Збірка тестових завдань психологічного аналізу групи у ВНЗ 1-2 ступенів та старшої школи. Завдання підготовлено як для вчителів, так і для учнів.Матеріал рекомендовано використовувати як індивіуально, так і в груповому форматі.
Міністерство освіти і науки України
Коледж Подільського державного аграрно-технічного університету
«На допомогу куратору»
комплекс тестових завдань
для кращого пізнання студентського колективу
Укладач: Мацарська В.Б.
2018
Зміст
Тест «Як ви розумієте своїх дітей?»
Дайте відповідь «так», «ні» або «не знаю» на такі запитання:
1. На деякі вчинки дитини ви часто реагуєте «вибухом», а потім шкодуєте про це.
2. Деколи ви користуєтеся допомогою або порадою інших осіб, коли не знаєте, коли не знаєте, як реагувати на поведінку вашої дитини.
3. Ваша інтуїція і досвід — кращі порадники у вихованні дитини.
4. Деколи вам трапляється довіряти дитині секрет, який би нікому іншому не розказали.
5. Вас ображає негативна думка інших людей про вашу дитину?
6. Вам траплялося просити у дитини вибачення за свою поведінку?
7. Чи вважаєте ви, що дитина не повинна мати секретів від своїх батьків?
8. Помічаєте ви між своїм характером і характером дитини різницю, яка іноді приємно дивує вас?
9. Ви надто сильно переживаєте неприємності або невдачі вашої дитини.
10.Чи можете утриматися від купівлі цікавої іграшки для дитини (навіть якщо у вас є гроші) тому, що знаєте: дома їх є багато?
11.Ви знаєте, що до певного віку кращий виховний аргумент для дитини — фізичне покарання (пасок).
12.Ваша дитина саме така, про яку ви мрієте.
13.Ваша дитина завдає більше турбот, аніж радощів.
14.Чи здається вам, що ваша дитина навчає вас по-новому думати, поводитися?
15.Чи бувають у вас прикрощі з вашою дитиною?
Нарахуйте по 10 балів за кожну відповідь «так» на запитання: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 і за кожну відповідь «ні» на запитання: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15. За кожну відповідь «не знаю» — по 5 балів.
100-150 балів. У вас великі здібності до правильного розуміння своєї дитини. Ваші судження і погляди — добрі союзники у розв’язанні виховних проблем. Якщо й на практиці ваша поведінка відкрита, терпляча, вас можна визнати за приклад для наслідування. Можливо, до ідеалу бракує лише одного штриха. Ним може стати думка вашої дитини. Спробуйте її з’ясувати.
50-99 балів. Ви на вірному шляху до розуміння дитини. Свої тимчасові труднощі у вихованні ви маєте розв’язати, починаючи з себе. І не намагайтеся виправдатися браком часу або характером дитини. Є проблеми, на які ви маєте реальний вплив, а тому спробуйте це використати. Розуміти — це не завжди приймати. Не лише дитину, а й власну особистість.
0-49 балів. Здається, можна більше співчувати вашій дитині, ніж вам, оскільки її батько не є добрим другом і провідником на шляху здобуття життєвого досвіду. Але ще не все втрачено. Якщо ви хочете щось зробити для своєї дитини, то спробуйте. Можливо, вам допоможуть у цьому поради інших. Буде нелегко, але щасливе життя дитини того варте.
Десять кроків, щоб стати кращими батьками
1. Любов є найважливішою потребою усіх дітей і однією з основних передумов позитивної поведінки дитини. Батьківська любов допомагає дитині формувати впевненість у собі, викликає почуття власної гідності.
2. Прислуховуйтесь до того, що говорить Ваша дитина. Цікавтеся тим, що вона робить і відчуває.
3. Всі взаємостосунки, в тому числі й ті, що будуються на любові й довірі, потребують певних обмежень. Батьки самі мають визначити ці обмеження для дітей. Пам’ятайте, що порушення дітьми будь-яких обмежень є для них природним процесом пізнання, і не варто це розцінювати як прояв неслухняності. Діти почуваються більш безпечно, коли батьки також дотримуються визначених ними обмежень.
4. Сміх допомагає розрядити напружену ситуацію. Часом батьки бувають занадто серйозними. Це заважає їм сповна відчути радість батьківства. Вмійте побачити веселі моменти й дозволяйте собі сміх при кожній нагоді.
5. Намагайтесь побачити світ очима Вашої дитини і зрозуміти її почуття. Пригадайте, як Ви почувалися. Коли були дитиною, і яким незрозумілим здавався Вам світ дорослих, коли в Вами чинили несправедливо.
6. Хваліть і заохочуйте дитину. Сподівайтеся, що дитина поводитиметься добре, й заохочуйте докладати зусиль для цього. Хваліть її за хорошу поведінку.
7. Поважайте свою дитину так, як поважали б дорослого. Дозвольте дитині брати участь у прийнятті рішень, особливо тих, що стосуються її. Прислухайтеся до думки дитини. Якщо Ви змушені сказати дитині щось неприємне, подумайте, яким чином Ви сказали б це дорослому. Вибачайтеся, якщо вчинили неправильно по відношенню до дитини.
8. Плануйте розпорядок дня дитини. Малі діти почуватимуться більш безпечно, якщо дотримуватимуться чіткого розпорядку дня.
9. У кожній сім’ї є свої правила. Будьте послідовними і їх дотриманні, про намагайтеся виявляти певну гнучкість щодо дотримання цих правил маленькими дітьми. Діти можуть бути введені в оману, якщо одного дня правило виконується, а іншого – відміняється.
10. Не забувайте про власні потреби! Коли батьківство починає надто нагадувати важку працю, і ви відчуваєте, що Вам бракує терпіння, приділіть трохи часу лише собі. Робіть те, що приносить Вам задоволення. Якщо Ви розумієте, що втрачаєте контроль над собою і можете накричати на дитину, образити, принизити чи вдарити її, залиште дитину на кілька хвилин, порахуйте до десяти і заспокойтеся.
Тест «Які ви батьки?»
1. Чи вважаєте ви, що у вашій сім’ї є взаєморозуміння з дітьми?
2. Чи ведуть ваші діти з вами задушевні бесіди, чи радяться з особистих питань?
3. Чи цікавляться діти вашою роботою?
4. Чи знаєте ви друзів своїх дітей?
5. Чи бувають друзі вашої дитини у вас вдома?
6. Чи беруть ваші діти разом з вами участь у господарських справах?
7. Чи є у вас із дітьми спільні справи, захоплення?
8. Чи беруть діти участь у підготовці сімейних свят?
9. Чи бажають діти, щоб під час дитячих свят ви були разом із ними?
10. Чи обговорюєте ви з дітьми телепередачі, прочитані книги?
11. Чи берете разом із дітьми участь в екскурсіях, походах, прогулянках?
12. Чи віддаєте ви перевагу відпочинку (проведенню вільного часу) з дітьми?
Ключ до тесту
Виставте собі по два бали за кожну позитивну відповідь; по одному балу – за відповідь “іноді”; нуль балів – за негативну відповідь.
Підрахуйте бали.
Якщо ви набрали більше, ніж 20 балів, то у стосунках з дітьми у вас все гаразд. Якщо ви набрали від 10 до 20 балів, то стосунки з дітьми у вас задовільні, проте недостатні, однобічні. Поміркуйте, що можна й потрібно змінити. У випадку, коли результат становить лише 10 балів, можна стверджувати, що контакт із дітьми у вас неналагоджений.
Тест «Ваші взаємини із дитиною»
1. Чи подобається Вам Ваша дитина?
