1
ПРИКЛАДНІ ЗАДАЧІ , ЇХ ВИДИ
ТА СПОСОБИ РОЗВ’ЯЗАННЯ
Задача – це сформульоване завдання, відповідь на яке можна знайти за допомогою арифметичних дій.
Етапи розв’язання задачі:
Схема розв’язання задач
Способи розв’язування прикладних задач
Існують різні способи розв’язування прикладних задач. Розглянемо деякі з них на конкретних прикладах.
Задача 1. Для туристичного походу 46 школярів підготували шестимісні та чотиримісні човни. Скільки було яких човнів, якщо всі діти помістилися в 10 човнах, вільних місць при цьому не залишилося?
І. Арифметичний спосіб.
4 ∙ 10 = 40 (шк.)
46 – 40 = 6 (шк.)
6:2=3 (ч.)
10 – 3 = 7 (ч.)
Відповідь: було 3 шестимісних та 7 чотиримісних човнів.
ІІ. Алгебраїчний спосіб (з допомогою рівняння).
Нехай було х шестимісних човнів, тоді (10 – х) – кількість чотиримісних. У шестимісних човнах поміститься 6х школярів, а в чотиримісних: 4(10 – х) школярів. Всього було 46 школярів.
Складаємо рівняння
6х + 4(10 – х) = 46;
6х + 40 – 4х = 46;
2х = 46 – 40;
2х = 6;
х = 3.
Отже, було 3 шестимісні і 7 = 10 – 3 чотиримісні човни.
ІІІ. Спосіб перебору варіантів.
Так як були човни двох видів, а школярів було 46, то 7 – можлива максимальна кількість шестимісних човнів, тому що 7 ∙ 6 = 42 (шк.), а 9 – максимальна кількість чотиримісних човнів, тому що 9 ∙ 4 = 36 (шк.). Виходячи з цього, складемо таблицю:
К-сть човнів |
К-сть школярів |
К-сть школярів |
||
6-місних |
4-місних |
У 6-місних |
У 4-місних |
|
1 |
9 |
6 |
36 |
42 |
2 |
8 |
12 |
32 |
44 |
3 |
7 |
18 |
28 |
46 |
4 |
6 |
24 |
24 |
48 |
5 |
5 |
30 |
20 |
50 |
6 |
4 |
36 |
16 |
52 |
7 |
3 |
42 |
12 |
54 |
З таблиці видно, що задовольняють умову значення 3 човна шестимісних і 7 човнів чотиримісних.
Задача 2. У двох ящиках 53 кг яблук. Скільки яблук у кожному ящику, якщо в першому ящику на 5 кг більше яблук, ніж у другому?
короткий
І. Арифметичний спосіб.
1) 53 – 5 = 48 (кг) – у двох ящиках порівну;
2) 48 : 2 = 24 (кг) – у ящику з меншою масою яблук;
3) 24 + 5 = 29 (кг) – у ящику з більшою масою яблук.
Відповідь: у ящиках 24 кг і 29 кг яблук.
ІІ. Алгебраїчний спосіб.
Нехай у одному ящику х кг яблук, тоді у другому ящику – (х + 5) кг яблук. В обох ящиках 53 кг яблук.
Складаємо рівняння
х + (х + 5) = 53;
2х = 53 – 5;
2х = 48;
х = 48 : 2;
х = 24.
У першому ящику 24 кг яблук; у другому ящику: 24 + 5 = 29 (кг) яблук.
Відповідь: у ящиках 24 кг і 29 кг яблук.
ІІІ. Геометричний спосіб.
Позначимо кількість яблук у ящиках відрізками:
Якщо відрізати частину від довшого відрізка (5 кг), то утворяться 2 відрізки рівної величини. Виходячи з цього: (53 – 5) : 2 = 24 (кг) – відповідає першому відрізку, тоді: 24 + 5 = 29 (кг) – відповідає другому відрізку.
Відповідь: Відповідь: у ящиках 24 кг і 29 кг яблук.
