Здорові діти - здорова нація

Про матеріал

Інтелектуальна рольова гра «ЗДОРОВІ ДІТИ – ЗДОРОВА НАЦІЯ» (Для учнів 8-11 класів)

Мета: Поглибити знання учнів про корисні та шкідливі звички; виховувати в учнів негативне ставлення до вживання алкогольних напоїв, тютюнокуріння та наркотиків, бажання і вміння вести здоровий спосіб життя, критично ставитися до своїх нега­тивних вчинків; формувати свідоме ставлення до власного здоров'я й усвідомлення особистої відповідальності за нього, спонукати учнів до роздумів.

Перегляд файлу

Інтелектуальна рольова гра

«ЗДОРОВІ ДІТИ – ЗДОРОВА НАЦІЯ»

(Для учнів 8-11 класів)

Мета: Поглибити знання учнів про корисні та шкідливі звички; виховувати в учнів негативне ставлення до вживання алкогольних напоїв, тютюнокуріння та наркотиків, бажання і вміння вести здоровий спосіб життя, критично ставитися до своїх нега­тивних вчинків; формувати свідоме ставлення до власного здоров'я й усвідомлення особистої відповідальності за нього,  спонукати учнів до роздумів.

Учасники: адміністрація школи, учні: історики, вчені, лікарі, мистецтвознавець, практичний психолог, лікар-нарколог.

Наочне оформлення: вислови на дошці «Без здоров’я нема щастя», «Здоровому все здорово», «Як про здоров’я дбаєш, те і маєш», плакати учнів про негативні звички.

Обладнання: анкети, плакат для вправи «Мозковий штурм» з надписами «Чому люди палять і Чому люди не палять?» поділений навпіл, маркери:  червоний і чорний,, «цеглинки».

Технічні засоби: комп’ютер, проектор, презентація , музичний супровід.

ХІД ЗАХОДУ

Вчитель: Доброго дня всім присутнім у цій залі! Сьогодні ми з вами проведемо ділову гру на тему «Здорові діти – здорова нація». (слайд 1). І наш захід я хочу розпочати такими словами: 

          Майбутнє наше — то лиш наша справа,

Лиш наших рук, і совісті, й ума.

          Кивать на когось — ми не маєм права.

Та і кивать на кого нам нема!

Основна мета  - (слайд 2). Тож сьогодні ми будемо говорити з вами про шкідливі звички і про те, як їх уникнути в своєму  житті і бути завжди здоровими.  На нашому заході присутні:

А зараз проведемо гру «Мікрофон»

  •  Що таке шкідливі звички?
  • Які шкідливі звички ви знаєте? (слайд 3).

Наш захід ми почнемо з невеличкого анкетування (учням роздаються анкети, вони дають відповіді).

Тестування «Що я знаю про шкідливі звички»

 Позначити правильні варіанти відповідей.

 1. Шкідливі звички — це:

 а) мити руки з милом перед їдою;

 б) палити, вживати алкоголь та наркотики;

 в) вранці та ввечері чистити зуби;

 г) човгати ногами; смоктати пальці, гризти нігті.

 2. Що відбувається з дитиною, яка вживає алкоголь?

 а) Вона швидше росте;

 б) у неї покращується пам'ять;

 в) вона погано вчиться;

 г) вона завдає неабиякої шкоди власному здоров'ю.

 3. Які наслідки може викликати паління?

 а) Захворювання на рак легенів;

 б) піднесення настрою;

 в) зниження гостроти зору, слуху;

 г) прискорення процесів дорослішання.

 4. До чого призводить вживання наркотиків?

 а) З'являється унікальна можливість відвідати віртуальні світи;

 б) виникає фізіологічна і психологічна залежність від отрути;

 в) деградує мозок людини;

 г) людина стає більш розкутою і товариською.

А зараз проведемо взаємоперевірку. (учні обмінюються анкетами, я читаю вірну відповідь). (слайд 4)

 Правильні варіанти відповідей:

 1. б, г.  2. в, г.  3. а, в.  4. б, в.

 За кожну правильну відповідь учень зараховує собі 1 бал.

 8 балів – учень має чіткі уявлення про наслідки шкідливих звичок.

 7-5 балів – загалом учень знає про шкідливий вплив алкоголю, тютюну та наркотиків на організм людини, але не має уявлення про конкретні наслідки вживання цих небезпечних речовин.

 4-0 балів – учень потребує особливої уваги з боку педагогів та батьків і додаткової роз'яснювальної роботи щодо наслідків шкідливих звичок.

А зараз, продовжимо наш захід і я хочу вам запропонувати вправу «Стіна здоров’я», а допоможе мені в цьому наш психолог. (слайд 5)

(Психолог  пропонує дітям називати корисні звички і записувати їх на цеглинках. З них вони побудують фортецю, яка міцно охоронятиме їх і їхнє здоров’я.) (Корисні звички: ранкова гімнастика, загартовування, допомога старшим, утримання кімнати в порядку,правильне і регулярне харчування, заняття спортом, хобі, прогулянки на свіжому повітрі,туристичні походи, читання книжок та ін.. (слайд 6)

Після того, як стіна буде збудована достатньо міцною, тренер пропонує назвати шкідливі звички. Кожна шкідлива звичка руйнуватиме одну цеглинку. Скоро діти на власні очі побачать, як швидко руйнується фортеця, а людина стає незахищеною, вразливою. (Шкідливі звички: безлад в кімнаті, вживання алкоголю, наркотиків, паління, без режимний розпорядок дня, постійні перекуси, переїдання, тривалий перегляд телепередач, тривале сидіння за комп’ютером. (слайд 7)

Вчитель. А зараз я хочу, щоб ви послухали невеличкі історичні довідки  про шкідливі звички. (слайд 8)

Історик 1. Історія вживання тютюну розпочалася в Європі наприкінці XV століття після повернення з Америки учасників другої експедиції Колумба (1496 р.). Насіння цієї рослини, яку індіанці називали "кохоба", привіз іспанський чернець Роман Пано. Спочатку тютюн вирощували в Іспанії як декоративну рослину.

Лікар 1. Спершу тютюн у Європі поширювався як лікувальний засіб. Про нього навіть писали у підручнику медицини (1625 р.): "...це зілля очищає піднебіння й голову, послабляє біль і втому, заспокоює зубні страждання...". Негативна дія тютюну була ще мало відома.

Історик1. Посольська трава, як тоді називався тютюн, дуже швидко стала знана у Європі завдяки дипломату Ж. Ніко (звідси назва основної діючої речовини тютюну - "нікотин"). У 1560 р. Ніко привіз тютюн французькій королеві Катерині Медічі, яка вживала його як засіб від мігрені.

Історик 2. Спочатку тютюн нюхали, а потім почали палити. Незважаючи на те, що тютюн вважався "модною травою", у більшості країн Європи (наприклад, в Англії) американську рослину сприйняли негативно. В Англії вже в ХУІ-ХУІІ століттях курити тютюн було заборонено.

Лише через 100 років шкідливість тютюну почали розуміти у Франції. У 1680 р. король Людовік XIII заборонив вільний його продаж.

Вчений 1. До Русі "богопротивне зілля" було завезене в XVI столітті іноземними купцями. Влада відразу заборонила тютюн, вважаючи вживання його ознакою розбещення, засобом, нищівним для здоров'я людини. Під загрозою смертної кари російський цар Михайло Романов вимагав у своєму указі, "...щоб ніде тютюн у себе не тримали і не пили (тобто не вживали), і тютюном не торгували...".

Вчений 2. Тепер на земній кулі посіви тютюну (однорічної рослини з родини пасльонових) займають мільйони гектарів, на жаль, здебільшого найкращих земель. Існує величезна тютюнова індустрія, яка об'єднує вирощування тютюну, обробку його та випуск сигарет та сигар для мільйонів чоловіків та жінок. Треба, щоб кожен спитав себе - чи варто вживати це "диво з XV століття", руйнуючи власний організм.

Вчений 1. Кожного року в світі мільйони людей отримують різні захворювання через паління. Та, не зважаючи на це, одночасно інші мільйони людей на Землі починають палити. Ми, так само, як і вони, особливо не задумуємося над тим, як підкоряємося поганим звичкам, і як ці звички впливають на стан нашого здоров'я.

Вчитель: Чому ми починаємо палити? Чи варто було спробувати? Яка користь від паління? Які наслідки паління? Як не почати палити? Як кинути палити?

Всі ці питання часто виникають перед нами і спробуємо дати на них відповіді.

І зараз ми проведемо з вами вправу «Мозковий штурм».

Правила вправи: ви повинні висловити свої міркування щодо причин «Чому люди палять і Чому люди не палять» і записати на ватмані .

(учні висловлюють свої міркування і записують їх на папері. (слайд 9)

Наприклад:

Чому люди палять

Чому люди не палять

  • Модно
  • Щоб бути дорослим
  • За компанію
  • Щоб бути «як усі»
  • Не впевнені в собі
  • Бачать з дитинства як палять батьки і вважають це за норму
  • Наслідують друзів
  • Подобається
  • дозволяє відчувати себе більш дорослим
  • Щоб бути здоровим
  • Знають про шкідливий вплив тютюну
  • Мають сильну волю,  характер
  • Прагнуть не мати шкідливих звичок та ін.