2. Чи слухаєте Ви, що говорить дитина?
3. Чи дивитися Ви на малюка, коли він говорить?
4. Чи намагаєтеся Ви створити в дитини відчуття значущості того, про що вона говорить?
5. Чи виправляєте Ви мовлення дитини?
6. Чи дозволяєте ви дитині робити помилки?
7. Чи хвалите Ви дитину, чи обіймаєте ви її?
8. Чи смієтеся Ви разом із дитиною?
9. Чи відводите Ви щодня час для читання дитині й для бесід з нею?
10. Чи граєтесь Ви з дитиною в які-небудь ігри?
11. Чи заохочуєте Ви інтереси та захоплення дитини?
12. Чи має дитина хоча б одну-дві власні книги?
13. Чи має дитина місце, що відведено для неї?
14. Чи намагаєтеся Ви подавати приклад дитині, читаючи газети, журнали, книги?
15. Чи обговорюєте Ви з родиною та з дитиною що-небудь цікаве із того, що Ви прочитали?
16. Чи намагаєтеся Ви сказати все за дитину, перш ніж вона встигне відкрити рота (наприклад у лікарні, магазині)?
17. Чи дивитися Ви телевізор разом із дитиною?
18. Чи ставите Ви дитині запитання за змістом побаченого на телеекрані?
19. Чи обмежуєте Ви можливість дитини дивитися телевізор?
20. Чи має дитина можливість виявляти свої почуття в межах загальноприйнятої поведінки під час ігор, фізичної розрядки?
21. Чи намагаєтеся ви ходити з дитиною на прогулянки?
22. Чи водили ви дитину до театру, зоопарку, музею?
Ключ до тесту
За кожну відповідь нараховуєте:
• ”майже завжди” - 4 бали;
• “іноді” – 2 бали;
• “ніколи” – 0 балів.
Отримані бали підсумовуєте:
- якщо сума становить 88 балів – чудово;
- якщо сума становить 44 бали – непогано;
- якщо сума становить менше ніж 22 бали – варто замислит.
Тест «Чи хороший(а) ви батько (мати)?»
Так — 0, інколи — 2, ні — 5.
Так — 0, інколи — 2, ні — 5.
Так — 4, інколи — 2, ні — 0.
Так — 4, інколи — 3, ні — 0.
Так — 0, інколи — 2, ні — 4.
Так — 5, інколи — 1, ні — 0.
Так —0, інколи — 0, ні — 5.
Так — 0, інколи — 2, ні — 5.
Так — 0, інколи —3, ні — 4.
Так — 4, інколи — 2, ні — 0.
Так — 3, інколи — 2, ні — 0.
Так — 0, інколи — 1, ні — 4.
Так — 5, інколи — 1, ні — 0.
Так — 3, інколи — 2, ні — 0.
Так — 5, інколи — 0, ні — 0.
Так — 5, інколи —1, ні — 0.
Негативно — 5, ніяк — 0, позитивно — 0.
Так — 5, інколи —- 0, ні — 0.
Так — 4, інколи — 2, ні — 0.
Так — 0, інколи — 2, ні— 5.
Так — 0, інколи—2, ні-5.
Так — 0, інколи — 2, ні — 5.
Так — 5, інколи — 3, ні — 0.
Так — 5, інколи — 3, ні — 0.
Та — 0, інколи — 2, ні — 5.
Так — 5, інколи — 2, ні — 0. ,
Якщо ви набрали:
Менше 30: Ми співчуваємо вашим дітям.
31—59: Ви непослідовні у своїх справах і вчинках, занадто часто робите «інколи» те, що повинні робити завжди, або робите постійно те, чого не повинні робити. Ваші діти не знають, коли і в чому можуть на вас розраховувати.
60— 79: Ви у багатьох питаннях — хороший батько. Очевидно, ваші діти не почуваються з вами достатньо добре.
80—99: Ви, в цілому, хороший батько, хоча часто допускаєтесь помилок, послаблюючи власний вплив на процес виховання дітей.
100—129: Ви —дуже хороший батько, усвідомлюєте важливість своїх обов'язків перед сім'єю і дітьми.
Більше 130: Ви — ідеальний батько, хоча у нас виникає сумнів про відвертість ваших відповідей.
Тест «Життя дитини в родині»
1. Як Ви гадаєте, чого очікує Ваша дитина від родини, в якій живе?
а) доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2. Що найбільш Вас хвилює?
а) здоров'я дитини;
б) навчання дитини;
в) трудова участь дитини в житті родини.
3. Чи самотня Ваша дитина в родині?
а) так; б) ні; в) не знаю.
4. Як Ви гадаєте, чи забажає дитина, щоб її майбутня родина була схожа на Вашу?
а) так; б) ні; в) не знаю.
5. Яка з наведених нижче життєвих настанов є, на Ваш погляд, для дитини найбільш вагомою?
а) бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6. Чи знайома Ваша дитина з тими моральними і матеріальними проблемами, що існують в родині?
а) так; б) ні.
7. Чи є у Вашої дитини особисті таємниці, які вона приховує від родини?
а) так; б) ні;
8. Що для Вашої дитини вечір, проведений вдома?
а) радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) нудьгування.
Тест «Індивідуальні особливості дитини»
Дата народження дитини
Хто заповнює анкету, ім’я
Дата заповнення
1. Основні відомості про сім’ю (родинний склад, з ким мешкає дитина)
2. Які зміни відбулись в житті дитини з моменту її народження (народження другої дитини, смерть близького родича, розлучення, переїзд, інше)?
3. Відомості про умови розвитку дитини до народження:
• чи була вагітність запланованою (бажаною)
• характер перебігу вагітності, ускладнення або захворювання під час вагітності
• психічні навантаження, потрясіння, пережиті стресові ситуації (які саме)
4. Чи були ситуації емоційного потрясіння у Вашої дитини, які саме, в якому віці?
5. Які інфекційні захворювання перенесла Ваша дитина, в якому віці? Чи страждає дитина від хронічних захворювань, яких саме, в якому віці був поставлений діагноз? Чи передувало щось захворюванню дитини?
6. Чи страждає дитина від страхів, чого саме боїться Ваша дитина?
7. Чи спостерігаються у дитини невротичні прояви, які саме? (тіки, енурез, заїкання, гризіння нігтів, часта зміна настрою, агресивність)
8. Як спить дитина? (засинає швидко, спить міцно і довго/чутливо, тривожно, прокидається легко/важко, ходить/розмовляє уві сні)
9. Особливості розвитку дитини у ранньому віці: коли дитина почала сидіти, ходити, говорити, хто доглядав дитину в цей період?
10. Розвиток спілкування з оточуючими (особливості спілкування, кому надає перевагу у спілкуванні: дорослим/ровесникам/родичам/мало знайомим людям, інше)
11. Хто займається вихованням дитини? Які методи виховання переважають (покарання, заохочення, вказівки, переконання, приклад, інше)?
12. Чим займається дитина у вільний час?
13. Якими словами Ви охарактеризували б свою дитину?
14. Що найбільше Вас непокоїть у Вашій дитині? Як давно Ви почали це помічати за нею? 15. Чи могли б Ви пригадати ситуацію в якій це проявляється?
16. Що Ви відчуваєте, коли бачите цей вчинок дитини?
Що ще особливого Ви хотіли б повідомитипро Вашу дитину ?
Тест «Дитина і коледж»
1. Прізвище та ім’я дитини _________________________________________
2. З ким з членів родини або інших дорослих дитина найбільше спілкується? ____________________________________________________________________
3. Чи відвідує дитина дитячий садок? Якщо так, то з якого віку? Чи охоче вона його відвідує?
