У збірнику зібрані якісні задачі з фізики 7 класу (новий Держстандарт) за темами «Взаємодія тіл. Інерція», «Тертя», «Тиск», «Сила Архімеда», «Робота і енергія». Поряд з запитаннями містяться короткі відповіді до завдань.
ВІДДІЛ ОСВІТИ
ЛИМАНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ЗБІРНИК ЯКІСНИХ ЗАДАЧ
ФІЗИКА 7 КЛАС
2016 рік
УКЛАДАЧІ
- Кулик С.О., учитель фізики ЗОШ №3.
//У збірнику зібрані якісні задачі з фізики 7 класу (новий Держстандарт) за темами «Взаємодія тіл. Інерція», «Тертя», «Тиск», «Сила Архімеда», «Робота і енергія». Поряд з запитаннями містяться короткі відповіді до завдань.//
@ м. Лиман «2016 рік»
ЗМІСТ
Взаємодія тіл. …………………………..……… 4
Інерція ………………………………………….13
Види сил. ………………………………….……18
Тертя ……………………………………………21
Тиск твердих тіл, рідин і газів…………………25
Сила Архімеда …………………………………30
Робота. Потужність. Енергія…………………..38
Взаємодія тіл.
Інерція
Задача № 1.
З якими тілами взаємодіє книжка, що лежить на столі?
Відповідь. Із Землею і столом.
Задача № 2.
Чи взаємодіє з якимось тілом птиця, що летить?
Відповідь. Із Землею і повітрям.
Задача № 3.
Дія яких тіл викликає зміну швидкості волейбольного м’яча під час гри?
Відповідь. Дія рук гравців, Землі і повітря.
Задача № 4.
Яке явище призводить до того, що обледенілим тротуаром небезпечно пересуватися?
Відповідь. Явище інерції.
Задача № 5.
Яке явище призводить до того, що під час різкого гальмування автобуса пасажирів «кидає» вперед?
Відповідь. Явище інерції.
Задача № 6.
Судно заходить у порт. Капітан віддає команду «Стоп машина», але судно продовжує рухатися. Прикладом якого фізичного явища є цей випадок?
Відповідь. Явище інерції.
Задача № 7.
У супермаркетах для зручності покупців біля кас встановлено транспортні стрічки. Поряд з ними часто розміщують надписи з проханням: «Для запобігання биття скляної тари високі пляшки кладіть на стрічку». Чому небезпечно ставити пляшки на стрічку?
Відповідь. Під час переміщення стрічки пляшки можуть впасти.
Задача № 8.
Під час транспортування автомобілів або інших габаритних вантажів їх ретельно закріплюють на залізничних платформах. Для чого?
Відповідь. Щоб вантажі не пересунулися і не пошкодилися.
Задача № 9.
Якщо швидко спускатися сходами, то на поворотах потрібно триматися за поручні. Для чого?
Відповідь. Щоб дія перил допомагалсупермаркета змінити напрям швидкості.
Задача № 10.
Човняр зупинився на середині озера. До берега недалеко, але весла загублені, а на дні човна є трохи води. Чи почне човен рухатися до берега, якщо посудиною вичерпувати з нього воду? Якщо так, то в який бік її потрібно виливати?
Відповідь. Можна. Якщо виплескувати воду з човна в напрямку, протилежному до вибраного напрямку руху.
Задача № 11. У човні, що нерухомо тримається біля причалу, стоїть хлопчик і збирається зробити крок. Чи однаковими будуть наслідки цього руху у двох випадках: коли хлопчик зробить крок у човні та з човна на причал?
Відповідь. Ні. Крок у човні не приведе до помітного пересування човна, а крок на берег може викликати значне пересування човна від берега.
Задача № 12.
Якщо велосипед під час руху раптово наїде на перешкоду, яка гальмує переднє колесо, то він обов’язково полетить уперед. Чому?
Відповідь. Це прояв явища інерції.
Задача № 13.
Коли розкривається парашут, його лямки досить сильно смикають парашутиста. Чому?
Відповідь. Під дією лямок швидкість падіння парашутиста значно зменшується, тому ця дія дуже помітна.
Задача № 14
Якщо автомобіль, що їде першим, різко гальмує, автомобіль, що їде за ним, може не встигнути загальмувати. При цьому водій та пасажири першого автомобіля можуть отримати травми шиї. Які конструктивні особливості крісел сучасних автомобілів застосовують для запобігання таких травм?
Відповідь. Високі підголовники врятують водія і пасажирів від відхилення голови назад.
Задача № 15.
У стволі рушниці куля рухається під дією газів, які виникають при спалюванні пороху. На кулю, що вилетіла зі ствола, гази перестають діяти, та вона все одно продовжує рухатися. Чому куля рухається після того, як залишає ствол?
Відповідь. Унаслідок явища інерції.
Задача № 16.
Наприкінці XIX — початку XX ст. був популярним такий цирковий трюк. Атлет лягав на підлогу, йому на груди клали важке ковадло і били по ньому молотками. Якби молотками били просто по грудях, то атлет отримав би тяжкі травми, а завдяки ковадлу удари молотками не завдавали ніякої шкоди. Чому?
Відповідь. Чим більшою була маса ковадла порівняно з масою молотка, тим меншої швидкості набувало ковадло і менш помітними для атлета були удари
Задача № 17.
Ви подорожуєте вночі сучасним автобусом. За вікнами салону суцільна темрява. За якими ознаками можна зрозуміти, що автобус рушає із зупинки? Шуму двигуна не чути.
Відповідь. По тому, що пасажирів притискає до сидінь.
Задача № 18.
Коли електричка переїжджає через переїзд, її хитає з боку в бік. Чому в такі моменти пасажирам, які стоять у проході, важко втримати рівновагу?
Відповідь. Щоб розгойдуватися разом із вагоном, пасажир має взаємодіяти з поручнями або іншими тілами, які жорстко закріплені у вагоні. В іншому разі – балансувати, щоб втримати рівновагу.
Задача № 19.
Автобус повертає праворуч. У який бік «кидає» пасажирів?
Відповідь. Ліворуч відносно салону автобуса.
Задача № 20.
Завдяки якому явищу витрушується пил з ковдри? Поясніть, що при цьому відбувається.
Відповідь. Явище інерції. Ковдрі надають швидкості, а потім зупиняють, пил по інерції продовжує рухатися й вилітає з ковдри.
Задача № 21.
Щоб позбавитися пилу у ковдрі, її або витрушують, або вибивають. У чому полягає різниця?
Відповідь. Витрушуючи, ковдру зупиняють, а пил продовжує рухатися; вибиваючи, ковдрі стрибком надають швидкості, а пил залишається у спокої.
Задача № 22.
У кузові вантажівки звільнився від кріплення легковий автомобіль. Чи буде він рухатися, якщо вантажівка збільшить швидкість? Якщо загальмує? Якщо буде рухатися, то в який бік?
Відповідь. Буде: назад при збільшені швидкості й уперед при зменшені швидкості.
Задача № 23.
Якої форми (приблизно) набуває поверхня бетонного розчину, який перевозять у кузові вантажівки, при розгоні? При гальмуванні? Чому?
Відповідь. Форму похилої площини: нахил униз до кабіни при розгоні та нахил униз до задньої стінки кузова при гальмуванні.
Задача № 24.
Залізничні цистерни з нафтопродуктами для більшої безпеки під час руху заповнюють повністю. Чому цистерна, яку заповнено наполовину, може створити небезпечну ситуацію під час транспортування?
Відповідь. У наполовину заповненій цистерні під час транспортування поверхня рідини буде коливатися, що приведе до коливань самої цистерни.
Задача № 25.
Коли буксирування несправного автомобіля здійснюється на жорсткому зчепленні, то водій у цьому автомобілі не потрібен, а коли буксирування здійснюється на буксирному тросі, водій потрібен і має бути дуже уважним. Чому?
Відповідь. Жорстке зчеплення діє на автомобіль, який буксирують, як уперед так і назад, а трос — тільки вперед.
Задача № 26.
Кальмари, каракатиці та восьминоги плавають завдяки тому, що дуже швидко викидають воду з порожнини свого тіла. Яким чином викидання води дозволяє рухатися цим молюскам? Як збігаються напрями викиду води та їхнього руху?
Відповідь. Вода, яка викидається назад, діє на тіло молюска і штовхає його вперед.
Задача № 27.
Космонавт перебуває на зовнішній поверхні космічної станції і разом зі станцією рухається зі швидкістю 8 км/с. У руках у нього ящик з інструментами. Що космонавт має зробити з ящиком, щоб випередити станцію? Відстати від неї?
Відповідь. Кинути його в напрямку протилежному напрямку руху станції. У напрямку руху станції.
Задача № 28.
На одній шальці терезів стоїть банка, на дні якої сидить муха. Терези зрівноважено. Чи порушиться рівновага терезів, якщо муха почне літати всередині банки?
Відповідь. Ні.
Задача № 29.
Для того щоб зрушити з місця довгий товарний потяг, досвідчені машиністи спочатку трохи пересувають локомотив назад, а потім рушають уперед. У чому полягає секрет такого способу зрушення з місця?
Відповідь. Зчеплення між вагонами мають невеликий вільний хід. Локомотив пересувається назад – зчеплення перестають бути натягнутими. Потім рушає і спочатку тягне перший вагон, потім другий і т. д. Зрушити вагони по черзі набагато простіше, ніж усі разом.
Задача № 30.
Якщо у велосипеді прокололася шина заднього колеса й отвір маленький, велосипедисти інколи разом з повітрям накачують у шину воду. Вода не дає виходити повітрю з шини. Але якщо у такий спосіб накачати шину переднього колеса, то керувати велосипедом набагато важче. Чому?
Відповідь. Колесо, яке обертається і має більшу масу обода, має більшу інертність, отже, повернути його важче, ніж колесо з меншою масою обода.
Задача № 31.
Як за допомогою фізики можна пояснити народне прислів’я "Коси, коса, поки роса”?
Відповідь. Краплі роси на травинках різко збільшують їх інертність, тому коса зрізає стебло, а не пригинає його до землі; крім того, поверхня вологої травинки м’якша, ніж сухої.
Задача № 32.
Чому пожежному важко утримувати брандспойт, з якого б'є вода?
Відповідь. Тому, що струмінь води і брандспойт взаємодіють один з одним і на брандспойт діє сила реакції струменя.
Задача № 33.
Яке призначення у водоплавних птахів мають перетинчасті лапки?
Відповідь. Перетинки на лапках птахів збільшують площу лапок. Взаємодія з водою збільшується.
Задача № 34.
Чому при пострілі приклад гвинтівки треба щільно притискати до плеча?
Відповідь. Якщо гвинтівку не притискати до плеча, то в результаті віддачі вона придбає більшу швидкість і вдарить в плече. Якщо щільно притиснути приклад до плеча, то гвинтівка і тіло людини складуть як би єдине ціле. Маса системи зросте у багато разів порівняно з масою гвинтівки і швидкість віддачі різко знизиться.
Задача № 35.
На однаковій відстані від берега знаходяться човен з вантажем і такий же човен без вантажу. З якою човна легше зістрибнути на берег? Чому?
Відповідь. Легше зістрибнути з човна з вантажем, так як при стрибку він буде рухатися з меншою швидкістю, ніж човен без вантажу.
Задача № 36.
Чому айсберги час від часу перевертаються?
Відповідь. Підводна частина їх в теплих водах розтає і центр мас піднімається вверх.
Задача № 37.
Чому відштовхуючись від Землі, ми можемо значно змінити свою швидкість, а зміна швидкості Землі непомітна?
Відповідь. Маса людини приблизно 60 кг. Земля набагато важче будь-якої людини. Маса Землі = 6∙1024 кг вона набуває швидкість в 1023 разів меншу ніж людина.
Задача № 38.
Пташка, яка сиділа на гілці спурхнула вгору і полетів. Куди в цей момент і чому відхилилася гілка?
Відповідь. Гілка відхилиться вниз через взаємодію з пташкою.
Задача № 39.
Чи стає масивнішим залізничний рейок, коли він нагрівається в жаркий день?
Відповідь. При нагріванні тіла розширюються тому, що збільшується відстань між молекулами. Розміри самих молекул, їхня маса і кількість залишаються незмінними. Маса тіл не змінюється при нагріванні і охолодженні.
Задача № 40.
Як змінюється маса води при її замерзанні?
Відповідь. При замерзанні води її об'єм збільшується. Але молекули води і льоду однакові. Маса води і льоду, який утворився з неї, однакові.
Задача № 41.
Якщо гирю опустити в посудину з водою чи зміниться її маса?
Відповідь. У воді будь-яке тіло тримати легше, вода виштовхує предмети... Але, маса тіла (міра інертності) залишається незмінною.
Інерція
Задача № 1
Собака коли виходить з води обтрушує хутро. Яке явище допомагає звільнити хутро від вологи?
Відповідь: Явище інерції.
Задача № 2
Заєць що рятується від вовка робить різкі стрибки у бік. Чому вовку важко спіймати зайця, хоча він бігає швидше?
Відповідь: У той момент коли заєць робить різкий стрибок убік вовк за інерцією продовжує рух уперед і не може спіймати зайця.
Задача № 3
Чому під час землетрусу руйнуються будівлі та мости?
Відповідь: Під час потужних поштовхів що досягають земної поверхні будівлі за інерцією намагаються зберегти свої жорсткі конструкції. Це приводить до руйнації. Людям потрібно залишити приміщення та перейти на відкритий простір.
Задача № 4
Чому автомобіль без гальм не можна буксирувати за допомогою гнучкого тросу.
Відповідь. Тому що під час зупинки першого автомобіля другий автомобіль не зможе відразу зупинитись і буде рухатись за інерцією.
Задача № 5
Чому автомобіль з несправними гальмами заборонено буксувати за допомогою гнучкого троса?
Відповідь. Тому що при зупинці першого автомобіля другий автомобіль за інерцією продовжить рух та зіткнеться з тим що стоїть попереду.