ЗАДАЧІ НА РУХ
руху, v – швидкість (відстань, пройдена за одиницю часу)
Якщо два об’єкти рухаються рівномірно (з постійними швидкостями), то відстань між ними за кожну одиницю часу збільшується або зменшується на однакову кількість одиниць. |
||
Відстань, на яку зближуються об’єкти за одиницю часу, називається швидкістю зближення. |
||
Відстань, на яку віддаляються об’єкти за одиницю часу, називається швидкістю віддалення. |
||
Правила обчислення швидкостей |
||
Зустрічний рух |
Швидкість зближенння: |
|
Рух у протилежному напрямку |
Швидкість віддалення: |
|
Рух навздогін |
Швидкість зближенння (V1 > V2 ): |
|
Рух з відставанням |
Швидкість віддалення (V1 < V2 ): |
|
Правила обчислення відстані |
||
|
Зустрічний рух |
|
|
Рух у протилежному напрямку
1) |
|
|
Рух навздогін |
|
4)
|
Рух з відставанням |
|
Задачі
Скласти задачу за даними таблиці.
Швидкість |
Час |
Відстань |
? |
2 год |
28 км |
? |
3 год |
210 км |
5 км/год |
4 год |
? |
120 км/год |
3 год |
? |
13 км/год |
? |
26 км |
60 км/год |
? |
240 км |
10 км/год |
3 год |
? |
36 км/год |
? |
72 км |
? |
|
|
Розв’язання:
|
Швидкість, км/год |
Час, год |
Відстань, км |
Перший |
6 |
0,5 |
6·0,5 |
Другий |
4 |
0,5 |
4·0,5 |
Відповідь: спочатку була відстань між пішоходами 1 км.
Розв’язання:
І спосіб (за допомогою рівняння)
Нехай х км/год – швидкість другого пішохода. Тоді перший пішохід за 2 год
пройде 3·2= 6 (км), а другий пішохід пройде 2х км. За умовою задачі вони
пройшли 10 км за 2 год (2х + 6 = 10 км).
Складаємо рівняння.
2х+6=10; 2х=10-6; 2х=4; х=4:2; х=2.
Відповідь: швидкість другого пішохода 2 км/год.
ІІ спосіб
|
Швидкість, км/год |
Час, год |
Відстань, км |
Перший |
3 |
2 |
3 · 2 |
Другий |
х |
2 |
2х |
1) 3 · 2 = 6 (км) – пройшов перший пішохід за 2 год;
2) 10 – 6 = 4 (км) – пройшов другий пішохід за 3год;
3) 4 : 2 = 2 (км/год) – швидкість другого пішохода.
Відповідь: швидкість другого пішохода 2 км/год.
Розв’язання
|
Швидкість, км/год |
Час, год |
Відстань, км |
Перший |
32 |
0,5 |
32 · 0,5 |
Другий |
38 |
0,5 |
38 · 0,5 |
Відповідь: 45 км.
Розв’язання:
|
Швидкість, км/год |
Час, год |
Відстань, км |
Перший |
х + 16 |
2 |
300 |
Другий |
х |
2 |
Нехай х км/год – швидкість другого автомобіля. Тоді (х + 16,5) км/год – швидкість першого автомобіля. За 2 год до зустрічі другий автомобіль проїде 2х км, а 2(х + 16,5) км – проїде перший автомобіль. Всього проїхали 2(х + 16,5) + 2х км, що за умовою дорівнює 300 км.
Складаємо рівняння:
2(х+16)+2х =300;
2х+32+2х=300;
4х+32=300;
4х=300 - 32;
4х=268;
х=268:4
х=67.
Швидкість другого автомобіля 67 км/год, а першого 67+16=83 км/год.
Відповідь: 83 км/год, 68 км/год.
Розв’язання:
|
Відстань, км |
Час, год |
Швидкість, км/год |
За течією |
72 |
3 |
72:3 |
Проти течії |
72 |
4 |
72:4 |
Відповідь: 3км/год – швидкість течії річки.
Розв’язання :
|
Швидкість, км/год |
Час, год |
Відстань, км |
Озером |
21 |
3 |
21 · 3 = 63 |
За течією |
21 + 3 = 24 |
4 |
24 · 4 = 96 |
Відповідь: 159 км
Розв’язання:
І спосіб
Або: 30 ∙ 5 + 24 ∙ 5 = 270 (км)
ІІ спосіб
Або: (30 + 24) ∙ 5 = 270 (км)
Відповідь: 270 км – відстань між містами.
Розв’язання :
положення велосипедиста.
Зобразимо отримані результати:
Отже, мотоцикліст не наздожене велосипедиста.
Складіть і розв’яжіть задачі за таблицями:
|
Швидкість |
Час |
Відстань |
Таксі |
? |
4 |
270 |
Автобус |
? |
7 |
560 |
|
Швидкість |
Час |
Відстань |
Електропотяг |
? |
8 |
720 |
Велосипедист |
? |
6 |
108 |
|
Швидкість |
Час |
Відстань |
Човен |
17 |
3 |
? |
Потяг |
54 |
4 |
? |
Складіть задачі за схемами:
ЗАДАЧІ НА ВИЗНАЧЕННЯ ВРОЖАЙНОСТІ
Задачі
Відповідь: 11кг з 1
Відповідь: 350 ц
Відповідь: 100 га.
Відповідь: 10 ц з гектара
Відповідь: 22 ц з 1 га
Номер поля |
Врожайність, т/га |
Посівна площа, га |
№ 1 |
3,5 |
12 |
№ 2 |
4,2 |
8 |
№ 3 |
3,1 |
14 |
Розв’язання:
Відповідь: 3,5 т/га
Розв’язання:
Відповідь: середня врожайність з усього поля становить 6,65 ц з 1 га.
Розв’язання:
15,6 : 0,2 = 76 (ц)
Відповідь: 76 ц.
Відповідь: 2400 ц
ВАРТІСТЬ ПОКУПКИ, ЦІНА ТА КІЛЬКІСТЬ ТОВАРУ
Задачі
Відповідь: 300 кг.
Розв’язання:
Відповідь: на 300 телевізорів.
Відповідь: на 3 ящики яблук більше.
Відповідь: 1 кг апельсинів дорожчий за 1 кг картоплі на 9 грн.
Відповідь: 42 грн.
Розв’язання:
а) = 3,5 (грн)
б) = (грн)
Відповідь: кг коштують 3,5 грн.; кг коштують грн.
а) кожного сорту цукерок по 1 кг;
б) цукерок 1 і 3 сорту — по 2 кг; цукерок 2 і 4 сорту — по 1 кг?
Розв’язання:
Відповідь: а) 36 грн; б) 53 грн.
Розв’язання:
1) – таку частину вартості всієї покупки становить вартість ручок і
зошитів.
2) – таку частину вартості всієї покупки становить вартість олівців.
3) (грн) – вартість покупки.
Відповідь: вартість покупки – 336 гривень.
Розв’язання:
Відповідь: 84 грн.
Розв’язання:
|
Ціна за 1 м, грн. |
Кількість, м |
Вартість, грн. |
Тканина |
х |
33 |
882 грн. |
Клейонка |
х |
20 |
Нехай 1 м клейонки коштує х грн., тоді 1 м тканини буде коштувати х грн. За 33 м тканини заплатили: (грн.), а за 20 м клейонки заплатили 20х грн., всього заплатили 882 грн.
Складаємо рівняння
22х + 20х = 882;
42х = 882;
х = 882 : 42;
х = 21.
Ціна клейонки: 21 грн.;
Ціна тканини: (грн.)
Дізнаємося, на скільки дорожчий 1 м клейонки: 21 – 14 = 7 (грн.)
Відповідь: 1 м клейонки дорожчий, ніж 1 м тканини на 7 грн.
Розв’язання:
Розв ’язання:
Нехай а грн. – початкова ціна товару. Після першої зміни (збільшення) вона стала: 1,15а грн. А після другої зміни (зменшення) нова ціна стала:
1,15а ∙ 0,85 = 0,9775а (грн), що становить 97, 75% від початкової. Початкова ціна: 100% - 97,75% = 2,25%.
Відповідь: ціна зменшилася на 2,25%.
Відповідь: ціна збільшилася на 20%.
ЗАДАЧІ, ПОВ’ЯЗАНІ З ГОСПОДАРСЬКОЮ
ДІЯЛЬНІСТЮ ЛЮДИНИ
Розв’язання
Відповідь: 7 центнерів.
Відповідь: на кг.
Розв’язання:
40 яєць знаходиться у 2 лотках (6 – 4 = 2), тому у 1 лотку 20 яєць. Всього
яєць у 10 лотках.
Відповідь: 200 яєць.
Розв’язання:
І спосіб: (шт.) – потрібно нових рейок.
ІІ спосіб.
Складемо пропорцію:
; .
Відповідь: потрібно замінити 720 старих рейок на 480 нових.
Довжина рейок, м |
|
Кількість рейок, шт. |
9 |
– |
х |
6 |
– |
720 |
Величини обернено пропорційні |
Розв’язання:
І спосіб: (кг) – потрібно силосу.
ІІ спосіб:
Маса сіна, кг |
|
Маса силосу, кг |
40 |
– |
25 |
552 |
– |
х |
Величини прямо пропорційні |
Складемо пропорцію:
;
.
Відповідь: потрібно 345 кг силосу для заміни 552 кг сіна.
Розв’язання:
І спосіб
ІІ спосіб
(ц).
Відповідь: 1748 ц пшениці збирають тепер.
Розв’язання:
І тракторист |
у 1,1 рази ˃ |
|
(га) |
|
ІІ тракторист |
? |
1,1х (га) |
||
ІІІ тракторист |
у 1,1 рази ˂ |
х (га) |
Складемо рівняння
1,21х + 1,1х +х = 132,4;
3,21х = 132,4;
х = 132,4: 3,31;
х = 40 (га) – зорав ІІІ тракторист;
(га) – зорав ІІ тракторист;
(га) – зорав І тракторист.
Відповідь: трактористи зорали відповідно 48,4 га, 44 га, 40 га землі.
Розв’язання:
Було спочатку |
Продали |
|
Залишилося |
? |
Після обіду: 39 кг 600 г = = 39,6 кг, що становить |
68 кг 450 г = = 68,45 кг |
|
До обіду: х кг |
Нехай до обіду продали х кг цукерок, тоді:
Відповідь: у магазині було 226,85 кг цукерок.
ЗАДАЧІ ГЕОМЕТРИЧНОГО ЗМІСТУ
, ;
,.
Задачі
Прямокутник |
|
Квадрат |
|
Куб |
|
Прямокутний паралелепіпед |
|
Відповідь. 21 см3; 38 см3.
Розв’язання: () – площа ковзанки.
Відповідь: площа ковзанки 2000.
Розв’язання:
І спосіб
ІІ спосіб
|
Довжина ділянок, м |
Ширина ділянок, м |
Площа ділянок, |
Перша ділянка |
8 |
4,5 |
|
Друга ділянка |
х |
2 |
|
|
Величини обернено пропорційні |
|
Складемо пропорцію:
;
.
Відповідь: 18 метрів – довжина другої ділянки.
Розв’язання
Розв’язання:
|
Кількість цеглин, шт. |
Об’єм стіни, |
Об’єм стін |
Перша Стіна |
10800 |
|
|
Друга стіна |
5400 |
|
|
|
Величини прямо пропорційні |
|
І спосіб:
Складаємо пропорцію
;
;
х = 3,6 (м)
ІІ спосіб:
Відповідь: висота стіни із 5400 цеглин становить 3,6 метрів.
ЧИТАННЯ ТА ПОБУДОВА ДІАГРАМ, ГРАФІКІВ
а) Кругову діаграму;
б) Стовпчасту діаграму (гістограму).
Розв’язання:
Кругова діаграма: Стовпчаста діаграма:
Розв’язання:
Кругова діаграма: Стовпчаста діаграма:
За даними задачі складіть таблицю та побудуйте гістограму.
Розв’язання:
Назва вантажівок |
Кількість |
КАМАЗ |
40 |
ЗИЛ |
25 |
МАЗ |
35 |
ГАЗ |
|
Тривалість руху, год |
Відстань, км |
1 |
10 |
2 |
20 |
3 |
20 |
4 |
30 |
5 |
40 |
6 |
50 |
Користуючись графіком, дайте відповіді на запитання:
а) Який час був в дорозі велосипедист?
б) Яку відстань проїхав велосипедист за 2 год; за 4 год?
в) З якою швидкістю він їхав?
г) Чому не змінювалася відстань з 2 по 3години руху?
д) Яку відстань проїхав велосипедист за 6 год?
Час, год |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
22 |
24 |
Температура, ̊С |
1 |
0 |
-2 |
-3 |
-1 |
1 |
4 |
5 |
6 |
5 |
4 |
3 |
Користуючись графіком, дайте відповіді на запитання:
а) Якою була температура повітря о 4 годині; о 22 годині?
б) О котрій годині температура була найвищою; найнижчою?
в) О котрій годині температура була нульовою?
г) У який час доби температура була вище нуля; нижче нуля?
д) У який час доби температура спадала; зростала?
е) О котрій годині температура була 1 ̊С; -1 ̊С?
а) На якій відстані був турист через 2 години після виходу з дому?
б) Скільки часу турист витратив на зупинку?
в) Через скільки годин після виходу турист був на відстані 4 км від дому?
г) з якою швидкістю туристи рухались перші 2
год?
д) З якою швидкістю туристи повертались додому?
Дайте відповіді на запитання:
а) На якій відстані від початку шляху були туристи через t годин, якщо
t = 1; 1,5; 3; 3,5; 7; 9,5?
б) Скільки часу знадобилось туристам, щоб прибути в пункт призначення, що заходиться на відстані S км, якщо S = 2; 9; 10; 16; 18?
в) Чому дорівнює початкова швидкість туристів і як довго вони рухались із такою швидкістю?
г) Чому дорівнювала швидкість туристів протягом третьої години руху?
д) Через скільки годин після початку руху туристи зробили першу зупинку і як довго вони відпочивали?
е) З якою швидкістю рухалися туристи після першої зупинки і скільки кілометрів рухались вони з цією швидкістю?
є) З якою швидкістю рухалися туристи після другої зупинки і коли вони прибули до місця призначення?
ж) З якою середньою швидкістю рухалися туристи, тобто скільки кілометрів проходили б вони щогодини, якщо б не було зупинок і швидкість протягом усього шляху була б сталою?
ЕЛЕМЕНТИ СТАТИСТИКИ, КОМБІНАТОРИКИ
ТА ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ
Правило суми. Якщо об'єкт A можна вибрати m способами, а об'єкт B – n іншими способами, то вибір "або A, або B" можна здійснити m + n способами.
Павило добутку. Якщо об'єкт A можна вибрати m способами і після кожного такого вибору об'єкт B може бути вибраним n способами, то вибір "A і B" в указаному порядку можна здійснити m ∙ n способами.
Види подій: випадкові; неможливі; достовірні.
Граф – «дерево» можливих варіантів.
Ймовірність випадкової події: , де Р(А) — ймовірність події А, m — кількість сприятливих випробувань (коли подія А настала), n — кількість усіх випробувань.
Задачі
а) 5,5,6,7; б) 1,2,3,4; в) 7,6,5,4; г) 4∙4; 5∙3; 6∙2; 7; д) 4,4,4,4,5,5,5,6,6,7.
Розв’язання:
За правилом суми: 5 + 7 = 12 варіантів вибору.
Розв’язання:
За правилом суми: 6 + 7 = 13 способів.
Розв’язання:
За правилом добутку: 5 ∙ 7 = 35 способів.
Розв’язання:
а) Із 15 хлопчиків одного можна вибрати 15 способами;
б) за правилом суми дівчинку або хлопчика можна вибрати: 10 + 15 = 25 способами.
в) за правилом добутку пари «дівчинка і хлопчик» можна вибрати: 10 ∙ 15 = 150 способами.
Відповідь: а) 15; б) 25; в) 150 способів.
Розв’язання:
За правилом добутку: 4 ∙ 3 = 12 подарунків.
Розв’язання:
Виберемо чашку. У комплекті з нею можна вибрати будь-яке з трьох блюдець. Тому є три різні комплекти, які мають вибрану чашку. За правилом добутку: 5 ∙ 3 = 15 способів.
Розв’язання:
За правилом добутку: 5 ∙ 3 ∙ 4 = 60 способів.
Розв’язання:
Можна купити три різні комплекти: перший – чашка з блюдцем (5 ∙ 3 = 15 варіантів); другий – чашка з ложкою (5 ∙ 4 = 20 варіантів, третій – блюдце та
ложка (4 ∙ 3 = 12 варіантів). Тому: 15 + 20 + 12 = 47 варіантів.
Відповідь: є 47 варіантів.
Розв’язання:
Якщо обирається президент із 5 членів правління, то віце-президент буде обиратися із 4 членів правління, тому за правилом добутку: 5 ∙ 4 = 20 способів.
Відповідь: 20 способами.
Розв’язання:
Позначимо можливі трицифрові числа *** і зобразимо їх у вигляді графа.
Отримали числа: 123, 132, 213, 231, 312, 321. Із цієї схеми бачимо, що таких
чисел може бути 6.
Розв’язання:
Позначимо гравців номерами 1, 2, 3, 4. Бачимо, що перший гравець зіграє три партії, другий дві (без першого); третій одну партію (без першого і другого); четвертий жодної, тому що він вже зіграв зі всіма гравцями. Тому буде зіграно 6 партій.
Можливі варіанти |
Вінні-Пух |
П’ятачок |
Кролик |
1 |
Червона |
Зелена |
Жовта |
2 |
Червона |
Жовта |
Зелена |
3 |
Зелена |
Жовта |
Червона |
4 |
Зелена |
Червона |
Жовта |
5 |
Жовта |
Зелена |
Червона |
6 |
Жовта |
Червона |
Зелена |
Розв’язання:
За таблицею видно, що таких варіантів є 6.
Відповідь: 6 варіантів.
Розв’язання:
У першої подруги є можливість сісти на одне із 4-х місць, у другої – на одне із 3-х місць, що залишились після першої, у третьої – на одне із двох місць, а в четвертої – одне вільне місце. Тому 4 ∙ 3 ∙ 2 ∙ 1 = 24 способів.
Розв'язання:
Оскільки в році 365 днів, у календарі 365 аркушів, вириваємо один навмання, то рівні шанси є вирвати будь-який з цих 365 аркушів; тому я = 365. У році 12 місяців, але тільки в 11 є 30-е число (виняток — лютий), тому аркушів, що задовольняють умову всього 11, отже, т = 11. Маємо: Р ==.
Розв’язання:
Числа, кратні числу 3 від 1 до 25: 3,6,9,12,15,18,21,24. Їхня кількість – 8.
Маємо: Р ==.
Розв’язання:
Знайдемо загальну кількість можливого замовлення обіду за правилом добутку: 2 ∙ 3 ∙ 3 = 18.
Тому маємо: Р ==.
ВІДСОТКОВІ РОЗРАХУНКИ.
ЗАДАЧІ ЕКОНОМІЧНОГО ЗМІСТУ
Основні правила відсоткових розрахунків:
Задачі
Розв’язання:
1)(мг) – вміст нікотину у 15 цигарках;
2) (мг) – нікотину попаде в організм людини.
Відповідь: 15 мг нікотину.
Розв’язання: 1) – синильна кислота;
2) – дьоготь;
3) – окис вуглеводів;
4) – полоній.
Відповідь: 1%, 15%, 9%, 6%.
Розв’язання:
а) – втрачає новонароджена дитина, коли палить мати;
б) – втрачає новонароджена дитина, коли палить батько;
в) – втрачає новонароджена дитина.
Один кВт/год електроенергії коштує 1,46 грн. Якщо кожен із 4 членів сім’ї збереже 10% електроенергії при умові, що за місяць сім’я споживає 150 квт, то скільки гривень буде заощаджено за місяць?