4. Чи є у Вашої дитини друзі? Чи приходять вони до Вас у гості? Це хлопчики чи дівчатка?
5. Як Ви вважаєте, чи хоче Ваша дитина навчатися у школі?
6. В які ігри найбільше полюбляє гратися Ваш малюк?
7. Як він реагує на похвалу?
8. Як реагує на заборони і зауваження?
9. Яких труднощів у вихованні Ви зазнаєте?
10. Чи гуляє дитина надворі самостійно?
11. Які домашні обов’язки є в дитини?
12. Чи є в неї братики або сестрички?
13. Чого боїться Ваше маля?
14. Які улюблені заняття є в дитини?
15. Чи відвідувала дитина заняття щодо підготовки до школи?
16. Яку секцію або гурток відвідує дитина?
17. Яким іграм дитина надає перевагу: рухливим або спокійним, колективним або індивідуальним?
18. Особливості розвитку дитини від народження до 6-річного віку (чи були ускладнення, травми, захворювання)
19. В якому віці дитина почала ходити, говорити?
20. Хворобливість (як часто хворіє протягом року, чи легко застуджується?)
21. Чи слухається батьків?
22. Чи грається з дітьми, бере участь у колективних розвагах?
23. Чи частими є конфлікти, сварки та що, на Вашу думку, їх спричиняє?
24. Як Ви заохочуєте свою дитину?
25. Чи багато часу Ви приділяєте дитині?
26. Чи виглядає дитина веселою (вдома, серед товаришів)?
27. Чи може дитина працювати самостійно, змагатися у виконанні завдань з іншими дітьми?
28. Чи легко дитині «переключитись» під час змін у звичному розпорядку дня, перейти до розв’язання нового завдання?
29. Чи бере участь дитина у грі інших дітей, чи ділиться з ними?
30. Чи дотримується вона черговості, коли цього вимагає ситуація?
31. Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи?
Тест «Дитина в коледжі»
1. Чи з бажанням йде дитина до школи?
- немає бажання;
- без особливого бажання;
- з бажанням, з радістю;
- важко відповісти.
2. Чи повністю пристосувалася дитина до шкільного режиму?
- ще ні;
- не зовсім;
- в основному так;
- важко відповісти.
3. Які зміни в самопочутті та поведінці дитини Ви відзначаєте з того часу, як вона пішла в школу? Якщо ці ознаки спостерігалися до школи, поставте галочку зліва, якщо з'явилися зараз – підкресліть.
- засинає через силу;
- довго не може заснути, хоча дуже втомилася;
- раптово просинається вночі, плаче:
- розмовляє уві сні;
- довго просинається;
- вранці сонна і млява;
- нетримання сечі;
- поганий апетит;
- млява, стомлена, дратівлива, збуджена після школи;
- безпричинні болі в животі;
- часті головні болі;
- хворіла у вересні-жовтні;
- стала смоктати пальці, гризти нігті, кусати губи, колупатися в носі, теребити волосся або багато разів повторювати які-небудь дії;
- спостерігаються швидкі сіпання (тики) лицьових м'язів, плечей, рук і тому подібне;
- веде себе як маленька, невідповідно віку;
- інші зміни _________________________________________________
4. Чи є в даний час у Вашої дитини хронічні захворювання, проблеми із здоров'ям?
- так
- немає
5. Опишіть режим дня Вашої дитини:
- встає в ______ ;
- до школи йде самостійно;
- до школи дитину відводить ______________;
- відвідує групу продовженого дня з________до_________ ;
- зі школи повертається самостійно;
- зі школи дитину забирає______________в___________ ;
- відвідує додаткові заняття, гуртки, секції___________раз у тиждень;
- робить уроки зазвичай у групі подовженого дня з________до________;
- робить уроки вдома з_________до__________ ;
- відпочиває з___________до____________;
- дивиться телевізор з__________до___________;
- грає з______________до______________;
- лягає спати в ___________________ ;
- Ваша дитина має окрему кімнату______;
- має своє місце для роботи та ігор в загальній кімнаті_________.
6. Чи часто дитина ділиться з Вами шкільними враженнями?
- інколи;
- досить часто;
- важко відповісти.
7. Який емоційний характер цих вражень?
- в основному негативні враження;
- позитивних і негативних приблизно порівну;
- в основному позитивні враження.
8 . Чи скаржиться дитина на товаришів по класу, ображається на них?
- досить часто;
- буває, але рідко;
- такого практично не буває;
- важко відповісти.
9. Чи скаржиться дитина на вчителя, ображається на нього?
- досить часто;
- буває, але рідко;
- такого практично не буває;
- важко відповісти.
10. Чи справляється дитина з навчальним навантаженням без напруги?
- так;
- швидше так, чим ні;
- швидше ні, чим так;
- ні;
- важко відповісти.
11. З якими проблемами, пов'язаними з початком шкільного вчення, Ви зіткнулися?
12. Чи потрібна Вам наша допомога і в чому саме
Тест «Анкета – самоаналіз для батьків»
Мета: зробити аналіз правильності стосунків з дитиною, усвідомити значимість ролі «батьків».
1. Яким (якою) мене бачить мій син чи донька?
2. Чи відчуває моя дитина, що я її люблю?
3. Чи вважає вона, що я її розумію?
4. Чи є в неї підстави думати про мене, як про справедливу, добру, чуйну людину?
5. Чи подобається їй, як я з нею розмовляю?
6. Чи хотів (хотіла) би я, щоб вона так розмовляла зі мною, як я з нею?
7. Якщо я, коли ми сваримося чи сперечаємося, відчуваю образу, злість, тощо?
8. Чи хотів би я, щоб мене зараз виховували так, як я виховую свою дитину? 9. На Вашу думку, чи відчуває дитина себе одинокою, чи має відчуття, що її не розуміють?
10. Від чого вона страждає і чи знаю я про ці страждання або навіть не здогадуюсь?
11. Чи є у нас з нею хоча б одне заняття, яким ми обоє займаємося із задоволенням?
12. Чи часто ми разом проводимо своє дозвілля?
9. Сімейна анкета «Давайте познайомимось»
Мета: з’ясувати ціннісно-культурні орієнтири батьків.
1. Наша дитина П.І.Б., дата народження
2. П.І.Б. батька
3. П.І.Б. матері
4. Місце роботи, посада яку займає
Батько
Мати
5. Рівень освіти батьків:
Батько Мати
- вища освіта - вища освіта
- неповна вища освіта - неповна вища освіта
- середня-спец. освіта - середня-спец. освіта
- середня освіта - середня освіта
- неповна середня освіта - неповна середня освіта
6. Які цілі виховної роботи з дитиною ви ставите в сім’ї
7. Які завдання у вихованні дитини повинна, на вашу думку, вирішувати школа
8. Як ви уявляєте собі поняття «культурна дитина»
9. Якими способами ви реалізуєте своє уявлення про культурну дитину
10. У якій формі ви готові взаємодіяти зі школою в питаннях навчання та виховання дитини
11. Як ви оцінюєте стан здоров'я дитини. На що рекомендуєте звернути увагу?
Тест "Чи достатньо ви цікавитеся своїми дітьми?"
1.Чим цікавиться ваша дитина?
2. В якому віці вона навчилась читати і писати?
3. Якому заняттю надає перевагу?
4. Як часто дитина ставить вам запитання?
5. На які теми любить фантазувати ваша дитина?
6. Чи можете ви навести приклад вирішення вашою дитиною якихось проблем? 7. Чи звертається до вас ваша дитина за допомогою при виконанні завдань та вирішенні проблем?