Задача № 6
Чому при повороті водій знижує швидкість руху автомобіля?
Відповідь. Тому що автомобіль може продовжити рух прямо за інерцією.
Задача № 7
Чому необхідно закріплювати вантаж у кузові вантажного автомобіля?
Відповідь. При зупинці авто вантаж може за інерцією продовжити рух.
Задача № 8.
Чому неможна перебігати вулицю перед транспортом що рухається неподалік?
Відповідь. Тому що авто не може зупинитись миттєво. Завдяки явищу інерції продовжує рух.
Задача № 9.
Чому не слід стрибати на ходу з підніжки автобуса чи трамвая?
Відповідь. Тому що на землі за інерцією людина продовжує рух зі швидкістю транспорту.
Задача № 10.
Чому при швидкій зупинці велосипеда не слід різко гальмувати лише ручними гальмами.
Відповідь. Тому що за інерцією заднє колесо продовжує рух і велосипед може перекинутися.
Задача № 11.
Чому у автомобілі одночасно з гальмами повинно вмикатись заднє червоне світло.
Відповідь. Авто що їде позаду повинен своєчасно загальмувати,враховуючи гальмівний шлях.
Задача № 12.
Які відбулися зміни у русі автомобіля, якщо пасажир був прижатий до спинки сидіння; до правої частини спинки сидіння?
Відповідь. Автомобіль почав збільшувати швидкість; почав повертати вліво.
Задача № 13.
Поясніть призначення пасків та подушок безпеки у автомобілі.
Відповідь. Не допустити травмування пасажира у разі руху вперед за інерцією під час різкої зупинки.
Задача № 14.
Для чого пасажирам що стоять у автобусі, трамваї, тролейбусі потрібно триматися поручнів?
Відповідь. Щоб уникнути травмування під час руху за інерцією.
Задача № 15.
У яку сторону відхиляться пасажири при різкому збільшенні швидкості? Під час різкої зупинки?
Відповідь. Назад. Уперед.
Задача № 16.
У який бік падає людина що спіткнулася? Послизнулася?
Відповідь. Уперед. Назад.
Задача № 17.
Чому при сплаві лісу певну кількість деревин викидає на берег, на поворотах ріки? Чому у деяких країнах дозволений сплав тільки плотами?
Відповідь. За інерцією деревини рухаються уперед і крайні на поворотах виносить на берег.
Задача № 18.
Чому забороняється різко піднімати вантаж підйомним краном?
Відповідь. За інерцією вантаж зберігає свою сталу швидкість.
Задача № 19.
Як розташовується поверхня нафти у цистерні, коли електровоз набирає швидкість? Коли гальмує?
Відповідь. Набирає швидкість. Гальмує.
Задача № 20.
Поїзд що підходить до станції уповільнює рух. У якому напрямку легше котити валізи по підлозі - по ходу поїзда чи у протилежному напрямку?
Відповідь. По ходу поїзда.
Задача № 21.
Щоб стовпчик ртуті у медичному термометрі опустився донизу термометр опускають донизу та різко струшують. Яка причина опускання стовпчика ртуті?
Відповідь. У момент різкої зупинки корпуса термометра ртуть за інерцією продовжує рух та опускається.
Задача № 22.
Для чого роблять розгін при стрибках у довжину? Чому легше перескочити калюжу , річку з розгону?
Відповідь. Чим більша швидкість тим долі за інерцією можна стрибнути .
Задача № 23.
Чому наковальня повинна бути значно важча молота.
Відповідь. При ударах більш важча наковальня за інерцією зберігає свою швидкість що = 0. Чим більша маса тим тіло більш інертне.
Задача № 24.
Чому повну чашку чаю не можна різко пересунути на столі.
Відповідь. За інерцією рідина не рухається, а чашка рухається тому рідина переллється.
Задача № 25.
Що відбудеться з вершником якщо кінь різко зупиниться?
Відповідь. Вершник за інерцією продовжить рух і вилетить з сідла.
Задача № 26.
Покладіть на стакан товстий папір, а на нього монету. Вибийте різко папір. Чому папір відлітає а монета падає у стакан?
Відповідь. У наслідок інертності монети та недостатньої взаємодії монети та паперу.
Види сил
Задача № 1.
Чи можна підняти на бажану висоту тіло, приклавши до нього силу, яка дорівнює силі тяжіння (вибрати вичерпну відповідь)?
Відповідь. Ні, якщо початкова швидкість руху тіла вгору дорівнює нулю.
Задача № 2.
Чи порушиться рівновага терезів, на яких зрівноважено відро із водою, якщо доторкнутися пальцем до поверхні води?
Відповідь. Порушиться, палець створить силу, яка спрямована вниз.
Задача № 3.
Тримаючи на руці цеглу, вдаряють по ній молотком. Чому рука, на якій лежить цегла, не відчуває болю від удару молотка?
Відповідь. Удар триває дуже короткий час, за який цегла внаслідок інертності не встигає прийти в рух.
Задача №4.
Вершник швидко скаче на коні. Що буде з вершником, якщо кінь спіткнеться?
Відповідь. Вершник – за інерцією продовжить рух вперед – полетить вперед.
Задача № 5.
Маса другого тіла вдвічі більша маси першого. Порівняйте сили тяжіння, що діють на ці тіла.
Відповідь. Сила тяжіння пропорційна масі тіла.
Задача № 6.
«Вага часу». Залежить вага піщаного годинника від того, тече в них пісок чи ні? Не повинні годинник важити менше, коли частина піску в них вільно падає?
Відповідь. Коли пісок сиплеться, вага пісочного годинника не змінюється, незважаючи на те, що частина піску знаходиться в повітрі. Вага цієї частини компенсується силою, з якою пісок вдаряє об денце годин.
Задача № 7.
Гуллівер, герой відомої книги Д. Свіфта, в «Подорожі в Бробдингні» розповідає: «Хлопчик ніс мене в ящику... Орел, захопивши дзьобом кільце мого ящика, поніс його... Потім раптом я відчув, що падаю прямовисно вниз близько хвилини, але з такою неймовірною швидкістю, що у мене захопило дух». В якому стані руху знаходився оповідач?
Відповідь. У стані невагомості.
Задача № 8.
Чому навантажений корабель рухається повільніше ненавантаженого?
Відповідь. Більше опір води, так як осад навантаженого корабля більше.
Задача № 9.
Чому живу рибу важко утримати в руках? І неживу теж?
Відповідь. У риб луска вкрита шаром слизу, який виділяється шкірними залозами; слиз зменшує тертя тіла риби об воду і служить захистом від бактерій і цвілі.
Задача № 10.
Масивні двері дитина може закрити, а відкрити її йому буває не під силу. Чому?
Відповідь. При закриванні дверей долається сила тертя виникає в шарнірах. А при відкриванні дверей необхідно подолати не тільки силу тертя в шарнірах, а також тертя дверей об одвірок.
Задача № 11.
Чому на рукоятки інструментів, головки болтів, гайки круглої форми, які потрібно закручувати і викручувати вручну, наносять спеціальну насічку (рифлення)? Яке призначення насічок на губках лещат і плоскогубців?
Відповідь. Для збільшення сили зчеплення (тертя), необхідної для закручування або викручування. Насічки на губках лещат і плоскогубців дозволяють збільшити силу тертя між робочою поверхнею і деталлю.
Задача № 12.
Цвях порівняно легко висмикнути з сухої дошки і важко з набряклої. Чому? Адже, здавалося б, вода, граючи роль мастила, повинна зменшувати тертя.
Відповідь. Справа в тому, що сила тертя залежить не тільки від коефіцієнта тертя, але і від сили нормального тиску, яка в разі набряклою дошки значно більше, ніж дошка, яка зсохла.
Задача № 13.
Чому потрібно берегти гальмівну колодку і гальмівний барабан транспортного засобу від попадання між ними масла?
Відповідь. При попаданні масла між гальмівною колодкою і гальмівним барабаном слабшає сила тертя, а це призводить до збільшення довжини гальмівного шляху.
Задача № 14.
Чому треба берегти мастильні матеріали від попадання в них піску і пилу?
Відповідь. Щоб зменшити силу тертя і зношування тертьових деталей.
Задача № 15.
Для чого смички при грі на скрипці натирають каніфоллю?
Відповідь. Для збільшення тертя.
Задача № 16. Чому мокрий папір рветься легше, ніж сухий?
Відповідь. З'являється як би мастило, і тертя між волокнами паперу зменшується. Тобто сухе тертя між волокнами змінюється на в'язке.
Тертя.
Задача № 1.
Чому швидкість течії води у річці біля берега та на дні повільніше ніж посередині та на поверхні?
Відповідь. Тертя між шарами води менше ніж між водою та твердим берегом та дном.
Задача № 2.
Чому навантажений корабель рухається повільніше ніж ненавантажений?
Відповідь. Тертя більше, бо площа дотикання більша.
Задача № 3.
Чому мука і крупа, яку висипали на стіл утворює гірку у вигляді конуса, а вода розтікається тонким шаром.
Відповідь. Сила тертя між шорсткими поверхнями більша ніж сила тертя між змащеними.
Задача № 4.
Чому рибу важко утримати в руках?
Відповідь. Шар слизу що покриває луску є мастилом та зменшує тертя.
Задача № 5.
Якщо припинити гребти веслами то човен зупиниться. Чому? Для чого спортивні човни полірують?
Відповідь. Зупиняє тертя об воду. Для зменшення тертя.
Задача № 6.
Швацькі голки відшліфовані. Чому ржавою голкою важко шити?
Відповідь. Ржава створює більше тертя.
Задача № 7.
Чому футбольні бутси мають на підошві шипи?
Відповідь. Щоб збільшити тертя між підошвою та ігровим полем.
Задача № 8.
Чому дерев’яна кулька під час гри у крокет котиться по землі а при грі на льоду не котиться а ковзається.
Відповідь. Тертя ковзання о гладку поверхню у даному випадку менше ніж тертя кочення.
Задача № 9.
Важкі двері дитина може закрити,а ті самі двері відкрити не може, чому?
Відповідь. До тертя на петлях додається тертя дверей об коробку дверей.
Задача № 10.
Яке призначення зубців на різних інструментах (гайки, болти)
Відповідь. Для збільшення сили тертя.
Задача № 11.
Чому цвях легше вийняти з сухої дошки ніж з мокрої, але вода відіграє роль змазки.
Відповідь. Тертя залежить не тільки від коефіцієнта тертя , але і від сили тиску.
Задача № 12.
На голівці цвяха знаходиться шорсткість у вигляді сітки . Яке її призначення.
Відповідь. Щоб зменшити ковзання об молоток.
Задача № 13.
Навіщо на шинах авто роблять рифлений малюнок.(протектор). Чому небезпечна «лиса гума»
Відповідь. Щоб збільшити тертя між авто та дорогою. «Лиса гума » зменшує тертя та погіршує керування авто.
Задача № 14.
Чому авто іноді буксує? Як цього уникнути?
Відповідь. Мала сила тертя щоб її збільшити треба підкласти шорсткий матеріал.
Задача № 15.
Чому навантажений автомобіль буксує рідше ніж ненавантажений.
Відповідь. Тертя залежить не тільки від коефіцієнта тертя , а і від сили тиску.
Задача № 16.
Чому треба оберігати від попадання мастила на тормозну колодку та тормозний барабан.
Відповідь. Під час попадання мастила зменшується сила тертя , та збільшується довжина тормозного шляху.
Задача № 17.
Після дощу водій зменшив тиск у шина автомобіля . Чи треба було це робити?
Відповідь. Так, цим самим водій збільшив площу взаємодії шин та дороги , та збільшив тертя.
Задача № 18.
Між шарами ресор автомобіля кладуть графіт. Чому?
Відповідь. Щоб зменшити силу тертя що виникає між листками ресор.
Задача № 19.
Чому треба оберігати мастильні матеріали від потрапляння в них піску та пилу?
Відповідь. Щоб зменшити силу тертя та зношування поверхонь що труться.
Задача № 20.
Які заходи треба вжити щоб безпечно пересуватись під час ожеледиці?
Відповідь. Посипати лід піском, взувати взуття з шорсткою підошвою.
Задача № 21.
Що треба зробити щоб зняти з пальця каблучку яку важко зняти.
Відповідь. Нанести на палець мастило у вигляді мила або олії.
Задача № 22.
Для чого натирають смичок скрипки каніфоллю?
Відповідь. Щоб збільшити тертя.
Задача № 23.
Чому мокрий папір рветься легше ніж сухий?
Відповідь. Вода відіграє роль мастила між волокнами.
Задача № 24.
Чому під час шліфування тертя між поверхнями спочатку зменшується , а потім зростає?
Відповідь. Починають діяти молекулярні сили взаємодії.
Задача № 25.
Як можна полегшити розпилювання метала пилкою?
Відповідь. Змастити полотно пилки мастилом.
Тиск твердих тіл, рідин і газів
Задача № 1.
Навіщо залізничні рейки укладають на шпали? З якою метою нижню частину рейки роблять більш широкою?
Відповідь: Шпали для зменшення тиску на грунт, а широка сторона рейки для зменшення тиску на шпали.
Задача № 2.
Якщо вистрілити з малокаліберної гвинтівки в варене яйце, у яйці утворюється отвір. Якщо ж вистрілити в сире яйце, воно розлетиться. Як пояснити це явище?
Відповідь: При пострілі в варене яйце куля пробиває тверде тіло, тому пробиває по напрямку польоту, оскільки в цьому напрямку передається тиск.
У випадку, коли, стріляємо в сире яйце, так як воно рідке, тиск за законом Паскаля передається за всіма напрямами і яйце розлетиться.
Задача № 3.
Чому вибух снаряда під водою згубний для живуть у воді організмів?
Відповідь: Під час вибуху утворюється область підвищеного тиску, і воно передається за законом Паскаля за всіма напрямами і з великою швидкістю. Дуже високий тиск згубно діє на риб.
Задача № 4.
Бавлячись, хлопчик видуває мильні бульбашки. Чому мильні бульбашки набувають форму кулі?