 

Вчитель: Ну а проаналізує ваші міркування практичний психолог. Тож слово надаємо :

Психолог: Вчені проаналізували ці відповіді і спробували згрупувати мотиви, що спонукають юнаків та дівчат почати палити:

по-перше - це імітація манер якоїсь компанії, в яку юнак чи дівчина хоче бути прийнятим, стати "своїм";

по-друге - це уподібнення людині, яка подобається, бажання бути схожим на неї, мати однакову поведінку та інтереси.

Наступна група мотивів пов'язана з прагненням бути дорослим.

Дивлячись на поведінку дорослих, які палять, деякі підлітки сприймають паління як ознаку дорослості. Є випадки, коли паління настільки входить в побут родини, що не постає питання - палити чи не палити; проблема лише в тому, коли почати.

Для багатьох підлітків паління є засобом самоствердження, прагненням засвоїти "модні" манери, необхідним, щоб переконати оточення в своїй незвичайності та сучасності.

Серед інших мотивів - бажання все в житті спробувати. Люди не замислюються над тим, чим можуть закінчиться ці спроби.

Ведучий 1. Кажуть, що крапля нікотину вбиває  коня.   Чому ж людина витримує, адже в процесі хронічного вживання тютюну,  організм одержує не одну краплю нікотину? 

Ведучий 2. Це тому,  що в одній сигареті мала доза нікотину (лише в разі викурювання кількох сигарет підряд може бути шоковий стан, що призводить до смерті). По-друге, до нікотину отрути, організм швидко звикає. Якийсь час людина може не помічати змін в організмі, але до 40—45 років ці зміни надто помітні. Одна викурена сигарета викликає звуження кровоносних судин на 25—35 хвилин. А це значить, що мозок не одержує достатню кількість поживних речовин. Тому, коли учень на перерві курить, на уроці його мозок  не працює. (слайд 10)

Ведучий 1. Серед хворих на бронхіт - 75%, а серед хворих туберкульозом 95% курців. Нікотин діє на центральну нервову систему: з'явля­ється головний біль,   послаблюється  пам'ять, знижується працездатність. Учні, які курять, здебільшого погано вчаться. А ще підлітки курять потай від дорослих, поспішають, глибоко затягуючись   тютюновим   димом.   При   цьому тютюн згорає швидше, і дим більш насичений отруйними речовинами, радіоактивним полонієм. При  повільному  згоранні  тютюну в  дим  переходить 20% нікотину, а при швидшому — вдвоє більше. Тютюнова отрута дуже підступна ще через те, що її пагубний вплив на організм якийсь час залишається непомітним. Жінки, які курять, виглядають набагато старшими, шкіра скоріше покривається зморшками, голос стає хриплим і грубим.

Мистецтвознавець. Пам'ятайте, в Європі сьогодні  курити  немодно.   Ось   послухайте слова Ольги Сумської, заслуженої артистки України: «Куріння де — антипод здоров'я, який нівечить красу і робить тебе сірим, непомітним у натовпі курців. Не крокуй із ними до передчасної старості. Життя таке прекрасне." Розвивай свої таланти. Тільки в цьому насолода, успіх, щастя».

Олександра Ніколаєнко, «Міс Україна» про куріння говорить наступне: «Курити сьогодні — не модно в усьому світі! Давайте краще любити одне одного і думати про майбутнє — своє і наших нащадків. Дайте їм шанс вирости здоровими! Не збагачуйте продав­ців диму!».

(кожному учневі роздаються пам’ятки:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Звичайно, кожен із вас знає, що крім куріння шкідливим для здоров'я є вживання алкоголю. Спочатку він знищує печінку, а згодом і людину взагалі. Але незважаючи на це люди п'ють. (слайд 11)

Історик 2. Викрадач розуму - так іменують алкоголь із давніх часів. Про п'янкі властивості спиртних напоїв люди дізналися не менше ніж за 8000 років до н.е. Поява керамічного посуду дала можливість виготовлення алкогольних напоїв із меду, плодових соків і дикого винограду.

Вчений 2. Чистий спирт почали одержувати в VI-VIІ століттях араби і назвали його "аль коголь", що означає "одурманюючий". Першу пляшку горілки виготовив араб  Рагез у 860 році. Переробка вина для одержання спирту різко збільшила пияцтво. Не виключено, що саме через це Мухаммед, засновник ісламу (мусульманської релігії), заборонив вживання спиртних напоїв. Ця заборона ввійшла згодом у звід мусульманських законів - коран (VII ст.). З того часу протягом 12 сторіч у мусульманських країнах алкоголь не вживали, а порушників цього закону (п'яниць) жорстоко карали.

Історик 2. У середньовіччя в Західній Європі також навчилися одержувати міцні спиртні напої шляхом змішування вина з іншими цукристими рідинами, що бродять. Відповідно до легенди вперше цю операцію здійснив італійський чернець, алхімік Валентиус. З тих часів міцні алкогольні напої поширилися по всіх країнах світу, насамперед, за рахунок промислового виробництва алкоголю з дешевої сировини (картоплі, відходів цукрового виробництва і т.п.).(слайд 12)

Вчений 2. У Древній Русі пили дуже мало. Лише на окремі свята варили медовуху, брагу або пиво, міцність яких не перевищувала 5-10°. Чарка пускалася по колу, кожен робив декілька ковтків. У буденні дні жодні спиртні напої не вживались, пияцтво вважалося найбільшою ганьбою і гріхом.

Історик 2. Але з XVI сторіччя почалося масове завезення з інших країн горілки і вина. При Івані IV і Борисі Годунові засновувались «царе­ві шинки», що давали значні надходження грошей у казну. Проте й тоді намагалися обмежити споживання спиртних напоїв. Так, у 1652 році вийшов наказ "продавати горілку тільки по одній чарці на чоловіка". Заборонялося подавати вино, а також усім іншим під час постів, у середу, п'ятницю і неділю. Однак через фінансові міркування незабаром до наказу була внесена поправка, що відміняла обмеження і фактично сприяла пияцтву.

Ведучий 2. Сьогодні можна стверджувати, що в нашій країні, як це не прикро, склалася своєрідна "питійна процедура", без якої не відбувається жодна більш-менш знаменна подія. Народилася дитина - хрестини. Померла людина - поминки. Святкують народження - п'ють за здоров'я, проводжають людину з життя - за упокій. Приводом для випивки може стати як релігійне свято, так і найменша побутова подія, наприклад купівля особистих речей, які необхідно "обмити". Завдяки таким "традиціям" на даний момент значно зріс рівень вживання алкогольних напоїв, і, як наслідок, збільшилася кількість людей, хворих на алкоголізм.

Ведучий 1. В Україні спостерігається високий рівень вживання алкоголю підлітками та учнівською молоддю, а також зростання обсягів споживання   найпоширеніших   для   цього   віку пива, слабоалкогольних та міцних напоїв.

( слайд 13) Але запам'ятайте: 330 мл пива (одна пляшка), 150 мл вина (один келих) і 50 мл горілки (одна чарка) містить однакову кількість алкоголю. Для смерті людини достатньо дози, якої не витримає серце або не знешкодить печінка.

Вчитель. Ну а зараз слово надамо лікарю-наркологу.

(виступ лікаря-нарколога)

    Вчитель. Дякуємо за змістовну розповідь  і запрошуємо учасників агітбригади.

(виступ шкільної агітбригади з програмою «Ми за здоровий спосіб життя!»

1.Займайся зарядкою пильно і завжди,

Долай перешкоди, іди до мети!

 

2.Однак не забудь й повсякчас намагайся

Рішуче іти, вірний шлях свій знайти.

 

3.Обов’язок твій – це бути здоровим,

Веди до мети і всіх друзів своїх.

 

4.Енергія, спорт – бажання чудове!

Живи і люби завжди рідних своїх!

 

5.Терпляче і палко іди до висот,

Турбуйсь про здоров’я своє повсякчасно!

 

6.Яскраво долай тисячі перешкод,

У спорті будь першим – все буде прекрасно!

 

7.Спортивним і дужим будь у житті,

Прагни до більшого і не лінуйся!

 

8.Істину щастя знайди на путі

Йди до висот і про близьких піклуйся!

           Монолог Стецька:

Як мені все надоїло!    

 І язик вам не болить.

І кому яке з вас діло,

Як Стецькові нині жить!

І кричать на всі заставки:

«Спортом занімайтесь, раціонально

їжте, і не пийте, й не паліть!»

Буду їсти і сидіть. Хай біжить куди хто хоче,

Хай спортом занімається, хто є на що мастак.

А Стецько поспить, поїсть і вип’є,

Бо Стецько вам не дурак!

               Дівчина:       

-  Ой, Стецьку, вставай та рухайся жвавіше,

Бо гіподинамія за плечима дише!

(Виконується жвавий, ритмічній танок під музику  В.Леонтьєва «Зеленый свет»)

 І    Добрий день!