8. Чи вважаєте Ви, що у вашої дитини є особливі здібності до певного виду діяльності? У чому вони проявляються?
9. Коли саме було виявлено ці здібності
Міні-тест «Батьки і діти»
Мета: з’ясувати стосунки батьків зі своїми дітьми
1.Чи знаєте ви здібності своєї дитини?
Ні – 0 Намагаюся взнати - 3 Так - 5
2. Чи вирішуєте разом із дитиною її особисті проблеми?
У дитини проблем не буває – 0 Навряд чи – 3 Думаю, що так - 5
3. Що ви можете сказати про темперамент своєї дитини?
Нічого – 0 Подібний до мого – 3 Знаю і зважаю на нього - 5
4. Чи звертаєте ви увагу на фізичний стан своєї дитини (поставу і т.п.)?
Не маю часу - 0 Думаю, що так - 3 Вважаю, що це дуже важливо - 5
5. Музика, образотворче мистецтво, художня література допомагають вихованню в дитини почуття краси, гармонії?
Це марнування часу – 0 Не знаю – 3 Здається, так - 5
6. Якщо дитина вчинила негарно, чи розумієте ви, що це може бути результатом вашого неправильного виховання?
Цього не може бути - 0 Не знаю - 3 Можливо - 5
7. Приходячи з роботи у розлюченому стані, ви часто вихлюпуєте свій гнів на дитину?
Так - 0
Не замислююся над цим - 3
Намагаюся контролювати свої емоції і залишати за дверима домівки проблеми, які стосуються роботи - 5
8. Якби вам запропонували цікаву подорож, чи взяли б ви з собою дитину?
Люблю відпочивати на самоті - 0
Не знаю - 3
Обов’язково, якщо це було б можливо - 5
9. Якщо вчитель нарікатиме на вашу дитину, ви відразу розлютитесь?
Так - 0
Дивлячись за що - 3
Вислухаю дитину і постараюсь розібратись у суті речей - 5
10. Як ви вважаєте: дитина скоріше прислухається до вашої думки, ніж до думки когось іншого (свого товариша, іншого дорослого)?
Гадаю, що ні - 0
Безперечно - 3
Гадаю, що моя думка має для неї вагу - 5
Інтерпретація результатів:
0 – 20. Батьки мають приділяти своїм дітям якомога більше уваги.
21 – 35. Батьки звертають увагу на проблеми своїх дітей, але повністю вирішувати їх не мають або можливостей, або знань, або часу.
36 – 50. Гарні стосунки в сім’ї дозволяють спільно розв’язувати проблемні ситуації, прекрасно розуміти один одного. Але не слід забувати про виховання самостійності і самодостатності.
Тест «Моя дитина – випускник»
Мета: з’ясувати орієнтири батьків щодо мотиваційного спрямування та вибору професійного шляху дев’ятикласників
1. Ваша дитина продовжуватиме навчання після 9-го класу?
А) в школі (гімназії);
Б) буде вступати до середніх спеціальних закладів;
В) не вирішили.
2. Якщо продовжите навчання в гімназії ,який би профіль хотіли б обрати?
А) математичний;
Б) природничий;
В) філологія;
Г) ваш варіант.
3. Чи здобуває Ваша дитина додаткову інформацію, знання з предметів необхідних для майбутньої професійної діяльності?
А) так (якщо так ,то де?);
Б) ні;
В) важко сказати.
4.Чи визначилась Ваша дитина в виборі майбутньої професії?
А) так; Б) ні; В) частково.
5. Звідки Ваша дитина черпає інформацію про зміст майбутньої професії?
А) учителі; Б) батьки; В) психолог (соціальний педагог);
Г) товариші; Д) ЗМІ; Ж) Ваш варіант.
6. Чи знає Ваша дитина, де можна отримати підготовку до вибраної професії?
А) так; Б) ні.
7.Чи вважаєте Ви, що в старших класах Ваша дитина зможе отримати достатні знання для вступу в ВУЗ?
А) так; Б) ні.
8. Знання з яких предметів будуть потрібні Вашій дитині для вступу у ВУЗ?
9. На що орієнтуєтесь Ви при виборі професії дитини
А) принести користь суспільству;
Б) ця професія престижна;
В) хороша зарплатня;
Г) цікава змістовна робота;
Д) робота відповідатиме можливостям дитини;
Ж) Ваш варіант.
10. Якщо досі дитина не визначилась з професійним напрямом ,то з яких причин?
Тест "Батьки як вихователі"
1. Як ви розумієте вислів "батьківський обов'язок"?
2. Чи можна вважати благополучною сім'ю, в якій вихованням дітей займається лише хтось один із батьків?
3. Скільки часу протягом тижня ви проводите разом з дитиною?
4. Які традиції вашої сім'ї?
5. Оцініть традиційні взаємини у вашій сім'ї, стосунки між дорослими і дітьми?
6. Як позначається на дітях дефіцит батьківської любові?
7. Чи часто ви спілкуєтеся зі своїми дітьми?
8. Чи зважаєте ви на смаки та уподобання своїх дітей?
9. Як змінюєте ви стиль стосунків із дітьми в міру їх підростання?
10. Чи користуєтесь ви у дітей авторитетом? Як ви утверджуєте свій авторитет?
Тест "Чи знаєте Ви своїх дітей?"
1. Чим особливо цікавиться ваша дитина?
2. Який улюблений предмет вашої дитини?
3. Хто є улюбленим вчителем вашої дитини?
4. Яку останню книгу прочитала ваша дитина?
5. В які ігри любить грати ваша дитина?
6. Де виконує домашні завдання ваша дитина?
7. З ким із учнів з класу дружить ваша дитина?
8. Що знаєте ви про сім'ю її друзів?
9. Де, коли і як проводить свій час разом із друзями ваша дитина після занять у школі?
10. Які клуби, гуртки, секції відвідує ваша дитина?
11. Які телепередачі любить ваша дитина?
12. Як ви можете допомогти своїй дитині у навчанні?
Тест «Чи потрібні дитині права»
1. Чи потрібні дітям права?
2. Як на Вашу думку, які права мають діти – дошкільнята?
3. Від кого або від чого залежить захист прав дитини-дошкільника?.
4. Чи є у Вашої дитини почуття особистої гідності? В чому воно проявляється?
5. Чи є Ваша дитина особистістю, що має право на повагу?
6. Чи чує Ваша дитина зауваження, які принижують її гідність?
7. Які зауваження на Вашу думку принижують гідність дитини?
8. Чи має Ваша дитина можливість висвітити події, які відбулися, з власної точки зору, або їй доводиться виправдовуватися, коли дорослі мають на увазі настрій?
9. Чи просите Ви у дитини вибачення, коли Ви не праві?
10. Чи знає Ваша дитина межі дозволеної поведінки? Чи відомо їй, які покарання на неї чекають у разі порушення цих меж або правил? Чи використовуються ці покарання?
11. Чи висловлюєте Ви своїй дитині своє захоплення нею і чи говорите Ви їй, що її любите?
Тест «Родинне виховання»
1. З яких джерел ви здобуваєте педагогічні знання?
- інтернет,
- телепередачі,
- з життєвого досвіду,
- читаю спеціальну педагогічну літературу,
- раджуся з вихователями, психологами,
- виховую без спеціальних знань.
2. Чи допомагає вам те, що ви знаєте про свою дитину у вихованні?
- так,
- ні.
3. Якщо ні, то чому?
- знання занадто загальні,
- надаються в надто важкій формі,
- не стосуються конкретно моєї дитини,
- брак педагогічних знань,
- не існує взаємин у сім»ї.
