Збруднення гідросфери та її охорона»

Про матеріал
Тема: «Збруднення гідросфери та її охорона» Мета: освітня: розширити знання про вплив людини на стан гідросфери; розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для з’ясування причин та наслідків дій антропогенного чинника на стан гідросфери; виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

                                   

Тема: «Збруднення гідросфери та її охорона»

Мета:

освітня: розширити знання про вплив людини на стан гідросфери; ƒ

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для з’ясування причин та наслідків дій антропогенного чинника на стан гідросфери;

виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання і матеріали: підручник, комп’ютер , проектор, презентація до уроку, відеоматеріали.

Тип уроку: комбінований.

Прийоми і методи :  розповідь, пояснення, самостійна робота , робота з таблицями, демонстрація відеоматеріалів, інтерактивні вправи .

Роздатковий матеріал : підручник, презентація, відео, додаток №1 , 2, 3, таблиця.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Які речовини поглинаються з води рослинами і тваринами?
  • Які хребетні тварини  живуть у водоймах нашого регіону?
  • Які види забруднення довкілля ви знаєте?

Завдання 1.  Розмістіть забруднення довкілля у відповідні групи (додаток 1)

Чи згодні ви?

Ми пізнаємо цінність води лише коли колодязь пересихає.

Бенджамін Франклін

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вода є важливим елементом біосфери і як екологічний чинник, і як середовище існування. Вона займає понад 70 % площі Землі, й це переважно солона морська вода, натомість запаси прісної води становлять лише 2 % загальної її кількості. Прісна вода зосереджена переважно в льодовиках (85 % від загальної кількості), і лише 1 % прісної води містять річки, озера й підземні води.У сучасних умовах постійно збільшується потреба у воді. Водночас відбувається погіршення якості води й водних джерел та зменшення можливостей їх використання. Особливо гострою є проблема забезпечення людства достатньою кількістю прісної води. Однією з причин такої ситуації є забруднення водойм.

Забруднення водойм - надходження у водойми різних забруднювачів у кількостях і концентраціях, здатних порушити нормальні умови середовища.

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image272.jpg

Хімічне забруднення виникає внаслідок надходження у водойми шкідливих домішок зі стічними водами. Домішки бувають неорганічної (кислоти, мінеральні солі, луги тощо) й органічної природи (нафта й нафтопродукти, органічні сполуки, поверхнево активні речовини, мийні засоби, пестициди тощо)

Фізичне забруднення відбувається внаслідок потрапляння у воду різних механічних домішок (піску, шлаків тощо).

Теплове забруднення пов'язане з підвищенням температури води в результаті її змішування з теплими технологічними водами підприємств.

Біологічне забруднення характеризується появою у воді патогенних бактерій, вірусів, найпростіших, грибів тощо. Джерелом такого забруднення можуть бути стоки комунально-побутових підприємств, дослідницьких лабораторій тощо.

Завдання 2 Розділіть забрудненння за видами (самостійна робота із заповненням таблиці)

Глина , нафта, поліетилен, побутове сміття, мул, мікроорганізми,  радіонукліди, пісок, ртуть, папір, сульфати, пестициди, синтетичні миючі засоби, зміна термічного режиму.

Хімічне

Фізичне

Теплове

Біологічне

 

 

 

 

 

 

Джерела забруднення гідросфери. 

Основними джерелами потоків стічних вод є промислові підприємства. Стічні води різних галузей сільського господарства є джерелами забруднення пестицидами, сполуками важких металів, нітратами і нітритами тощо. Морський і річковий транспорт забруднює водойми продуктами згоряння пального, а у випадку аварій - часто виникає забруднення водойм нафтою.

Об'єкти енергетичного комплексу не поступаються за кількістю стічних вод. Зокрема, ТЕС спускають у водойми підігріту воду, яка змінює термічні режими водойм, АЕС створюють ризик радіаційного забруднення, ГЕС призводять до застою води у водосховищах і, як наслідок, до накопичення промислових забруднень і цвітіння води.

https://history.vn.ua/pidruchniki/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/anderson-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level.files/image273.jpg

Цвітіння води - це природне явище, що полягає в зміні забарвлення води внаслідок масового розмноження ціанобактерій. Вони здатні виробляти отруйні речовини у великих концентраціях. Цвітіння викликає зміну кольору води й погіршує кисневу забезпеченість вод. Підсилюють прояв цього явища забруднення водойм добривами, мийними засобами, промисловими стічними водами, що містять сполуки Фосфору та Нітрогену, стимулюючи розвиток ціанобактерій. За таких умов виникає придуха риби й водоростей, що призводить до їх загибелі. Електричні батарейки залежно від їхнього типу містять важкі метали та небезпечні елементи (Цинк, Манган, Кадмій, Нікель, Плюмбум, кислоти, луги). Потрапляючи в навколишнє середовище, одна батарейка забруднює 400 л води.

Наслідки забруднення гідросфери?

1) зниження первинної біологічної продукції (за оцінками вчених, на 10 %) і, відповідно, зниження приросту інших мешканців моря;

2) деградація й руйнування водних екосистем;

3) скорочення запасів прісної води;

4) погіршення якості води;

5) збільшення частоти інфекційних захворювань, збудники яких передаються через воду (холера, дизентерія, онхоцеркоз).

Охорона водойм - сукупність заходів, спрямованих на запобігання забрудненню та виснаженню вод.

Основними заходами охорони водойм є:

  • правові (дотримання природоохоронних законів, нормування якості води, державний моніторинг вод);
  • організаційні (створення санітарних зон, прибережних захисних смуг);
  • економічні (технології очищення стічних вод, оборотного водопостачання);
  • соціальні (виховання бережливого ставлення до води, екологічна освіта).

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Завдання  3  Поєднайте поняття та визначення, екологічні проблеми гідросфери та їх характеристику. (додаток  3)

ІV. Інструктаж домашнього завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2 Розділіть забрудненння за видами (самостійна робота із заповненням таблиці)

Глина , нафта, поліетилен, побутове сміття, мул, мікроорганізми,  радіонукліди, пісок, ртуть, папір, сульфати, пестициди, синтетичні миючі засоби, зміна термічного режиму.

Хімічне

Фізичне

Теплове

Біологічне

 

 

 

 

 

 

Завдання 2 Розділіть забрудненння за видами (самостійна робота із заповненням таблиці)

Глина , нафта, поліетилен, побутове сміття, мул, мікроорганізми,  радіонукліди, пісок, ртуть, папір, сульфати, пестициди, синтетичні миючі засоби, зміна термічного режиму.

Хімічне

Фізичне

Теплове

Біологічне

 

 

 

 

 

Завдання 2 Розділіть забрудненння за видами (самостійна робота із заповненням таблиці)

Глина , нафта, поліетилен, побутове сміття, мул, мікроорганізми,  радіонукліди, пісок, ртуть, папір, сульфати, пестициди, синтетичні миючі засоби, зміна термічного режиму.

Хімічне

Фізичне

Теплове

Біологічне

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 грудня 2022
Переглядів
840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку