Конспект уроку з фізики для 7-го класу за новою програмою з використанням підручника за редакцією В.Г.Бар'яхтар, С.О.Довгого. Урок покликаний з'ясувати причини, що зумовлюють існування повітряної оболонки Землі, ознайомити учнів із поняттям про атмосферний тиск та його визначення Торрічеллі, розглянути ряд явищ, що пояснюються існуванням атмосферного тиску
Урок фізики у 7 класі
Тема. Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Барометри.
Мета: 3'ясувати причини, що зумовлюють існування повітряної оболонки Землі, ознайомити учнів із поняттям про атмосферний тиск та його визначення Торрічеллі, розглянути ряд явищ, що пояснюються існуванням атмосферного тиску; розвивати в учнів політехнічний кругозір, уміння робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати почуття пізнаваності навколишнього світу.
Обладнання: скляна трубка з поршнем, посудина з водою, магдебурзькі півкулі, насос Комовського, піпетка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
План уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
II. Вивчення нового матеріалу.
- Ми з вами живемо на унікальній планеті, яка називається Земля.
А в чому ж її унікальність?( На ній є життя).
- А що треба для того, щоб виникло і існувало життя?(Сонце, повітря, вода).
2. Постановка навчальної задачі.
П - Так чому ж усі молекули не падають під дією сили тяжіння на
Р поверхню Землі? ( бо вони дуже швидко рухаються).
О - А чому ж тоді молекули атмосфери не розлітаються в
Б космічний простір?/Розповідь учителя про існування II
Л космічної швидкості та причини існування атмосфери Землі/
Е
М
А
П - А чи тиснуть молекули повітря на тіла, що знаходяться на поверхні Землі
Р внаслідок притягання до землі? ( так).
О -Відомо, що повітря під дією сили тяжіння створює тиск на
Б тіло людини близько 101325 Па.
Л -Але ми цього не відчуваємо.
Е -Як же можна довідатися про існування атмосферного тиску?
М
А
3. Демонстрація дослідів.
3.1 Піднімання води за поршнем.
3.2 Дослід з магдебурзьким півкулями.
- Як можна пояснити це явище?
Такий дослід уперше виконав у XVII ст. німецький фізик, бургомістр міста Магдебург Отто Геріке (1602-1686).
3.3 Дослід з піпеткою.
- Піднімання води за поршнем було покладено в основу роботи так званого всмоктувального насоса, використання якого і привело до відкриття атмосферного тиску.
4.Історія відкриття атмосферного тиску. /Доповідь учня/.
5.Дослід Торрічеллі. Вимірювання атмосферного тиску. /Розповідь учителя/
V.Закріплення вивченого матеріалу.
1./Складається робочий конспект/
1.Атмосфера - це повітряна оболонка Землі.
2.Земна поверхня і тіла , що знаходяться на ній зазнають атмосферного тиску.
3. Атмосферний тиск зумовлений вагою повітря.
4.Атмосферний тиск вимірюють барометром.
2.Колективне розв'язування задач.
1. Виразіть у кілопаскалях тиск 420 мм рт. ст.
2. Виразіть у міліметрах ртутного стовпа такі тиски: 20 кПа, 75 кПа.
3. Вправа 25 (1,2)
VІ.Підсумок уроку.
/За запитаннями узагальнюється робота на уроці/.
VІІ.Домашнє завдання.
§ 25(п.1-3), вправа 25(4,5), експериментальне завдання 1, с.168*.