Відповідь: Видувані мильні бульбашки набувають форму кулі, тому, що тиск повітря всередині кулі передається однаково по всіх напрямах, зовнішній тиск теж однакове.
Задача № 5.
У циліндричну посудину, частково заповнений водою, опустили дерев'яний брусок. Змінилося тиск води на дно посудини?
Відповідь: Так, тиск збільшиться, так як брусок тисне на поверхню води і цей тиск передається по всіх напрямах, а також на дно посудини. Тиск збільшиться на висоту стовпа витісненої бруском рідини.
Задача № 6.
Чому сосиски при варінні лопаються вздовж, а не впоперек?
Відповідь: При варінні всередині шкірки внаслідок дифузії накопичується рідина, тиск якої зростає з підвищенням температури, якщо шкірка ціла. За законом Паскаля, тиск однаково на всі ділянки шкірки (висотою рідини в сосисці нехтуємо через її малість). Сила тиску рідини на подовжню смужку F1 = ps1 більше, ніж на поперечну, F2 = ps2 (т. к. s1 > s2), що і призводить до подовжньому розриву сосиски.
Задача № 7.
Чому водонапірні башти будують на самому високому місці і піднімають їх до рівня, який лежить вище всіх будівель, що живляться від них водою?
Відповідь: Що б тиск води був більший і зміг продавити до потрібної висоти.
Задача № 8.
Якщо глибоководну рибу швидко витягнути на поверхню моря, то її внутрішні органи роздуются і вона загине. Чим це можна пояснити?
Відповідь: У зв'язку з життям на глибині, у таких риб, відповідно, високий внутрішній тиск, що врівноважує тиск товщі води. Витягли з води – тиск зовні різко зменшився, ось і результат. Фізика живих організмів.
Задача № 9.
Чому вода з самовара витікає спочатку швидше, а потім все повільніше і повільніше?
Відповідь: Тиск води на дно слабшає.
Задача № 10.
Чому при накачуванні повітря в шину автомобіля з кожним разом стає все важче рухати ручку насоса?
Відповідь: Після кожного качка маса повітря в шині збільшується; збільшується його тиск. Тому з кожним разом потрібно створювати все більший тиск, щоб закачати повітря. А так як перетин поршня насоса постійно, то потрібно прикладати все більше зусиль.
Задача № 11.
З балона повільно випустили половину газу. Як змінилося тиск газу в балоні? Поясніть чому.
Відповідь: Тиск газу зменшився вдвічі, так як зменшилась густина газу в посудині.
Задача № 12.
Маси одного і того ж газу в двох однакових закритих посудинах однакові. Один з цих судин знаходиться в теплому приміщенні, а інший — у холодному. У якому з судин тиск газу більше? Чому?
Відповідь: В посудині, що знаходиться в теплому приміщенні, так як там швидкість руху молекул більше, отже, вони частіше вдаряють об стінки посудини.
Задача № 13.
Біля багаття можна бачити, як від палаючих полін з тріском розлітаються іскри. Чому?
Відповідь: Тому що повітря, що міститься між волокнами дерева, нагріваючись, сильно збільшує тиск на частинки деревини, які обвуглилися.
Задача № 14.
Чому м'яч, винесений з кімнати на вулицю взимку, стає слабо надутим?
Відповідь: Температура повітря зменшується, швидкість молекул зменшується, вони рідше вдаряються об стінки м'яча і з меншими швидкостями; тиск у м'ячі зменшується.
Задача № 15.
Чому стволи вогнепальної зброї виготовляють з особливо міцних сортів стали?
Відповідь: При пострілі порохові гази створюють дуже великий тиск. Стволи мають його витримувати.
Задача № 16.
У щільно закритому поліетиленовому пакеті з молоком, зберігається при постійній температурі, маса речовини залишається незмінною. Чому з часом пакет збільшується в об'ємі?
Відповідь: В результаті діяльності молочних бактерій утворюються гази. Число молекул газу в пакеті збільшується, число їх зіткнень з внутрішньою стороною стінки пакету починає перевищувати число зіткнень молекул повітря з зовнішньою стороною стінки пакета. Стінка приходить в рух, збільшується обсяг. Тиску по обидві сторони стінки пакету вирівнюються. Подальше збільшення обсягу обмежена пружними властивостями пакета.
Задача № 17.
Гумовий м'яч, стиснувши руками, деформували. Змінилися при цьому маса, вага, об'єм, густина і тиск повітря в ньому? Якщо змінилися, то як?
Відповідь: Маса не змінювалася, так як кількість молекул не змінювалося. Вага не змінювався, так як Р = mg. Обсяг зменшився, так як відстань між молекулами газу зменшується. Щільність — за формулою р = m/V — збільшиться. Тиск збільшиться. Розміри м'яча зменшуються, і молекули частіше вдаряються об його стінки.
Задача № 18.
Пролита на стіл вода розтікається швидше, ніж пролите касторове масло. У який з цих рідин рухливість молекул відносно один одного більше?
Відповідь: Рухливість молекул води більше.
Задача № 19.
Прикладений щільно до губ кленовий лист розривається, якщо швидко вдихнути повітря. Яка сила розриває лист?
Відповідь: Лист розриває сила атмосферного тиску.
Задача № 20.
У літаків, що літають на великих висотах, і в космічних кораблів двері і вікна не пропускають повітря (герметичні). Для чого необхідна при таких польотах герметичність?
Відповідь: У той час як на великих висотах багато тиск нижче атмосферного, в літаках і космічних кораблях підтримується тиск, близький до нормальних умов, для зручності екіпажу і пасажирів.
Сила Архімеда
Задача № 1.
Одна пляшка повністю заповнена водою, а інша – ртуттю. Потоне пляшка з водою, якщо її опустити у воду? Потоне пляшка з ртуттю, якщо її опустити під ртуть?
Відповідь. Пляшка з водою у воді потоне, оскільки середня густина скла більше густини води. Пляшка зі ртуттю стане плавати на поверхні ртуті, т. я. Середня густина скла менше щільності ртуті.
Задача № 2.
У неширокому тазку з водою плаває банка, в якій лежить гирька. Чи зміниться рівень води в тазику, якщо гирьку вийняти з банки і кинути в тазок? Якщо зміниться, то як?
Відповідь. Поки гирка плаває, перебуваючи в банці, вага витісненої банкою води дорівнює вазі і банки, і гирьки. Коли гирька потоне, вага витісненої нею води виявиться менше ваги гирьки. Загальний об'єм витісненої води зменшиться, і рівень води в тазику знизиться.
Задача № 3.
Посудину, гранично наповнений водою, висить на динамометре. Чи зміниться показання динамометра, якщо у воду опустити гирю, підвішену на нитці, не торкаючись дна?
Відповідь. На гирю, занурену у воду, діє сила Архімеда, спрямована вгору і дорівнює по модулю вазі витісненої води. По третьому закону Ньютона, гиря буде тиснути на воду з такою ж силою, що компенсує спад ваги води. Показання динамометра не зміниться.
4. Шматок сталевої рейки знаходиться на дні річки. Її підняли й поставили вертикально . Чи змінилася при цьому діюча на нього виштовхувальна сила. Чи зміниться вона, якщо при підйомі частина рейки опиниться над водою?
Відповідь. Не має значення, на якій глибині і в якому положенні знаходиться тіло, але при зміні об'єму зануреної частини тіла (зменшення) виштовхувальна сила зменшується.
Задача № 5.
У ссавців, що мешкають на суші, пристосовані для пересування міцні кінцівки, а ось у морських ссавців (китів, дельфінів) для пересування виявляються достатніми плавники і хвіст. Поясніть чому.
Відповідь: Архімедового сила – важливий природний чинник, що визначає конструкцію скелета морських ссавців. Оскільки на істоту, що живе у воді, діє виштовхувальна (архімедового сила), то вага його в рідині менше, ніж у повітрі на значення цієї сили. Таким чином, «легким» у воді киту, дельфіну не потрібні для пересування міцні кінцівки, для цієї мети їм достатні плавники і хвіст.
Задача № 6.
Яку роль відіграє плавальний міхур у риб?
Відповідь. Цікава роль плавального міхура у риб. Це єдина частина тіла риби, що володіє помітною стисливість; стискаючи міхур зусиллями грудних і черевних м'язів, риба змінює обсяг свого тіла і тим самим середню густину, завдяки чому вона може в певних межах регулювати глибину свого занурення.
Задача № 7.
Як регулює глибину свого занурення кит?
Відповідь: Кити регулюють глибину занурення за рахунок зменшення і збільшення об'єму легень.
Задача № 8.
Чому качки, та інші водоплавні птахи мало занурюються у воду при плаванні?
Відповідь. Важливим фактором у житті водоплавних птахів є наявність товстого, не пропускає води шару пір'я та пуху, в якому міститься значна кількість повітря; завдяки цьому своєрідному повітряному міхуру, навколо всього тіла птахи, її середня густина виявляється дуже малою. Цим пояснюється той факт, що качки та інші водоплавні мало занурюються у воду при плаванні.
Задача № 9.
Де більше вантажопідйомність однієї і тієї ж баржі: в річковій чи в морській воді?
Відповідь. Густина річкової води менше, ніж морської. Густина звичайної води 1000 кг/м3, а солоною 1030 кг/м3. Значить сила Архімеда в морській воді буде більше. Тобто баржа може підняти вантаж з більшою силою тяжіння і не потонути. Значить вантажопідйомність однієї і тієї ж баржі у морській воді більше.
Задача № 10.
Для підводних човнів встановлюється глибина, нижче якої вони не повинні опускатися. Чим пояснюється існування такої межі?
Відповідь: Чим глибше опуститься підводний човен, тим більший тиск буде випробовувати її стінки. Так як існує межа міцності конструкції човна, то існує й границя глибини її занурення.
Задача № 11.
Шматок мармуру важить стільки, скільки важить мідна гиря. Яке з цих тіл легше утримати у воді?
Відповідь: Щільність мармуру менше щільності міді, тому при однаковій масі мармур має більший об'єм, значить, на нього буде діяти більша виштовхувальна сила, і його легше утримати у воді, ніж мідну гирю.
Задача № 12.
Купаючись в річці з мулистим дном, можна помітити, що ноги більше грузнуть у мулі на мілкому місці, ніж на глибокому. Поясніть чому.
Відповідь: Занурюючись на велику глибину, ми витісняємо більший об'єм води. За законом Архімеда на нас у цьому випадку буде діяти більша виштовхувальна сила.
Задача № 13.
Навіщо взуття водолазів забезпечується важкими свинцевими підошвами?
Відповідь: Щоб збільшити вагу водолаза і надати йому більшу стійкість під час роботи у воді. Важкі свинцеві підошви допомагають водолазові долати виштовхуючу силу води.
Задача № 14.
Чому порожня скляна бутель плаває на поверхні води, а наповнена водою тоне?
Відповідь: Порожній скляний бутель занурюється у воду на таку глибину, при якій об'єм витісненої води по силі тяжіння дорівнює силі тяжіння бутлі, що відповідає умові плавання тіл на поверхні води. Якщо бутель заповниться водою, то надлишковий обсяг зменшиться, і вона потоне.
Задача № 15.
Лактометр – прилад для визначення жирності молока – являє собою запаяну скляну трубку, плаваючу в рідини у вертикальному положенні завдяки вміщеного в її нижній частині вантажу. Поділки, які нанесені на трубці, показують жирність молока. В якому молоці – незбираному чи знятому (менш жирне) лактометр повинен занурюватися глибше? Чому?
Відповідь: Лактометр глибше занурюється в незбираному молоці. Густина жирного молока менша.
Задача № 16.
В посудину налили міцний розчин кухонної солі, а зверху обережно долили чистої води. Якщо помістити в посудину сире куряче яйце, воно буде триматися на межі між розчином і чистою водою. Поясніть явище.
Відповідь: Густина чистої води менше середньої густини яйця, тому воно в ній тоне. Густина розчину кухонної солі більше густини яйця, тому воно в ньому спливає.
Задача № 17.
Візьміть блюдце і опустіть його на воду ребром, воно тоне. Якщо блюдце акуратно опустити на воду дном, воно плаває на поверхні. Чому?
Відповідь: Фарфор або фаянс володіє великою густиною, ніж вода, тому при опусканні блюдця ребром воно тоне. При опусканні блюдця дном на воду воно занурюється у воду на таку глибину, при якій об'єм витісненої води по силі тяжіння дорівнює силі тяжіння блюдця, що відповідає умові плавання тіл на поверхні води.
Задача № 18.
На чашках рівноплечих ваг стоять дві однакові склянки, до краю наповнені водою. В одній склянці плаває дерев'яний брусок. В якому положенні знаходяться ваги?
Відповідь: В рівновазі.
Задача № 19.
Чи буде вода у сполучених посудинах перебувати на одному рівні, якщо в одному з судин на її поверхні плаває дерев'яна ложка?
Відповідь: Так як дерев'яна ложка знаходиться на поверхні води в рівновазі, то вага її дорівнює вазі витісненої нею води. Тому, якщо б ложку замінили водою, то вона зайняла б об'єм дорівньованому об'єму зануреної частини ложки, і рівень води не змінився б. Отже, вода в сполучених посудинах буде знаходитися на одному рівні.
Задача № 20.
На дно посудини з водою приморозили масивну кульку з льоду. Як зміниться рівень води в посудині, коли лід розтане? Чи зміниться при цьому сила тиску води на дно посудини?
Відповідь: Зменшиться; зменшиться. Густина льоду менше густини води, тому обсяг кульки з льоду більше обсягу води, що утворилася з цієї кульки. Звідси випливає, що рівень води в посудині знизиться.
Задача № 21.
У склянці, наповненому до країв водою, плаває шматок льоду. Переллється вода через край, коли лід розтане? Що станеться, якщо у склянці знаходиться не вода, а: 1) рідина більшої густини (наприклад, дуже солона вода), 2) рідина меншої густини (наприклад, гас)?
Відповідь: За законом Архімеда вага плаваючого льоду дорівнює вазі витісненої ним води. Тому обсяг води, що утворився при таненні льоду, буде в точності дорівнює об'єму витісненої ним води, і рівень води в склянці не зміниться. Якщо у склянці знаходиться рідина, більш щільна, ніж вода, то обсяг води, що утворилася після танення льоду, буде більше, ніж обсяг рідини, витісненої льодом, і вода переллється через край. Навпаки, у випадку меншої густини рідини, після того як лід розтане, рівень знизиться.
Задача № 22.
У посудині з водою плаває шматок льоду, в якому знаходиться пухирець повітря. Зміниться рівень води в посудині, коли лід розтане?
Відповідь: При наявності бульбашки повітря лід важить менше, ніж суцільний шматок льоду того ж об'єму і, отже, занурений у воду на меншу глибину. Однак, оскільки вагою повітря можна знехтувати, то рівень води в посудині не зміниться.
Задача № 23.
Поясніть сутність роботи відстійників води. Чому відстоювання води веде до очищення води від нерозчинних у ній речовин? А як бути з розчинними домішками?
Відповідь: На кожну частку у воді діє сила тяжіння і архімедова сила. Якщо перша з них більше другої, то під дією їх рівнодіючої частка опускається на дно, то вода після відстоювання стає придатною для пиття.
Задача № 24.
У земних умовах для підготовки та випробування космонавтів у стані невагомості застосовуються різні способи. Один з них полягає в наступному: людина в спеціальному скафандрі занурюється в басейн з водою, в якій він не тоне і не спливає. За якої умови це можливо?
Відповідь: Це можливо за умови, що сила тяжіння, що діє на людину в скафандрі, буде врівноважуватися до архімедовою силою.
Задача № 25.
Який висновок можна зробити про величину архімедової сили, проводячи відповідні досліди на Місяці, де сила тяжіння в шість разів менше, ніж на Землі?
Відповідь: Така ж, як і на Землі: на тіло, занурене в рідину (або газ), діє виштовхувальна сила, рівна вазі витісненої цим тілом рідини (або газу).
Задача № 26.
Чи буде тонути у воді сталевий ключ в умовах невагомості, наприклад, на борту орбітальної станції, в межах якої підтримується нормальний атмосферний тиск повітря?
Відповідь: Ключ може знаходитися в будь-якій точці рідини, оскільки в умовах невагомості на ключ не діє ні сила тяжіння, ні архімедова сила.
Задача № 27.
Склянку з водою стоїть на вагах. Підійшов хлопчик і опустив палець у воду, не торкаючись стінок. Змінилися показання ваг?
Відповідь: Іноді учні відповідають: «Палець ж не торкається стінок склянки – значить, на ваги ніяка сила не передається, отже, показання ваг не зміняться». Але це неправильно. При зануренні пальця у воду рівень води в склянці підвищиться. Тобто збільшиться сила тиску води на дно склянки. А саме ця сила і передається на чутливий елемент приладу.
Задача № 28.
В залізному човні, що плаває в басейні, з’явилася дірка, через яку почала заливатися вода, і човен з часом затонув. Як при цьому змінився рівень води в басейні?
Відповідь: На поверхні води тіло великої густини ρт плаває або за рахунок своєї спеціальної форми (човен), або підтримується іншим легким тілом. В обох випадках воно витісняє об'єм води V'. А коли тіло потоне, воно буде витісняти воду в своєму об'ємі V, ясно, що V < V' (адже ρт > ρв), і тому рівень води в басейні знизиться.
Задача № 29.
Поплавок виготовлений з деревини, щільність якої в два рази менше щільності води. Як буде розташовуватися поплавок введення?
Відповідь: Половина обсягу поплавця буде занурена введення.
30. Три кулі однакової маси: дерев'яна, алюмінієва і мідна – кинуті в посудину з водою. Розташуйте в порядку зростання діючі на них виштовхуючі сили.
Відповідь: Дерев'яний м'яч плаває на поверхні, для нього сила Архімеда дорівнює силі тяжіння: FA = mg. Металеві кулі потонули, для них FA < mg. І, крім того, для цих куль FA пропорційна обсягу, так що
FA(Cu) < FA(Аl) < FA(дер).
Робота. Потужність. Енергія.
Задача № 1.
Цвях забили у деревину , а потім витягли його. Чи однакову виконали роботу?
Відповідь. При забиванні робота виконана більша, бо треба долати не тільки силу тертя,а й розривати волокна.
Задача № 2.
Чи виконує роботу вітер, який дме перпендикулярно потягу що рухається рівномірно.
Відповідь. Ні.
Задача № 3.
При піднятті штанги ривком чи однакова булла прикладена робота у першій та другій половині підйому.
Відповідь. На початку підняття булла прикладена сила більша її ваги.
Задача № 4.
Два хлопчика перетягують канат. Один з них перетягнув канат на себе. Порівняйте механічні сили прикладені до канату.
Відповідь. Роботи сил однакові, а напрямок різний.
Задача № 5.
Чи виконує людина роботу а) піднімаючись по сходах, б) піднімаючись ні ліфті?
Відповідь. а) так, б) роботу виконує механізм ліфта.
Задача № 6.
Чи однакову роботу виконує ескалатор: а) людина стоїть нерухома, б) людина рухається у напрямку руху ескалатора.
Відповідь. а) робота більша. б) робота менша , бо частину роботи виконує людина.
Задача № 7.
Трактор тягне сіялку по полю. Яку роботу він виконує?
Відповідь. Роботу опору землі.
Задача № 8.
Корабель переплив з річки у море . Чи змінилась швидкість корабля?
Відповідь. Потужність двигуна та сама, але густина морської води більша, судно над водою вище , опір менший.
Задача № 9.
Під час буксировки човна канат не завжди натягнутий, хоча потужність однакова. Чому?
Відповідь. Через те що буксир втрачає потужність при підйомі на хвилю і додає при спуску з хвилі.
Задача № 10.
Чи зміниться потужність ескалатора якщо хлопчик почне рухатись по ескалатору вгору?
Відповідь. Ні.
Задача № 11.
Хто має більшу потужність : людина що піднімається по сходах чи спортсмен що стрибає на ту саму висоту із жердиною?
Відповідь. Час спортсмена менший тому потужність більша.
Задача № 12.
Чому механічний годинник потрібно заводити.
Відповідь. Робота по руху стрілок виконується завдяки потужності та потенціальної енергії закрученої пружини.
Задача № 13.
Чи однакова енергія ходової частини годинника у суботу та вівторок, якщо його заводять раз у тиждень.
Відповідь. У вівторок потенціальна енергія пружини більша.
Задача № 14.
За рахунок якої енергії піднімається вгору аеростат?
Відповідь. За рахунок потенціальної енергії більш стиснутого повітря унизу і менш стиснутого угорі.
Задача № 15.
Аеростат, що накачали воднем піднявся до стратосфери. За рахунок чого збільшилась його потенційна енергія?
Відповідь. За рахунок зменшення потенційної енергії повітря.
Задача № 16.
За рахунок якої енергії виконується робота по сплавляінню деревини по річках.
Відповідь. За рахунок потенціальної енергії рівня води.
Задача № 17.
Де більша потенціальна енергія води на початку річки чи її кінці.
Відповідь. На початку.
Задача № 18.
У якій річці гірській чи на рівнині вода має більшу кінетичну енергію?
Відповідь. У гірській, швидкість більша.
Задача № 19.
Яку роль відіграють греблі.
Відповідь. Збільшити потенціальну енергію води.
Задача № 20.
За рахунок якої енергії відбувається перемелювання зерна на водяному млині?
Відповідь. За рахунок потенціальної енергії води.
Задача № 21.
Чи може потенціальна енергія бути від’ємною.
Відповідь. Так. Залежить від вибраного початкового рівня.
Задача № 22.
За рахунок якої енергії закриваються двері з пружиною.
Відповідь. За рахунок енергії зтисненої пружини.
Задача № 23.
Де легше копати на Землі чи на Місяці. Густина грунту однакова.
Відповідь. На землі.
Задача № 24.
З дна водоймища піднявся бульбашка повітря. За рахунок чого збільшилась його потенційна енергія?
Відповідь. За рахунок зменшення потенційної енергії води.
Задача № 25.
Бульбашка лопнула. Де поділась енергія?
Відповідь. Пішла на роботу по розриву оболонки, На кінетичну енергію частинок що розлетілися.
Задача № 26.
Коли у автомобіля більша потужність: при розгоні чи рівномірному русі.
Відповідь. При розгоні . Потужність витрачається не тільки на подолання сили тертя та опору повітря , ай на кінетичну енергію.
Задача № 27.
За рахунок якої енергії авто спускається з гори з вимкненим двигуном.
Відповідь. За рахунок потенціальної енергії.
Задача № 28.
Щоб подолати калюжу з замуленим дном водій набирає швидкість . Чи правильно він діє?
Відповідь. Так. За рахунок великої кінетичної енергії.
Задача № 29.
Яка енергія використовується у пневматичних гальмах автобусів, трамваїв?
Відповідь. Потенційна енергія з тиснутого повітря.
Задача № 30.
Чому важкий автомобіль повинен мати більш потужні гальма ніж легкий.
Відповідь: При однакових швидкостях тіло, що має більшу масу має більшу кінетичну енергію.
Задача № 31.
Чому авто іноді не може піднятися на гору якщо перед тим не зробив розгін?
Відповідь: При розгоні до механічної енергії що виробляє двигун додається кінетична енергія самого автомобіля.
Задача № 32.
Від якої енергії рухається автомобіль що заводиться.
Відповідь: Потенціальної енергії закрученої пружини.
Задача № 33.
За рахунок якої енергії рухаються санки з гори.
Відповідь: Потенціальної енергії піднятого тіла.
Задача № 34.
Яке перетворення енергії відбувається при спуску санок з гори.
Відповідь: Потенціальна, кінетична, внутрішня енергія .
Задача № 35.
Фарфорова чашка упала та розбилася. За рахунок якої енергії відбулась руйнівна сила.
Відповідь: Кінетичної.
Задача № 36.
Краї поворотів гоночних трас обкладають пінопластом. Чому?
Відповідь: Кінетична енергія гонщика переходить у енергію деформованого тіла (пінопласту).
Задача № 37.
Опишіть перетворення енергії при стрільбі з лука.
Відповідь: Потенціальна енергія деформованої ліски, кінетична енергія стріли, внутрішня енергія деформованої мішені.
Задача № 38.
Гумовий м’яч упав на підлогу. Які перетворення енергії при цьому відбулися?
Відповідь: Потенціальна енергія піднятого тіла, кінетична енергія м’яча, Внутрішня енергія деформованого тіла (м’яча), кінетична енергія.
Задача № 39.
За допомогою понтонів піднімають корабель, який затонув. За рахунок якої енергії?
Відповідь: Потенціальної енергії стиснутого повітря.
Задача № 40.
Який вітер зимовий чи літній при одній і тій самій швидкості має більшу потужність.
Відповідь: Зимовий має більшу густину і відповідно масу і потужність.
Джерела
Жизнь без улыбки – ошибка!
Да здравствует смех и улыбка!
СИЛА ТЯЖЕСТИ
1. Масса листика, сорвавшегося с березы, - 0,1 г, а масса кота Яшки, размечтавшегося о птичках и сорвавшегося с той же самой березы, 10 кг. Во сколько раз сила тяжести, действующая на планирующий листик, меньше силы тяжести, действующей на планирующего кота?
Ответ: в 10000 раз. Во столько же раз, во сколько масса листика меньше массы кота. Птички считают, что это справедливо.
2. Как, не понимая ни бельмеса в физике, все-таки научиться вычислять действующую на тебя силу тяжести?
Ответ: не снимая ботинок и не вынимая из карманов гайки и гвозди, встань на весы. Помотри, сколько килограммов весы показывают - это твоя масса. Не вес, а масса. Запомни, не ВЕС, а МАССА! Запомнил? Теперь быстро умножай свою массу
на девять и восемь десятых. Только не спрашивай, зачем. Так надо! Умножил? Теперь припиши к тому что получилось буковку "н" и можешь хвастаться, что на тебя действует сила тяжести в столько-то ньютонов.
3. Массы голубого большого воздушного шарика и мелкого ржавого железного гвоздика, который мечтает этот шарик когда-нибудь проткнуть, одинаковы. Как отличаются силы тяжести, действующие на шарик и гвоздик?
Ответ: никак не отличаются. Один голубой и воздушный, другой мелкий и ржавый. Ну и что? Массы у них одинаковы? Одинаковы! Значит одинаковы и действующие на обоих силы тяжести.
4. Перестала ли действовать сила тяжести на Вовочку, который уже долетел с крыши сарая до поверхности планеты Земля?
Ответ: нет, не перестала. Хотя Вовочка и кричит, что лежачих не бьют.
5. Какая сила тяжести действует на один килограмм картошки, висящий у дяди Пети в авоське за окном?
Ответ: на этот килограмм, как и на всякое другое висящее за окошком тело массой в один килограмм, действует сила тяжести, равная 9,8 ньютонов.
6. Тяжелоатлет, масса которого 60 кг, замахнулся на легкоатлета гирей, масса которой 10 кг. В свою очередь легкоатлет массой в 70 кг целится в тяжелоатлета копьем массой 1 кг. На кого из них действует меньшая сила тяжести?
Ответ: на тяжелоатлета с гирей действует сила тяжести в 686 ньютонов, а на легкоатлета с копьем - 695,8 ньютонов. Тяжелоатлету легче.
7. На обеденном столе, в тарелке, обложенный со всех сторон солеными огурчиками, лежит крупный кирпич массой 4 кг. Вычислите действующую на кирпич силу тяжести и скажите, как действует вес кирпича на огурчики?
Ответ: на огурчики вес кирпича физически не действует, он действует на тарелку. Но вес кирпича действует огурчикам на нервы. Они завидуют кирпичу, что он такой тяжелый. А на сам кирпич в тарелке действует сила тяжести в 39,2 ньютона. Приятного аппетита!
1