Усний журнал для учнів 9 - 11 класів. (До дня народження Тараса Григоровича Шевченка ). матеріал вміщує світлини для роздруковування
Жінки у життєвій драмі Кобзаря
(усний журнал для учнів 9-11 класів )
Портрет Т.Шевченка , нижче під портретом плакати з написом :
А хто її знає,
Єсть на світі воля,
А хто ж її має?»
Т.Шевченко.
Жіночі портрети:
Оксана Коваленко, Амалія Клоберг, Варвара Рєпніна, Ганна Закревська, Агата Ускова, Катерина Піунова, Ликера Полусмакова.
Ведучий. Тисячі сторінок написано, сотні архівів вивчено , щоб відтворити образи тих , кого кохав Пушкін…
Не « любовному небосхилі» Гете не залишалось жодного нерозкритого сузір’я – всі знайдено, названо , вибруковано. Чим зумовлений цей вражаючий постійний інтерес до інтимного життя видатних людей ?Хіба кохання не випадковість ? І хіба не мають рацію люди , які кажуть : «Яке кому діло до мого кохання?»
Ведуча. Ні , ці люди не мають рацію. У тому , кого і як кохає велика людина , та й звичайна теж, розкривається історія цілого покоління . атмосфера часу . Окрім того, у митців – це один з ключів до розкриття таємниці їхньої творчості , її тематика , головних сюжетів , до розгадки соціальних, політичних і життєвих ідеалів.
Ведучий. Ці міркування стосуються і Тараса Шевченка ,який кохав палкоі не задля натхнення , а шукаючи в коханні жіночий ідеал, суголосний з народним ідеалом жінки , коханої, дружини , прагнучи виходу із самотності, особистої і суспільної.
На сцену виходить учень у ролі Шевченка і дівчина – його кохана.
Шевченко Мені ж , мій Боже, на землі
Подай любов , сердечний рай!
І більш нічого не давай!
Дівчина читає поезію І. Драча.
Дівчина.
Я тебе чикала роки й роки,
Радугу снувала з рукава
На твої задумані мороки,
На твої огрознені слова.
Я тебе Закревській поманила,
Я душею билась в Репніній,
А в засланні крила розкрилила
В Забаржаді , смілій і тонкій.
Ні мотиль – актриса Піунова,
Ні Ликери голуба мана
Цвітом не зронилась в грозову
Душу вільну збурену до дна.
Я б тобі схилилась на груди
Замість терну розсівала мак,
Та мені зв’язали руки люди.
«Хай страждає, - кажуть , - треба так».
Хай у нього сльози доспівають
В ненависть, в покору, у вогні
І мене знеславлену , пускають ,
Щоб рибали вірш про мені
Я – Оксана , вічна твоя рана,
Журна вишня в золотих роях,
Я твоя надія і омана,
Іскра не роздмухана твоя.
Ведуча. Першим сильним почуттям Тараса було його дитяче кохання до сусідської дівчини – Оксани Коваленко.
На сцені з’являється дівчинка Оксана і малий Тарас.
На той час Тарасові було 13-15 років.
Тарас. Оксано! Ти у вінку- найкраща за всіх панянок у світі .А я тобі ще чобітки куплю із срібними підківками.
Оксана . Срібними? Ото буду!
Тарас. І золотими дзвониками в закаблуках…
Оксана. Ще ні в кого таких не було.
Тарас. А в тебе будуть.
Оксана. За що ж купимо?
Тарас. Одіб’ємось від злиднів . Тоді і усе буде . І по дзвіночках угадаю – ти ідеш!
Оксана. ( бере Тараса за руку) Тарасику! Я без тебе – нікуди.
Тарас. А як до пана покличуть?
Оксана. Не піду! Хоч уб’ють – не піду!
Тарас . ( пригортає до себе Оксану). І я не віддам тебе нікому.
Ведучий. Та не здійснилась мрія Тараса та Оксани.
Ведуча. З того кохання нічого не вийшло. Але першого кохання, як перших сліз, видавлених кривдою та несправедливість , такі люди , як Шевченко, довіку не забувають . Не забуває Тарас своєї Оксани. Героїню кращої своєї поеми він назвав Оксаною. Саме Оксана Коваленко стала Шевченковою Беатріче , вона була для сироти- підлітка ясною зіркою, джерелом яскравих переживань.
Ведучий. Шевченко знов згадав Оксану, перебуваючи в далекій чужині.
Читець А я так мало – небагато
Благав у Бога- тільки хату,
Одну хатиночку в гаю
Та дві тополі біля неї
Та безталанною мою ,
Мою Оксаночку щоб з нею
Удвох дивилися з гори
На Дніпр широкий , на яри.
Ведуча. Минуло 10 літ після написання цього твору. Тарас приїхав до рідного села , перед ним воскрес образ Оксани. Чи жива ота Оксана кучерява , що з нами гралася колись?
Читець Помандрувала.
Ота Оксана в похід
За москалями тай пропала
Вернулась, правда, через год.
Та що з того? З байстрям вернулась,
Острижена…
Занапастилась , одуріла…
А що за дівчина була,
Так- так що краля!
Учениця виконує пісню на слова Т. Шевченка «Така її доля» ( балада «Причина»).
Ведучий . Друге юнацьке кохання зустріло поета в Вільно, Овіяне чарівністю чужого міста . Полячка Дуня Гусіковська навчила дворового козачка пана Енгельгарда польської мови, по- сестринськи жаліла його, перша допомогла йому гостро відчути різницю між вільним і кріпаком. Дуня Гусіковська була швачкою. Опікувалася хлопцем, прала йому білизну, прасувала краватки , маніжки.
Ведуча. Певний час, що під впливом кохання , почуття людської гідності і думки про волю усіх людей у 16 – літнього Тараса заворушилися міцніше, живіше, сповняючи болем вільнолюбиву душу і ніжне серце.
Ведучий. Недовго , одначе , Тарас втішався щастям кохання. Наближалась польська революція 1830 року. Тарас разом з паном Енгельгардом вирушили до Петербурга.
Портрет Катерини Абази . Акварель роботи Т .Шевченка в 1837р.
Ведуча. Студентам Академії художеств у Петербурзі Тарас Шевченко переживає своє захоплення молодою натурницею з розпущеним волоссям, і великими очима – Амалією Клоберг, яку вивів під ім’ям Паші в повісті « Художник».
Ведучий . 15 – річною входить в його академічну мансарду ця дівчина , 30 – річною відвідує уже немолодого хворого Шевченка в 1859 році.
Читець.
Минули літа молодії,
Холодним вітром от надії
Уже повіяло. Зима!
Нема з ким тихо розмовляти,
Ані порадитись. Нема,
Анікогісінько нема…
Звучить тихо музика.
Ведуча. У 1843 році під час перебування Т. Шевченка у Кирилівці він покохав дочку кирилівського попа Григорія Кошиці, молоденьку Феодосію. І вона його покохала : жадали побратися, та не було на те волі батьків Феодосії, адже Тарас- колишній їхній наймит.
Ведучий. Річ неможлива, щоб піп віддав дочку за колишнього наймита . Безталанна дівчина через батьківську незгоду збожеволіла , лікувалась в Києві в університетській клініці , померла неодруженою.
Засмучений і зажурений невдачею в сватанні покидав Тарас Кирилівку.
Четець.
На вгороді було броду
Барвінок не сходить ,
Чомусь дівчина до броду
По воду не ходить.
На вгороді біля тину
Сохне на тичині
Хміль зелений, не виходить
Дівчина з хатини
На вгороді коло броду
Верба похилилась
Зажурилась чорноброва,
Тяжко зажурилась
Плаче, плаче, та ридає,
Як рибонька б’ється
Портрет Л. Закревської. Робота Т. Шевченка олія, 1843р.
Ведуча. У домі Закревських Шевченко був своїм, був неначе у себе в господі. У гостинному покої Тарас поринав у веселу розмову або в прекрасну гру на роялі і співи самої Ганни Закревської, а то й сам своїм гучним оксамитовим голосом співав українські журливі пісні. Пізніше , на засланні Шевченко напише Ганні ряд віршів. Саме з цією жінкою пов’язав вірш « Якби зустрілися ми знову» їй посвятив поему « Невільник»).
Читець.
«Г.З».
Немає гірше, як в неволі
Про волю згадувать . А я
Про тебе, воленько моя,
Оце нагадую. Ніколи
Ти не здавалась мені
Такою гарно –молодою
І прихорошою такою ,
Так, як тепер, на чужині,
Та ще й в неволі. Доле! Доле!
Моя ти співаная воле!
Хоч глянь на мене з – за Дніпра,
Хоч усміхнися …
І ти моя єдиная,
Встигаєш із – зі моря,
З – за туману, слухняная
Рожевая зоре!
І ти там, моя єдиная,
Ведеш за собою
Літа мої молодії,
І перед мною
Ніби море заступають
І ті люди , і село те,
Де колись , мов брата ,
Привітали мене. Мати!
Старенька мати!
Чи збираються ще й досі
Веселії гості
Погуляти у старої
Погуляти прости,
По – давньому , по – старому,
Од світу, до світу?
А ви , мої молодії
Чорнявії діти,
Веселії дівчаточка,
І досі в старої
Танцюєте? А ти, доле?
А ти , мій покою!
Моє свято чорноброве,
І досі між ними
Тихо, пишно походжаєш?
І тими очима,
Аж чорними – голубими,
І досі чаруєш
Людські душі ? Чи ще й досі
Дивуються всує.
На стан гнучкий? Свято моє!
Єдине свято!
Як оступлять тебе , доле ,
Діточки- дівчата
Й защебечуть по своєму
Доброму звичаю
Може, яка і про мене
Скаже яке лихо .
Усміхнися, моє серце,
Тихесенько- тихо
Щоб ніхто і не побачив …
Та й більше нічого .
А я, доленько , в неволі
Помолюсь Богу.
Портрет В. Репніної, художник Г. Псьол, олія ,1840р.
Ведучий. Тарас Шевченко не любив друкувати вірші посвят. До заслання це зробив , як виняток, для Оксани Коваленко, та й то залишив крапки в її прізвищі, а також для Варвари Репніної , присвятивши їй « Тризну».
Читець.
Душе с прекрасным назначеньем
Должно любить, терпеть, страдать;
И дар господний, вдохновенье,
Должно слезами полевать.
Для вас понятно это слово!...
Для вас я радостно сложил
Свои житейские слова,
Священнодействовал я снова
И слезы в звуки перелил.
Ваш добрый ангел
Меня бессмертными крылами
И тихоструйными речами
Мечты о рае пробудил.
На сцену виходить дівчина в білому платті – Варвара Репніна під тиху музику читає.
Варвара Репніна. Моя братова покликала мене знову до вітальні, бо Шевченко буде читати свою нову поему , ту, яку присвятив мені… Шевченко почав, та я знову була переможена …о, яки було йому дано чудовий дар! Я не могла стриматись і ридала…Шевченко віддав мені зошит , весь написаний його рукою ;і сказав, що до цього рукопису належить ще портрет автора , який він дасть мені завтра .
( Із листа В. Репніної до Шарля Ейнара)
Ведуча. Варвара Миколаївна Репніна – енергійна , худа, з великими, живими виразними очима. Була добра. Дотепна, мила, люб’язна, допомагала бідним і нещасним, роздавала їм все, що в неї було . Ця прекрасна людина , нехтуючи людськими забобонами сміливо простягала руку великому поетові через у соціальну безодню, що лежала між нею і Шевченком.
Портрет Ускової з дітьми до роботи Т.Шевченка , 1954р.
Ведучий. Взимку 1854-1856в Ново петровську фортецю , де перебував на заслані Т.Г.Шевченко , на зміну колишнього коменданта Маєвського, приїхав новий – Іраклій Усков з дружиною і дітьми. Захоплення дітьми перейшло в схиляння перед матір’ю.
Ведуча. Агата Ускова довго здавалась йому вищою досконалістю. Згадаймо , що впродовж 7 років поет не бачив жіночого товариства.
Повітряний замок , збудований поетом, розвалився. Тверезий розум Тараса Шевченка , на хвилину обурений, побачив Ускову такою, якою вона була. Насправді- звичайна манірна провінційна дама з міщанськими інтересами . Агафія в « Прогулке с удовольствием и без морали» і Агафія в «Художнике» - це вона – Агата Ускова.
Ведучий . Досить йому було єдиний раз помітити , що Агата Омелянівна грає в карти , щоб душа його охмарилась . В пошматованому серці поета не можна було довго з однаковую силою палати огню кохання. Проте до самого виїзду Шевченка з Ново петровського укріплення між ним і Агатою Омелянівною збереглися дружні відносини.
Читець
В неволі, в самоті немає,
Нема з ким серця поєднати .
ТО сам собі оце шукаю
Когось – то, з ним щоб розмовляти,
Шукаю Бога , а находжу
Таке, що цур йому казати.
От що зробили з мене годи
Та безпалання, та ще й те,
Що літочко моє святе
Минуло хмарно, що немає
Ніже єдиного случаю,
Щоб до ладу було згадать
А душу треба розважать ,
Бо їй так хочеться, таке просить
Хоч слова тихого. Не чуть ,
І мов у полі сніг заносить
НЕ охолонувший ще труп.
Портрет Катерини Піунової , художник Журавльов.
Ведуча. Звільнення із заслання знову пробуджує в Шевченка бажання мати сім’ю. Він постарів , хворий, змучений цингою. Вигляд аж ніяк не парубоцький: кожух, чоботи, сорочка. По дорозі до Петербурга Шевченко на 5 місяців застряг у Нижньому Новгороді і закохався в молоду актрису Катерину Піунову.
На сцену виходить хлопець в ролі Т .Шевченка .
Шевченко. После обеда отправился в театр. Спектакль был хоть куда. Пиунова была естественна и грациозна. Легкая, игривая роль ей к лицу и по летам. Словом , спектакль был блестящим.
(Т. Шевченко . Щоденник. Запис від 13.Х.1857р)
Ведучий . Очевидно, що Тарас не зрозумів , що діється в його серці, на очі впала полуда кохання. Він не бачив , що його захопило марево кохання , він забув різницю в віці. Звичайно, молоду , та ще й тау неосвідчену, не задовольнить слова поета.
Читець.
Барвінок цвів і зеленів.
Слався, розстилався;
Та недосвіт перед світом
В садочку укрався.
Потоптав веселі квіти,
Побив… Поморозив…
Шкода того барвіночка
Й недосвіта шкода!
Портрет Ликери Полусмакової , робота Шевченка , олівць,1860р.
Ведуча . Сум і відчай минають, з’являється нова надія одружитись із своєю , з кріпачкою. В домі поміщиць Карташинських зустрічає дівчину- кріпачку, сироту, літ 20- Ликеру Полусмакову.
Читець.
«Ликері»
Моя ти любо! Мій ти друже!
Не ймуть нам віри без Хреста,
Не ймуть нам віри без попа
Раби, невольники небужі!
Заснули, мов свиня в калюжі,
В святій неволі! Мій ти друже,
Моя ти любо! Не хрестись ,
І не клянись , і не молись
Нікому в світі! Збрешуть люде,
І візантійський Саваоф
Одурить! Не одурить Бог,
Карать і миловать не буде:
Ми не раби його ми – люди!
Моя ти любо! Усміхнись,
І вольную святу душу,
І руку вольную, мій друже,
Подай мені . То передай
Він поможе нам калюжу,
Поможе й лихо донести,
І поховати лихо дебеле.
В хатині тихій і веселій.
Ведучий . Ликера була середнього росту , кароока , кругловида, уста пишні, коса густа , темно- русява, плечі широкі і круглі, постать гарна , стан гнучкий.
Ведуча. Це була тільки остання іскра , певніш сказати – теплий ще попл великого, палкого , але змученого і перегорілого вже серця. Останні два сватання були потребую не кохання, а єдиною потребую – позбутися самотності. Він гадав, молоде подружжя з свого свіжого серця переллє в його стомлене серце росу молодості, омолодить його, освітлить .
Читець.
«Л»
Поставлю хату і кімнту,
Садок- райочок насаджу .
Посиджу я і походжу
В своїй маленькій благодаті
Та в однині- самотині
Присняться діточки мені,
Веселая присниться мати
Давнє- колишній та ясний
Присниться сон мені ! … і ти…
Ні я не буду спочивати ,
Бо й ти приснишся . І в малий
Райочок мій спідтиха – тиха
Підкрадешся, наробиш лиха …
Запалиш рай мій самотній.
Ведучий. Що подобалось Шевченкові з жіночої краси? Карі іноді чорні очі, та чорні брови так подобалися Тарасові, що він вважав їх за основну ознаку жіночої краси: де краса , там карі очі, чорні брови , білет лице, стан гнучкий. Шевченко любив жінок живої вдачі , щоб жінка була палка, щоб під нею земля горіла на три сажні.
Ведуча. У тому, кого і як кохав творець, - один з ключів до його творчості. До пізнання його соціальних, політичних, життєвих ідеалів.
Читець
«Минули літа молодії»
Минули літа молодії
Холодним вітром од надії
Уже повіяло. Зима!
Сиди один в холодній хаті,
Нема з ким тихо розмовляти ,
Ані порадитись. Нема,
Анікогісінько нема!
Сиди ж один, поки надія
Одурить дурня, осміє…
А думи гордії розвіє,
Як ту сніжинку по степу!
Сиди ж один собі в кутку.
НЕ весни – святої долі!
Вона не зійде вже ніколи
Садочок твій позеленить
Твою надію поновить !
І душу вольную на волю
Не прийде випустить … сиди
І нічогісінько не жди!...
Наростає мелодія пісні «Така її доля». Усі учасники виходять на сцену.
Вчитель : Курдибаха Антоніна Йосипівна