 ІІ   Здрастуйте!

ІІІ  Доброго вам здоров’я! Де ви так довго гуляли?

І     Здоров’я шукали!

ІІІ  І знайшли?                         

 ІІ   Здоров’я на дорозі не валяється

І     Але як його зміцнити ми все-таки дізналися!

ІІІ  І як же?

І     А треба добре пам’ятати, що довго спати - здоров’я не мати!

ІІ   Що Ненажера риє собі могилу власними зубами.

І     Ходиш більше – проживеш довше.

ІІІ  Хто зарядку вранці робить,

 З тим здоров’я дружбу водить!

 ( Комплекс ранкової гімнастики під музику  В.Висоцького «Утренняя гимнастика»)


І Здоров’я – це ранок

Зі свіжим повітрям.

Це сонце, що гріє

Ласкаво й привітно.

 

  ІІ Здоров’я – це смак

Свіжих ягід дозрілих,

Це спорт, що дає нам

Наснагу і силу

 

   І Це сон, що на крилах

Нам зорі несуть.

Бери це сміливо

Мій друже, у путь!

 

ІІІ Та тільки на цьому шляху пам’ятай:

Цурайся цигарки, від чарки тікай!

І знай, любий друже, –

У цьому житті,

Чи бути здоровим,

Вирішуєш ти!

 


Виступ учнів:

1.      Сьогодні медики стверджують: здоров’я людини на 10% залежить від спадковості, на 5% – від роботи медиків. Інші 85%  – у руках самої людини.

2.      Без здоров’я втрачають цінність матеріальні блага, краса і навіть розум.

3.      Монолог курця:

«Куріння шкідливе – це вам скаже кожен, хто не курить. А я курю, і нітрохи про це не шкодую. Я правда кашляю, чхаю, шмаркаюсь, хапаюсь за серце, нирки, печінку. Я не сплю ночами і засинаю на ходу. Я жовтію, синію, червонію, потію, мене хитає, кидає, заносить, загибає. У мені щось тріщить, свистить, гурчить, гримає. Але я курю, і нітрохи про це не шкодую!»

4.   Масове паління знижує середню тривалість людського життя. Підраховано, що ті, хто палить, щороку викурюють в атмосферу 720 тонн синильної кислоти, 384 тис. аміаку, 108 тис. нікотину тощо. Жахлива статистика!

Тож пам’ятайте:

1. Хочете довго жити – припиняйте палити!

2. Вживати спиртні напої чи ні – кожен вирішує сам для себе. Але пам’ятайте, що  алкоголізм – це руйнування особистості людини, її мозку, втрата пам’яті, зламані долі, загублені таланти й хворі нащадки.

3. Ми проти алкоголю! Ми за здоровий спосіб життя! Пам’ятайте народну мудрість: «Хто горілку любить, той сам себе губить!

4.  Тож сьогодні за здоров’я наша агітація:

Здорові діти – здорова нація!

(Танок зі спортивним інвентарем під «Козацький марш».)

Будьте добрими!

Будьте спритними!

Будьте здоровими!

І завжди щасливими!

Вчитель: Наші учні, я думаю, взяли багато повчального з нашого заходу, але вони також готувалися. І зараз ми послухаємо захист проектів, які були підготовлені вами вдома.

( на захист проектів 3-5 хв.)

Вчитель: А сьогоднішню нашу зустріч я хочу закінчити легендою. Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками…

  Аж ось пройшов усією країною  розголос, що неподалік від кордону з’явився чернець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі? Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив ченця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його…”

   І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: „ Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: „ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!”

  Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

  Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я і чи буде ваше майбутнє щасливим  і безтурботним.

(звучить пісня «Береги любовь»)

 

Ведучий 1. Пам'ятайте!

Ведучий 2. Життя це шанс, злови його.

Ведучий 1. Життя це краса, милуйся нею.

Ведучий 2. Життя це радість, насолоджуйся нею.

Ведучий 1. Життя це виклик, прийми його.

Ведучий 2. Життя — це цінність, цінуй його.

Ведучий 1. Життя це скарб, бережи його.

Ведучий 2. Життя — це любов, тішся нею.

Ведучий 1. Життя — це таємниця, відкривай її.

Ведучий 2. Життя це обіцянка, виконуй її.

Ведучий 1. Життя це смуток, відчуй його ти

Ведучий 2. Життя гімн, заспівай його.

Ведучий 1. Життя це боротьба, почни її.

Ведучий 2. Життя — це трагедія, зрозумій її.

Ведучий 1. Життя це щастя, заслужи його»

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку