виробництва хімічних волокон?
Учням пропонується за допомогою піраміди ознайомитись з етапами виробництва хімічних волокон.
I етап. Приготування прядильного розчину. Всі волокна отримують із розчинів та розплавів, які називаються прядильними розчинами.
II етап. Формування ниток.
III етап. Обробка волокна. Для видалення сірчаної кислоти, нитка проходить промивку, сушку, крутку, термічну обробку для закріплення крутки. Деякі волокна відбілюють та фарбують, обробляють розчином мила для надання м’якості.
При виготовленні штапельного волокна окремі нитки з багатьох фільєр з’єднуються в товстий джут, який після операцій обробки розрізають на волокна заданої довжини. Таким чином, штапельними називають короткі хімічні волокна. Для виробництва штапельного волокна використовують фільєра великого розміру з числом отворів 1600-12000.
Хімічні волокна поділяються на штучні та синтетичні. На дошці висить схема «Види текстильних волокон».
3.Властивості тканин із хімічних волокон
Як відомо,тканини виробляють з пряжі, виготовленої з певного виду волокон. Тому вони набувають тих самих властивостей, що й волокна.
Тканинам з віскозних волокон притаманна м'якість, розтяжність,стійкість до тертя, гарна гігроскопічність і світлостійкість.
Тканини з ацетатних і триацетатних волокон тонші, м'якші, легші, ніж віскозні і мають кращий блиск. Проте за гігроскопічністю, міцністю,зносостійкістю вони поступаються віскозним.
Синтетичні тканини виробляють з волокон різноманітного сировинного походження. Кожен вид синтетичних волокон має свої певні властивості.
Металеві та металізовані нитки теж належать до хімічних. Їх виробляють поступовим витягуванням тонкого дроту з м'яких металів: міді її сплаву з нікелем та іншими металами. Іноді їх покривають тонким шаром золота або срібла.
Синтетичні волокна застосовують як у чистому вигляді, так і в суміші з натуральними і штучними волокнами для надання певних властивостей
? Хтось може навести приклад саме суміші з натуральних і штучних волокнах?
Штапельні,віскозні нитки використовують у суміші з вовняними, бавовняними, різними синтетичними для виготовлення тканин. Модифіковані капронові нитки, які мають поліпшені гігієнічні якості, використовують для виготовлення білизняних трикотажних виробів.
Учні створюють власний комікс. Учнівська діяльність в цілому буде складатися з таких етапів: об’єднання у групи; завдання (інструктаж) групам; колективна робота над коміксом.
Інструкція для творчої групи:
1. Шляхом колективного обговорення оберіть тему. Використайте для цього знання з пройденого вами матеріалу.
2. Продумайте сюжет. Сюжет повинен бути не тільки цікавим, але й надавати можливість вам проявити свою власну творчість та фантазію.
3. Розподіліть обов’язки між членами вашої групи. Зважайте на інтереси та схильності кожного члена вашої групи. Розподіл ролей повинен бути добровільним: автор, художник, колорист, летерер. У коміксах написи виконувати вручну.
4.Сплануйте свою роботу. Чітко дотримуйтеся плану. Не забувайте, що успіх групи залежить від роботи кожного члена групи.
5. Після створення коміксу підготуйтеся до презентації своєї роботи перед класом. Надайте можливість кожному члену групи виступити перед однокласниками та розповісти про свою роботу.
На допомогу учням надаються приклади коміксу.
Отже, ми розглянули загальні відомості про волокна хімічного походження. То ж дайте відповіді на такі питання: Що нового ви дізналися на уроці? Чи можна скористатись отриманими знаннями у повсякденному житті? Де, за яких умов це може бути?
ІІ.Заповнити таблицю
Схема «Види текстильних волокон»