4. Чи завжди члени родини одностайні в своїх вимогах до дитини?
- завжди,
- іноді,
- немає згоди.
5. З якими труднощами стикаєтесь у вихованні вашої дитини?
- вона не слухається,
- не підтримують інші члени родини,
- брак педагогічних знань,
- дитина росте нервова, непосидюча, неуважна,
- труднощів немає.
6. Які риси вашої дитини дарують вам радість?
7. Що засмучує?
8. Яка реакція вашої дитини на заборону?
- вередує,
- робить вибір,
- виконує вимоги.
9. Яке із занять дома ваша дитина любить найбільше?
- грати з іграшками,
- ліпити,
- малювати,
- слухати читання книжки, музику,
- дивитись телевізор,
- не любить нічим займатись.
10. В які ігри любить грати дитина вдома?
- рухливі,
- настільні,
- будівельні,
- ігри, що вигадує сама,
- не любить гратись.
11. Чим ви займаєтесь зі своєю дитиною?
- читаєте,
- розповідаєте,
- привчаєте до хатніх справ,
- привчаєте до догляду за одягом та взуттям,
- ходите разом в парк, ліс,
- граєтесь,
- нічим не займаєтесь.
12. Які заходи вважаєте необхідними для поліпшення виховання в родині?
13. Хто з батьків заповнює анкету
14. Хто з членів родини головним чином займається вихованням сина чи доньки?
Ваші пропозиції, поради, зауваження щодо питань виховання в дошкільному закладі.
Тест «Стиль виховання»
Чи можете ви :
1. У будь-яку мить облишити свої справи заради спілкування з дитиною?
2. Попросити поради у дитини, незважаючи на її вік?
3. Зізнатися дитині у власній помилці?
4. Вибачитися перед дитиною у випадку, якщо були не праві?
5. Опанувати себе і зберегти самовладання, навіть якщо вчинок дитини вивів вас із себе?
6. Поставити себе на місце дитини?
7. Повірити хоча б на хвилинку, що ви добра фея чи прекрасний принц?
8. Розповісти дитині повчальний випадок з свого дитинства, який охарактеризує вас не з кращого боку?
9. Утримуватися від прізвиськ і висловів, які можуть образити дитину?
10. Пообіцяти дитині виконати її бажання за умови гарної поведінки?
11. Домовитися з дитиною про один день, в який вона може робити, що їй заманеться, і ви не заважатимете?
12. Не прореагувати, якщо ваша дитина вдарила, штовхнула чи незаслужено скривдила іншу дитину?
13. Не зважати на сльози, примхи, прохання дитини, якщо знаєте, що це забаганка?
Варіанти відповідей :
А – завжди можу і так дію (3 бали)
Б – можу, але не завжди так дію (2 бали)
В – не можу (1 бал)
Висновок :
Від 30 до 39 балів.
Ви дотримуєтеся правильних принципів виховання.
Від 16 до 30 балів.
Ваш метод виховання – палиця і пряник.
Менше 16 балів.
У вас немає педагогічних навичок і бажання виховувати дитину.
Тест «Чи знаєте Ви своїх дітей»
Мета: з’ясувати знання батьків стосовно своїх дітей.
1. Що любить читати Ваша дитина?
2. Що любить робити у вільний час?
3. Яка улюблена справа?
4. Який улюблений колір?
5. Які телепередачі любить?
6. Про що мріє?
7. Що засмучує дитину найбільше?
8. Чи подобаєтеся Ви своїй дитині?
9. Чи розповідає про свій день?
10. Чи знаєте ви друзів своєї дитини?
11. Чи маєте з дитиною спільний активний відпочинок?
Тест «Індивідуальний розвиток».
1. Прізвище, ім’я, вік дитини__________________________________________
2. Основні відомості про сім’ю (склад сім’ї, освіта, характер трудової діяльності)
3. Які зміни відбулися в житті дитини з моменту народження (народження другої дитини, смерть близького родича, розлучення, переїзд, інше)________________________________________________________________
4. Загальні відомості про умови розвитку дитини до народження (характер перебігу вагітності матері, інфекційне захворювання, емоційна напруга, стреси, інше)________________________________________________________________
5. Чи були ситуації емоційного потрясіння? В якому віці? (розлука з мамою, хвороба близьких, інше)________________________________________________
6. Чи страждає дитина від страхів? Яких саме? (темряви, самотності, замкнутого простору, інше)_______________________________________________________
7. Чи спостерігаються у дитини невротичні прояви? Які саме? (тіки, енурез, заїкання, гризіння нігтів, онанізм, часта зміна настрою, інше)________________________________________________________________
8. Як спить дитина? (засинає швидко, спить міцно і довго, чутливо, тривожно, прокидається легко, важко, інше)_________________________________________
9. Особливості розвитку в ранньому віці (коли розпочала сидіти, ходити, хто доглядав дитину, інше)_________________________________________________
10. Розвиток спілкування з оточуючими (прагне до спілкування, самотності, надає перевагу спілкуванню з дорослими або ровесниками, старшими дітьми, братами, сестрами, інші особливості спілкування)__________________________
11. Які методи виховних впливів найчастіше використовуються? (покарання, заохочення, вказівки, переконання, приклад, інше)_________________________
12. Чи виникає неузгодженість між батьками з приводу виховання дитини?______________________________________________________________
13. Чим займається дитина у вільний час?_________________________________
14. Які труднощі в поведінці розвитку дитини турбують Вас найбільше?___________________________________________________________
15. Яким Ви бачите вихователя свого малюка?______________________________
Тест «Труднощі дитини»
1. З яких джерел Ви отримуєте педагогічні знання?
виховуєте без знань;
використовуєте життєвий досвід;
відвідуєте лекції для батьків;
відвідуєте батьківські університети;
з ТВ та радіо;
радитесь з вихователями та вчителями;
читаєте спеціальну літературу.
2. Чи допомагають Вам ці знання в вихованні дитини?
3. Якщо ні, то чому?
недоступні та важкі в сприйнятті;
знання надто загальні;
мало практичних рекомендацій.
4. З якими труднощами Ви зустрічаєтеся в вихованні Вашої дитини?
5. Чи потрібна Вам допомога в організації виховного процесу Вашої дитини?
Тест «Рівень житлових умов дітей»
1. Чи є у вас у квартирі куток для учня?
2. Як ви контролюєте виконання домашнього завдання своїми дітьми?
3. Чи звертаються до вас діти за допомогою при виконанні домашніх завдань? У чому виявляється ця допомога?
4. Чи є у вашій домашній бібліотеці улюблені книжки ваших дітей?
5. Які журнали, газети ви виписуєте чи купуєте для своєї дитини?
6. З якими труднощами в організації праці учнів ви зустрічаєтесь? Як їх долаєте?
7. Чи аналізуєте ви разом із дитиною причини виникнення у неї труднощів у ЇЇ навчанні? Чи допомагаєте їх долати?
8. Як використовуєте методи заохочення і покарання для стимулювання навчання дітей?
Тест «Взаємовідносини батьки-діти»
1. Чим цікавиться ваша дитина?
2. В якому віці вона навчилась читати і писати?
3. Якому заняттю надає перевагу?
4. Як часто дитина ставить вам запитання?
5. На які теми любить фантазувати ваша дитина?
6. Чи можете ви навести приклад вирішення вашою дитиною якихось проблем?
7. Чи звертається до вас ваша дитина за допомогою при виконанні завдань та вирішенні проблем?
8. Чи вважаєте Ви, що у вашої дитини є особливі здібності до певного виду діяльності? У чому вони проявляються?
9. Коли саме було виявлено ці здібності?
Тест «Особливості дитини»
1. Перерахуйте 5 найбільш виражених рис характеру, притаманних Вашій дитині_______________________________________________________________
2. Чим займається з задоволенням_______________________________________
3. Чим не любить займатися____________________________________________
4. Яка ситуація може виявитися стресовою для Вашої дитини________________
5. Яке відношення у Вашої дитини до речей, що її оточують (бережливе, негативне, байдуже)___________________________________________________
6. Здатність дитини до самообслуговування (за 10 бальною шкалою). Які дії потрібно контролювати (підкреслити потрібне): особиста гігієна, перевдягання, догляд за одягом, виконання навчальних завдань, прибирання іграшок
7. Кому Ваша дитина надає перевагу в спілкуванні (молодших дітей, старших дітей, однолітків)
8. Яким чином можна переконати Вашу дитину виконувати правила та домовленості_________________________________________________________
9. Чи є у Вашої дитини шкідливі звички (якщо є то які)_____________________
Тест «Методи виховання в родині»
Чи можете Ви:
1. У будь-яку мить облишити всі свої справи заради спілкування з дитиною?
2. Попросити поради у дитини, незважаючи на її вік?
3. Зізнатися дитині у власній помилці?
4. Вибачитися перед дитиною у випадку, якщо були неправі?
5. Опанувати себе і зберегти самовладання, навіть якщо вчинок дитини вивів Вас із себе?
6. Поставити себе на місце дитини?
7. Повірити хоча б на хвилинку, що Ви добра фея чи прекрасний принц?
8. Розповісти дитині повчальний випадок з свого дитинства, який охарактеризує Вас не з кращого боку?
9. Утриматися від прізвиськ і висловів, які можуть образити дитину?
10. Пообіцяти дитині виконати її бажання за умови гарної поведінки?
11. Домовитися з дитиною про один день, в який може робити, що їй заманеться, і ви не заважатиме?
12. Не прореагувати, якщо ваша дитина вдарила, штовхнула чи незаслужено скривдила іншу дитину?
13. не зважати на сльози, примхи, прохання дитини, якщо знаєте, що це забаганка?
Варіанти відповідей:
А – завжди можу і так дію (3 бали)
Б – можу але не завжди так дію (2 бали)
В – не можу ( 1 бал)
Аналіз відповідей: 30-39 балів – у Вас правильні принципи виховання і вміле їх виконання; 16-30 балів – Ваш метод виховання – палиця і пряник; до 16 балів – у Вас немає педагогічних навичок виховання дитини.
Тест «Чи вдалі з Вас батьки»
1. З яких джерел ви здобуваєте педагогічні знання?
- інтернет,
- телепередачі,
- з життєвого досвіду,
- читаю спеціальну педагогічну літературу,
- раджуся з вихователями, психологами,
- виховую без спеціальних знань.
2. Чи слідкуєте ви за статтями в журналах, програмами по радіо і телебаченню на теми виховання? Чи читаєте ви час від часу книжки такої тематики?
3. Чи вважаєте ви провину вашої дитини результатом упущення вами, якихось моментів у вашому вихованні?
4. Чи однодумці ви з чоловіком у вихованні дітей?
5. Чи приймаєте ви допомогу вашої дитини у будь-якій справі, навіть, якщо справа від цього не виграє?
6. Чи ви забороняєте й наказуєте дитині тільки тоді, коли це цілком виправдано й необхідно?
7. Чи вважаєте ви послідовність одним із основних педагогічних принципів? 8. Чи вважаєте ви, що середовище й оточення – один із факторів, який суттєво впливає на виховання дитини?
9. Чи вважаєте спорт і фізкультуру фактором гармонійного розвитку дитини?
10. Чи вважаєте, що краще попросити про щось свою дитину, ніж наказувати щось зробити?
11. Якщо вам доводиться сказати дитині « У мене немає вільного часу» або « Зачекай, доки я закінчу роботу», вам від цього неприємно?
За кожну позитивну відповідь поставте собі – 2 бали,
за відповідь « іноді» - 1 бал,
за негативну відповідь – 0 балів.
Менше 6 балів – Справи Ваші кепські, спробуйте негайно розпочати вивчення азів батьківського вміння.
Від 7 до 14 балів – Поняття про батьківські обов’язки у вас є, але треба більше уваги та часу приділяти дітям.
Більше 15 балів – Ви справляєтесь із своїми обов’язками батьків, але не задовольняйте себе тим, що робите, все що можливо - в цій області немає меж.
Тест «Вплив сімейної атмосфери на розвиток дитини»
Мета: виявити знання батьків про психологічні особливості гармонійного розвитку дитини.
1. Чи знаєте Ви, від чого залежить психологічна стабільність дитини на весь день?
А) Так; Б) Ні
2. Чи вважаєте Ви за необхідність використовувати найменшу можливість прогулятися з дитиною?
А) Так, я часто так роблю;
Б) Ні, не бачу в цьому необхідності;
В) Ні, але хочу знати думки інших.
3. Про що найчастіше Ви запитуєте дитину після повернення з навчального закладу?
А) Чим Вас сьогодні годували?
Б) Що цікавого у Вас сьогодні відбулося?
В) Ну що сьогодні ти накоїв?
4. Що Ви знаєте про реагування на успіхи та невдачі дитини?
А) Я багато про це читав (-ла), багато про це знаю.
Б) Я мало орієнтуюсь в даному питанні.
В) Не знаю нічого.
5. Чи знаєте Ви, яка сімейна атмосфера є передумовою нервового перенавантаження дитини?
А) Так, знаю;
Б) Знаю, але недостатньо;
В) Не знаю нічого.
6. Чи потрібна Вам допомога в питаннях контролю за дитиною вдома?
А) Так Б) Ні
7. Чи погодитеся Ви із тим, що першопричиною агресивних тенденцій в дитини є сімейне виховання?
А) Так, безумовно; Б) Ні; В) Не знаю.
Тест «Здоровий спосіб життя»
1. Часто хворіє Ваша дитина?
2. На вашу думку, основні причини хвороби (потрібне підкреслити)
спадковість;
недостатнє фізичне виховання в сім’ї;
особиста схильність;
матеріальне забезпечення.
3.Чи відомі Вам фізичні показники правильного розвитку дитини (якщо так то назвіть відомі)?
4. На що, на Ваш погляд, потрібно звертати увагу, формуючи у дітей фізичну
культуру та здоровий спосіб життя?
позитивна родинна атмосфера;
достатнє перебування на свіжому повітрі;
загартування;
здорове гігієнічне середовище;
наявність спортивних майданчиків біля дому;
повноцінний сон;
раціональне, калорійне харчування;
дотримання режиму;
власний приклад.
5. Які шкідливі звички сьогодення ви знаєте? Відмітьте їх процентне відношення за
негативним впливом на Вашу дитину? (Всі шкідливі звички рахуйте як 100%).
Тест «Відношення батьків до умов виховання»
Мета: визначити позитивні та негативні погляди батьків на співпрацю з навчальним закладом.
1. В нашому закладі багато роботи проводиться для зниження захворюваності дітей. І все ж вони хворіють. Як Ви вважаєте чому?
а) недостатній фізичний розвиток;
б) недостатнє фізичне виховання в родині;
в) спадковість;
г) інше
2. Чи задовольняють Вас (потрібне підкресліть):
а) дотримання режиму;
б) раціональне харчування;
в) повноцінний сон, прогулянки на свіжому повітрі:
г) організація персоналу;
д) професіоналізм вихователя;
е) психологічний клімат в групі.
3. Чим зайнята Ваша дитина в вихідні дні?
4. Чим цікавиться Ваш малюк?
5. Чи в достатній мірі забезпечена Ваша дитина розвивальними заняттями та іграми?
6. Які умови для виховання дитини Ви створили у власному домі?
а) спортивний куточок;
б) будиночок усамітнення;
в) цифрова доріжка;
г) інше.
7. Які Ви маєте труднощі в вихованні дитини?
а) відсутність часу;
б) відсутність бажання;
в) відсутність умов;
г) інше.
8. Хто в Вашій родині займається вихованням дитини?
9. Які загальні заходи Вас і навчального закладу (групи) можна започаткувати?
10. Що б Вам хотілося змінити в правилах закладу?
34. Анкета «Залучення дитини до художньої літератури»
Мета: визначити відношення родини до художнього слова.
1. Чи часто Ви ходите з дитиною до книжкової крамниці?
а) кожен раз, коли знаходимось поруч;
б) це буває рідко;
в) по мірі надходження нового матеріалу.
2. Чи знаєте яку літературу потрібно вибирати дитині?
а) не знаю, дитина обирає сама;
б) прошу поради у продавця;
в) знаю і обираю книги, залежно від віку дитини.
3. Чи розглядаєте Ви з дитиною ілюстрації в книгах?
а) розглядаю, тільки самі яскраві;
б) розглядаю те, що цікаво дитині;
в) розглядаємо і обговорюємо все.
4. Чи обговорюєте Ви з дитиною прочитане?
а) ні;
б) обговорюємо завжди, використовуючи запитання;
в) якщо цього хоче дитина.
5. Що ви використовуєте задля того, щоб виховати у дитини бережливе
ставлення до книг?
а) нічого;
б) бесіди, пояснення, мультфільми;
в) власний приклад.
6. Що Ви робите, щоб викликати у дитини інтерес до книги?
а) нічого;
б) показую красиво оформлені шедеври;
в) використовую сюрпризні моменти.
Тест «Права дітей»
1. Чи потрібні дітям права?
2. Як на вашу думку, які права мають діти-дошкільнята?
3. Від кого або від чого залежить захист прав дитини дошкільника?
4. Чи є у вашої дитини почуття особистої гідності? В чому воно проявляється?
5. Чи є ваша дитина особистістю, яка має право на повагу?
6. Чи чує ваша дитина зауваження, які принижують її гідність?
7. Які зауваження, на вашу думку, принижують гідність дитини?
8. Чи має ваша дитина можливість висвітлити події, які відбулися з власної точки зору, або їй доводиться виправдовуватися, коли дорослі мають на увазі настрій?
9. Чи просите ви вибачення в дитини, коли ви не праві?
10.Чи знає ваша дитина межі дозволеної поведінки? Чи відомо їй, які покарання на неї чекають у разі порушення цих меж або правил? Чи використовуються ці покарання?
11.Чи висловлюєте ви своїй дитині своє захоплення нею і чи говорите ви їй щодня, що ви її любите?
12. Яку консультацію ви б хотіли отримати стосовно прав та обов’язків батьків та захисту прав особистих дітей?
Анкета «Куратор очима батьків»
1. Чи вважаєте Ви, що у Вашому класі досягнуте взаєморозуміння між студентами і куратором?
2. Чи ведете Ви відверті розмови з куратором, радитеся з ними з особистих питань?
3. Чи маєте Ви спільне захоплення з куратором захоплення?
4. Чи звертаєтесь Ви до куратора з проханням допомогти вирішити конфлікти з учителем, батьками, іншими дорослими?
5. Чи прагнете Ви чимось порадувати куратора?
6. Чи доводилося Вам обманювати куратора? У яких випадках?
7. Чи берете Ви участь у веденні справ групи разом із куратором?
8. Чи одержуєте Ви задоволення від спілкування з куратором?
9. У чому, на Вашу думку, причина труднощів у стосунках викладачів та чтудентів?
10. Якою Вам бачиться школа майбутнього за характером стосунків викладачів та студентів?
Анкета «Особливості розвитку дитини»
1. Чи легко ваша дитина зав’язує стосунки з незнайомими дітьми?
2. Чи подобається вона сама собі?
3. Чи часто Ваша дитина ображається і плаче?
4. Чи бере вона участь в іграх-змаганнях?
5. Чи є в дитина бажання гратися з однолітками?
6. Чи часто вона бере участь у бійках?
7. Як дитина виходить з скрутного становища?
8. Який в неї переважає настрій, чи часто він змінюється?
9. Говірлива Ваша дитина чи мовчазна?
10. Чи спокійний у неї син?
11. Чи є у Вашої дитини друзі?
12. Чи запрошують її у гру незнайомі діти?
13. Чи вміє вона вигадати гру, придумати сюжет, розподілити ролі?
14. Чи вміє дитина відстоювати свою думку?
15. Чи має вона проблеми з мовленням?
16. Чи часто ображається Ваша дитина?
17. Чи доводить вона до кінця розпочату справу?
18. Чи легко вона відволікається, виконуючи певну справу?
19. Чи є вона сором’язливою у присутності старших, незнайомих?
20. Чи виявляє дитина досить бурхливі реакції і з плачем, непокорою,
коли її очікування не оправдовуються?
21. Чи можна її назвати дратівливою?
22. Чи можна її назвати живою і веселою?
23. Чи любить вона мріяти?
24. Чи відчуває вона страх?
25. Чи легко її покритикувати за що не будь?
26. Чи перериває дитина свій сон через переживання, події, що її
травмують?
27. Чи буває дитина збудженою так, що не може всидіти на місці?
28. Чи довго дитина хвилюється після конфлікту, що трапився?
29. Чи часто в дитини бувають перепади настрою?
Анкета «Покарання: за і проти»
1. Покарання відбуваються тому що…
2. Мені доводиться карати дитину коли…
3. Які покарання застосовували по відношенню до Вас батьки в дитинстві?
4. Які покарання Ви вважаєте за можливе застосовувати по відношенню до дитини?
5. Які покарання Ви реально застосовуєте по відношенню до своєї дитини?
6. Чи можете Ви в публічному місці вдарити свою дитину?
7. Чи можете Ви в публічному місці підвищити на неї голос?
8. Що дратує Вас в Вашій дитині?
9. Що дратує Вас в Вашій дружині (чоловікові)?
10. Що дратує Вас в Ваших батьках?
11. Що дратує Вас в собі самому?
Стать батька, що заповнював анкету____________
Анкета «Оцінка роботи батьками»
Мета: вивчення задоволеності батьків роботою навчального закладу.
4 – повністю згодний;
3 – часткового згодний;
2 – важко сказати;
1 – частково незгодний;
0 – незгодний повністю.
1. Клас у якому вчиться Ваша дитина можна назвати дружнім?
2. У середовищі своїх однокласників Ваша дитина почуває себе
комфортно?
3. Педагоги виявляють доброзичливе відношення до Вашої дитини?
4. У класі у якому вчиться Ваша дитина гарний класний керівник?
5. Ви маєте взаєморозуміння в контактах з адміністрацією і вчителями?
6. Педагоги справедливо оцінюють досягнення Вашої дитини?
7. Ваша дитина не перевантажена навчальними та домашніми завданнями?
8. Вчителі враховують індивідуальні особливості Вашої дитини?
9. У школі завжди проводяться корисні і цікаві заходи для Вашої дитини?
10. У школі працюють різні гуртки, секції де може займатися Ваша
дитина?
11. Педагоги дають Вашій дитині глибокі і міцні знання?
12. У школі піклуються про фізичний розвиток і здоров’я Вашої дитини?
13. Навчальний заклад сприяє формуванню гідної поведінки Вашої
дитини?
