Завдання для перевірки знань учнів з теми "Еволюційне вчення. Природний та штучний добір" містять:
- тести із варіантами відповідей;
- вправу "виправ помилку";
- вправу "ситуація".
Завдання для перевірки знань учнів
Тема. Еволюційне вчення. Природний та штучний добір
«Виправ помилку» (кожна правильна відповідь – 0,5 бала)
Перелічені нижче положення розподілені на групи та віднесені до заслуг певного вченого. Але зроблено це невірно. Виправте помилки та складіть правильну відповідність.
|
К. Лінней |
Ж. Б. Ламарк |
Ч. Дарвін |
Невірне співвідношення |
1, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 16, 19, 21 |
2, 3, 9, 12, 13, 17 |
1, 4, 5, 8, 10, 14, 15, 18, 20 |
Вірне співвідношення |
|
|
|
1. види виникли шляхом еволюції від тих видів, які жили колись.
2. види створені творцем.
3. види незмінні, постійні, вічні, еволюції немає.
4. види непостійні, повільно змінюються, еволюціонують.
5. пристосованість - результат еволюції.
6. пристосованість організмів – результат еволюції шляхом природного добору.
7. основна рушійна сила еволюції в природі – природний добір.
8. основна рушійна сила еволюції в природі – прагнення організмів до прогресу та вдосконалення.
9. організми володіють тільки спадковістю.
10. для організмів характерна спадковість і мінливість.
11. у природі причиною природного добору є боротьба за існування.
12. вперше розробив систему організмів, хоч і штучну.
13. ввів принцип подвійних назв видів.
14. вперше побудував систематику тварин у висхідному, еволюційному порядку.
15. визнав “закон” успадкування нових ознак, набутих в результаті вправляння чи не вправляння органів.
16. такого “закону” не визнавав: не кожна нова ознака успадковується.
17. за своїм світоглядом - метафізик, ідеаліст.
18. вперше виступив з критикою метафізичних ідей в біології.
19. матеріаліст, спростовував метафізичні й ідеалістичні погляди на види.
20. вперше створив еволюційну теорію.
21. вперше створив наукову теорію еволюції органічного світу.
Тести (кожна правильна відповідь – 1бал)
а) процес, який застосовує людина для виведення нових порід тварин, сортів рослин та штамів мікроорганізмів;
б) процес, у результаті якого виживають і дають після себе потомство найбільш пристосовані до даних умов організми;
в) явище суперництва особин однієї статі за парування з особинами іншої статі;
г) сукупність взаємозв’язків між особинами одного чи декількох видів, а також з факторами довкілля.
а) процес, який застосовує людина для виведення нових порід тварин, сортів рослин та штамів мікроорганізмів;
б) процес, у результаті якого виживають і дають після себе потомство найбільш пристосовані до даних умов організми;
в) явище суперництва особин однієї статі за парування з особинами іншої статі;
г) сукупність взаємозв’язків між особинами одного чи декількох видів, а також з факторами довкілля.
3. Укажіть, як називається еволюційне перетворення, пов’язане з підвищенням рівня організації:
а) ароморфоз;
б) ідіоадаптація;
в) загальна дегенерація;
г) біологічний регрес.
4. Укажіть елементарну одиницю еволюції:
а) порода тварин;
б) сорт рослин;
в) популяція;
г) вид.
5. Укажіть форму ізоляції, яку спостерігають за умов роз’єднання популяцій певними просторовими перешкодами:
а) екологічна;
б) географічна;
в)сезонна;
г) генетична.
6. Зазначте, як називається здатність до наслідування добре захищених організмів погано захищеними:
а) дивергенція;
б) конвергенція;
в) атавізми;
г) мімікрія.
7. Знайдіть приклади ідіоадаптацій:
а) виникнення квітки;
б) утворення ластів у ластоногих;
в) зникнення кишечника у стьожкових червів;
г) поява щелеп у хребетних тварин.
8. У селекції мікроорганізмів застосовують :
а) дію мутагенних чинників;
б)метод гібридизації;
в) індивідуальний добір;
г) штучне схрещування різних штамів.
9. Рушійні сили еволюції за Ч.Дарвіном:
а) невизначена (спадкова) мінливість;
б) природний добір;
в) «внутрішнє прагнення» організмів до прогресу;
г) боротьба за існування.
10. Рушійною силою еволюції є природний добір, який діє на:
а) сукупність фенотипів популяції;
б) окрему особину;
в) сукупність генотипів популяції;
г) окремий вид.
«Ситуація» (кожна правильна відповідь – 4бали)
Яка форма природного добору : рушійний , стабілізуючий, розриваючий діє у випадках: (відповідь обґрунтуйте)
а) у передмісті Манчестера темна форма метелика березового п’ядака витиснула світлу форму приблизно на 20 років______________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
б) дрібні океанічні острови – природні лабораторії еволюції. Дарвін помітив на них: безкрилість або довгі крила; карликовість або гігантизм _________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________
в) стійко закріплені пропорції і розміри частин квітки у комах – запилювачів______________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________