Розглянуто на засіданні методичної комісії Протокол № від ___________________20 р. |
Затверджено Заступник директора з НВР ____________________ |
Завдання для написання контрольної роботи з навчальної дисципліни «Основи економічного аналізу»
для групи № ____________________________
з тем: Тема 1. Техніко-економічний аналіз ресурсів
Тема 2. Техніко-економічний аналіз виробництва продукції, робіт, послуг
Час виконання – 1 академічна година
Теоретична частина
Дайте відповіді на запитання. Наведіть два-три переконливі аргументи, які підтвердять Ваші міркування.
Практична частина (12 балів)
За даними, наведеними у таблиці, розрахувати показники та дати оцінку виконання плану за асортиментом і структурою випуску продукції
Асортимент |
За планом |
Фактично |
||
тис.т |
частка, % |
тис.т |
частка, % |
|
1. Портландцемент (марка «500») |
400 |
? |
481,1 |
? |
2. Цемент
у тому числі:
- марка «300» |
1775
1233 |
?
? |
1699,5
1044,1 |
?
? |
- марка «400» |
542 |
? |
655,5 |
? |
Разом |
2175 |
? |
? |
100 |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
з тематичної атестації
з навчальної дисципліни «Основи економічного аналізу»
з тем: Тема 1. Техніко-економічний аналіз ресурсів
Тема 2. Техніко-економічний аналіз виробництва продукції, робіт, послуг
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при виконанні теоретичної частини:
Кожна правильна та повна відповідь на питання – 4 бали.
Максимальна кількість балів за теоретичну частину – 12 балів.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при розв’язанні задачі
Вірно розрахована частка кожного виду продукції – 1 бал ( 10 показників = 10 балів);
Сформований в повному обсязі , економічно обґрунтований висновок – 2 бали.
Максимальна кількість балів за практичне завдання -12 балів.
1-2-3 бали – Учень частково виконав завдання. Під час розв’язання ситуації показав недостатні знання з навчального матеріалу. Допустив грубі помилки при обчислюванні структури (частки) обсягу виробництва цементу, у тестовому матеріалі – велика кількість виправлень. Висновок щодо відхилення фактичних показників від планових не сформовано.
4-5-6 бали – Учень в цілому виконав завдання, але припускає помилки. Не завжди може застосувати теоретичні знання для розв’язування завдань. Розрахунки показників структури (частки) обсягу виробництва цементу виконав частково, відповіді не завжди послідовні та вірні. Висновок щодо відхилення фактичних показників від планових сформовано частково.
7-8-9 бали - Учень виконав завдання у повному обсязі. Вільно застосовує теоретичний матеріал. Допускає незначні помилки в арифметичних розрахунках показників структури (частки) обсягу виробництва цементу , які не тягнуть за собою негативних наслідків Висновок щодо відхилення фактичних показників від планових сформовано в достатньому обсязі.
10-11-12 балів - Учень повністю виконав завдання. Вільно володіє теоретичним матеріалом, використовує одержанні знання і вміння під час розв’язання ситуаційних завдань. Розрахунки показників структури (частки) обсягу виробництва цементу виконано вірно. Висновок щодо відхилення фактичних показників від планових сформовано в повному обсязі.
Максимальна кількість балів за контрольну роботу – 24 бали.
Шкала відповідності
Рівні навчальних досягнень |
Бали за роботу |
1 |
1-2 |
2 |
3-4 |
3 |
5-6 |
4 |
7-8 |
5 |
9-10 |
6 |
11-12 |
7 |
13-14 |
8 |
15-16 |
9 |
17-18 |
10 |
19-20 |
11 |
21-22 |
12 |
23-24 |
Зразок відповіді
Директорська контрольна робота
з навчальної дисципліни
«Основи економічного аналізу»
Учениці (учня) групи № 12
________________________
Варіант 1
Дайте відповіді на запитання. Наведіть два-три переконливі аргументи, які підтвердять Ваші міркування.
1. У чому полягає суть методу порівняння? (4 бали)
Суть методу порiвняння полягає у порiвняннi явищ, i процесiв та показникiв,що їх характерезують для виявлення спiльних рис та вiдмiнностей.
Порiвняння найпоширенiший метод економiчного аналiзу,вiн вiдiграє велику роль в аналiтичних дослiдженнях.
2. Назвіть показники використання засобів виробництва. (4 бали)
Усі явища та процеси, пов'язані з різнобічною діяльністю підприємства, вимірюються економічними показниками, які є характеристикою конкретного об'єкта чи процесу, а також його економічної суті в числовому виразі.
Основними показниками використання засобів виробництва є:
• фондовіддача;
• фондоємність;
• фондоозброєність;
• середньорічна вартість основних засобів;
• коефіцієнт використання устаткування;
• амортизація;
• Рентабельність фондів.
Фондовідда́ча — це відношення вартості випущеної продукції у вартісному виразі до середньорічної вартості основних виробничих фондів.
Фондовіддача (ФВ) - визначається відношенням вартості товарної продукції (ТП) до середньорічної вартості основних виробничих фондів (ОВФ).
Фондомісткість (ФМ) зворотний показник фондовіддачі.
Фондоозброєність — це показник оснащеності праці виробничими основними фондами. Визначається відношенням середньорічної балансової вартості виробничих основних фондів до середньооблікової чисельності робітників або працівників.
Середньорічна вартість основних фондів розраховується з урахуванням часу їх введення та вибуття. Кількість місяців, що залишились до кінця року, розраховується, починаючи з наступного місяця, після місяця введення чи виведення основних фондів. Середньорічна вартість основних фондів (Всер) обчислюється за формулою:
Всер = Впоч + Ввв Твв/12 - Ввив Твив/12, грн
де
Впоч − початкова вартість основних фондів на 01.01 поточного року;
Ввв − первісна вартість введених протягом року основних фондів, грн;
Твв − кількість повних місяців до кінця року, протягом яких функціонуватимуть введені основні фонди;
Ввив − залишкова вартість виведених з експлуатації основних фондів протягом року, грн;
Твив − кількість повних місяців до кінця року з моменту виведення з експлуатації основних фондів.
Коефіцієнт використання обладнання – синтетичний показник, що вимірюється системою коефіцієнтів (Коефіцієнт використання наявного обладнання. Коефіцієнт використання встановленого обладнання. Коефіцієнт змінності роботи обладнання. Коефіцієнт екстенсивного навантаження. Коефіцієнт інтенсивного навантаження. Інтегральний коефіцієнт).
Амортизація (знос) – це систематичний розподіл вартості основих засобів по різним періодам протягом стоку його використання (експлуатації). Іншими словами, це поступове списання вартості ОЗ на витрати впродовж строку експлуатації.
Рентабельність фондів (Rф) - відношення прибутку (Пр) до середньорічної вартості основних виробничих фондів.
У кожного показника icнyє допустиме значення. Воно буде вiдрiзнятися в залежностi вiд того, до якої галузi належить дослIджуваний об’єкт, яку органiзаційно-правову форму має пiдприємство.
3. Назвіть можливі причини падіння обсягу виробництва продукції. (4 бали)
Обсяг виробництва важливий з економiчної точки зору показник розвитку бiзнесу. В аграрному секторі економіки можливою причиною падіння обсягу виробництва продукції є екстенсивне сільське господарство — спосіб ведення сільського господарства, при якому збільшення продуктивності досягається не за рахунок збільшення ефективності виробництва, а за рахунок введення у виробництво нових ресурсів, найчастіше — шляхом розширення посівних площ. Важливу роль у вирощуваннi зернових культур мають клiматичнi умови та комахи-шкідники. В галузi тваринництва причинами падіння обсягу виробництва продукції є:
скорочення поголiв’я худоби;
зменшення попиту на продукцiю;
зростання закупiвельних цiн на сировину;
зростання цiн електроенергiю;
перенасичення ринку дешевою iмпортною продукцiєю.
Практичне завдання
Завдання А (12 балів)
За даними, наведеними у таблиці, розрахувати показники та дати оцінку виконання плану за асортиментом і структурою випуску продукції
Асортимент |
За планом |
Фактично |
||
тис.т |
частка, % |
тис.т |
частка, % |
|
1. Портландцемент (марка «500») |
400,0 |
18,39 |
481,1 |
22,06 |
2. Цемент у тому числі: - марка «300» |
1775,0
1233,0 |
81,61
56,69 |
1699,6
1044,1 |
77,94
47,88 |
- марка «400» |
542,0 |
24,92 |
655,5 |
30,06 |
Разом |
2175,0 |
100 |
2 180,7 |
100 |
Відносна величина структури характеризує співвідношення частини та цілого. Вона показує, яку частину або скільки процентів становить частина від загального підсумку. Якщо ця відносна величина визначається у вигляді коефіцієнту, вона називається часткою, а якщо у процентах — питомою вагою.
ВВс = Частина/Ціле (сума частин)*100
За планом:
ВВс Портландцемент (марка «500») = Частина/Ціле (сума частин)*100 = (400/2175)*100 = 18,39%
ВВс Цемент = (1775/2175,0) *100 = 81,61 %
ВВс Цемент марка «300» = (1233,0/2175,0) * 100 = 56,69 %;
ВВс Цемент марка «400» = (542,0/2175,0) *100 = 24,92 %;
Перевірка відсотків:
100 % = 18,39 % + 81,61%;
81,61 % = 56,69 % + 24,92 %.
Фактично:
ВВс Портландцемент (марка «500») = Частина/Ціле (сума частин) = (481,1/2 180,7) * 100 =22,06 %;
ВВс Цемент = (1699,6/2 180,7) * 100 = 77,94 %;
ВВс Цемент марка «300» = (1044,1/2 180,7) * 100 = 47,88 %;
ВВс Цемент марка «400» = (655,5/2 180,7) * 100 = 30,06 %;
Перевірка відсотків:
100 % = 22,06 % + 77,94 %;
77,94 % = 47,88 % + 30,06 %.
Висновок
Великий вплив на результати господарської діяльності роблять асортимент (номенклатура) і структура виробництва і реалізації продукції. Своєчасне оновлення асортименту продукції (послуг) з врахуванням зміни кон'юнктури ринку є одним з найважливіших індикаторів ділової активності підприємства і його конкурентоспроможності.
Проаналізувавши розрахункові дані таблиці, можна зробити висновок, що фактичне виробництво портландцементу марки «500” в порівнянні з планом було перевиконано. Так, за планом виготовлення повинно бути на рівні 400 тисяч тон, а фактично отримали 481 тис.т.
Виробництво цементу марки ”300” було недовиконано на 188,9 тис.т (1044,1 -1233). В той же час обсяг виробництва цементу марки «400» був перевиконаний і склав фактично 655,5 тис.т проти запланованих 542 тис.т.
Розрахунок фактичної структури вказує на її зміни. Питома вага одних видів продукції зростає, а інших — зменшується.
Так, в фактичній структурі виробництва спостерігається зменшення частки цементу марки «300». Фактична структура асортименту показує, що частка Портландцементу збільшилася і дорівнює 22,06 % проти планового показника 18,39%.
Це свідчить про те, що адміністрація підприємства активно реагує на зміну кон'юнктури ринку, своєчасно оновлюючи асортимент продукції.
Час виконання – 1 академічна година
Теоретична частина (12 балів)
Дайте відповіді на запитання. Наведіть два-три переконливі аргументи, які підтвердять Ваші міркування.
Практична частина (12 балів)
Є такі дані про виробництво товарів народного споживання (ТНС) на підприємстві в 2019 – 2021 р:
Рік |
2019 |
2020 |
2021 |
Виробництво ТНС, тис. грн |
160 |
154 |
166 |
Визначте:
Відповідь оформіть в таблицю:
Таблиця 1
Виробництво ТНС, тис. грн за 2019 – 2021 рр.
Роки |
Виробництво ТНС, тис. грн |
абсолютний приріст |
темпи зростання |
темпи приросту |
абсолютні значення 1% приросту⃰ |
|||
Б |
Л |
Б |
Л |
Б |
Л |
|||
2019 |
160 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2020 |
154 |
-6 |
? |
96,25 |
? |
? |
? |
? |
2021 |
166 |
? |
12 |
? |
? |
3,75 |
? |
1,6 |
Середнє значення |
? |
? |
? |
? |
? |
? |
2,0 |
Х |
⃰Абсолютне значення 1% приросту – це відношення абсолютного приросту за певний період до темпу приросту за той самий період.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
з підсумкової атестації
директорської контрольної роботи
з навчальної дисципліни «Основи економічного аналізу»
з тем: Тема 1. Техніко-економічний аналіз ресурсів
Тема 2. Техніко-економічний аналіз виробництва продукції, робіт, послуг
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при виконанні теоретичної частини:
Кожна правильна та повна відповідь на питання – 4 бали.
Максимальна кількість балів за теоретичну частину – 12 балів.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів при розв’язанні задачі
Вірно розраховані: 1)базисні і ланцюгові характеристики динаміки: абсолютні прирости, темпи зростання і приросту, абсолютні значення 1% приросту; 2)середньорічне виробництво ТНС; 3)середньорічний абсолютний приріст; 4) середньорічний темп зростання і приросту – 0,71 бали ( 14 показників = єж.7810 балів);
Сформований в повному обсязі , економічно обґрунтований висновок – 2 бал.
Максимальна кількість балів за практичне завдання -12 балів.
1-2-3 бали – Учень частково виконав завдання. Під час розв’язання ситуації показав недостатні знання з навчального матеріалу. Допустив грубі помилки при обчислюванні : 1)базисні і ланцюгові характеристики динаміки: абсолютні прирости, темпи зростання і приросту, абсолютні значення 1% приросту; 2)середньорічне виробництво ТНС; 3)середньорічний абсолютний приріст; 4)середньорічний темп зростання і приросту, у тестовому матеріалі – велика кількість виправлень. Висновок щодо характеристик динамічного ряду виробництва ТНС не сформовано.
4-5-6 бали – Учень в цілому виконав завдання, але припускає помилки. Не завжди може застосувати теоретичні знання для розв’язування завдань. Розрахунки показників: 1)базисні і ланцюгові характеристики динаміки: абсолютні прирости, темпи зростання і приросту, абсолютні значення 1% приросту; 2)середньорічне виробництво ТНС; 3)середньорічний абсолютний приріст; 4)середньорічний темп зростання і приросту, виконав частково, відповіді не завжди послідовні та вірні. Висновок щодо характеристик динамічного ряду виробництва ТНС сформовано частково.
7-8-9 бали - Учень виконав завдання у повному обсязі. Вільно застосовує теоретичний матеріал. Допускає незначні помилки в арифметичних розрахунках показників: 1)базисні і ланцюгові характеристики динаміки: абсолютні прирости, темпи зростання і приросту, абсолютні значення 1% приросту; 2)середньорічне виробництво ТНС; 3)середньорічний абсолютний приріст; 4)середньорічний темп зростання і приросту, , які не тягнуть за собою негативних наслідків Висновок щодо характеристик динамічного ряду виробництва ТНС сформовано в достатньому обсязі.
10-11-12 балів - Учень повністю виконав завдання. Вільно володіє теоретичним матеріалом, використовує одержанні знання і вміння під час розв’язання ситуаційних завдань. Розрахунки показників: 1)базисні і ланцюгові характеристики динаміки: абсолютні прирости, темпи зростання і приросту, абсолютні значення 1% приросту; 2)середньорічне виробництво ТНС; 3)середньорічний абсолютний приріст; 4) середньорічний темп зростання і приросту, виконано вірно. Висновок щодо характеристик динамічного ряду виробництва ТНС сформовано в повному обсязі.
Максимальна кількість балів за контрольну роботу – 24 бали.
Шкала відповідності
Рівні навчальних досягнень |
Бали за роботу |
1 |
1-2 |
2 |
3-4 |
3 |
5-6 |
4 |
7-8 |
5 |
9-10 |
6 |
11-12 |
7 |
13-14 |
8 |
15-16 |
9 |
17-18 |
10 |
19-20 |
11 |
21-22 |
12 |
23-24 |
Зразок відповіді
Директорська контрольна робота
З предмету “Основи економічного аналізу”
учениці (учня) групи
______________________________-
Варіант 2
Дайте відповіді на запитання. Наведіть два-три переконливі аргументи, які підтвердять Ваші міркування.
Метод порівняння - Порівняння порівнянних показників для визначення відхилень від планових показників, встановлення їх причини і виявлення резервів. Порівняння однорідних показників, що характеризують різні об'єкти управління
Індексний метод - Співвіднесення поточних показників і показників базового періоду. Як відносні показники індекси необхідні для опеньки виконання планових завдань, для визначення динаміки явищ і процесів
Факторний аналіз - Виявлення основних факторів, що визначають стан і зміна керованого об'єкта
Балансовий метод - Зіставлення взаємопов'язаних показників з метою з'ясування і вимірювання їх взаємного впливу. При застосуванні балансового методу аналізу зв'язок між окремими показниками виражається у формі рівності підсумків, отриманих в результаті різних зіставлень
Метод статистики - Відображення числових показників, що характеризують протікання різних процесів. У статистичному дослідженні здійснюються реєстрація, облік первинних даних з використанням спеціальних форм; систематизація та групування даних за певними ознаками; подання даних у зручному для сприйняття та аналізу вигляді; проведення аналізу щодо з'ясування суті процесів і взаємозв'язків складових їх елементів
Графічний метод - Подання статистичних показників в графічній формі ;. Графічні зображення показників розрізняють за призначенням (діаграми порівняння, хронологічні та контрольно-планові графіки), а також але способом побудови (лінійні, стовпчикові, кругові, об'ємні, координатні та ін.). При правильній побудові графічні засоби володіють наочністю, виразністю, доступністю.
2. Вказати етапи проведення аналізу продуктивності праці
- встановлення причин відхилення фактичних показників продуктивності праці від планових (базових);
- визначення ступеня впливу кожного фактора, що викликав ті чи інші відхилення;
- оцінка фактичної ефективності виконаних організаційно-технічних заходів, її відхилень від розрахункової ефективності, причин цих відхилень;
- виявлення невикористаних можливостей економії трудовитрат;
- пофакторний аналіз резервів зростання продуктивності праці і зниження трудомісткості по підрозділах організації і по організації в цілому;
- розробка та економічне обґрунтування організаційно-технічних заходів щодо використання виявлених резервів;
- обґрунтування планів підвищення продуктивності праці на майбутній період;
- формування інформаційної бази для прийняття управлінських рішень.
3. Назвіть можливі резерви підвищення обсягу реалізації продукції
Під резервами зростання обсягів виробництва і реалізації продукції розуміють можливості їх збільшення за рахунок поліпшення використання всіх видів ресурсів підприємства.
Резервами підвищення обсягу реалізації продукції можуть бути:
- поліпшення використання трудових ресурсів:
- створення додаткових робочих місць;
- скорочення втрат робочого часу;
- підвищення рівня продуктивності праці;
- за рахунок поліпшення використання основних фондів:
- придбання додаткових машин і устаткування;
- більш повне використання їх фонду робочого часу;
- підвищення продуктивності роботи обладнання;
- за рахунок поліпшення використання сировини і матеріалів:
- додаткове придбання сировини і матеріалів;
- скорочення надпланових відходів сировини і матеріалів;
- скорочення норм витрат сировини і матеріалів на одиницю продукції.
Практична частина (12 б)
Є такі дані про виробництво товарів народного споживання (ТНС) на підприємстві в 2019– 2021 р:
Рік |
Виробництво ТНС, тис. грн |
Абсолютний приріст |
Темп росту, % |
Темп приросту, % |
|||
базисний |
ланцюговий |
базисний |
ланцюговий |
базисний |
ланцюговий |
||
2019 |
160 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2020 |
154 |
-6 |
-6 |
0,96 |
0,96 |
-4 |
-4 |
2021 |
166 |
6 |
12 |
1,04 |
1,08 |
4 |
8 |
Середнє |
160 |
0 |
6 |
1 |
1,02 |
0 |
2 |
Визначте:
Рішення:
1. Абсолютний приріст
базисний:
2020 рік = 154-160= -6 тис.грн
2021 рік = 166-160= 6 тис.грн
ланцюговий:
2020 рік = 154-160 = -6 тис. грн
2021 рік = 166-154 = 12 тис. грн.
2. Темп росту
базисний :
2020 рік= 154/160 = 0,96 %
2021 рік = 166/160 = 1,04 %’
ланцюговий:
2020 рік= 154/160 = 0,96 %
2021 рік: 166/154 = 1,08 %
Середнє значення - 1,02 %
3. Темп приросту
Тп = Тр-100 ;
Ланцюговий
Тп 2020 = 0,96 -100 = -4%;
Тп 2021 = 108 -100 = 8 %.
Середнє значення = 2%
Висновок
Наведені розрахунки динаміки виробництва товарів народного споживання свідчать про спад виробництва в 2020 році та про його збільшення в 2021 р. Так, в 2020 році спад виробництва склав 6 тис. грн або 4%. В 2021 році виробництво ТНС виросло на 4% в порівнянні з 2009 роком і на 8 % в порівнянні з 2020 роком.
Зразок
Звіт
____________________________________________________________________
(ПІБ викладача)
про рівень навчальних досягнень учнів групи _________________________
з предмету «Основи економічного аналізу»
Підібрані тексти контрольних робіт відповідно до програм з професійної підготовки для виявлення рівня навчальних досягнень учнів.
Результати контрольних робіт показали, що програму здобувачі освіти групи ____ професії «______________________________________» засвоїли на достатньому рівні. На правильні відповіді припадає _____________, що відповідає оцінці ___ бали.
Добре засвоїли учні теми: «Аналіз виробництва продукції, робіт, послуг: значення і завдання аналізу виробництва продукції; аналіз обсягів виробництва продукції; аналіз асортименту і структури випуску продукції», «Аналіз попиту, стану ринку та обсягу реалізації продукції», «Теоретичні основи економічного аналізу».
Аналіз контрольної роботи з основ економічного аналізу засвідчив, що учні знають методи економічного аналізу, вміють обчислювати абсолютні та відносні величини структури і виконання плану. Можуть проводити аналіз виробництва продукції та продуктивності праці. Учні мають уявлення про ряди динаміки, проводити їх аналіз та розраховувати базисні і ланцюгові характеристики динаміки: абсолютні прирости, темпи зростання і приросту, абсолютні значення 1% приросту; середньорічне виробництво ТНС; середньорічний абсолютний приріст; середньорічний темп зростання і приросту.
Кількість учнів за списком ___. Присутніх - ____. Відсутніх - ___.
Із ____ учнів написали роботу:
на високому рівні __ чол., що ___ % учнів;
на достатньому рівні ___ чол., що ___ % учнів;
на середньому рівні __ чол., що ___ % учнів;
на початковому рівні ___ чол., що ___ % учнів.
У значної кількості учнів, при написанні контрольної роботи, виникали труднощі з повним розкриттям питань резервів підвищення обсягу реалізації продукції та сукупності показників аналізу. В переважної кількості учнів були проблеми з розрахунком абсолютного значення 1% приросту та формуванням економічно обґрунтованих висновків до розрахунків.
З аналізу контрольної роботи можна зробити висновок, якість навчальних досягнень учнів склала _____%.