14. Адміністрація і вчителі створюють умови для виявлення і розвитку
здібностей Вашої дитини?
15. Школа по-справжньому готує Вашу дитину до самостійного життя?
Анкета «Алкоголь та наркотики»
1. Що Вам відомо про алкоголізм та наркоманію?
2. Чи вживаєте Ви алкоголь? З якого віку?
3. Як часто Ви це робите?
4. Чи робили Ви спроби вживати наркотики?
5. Якщо так, то яке відчуття охоплювало Вас?
6. Де і коли Ви вперше довідались про наркоманію, алкоголізм?
7. Чи розповідали Вам про небезпеку наркоманії, алкоголізму батьки,
вчителі?
8. Чи маєте Ви друзів, які вживали наркотики, алкоголь?
9. Якщо так, чи спробували Ви їм допомогти позбутися наркотичної
залежності?
10. Чи в достатній мірі, на Ваш погляд, проводиться антиалкогольна та
антинаркоманійна пропаганда в засобах масової інформації, зокрема в
місцевих?
11. Ваші пропозиції з цих питань?
12. Ваш вік?
13. Стать?
14. Місце проживання (місто чи село)?
Анкета «ВІЛ/СНІД»
1. Чи відомо Вам що-небудь стосовно ВІЛ/СНІДу
- так;
- ні.
2. Чи вважаєте Ви свої знання про ВІЛ/СНІД достатніми?
- так;
- ні;
- важко відповісти.
3. Чи є серед Ваших знайомих ВІЛ інфіковані жінки, ВІЛ інфіковані чоловіки, хворі на СНІД, хворі на туберкульоз, хворі на гепатит, хворі на венеричні захворювання (потрібне підкреслити)?
4. Чи завжди негативний результат обстеження на ВІЛ говорить про те, що людина не інфікована?
- так;
- ні;
- важко відповісти.
5. Якими шляхами на Вашу думку може передаватися ВІЛ, спільне використання голок та шприців, переливання крові, сексуальні контакти, від ВІЛ інфікованої матері до новонародженої дитини під час годування груддю, від вагітної інфікованої жінки до дитини, рукостискання, поцілунки, під час розмови, кашлю, укуси комах, спільне користування туалетом, пірсінг, татуаж, спільний посуд, спільне користування рушником, щіткою, милом, контакт із слиною іншої людини (потрібне підкреслити)
6. Як Ви вважаєте на скільки реальна для Вас особисто перспектива ВІЛ інфікування?
- дуже реальна;
- можлива;
- малоймовірна;
- мені це не загрожує;
- важко відповісти.
7. Чи доступно Вам особисто пройти тестування на ВІЛ інфекцію?
- так;
- ні;
- важко відповісти.
При спілкуванні з дітьми батьки повинні:
- постійно підкреслювати свою увагу до індивідуальності сина чи дочки, до їх прагнення до самоствердження;
- проявляти увагу, інтерес і повагу до всіх дітей у сім'ї;
- проявляти постійну готовність і вміння вислухати дитину, дати їй можливість говорити (виговоритися), відстоювати свої погляди, переконання;
- перед тим, як показати дитині її помилки в поведінці, починати з похвали і схвалення позитивних якостей навіть при самому важкому характері сина (дочки);
- віддавати перевагу ненав'язливим рекомендаціям, зауваженням і уникати стандартних повчань;
- не докоряти дитині при наявності у неї негативних рис та якостей;
- тактовно показувати кращі позитивні якості своєї особистості (ерудицію, працелюбність, пунктуальність, гуманні відносини до людей, порядність, чесність та інше), але при цьому не показувати, не підкреслювати своєї переваги над дитиною;
- створювати сімейну атмосферу любові, доброзичливості турботи, захищеності радості і перспективи, що благополучно впливає на фізичне і морально-психологічне здоров'я дітей.
Про покарання
*Караючи, подумай: "А навіщо?"
*Покарання не повинно шкодити здоров'ю - ні фізичному, ні психічному. *Покарання повинно бути корисним.
*Якщо є сумніви: карати чи не карати - не карайте.
*За один раз - одне. Навіть, якщо поганих вчинків скоєно багато, покарання може бути суворим, але тільки одне, за все відразу, але не по одному - за кожний вчинок. Салат із покарань - це блюдо не для дитячої душі!
*Покарання - не за рахунок любові, щоб не сталося, не залишайте дитину без нагороди й любові, на яку вона заслуговує.
*Краще зовсім не карати, ніж карати з запізненням.
*Покараний - пробачений. Інцидент вичерпаний.
*Без приниження. Щоб не сталося, яка б не була провина, покарання не повинно сприйматися дитиною як велич вашої сили над її слабкістю, як приниження;
*Дитина не повинна боятися покарання. Не покарання дитина повинна боятися, не гніву вашого, а засмучення
Використана література
1. Батищева Г.О., Зайцева З.Г. Робота соціальних служб для молоді з молодою сім’єю (методичні рекомендації). – К.: А.Л.Д., 1996.
2. Молода сім’я України 90-х, - К.: А.Л.Д., 1996.
3. Науково – методичний журнал «Шкільному психологу усе для роботи».- 2008-2012.
4. Соціальні служби – родині. Розвиток нових підходів в Україні (перевидання) / За ред. І.М. Григи, Т.В. Семигіної. – К., 2003. – 128 с.
5. Трубавіна І.М. Соціально-педагогічна робота з неблагополучною сім’єю: Навч. посіб. – К.: ДЦССМ, 2002. – 132 с.
6. Бородкін Ю.С., Алкоголізм: причини, наслідки, профілактика., Л., 1987
7. Єнікеєва Д.Д., Як попередити алкоголізм і наркоманію у підлітків., М., 1999
8. Сирота Н.А., Ялтонський В.М., Профілактика наркоманії та алкоголізму у підлітків. Від теорії до практики., М., 2001
9. Скворцова Є.С., Про поширеність алкоголізації, куріння і наркотизації серед старшокласників / / Социс., 1992 № 4
10. Гуткіна Л. Д. Планування і організація виховної роботи в школі. - М., 2002
11. Мудрік А. В. Соціальна педагогіка. - М., 1999
12. Макшева В. А. Робота з батьками: посібник для вчителя. - М., 1980
13.Спок Б. С. Розмова з матір'ю. - М.: Лениздат, 1992
14. Деніс і Барбара Рейні «Хто такі справжні батьки»
15. Психолого-педагогічна діагностика школярів. - Ранок НТ 2007.
16. Програма розвитку ООН в Україні.-Проект Права людини в дії-2003.
17. Здоровий спосіб життя – запорука здоров’я.-К.,2006.
18. Журнал виховників юнацтва/ В дорогу.-№ 1/2002. 19. Науково-практичний освітньо-популярний журнал для педагогів, батьків та дітей.-№ 10/2010.
20. Беспалова Г.М., Виноградова Н.М. Соціальне проектування підлітка. Як змінити відносини в школі. М., 2003.
21. Василькова Т.А., Василькова Ю.В. Соціальна педагогіка: навчальний посібник. - М.: «Академія», 1999. - 440С.;
22. Організація роботи з батьками. Упорядник: Юзефик Л.О., Купина Н.М. – Тернопіль: Астон, 2002. – 168с. 23. Барна М.М., Гриза Л.С. Інформаційно-методичні матеріали для організації роботи з батьками. Методичний порадник на допомогу класним керівникам 5 – 11 класів. Львів: ЛОІППО. – 2002. – 84с. 24. Рибальченко І.М. взаємодія з батьками. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 208с. – (Школа класного керівника)
1