Розв’язання
(150 ∙ 0,1) ∙ 1,46 = 21,9 (грн.) – заощадить кожен член родини за місяць;
21,9 ∙ 4 = 87,6 (грн.) – заощадить вся сім’я за місяць.
Відповідь: за місяць сім’я заощадить 87, 6 грн.
У кімнаті, де за батареями опалення на стіні наклеєний теплоізоляційний матеріал, зберігається тепла на 5% більше. На 1 кв. м кімнати припадає 1,32 Ккал тепла. Скільки тепла збережеться у кімнаті площею 17 кв.м, якщо утеплити стіну?
Розв’язання:
1,32 ∙ 17 = 22,44 (Ккал) – припадає тепла на всю кімнату;
22,44 ∙ 0,05 = 1,122 (Ккал) – економія тепла.
Відповідь: при теплоізоляції стін буде зекономлено 1,122 Ккал тепла.
Розв’язання
І спосіб
88,4 : 1,04 = 85 (км) – за планом.
ІІ спосіб
88,4 км – 104%
х км – 100%
Складаємо пропорцію:
;
Відповідь: за планом потрібно було заасфальтувати 85 км дороги.
Розв’язання
453 тис. грн – 125%
х тис. грн – 100%
Складаємо пропорцію:
;
Відповідь: на 362,4 тис. грн планували виготовити продукції.
Розв’язання
І спосіб
ІІ спосіб
Початкова ціна, грн |
|
Початкова ціна, % |
200 |
– |
100 |
185 |
– |
х |
Величини прямо пропорційні |
Складаємо пропорцію:
; ; х = 92,5%; 100 – 92,5 = 7,5%
Відповідь: вартість товару знизилась на 7,5%.
Розв’язання
120 + 120 ∙ 0,1 = 132 (грн)
Відповідь: квиток став коштувати 132 грн.
Маса ящика з товаром 11,5 кг. Маса товару 9,2 кг. Скільки відсотків становить маса порожнього ящика від маси з товаром?
Розв’язання:
1)Яка маса порожнього ящика?
11,5 – 9,2 = 2,3 (кг)
2)Скільки відсотків становить маса порожнього ящика від маси з товаром?
2,3 : 11,5 ∙ 100 = 20%
Відповідь: маса порожнього ящика від маси з товаром становить 20%.
Фермер зібрав 18 т зернових, із них 4,5 т кукурудзи. Скільки відсотків становить маса зібраної кукурудзи від маси зернових?
Розв’язання
4,5 : 18 ∙ 100 = 25%
Відповідь: маса зібраної кукурудзи від маси зернових становить 25%.
Розв’язання
40 000 ∙ 0,25 = 10 000 (грн) ;
40 000 – 10000 = 30 000 (грн)
30 000 ∙ 0,12 = 3600 (грн)
30 000 + 3600 = 36 600 (грн)
36 600 : 24 = 1525 (грн).
Відповідь: кожного місяця треба сплачувати 1525 грн.
Розв’язання
Відповідь: 1200 грн – розмір заробітної плати робітника.
Розв’язання
100 + 100 ∙ 0,25 = 125 (грн)
Відповідь: на рахунку буде через рік 125 грн.
Розв’язання
І спосіб
220 ∙ 0,25 = 55 (грн)
ІІ спосіб
Початкова ціна, грн |
|
Початкова ціна, % |
220 |
– |
100 |
х |
– |
25 |
Величини прямо пропорційні |
Складемо пропорцію:
Відповідь: 55 грн одержить клієнт прибутку.
Розв’язання
Знайдемо відсоток нарахувань за перший рік:
Початкова ціна, грн |
|
Початкова ціна, % |
200000 |
– |
100 |
20000 |
– |
х |
Величини прямо пропорційні |
Складемо пропорцію:
;
% – відсоток за перший рік;
20 % - 2 % = 18% – відсоток за другий рік;
(200000 + 20000) ∙ 0,18 = 39600 (грн) – прибуток за другий рік;
200000 + 39600 = 239600 (грн) – сума на рахунку через 2 роки.
