Вивчення творчості Зірки Мензатюк, з метою зацікавити учнів творчістю сучасної письменниці, з'ясувати ідейний зміст, пізнавальне та виховне значення повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
1
Тема. Зірка Мензатюк. Стисло про письменницю. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці про мандрівку історичними місцями сучасної України. Фантастичне і реальне в повісті
Мета: зацікавити учнів творчістю сучасної письменниці, формувати мотивацію до читання; з’ясувати ідейний зміст, пізнавальне та виховне значення повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», розвивати самостійність мислення, увагу, зв’язне мовлення, уміння аналізувати і порівнювати поведінку героїв та робити висновки; сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців.
О.Довженко
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Ми зичимо людям добра і розраховуємо відчути їх добро, адже добро – одна із визначальних цінностей у нашому житті, які наповнюють його сенсом.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми познайомимося із творчістю відомої сучасної української письменниці Зірки Мензатюк, розпочнемо працювати над повістю «Таємниця козацької шаблі», яку ви прочитали вдома. У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. сьогодні ми спробуємо зануритися у ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
ІV. Основний зміст уроку
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області, Україна. Писати почала, коли вчилася у другому класі. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ «Ліс восени». Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.
Закінчивши школу, Зірка вступила на факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Вступ, насправді, виявився нелегким, але їй допомогли численні публікації творів у газетах, здобуте перше місце на обласній олімпіаді з української мови і літератури та ще рекомендація Спілки письменників, яку вона дістала як авторка-початківець.
Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювала кореспондентом газети «Радянська Україна». Робота була цікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.
З 1995 р. Зірка Мензатюк — член Національної Спілки письменників України; з 1997 р. веде в дитячому журналі «Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника»; з 2004 р. — автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» Національного радіо. Казки письменниці почали друкувати в журналах «Барвінок», «Соняшник», «Малятко», у закордонному журналі «Веселка», який виходив у США і Словаччині.
У 1990 році видавництво «Веселка» випустило її першу книжку казок «Тисяча парасольок». Невдовзі в тому ж видавництві вийшла друга книжка «Арніка» (1993) — казка про найчарівніше зілля Карпат. У видавництві «Лелека» побачила світ книжка «Мільйон мільйонів сестричок» (1999). У 2002 р. як спеціальний випуск журналу «Соняшник» вийшла друком книга про найвідоміші церкви та монастирі України, адресована дітям, «Наші церкви: історія, дива, легенди», де у цікавій, доступній формі письменниця оповідає про різні стилі церковної архітектури, будову іконостаса, про чудові ікони України, найвизначніших українських святих, вміщує легенди і перекази, багато з яких на той час публікувалися вперше.
Не могла письменниця не написати і казок про Київ — нашу столицю — казкове місто, про яке складали казки ще за княжих часів. У 2006 р. «Видавництво Старого Лева» надрукувало книгу під назвою «Київські казки». Цього ж року у видавництві побачили світ ще два видання письменниці — «Таємниця козацької шаблі» і «Казочки-куцохвостики», яке здобуло титул «Книжка року-2006» у номінації «Дитяче свято» і 3-тю премію київського ярмарку «Книжковий світ-2006» у номінації «Краща дитяча книга».
У 2007 р. у видавництві «Букрек» вийшла книга «Катрусині скарби», в якій письменниця знайомить юного читача з традиційним народним мистецтвом України. Цього ж року у видавництві «Грані-Т» побачила світ збірка казкових історій «Як до жабок говорити» про пригоди хлопчика-мрійника Іванка, якого називали чарівним не за те, що він умів робити чудеса всілякі, а тому, що вірив у них. Разом з ним можна навчитися говорити до жабок, равликів, ластівок та інших істот, зрозуміти, чому долиною цвіте бузьків вогонь, ведмежа цибуля та заяча конюшина.
У своїх казках Зірка пише про вічні цінності українського народу. Зірка Мензатюк — лауреат міжнародного літературного конкурсу у США, літературної премії імені Лесі Українки, Наталі Забіли.
Перегляд відео «Казка від Зірки» (презентація творів дитячої письменниці)
У зошити треба записати такі визначення: повість, пригодницький твір.
По́вість — епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Пригодницька повість – це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.
Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жюля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у «Тореодорах з Васюківки» Всеволода Нестайка.
Робота над змістом 1–5 розділів повісті.
Робота в парах: взаємні запитання за змістом прочитаних розділів або бесіда за запитаннями.
Б е с і д а з вибірковим читанням
• Де відбуваються події на початку твору?
• Зачитайте опис Машки. Прокоментуйте його.
• З яким проханням звернувся пан Богдан до Руснаків?
• Хто повідомив пану Богдану про те, що історичній реліквії загрожує небезпека?
• Чому пан Богдан не міг зрозуміти, про яку реліквію йшлося і де саме вона знаходилася?
• Як пройшла розмова з привидом? Перекажіть її.
• Схарактеризуйте привида, покликаючись на текст. (Привид національно свідомий, дуже патріотично налаштований. От з нього все і почалося. Бо саме він попередив про те, що має статися злочин: коштовну українську реліквію, старовинну козацьку шаблю мають за великі гроші продати за кордон. Але, як відомо, привиди не розмовляють. Тому пояснити, де шукати реліквію, привид міг лише жестами, часом загальнозрозумілими. А коли хвилювався, то бувало що і непристойними. Ось який він, той козак: «У пановій Богдановій квартирі на Русанівці уподобав собі з’являтися один привид, дуже патріотично настроєний. Зазвичай то траплялося в дні національних свят чи після мітингів, бо привид любив обмінятися враженнями з паном Богданом».)
• Куди спершу вирішила поїхати Руснаки?
• Про що розмовляли Наталочка з незнайомцем із джипу? У чому він її переконував?
• Чи погодилися батьки на Наталоччину пропозицію? Чому?
• Кого зустріла Наталя у Дубні?
• Що розповів їй Антип? Якої допомоги попросив? Обґрунтуйте свою відповідь.
• Про що розповів Наталочці Антип?
• Яке відчуття виникло у дівчинки по поверненні додому?
• Чи вдалося Наталочці вмовити батьків їхати до Тараканівського форту?
• Чи виконала Наталочка всі розпорядження Антипа? У чому вони полягали?
• Яка пригода сталася з дівчиною?
• Про що роздумувала Наталочка, сидячи в колодязі?
• Що сказав Антип Наталоччиним батькам?
• Який знак подавала Машка батькам?
• Як удалося врятувати Наталочку?
• Чому Наталочці довелося сказати батькам праду про Антипа?
• Що в прочитаних розділах є фантастичним, а що реальним?
• На вашу думку, як розвиватиметься сюжет далі?
Слово вчителя
У повісті «Таємниця козацької шаблі» присутнє фантастичне і реальне.
Скажіть, який твір усної народної творчості поєднує в собі фантастичне і реальне. Так, правильно – казка.
Складання учнями інформаційного грона «Фантастичне і реальне в творі» ( робота на дошці)
Читання в особах діалогів, які видалися найцікавішими.
Стислий переказ прочитаних розділів.
Підсумок уроку.
Бесіда
Прийом «Два – чотири – усі разом». Доведіть, що повість «Таємниця козацької шаблі» – пригодницька повість.
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання. З а г а л ь н е. Прочитати 6-8 розділи повісті. Створити невеликий фанфік – лист-захоплення Наталочці. І н д и в і д у а л ь н е. Підготувати повідомлення про битву під Берестечком. Козацька шабля.