Відповідь: 239600 грн.
Розв’язання
Відповідь: потрібно взяти 17,5 кг міді, 14 кг цинку; 3,5 кг алюмінію.
Розв’язання
|
Маса сплаву, кг |
Маса срібла, % |
Маса срібла, кг |
І сплав |
4 |
85 |
4 ∙ 0,85 = 3,4 |
ІІ сплав |
6 |
60 |
6 ∙ 0,6 = 3,6 |
ІІІ сплав |
4 + 6 = 10 |
х |
3,4 + 3,6 = 7 |
Знайдемо відсоткове відношення маси срібла до маси сплаву:
Відповідь: вміст срібла у сплаві становить 70%.
Розв’язання:
І спосіб
Маса розчину, г |
Вміст йоду, % |
735 |
16 |
х |
10 |
Величини обернено пропорційні |
ІІ спосіб
Складаємо пропорцію
;
(г) – маса 10% розчину.
Знайдемо масу спирту, який треба долити до 735 г:
1176 – 735 = 441 (г)
Відповідь: потрібно долити 441 г спирту, щоб дістати 10% розчин йоду.
ЗАДАЧІ НА ВИКОНАНУ РОБОТУ
Задачі
Розв’язання:
|
К-сть сторінок |
Час виконання роботи |
Продуктивність за 1 годину |
І друкарка |
24 |
6 |
24 : 6 = 4 |
ІІ друкарка |
40 |
8 |
40 : 8 = 5 |
Разом |
252 |
? |
4 + 5 = 9 |
Працюючи разом, друкарки надрукують 252 сторінки за 252 : 9 = 28 год
Відповідь: за 28 год.
Розв’язання:
Відповідь: за 20 хв насоси разом викачають 1000 відер води .
Відповідь: 600 ц вугілля обидві вантажівки перевезуть за 8 рейсів.
Розв'язання:
Об'єм басейна приймаємо за 1. Перша труба за 1 год заповнює частину басейну. Друга труба за 1 год заповнює частину басейну. Яку частину басейну наповнять водою за 1 год дві труби? Тому:
Відповідь: басейну.
Розв’язання:
|
Час виконання роботи, год |
Продуктивність за 1 год |
І тракторист |
12 |
|
ІІ тракторист |
24 |
|
частини поля зорють трактористи за 1 год , працюючи разом. Тому час виконання роботи 8 год.
Відповідь: за 8 год трактористи зорють поле.
Розв'язання:
Якщо прийняти час до його зменшення 100%, то після зменшення він становитиме:
Час виконання роботи, % |
Продуктивність праці, % |
100 |
100 |
100 - 28=71 |
х |
Величини обернено пропорційні |
Складемо пропорцію:
х : 100 = 100 : 71;
х = =140;
140 – 100 = 40%
Отже, продуктивність праці збільшилась на 40%.
Розв’язання
Час виконання роботи, год |
Продуктивність праці |
5,6 |
1 |
х |
1,4 |
Величини обернено пропорційні |
Складемо пропорцію:
; (год)
Відповідь: бригада виконає роботу за 4 год.
Розв’язання:
|
Час виконання роботи, дні |
Частина роботи за 1 день |
І коваль |
12 |
|
ІІ коваль |
х |
|
Разом |
8 |
|
Розв’язуємо рівняння:
; ; ; х = 24 дні
Відповідь: другий коваль виконає роботу за 24 дні.
Розв’язання:
Позначивши об’єм басейна числом 1, маємо:
|
Час наповнення басейну, год |
Частина роботи за 1 год |
І фонтан |
|
|
ІІ фонтан |
|
|
Разом |
х |
|
Час наповнення басейна обома фонтанами: год
Відповідь: фонтани наповнять басейн за 1,5 год.
Розв’язання:
Складемо таблицю:
|
К-сть відер води |
Час для наповнення басейну, год |
Вливається |
10 |
15 : 3 = 5 |
Виливається |
7 |
|
Порівняння |
10 – 7 =3 |
Відповідь: через 5 год басейн наповниться водою.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА: