зошит для лабораторних робіт з фізики 8 клас (за програмою Локтєва)

Про матеріал
Зошит для лабораторних робіт з фізики, укладений за програмою Локтєва. Матеріали взяті з сайту "ФІЗИКА НОВА", що створений для підтримки вивчення уроків з фізики за новою програмою - https://www.fizikanova.com.ua
Перегляд файлу

МАТУСІВСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС

«ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ-ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ

ШКОЛА  І-ІІІ СТУПЕНІВ №2»

 МАТУСІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матусів, 2021р.

Укладач: Десятник Оксана Олександрівна – вчитель фізики, математики та інформатики  Матусівського НВК «ЗДО-ЗОШ І-ІІІ ступенів №2» Матусівської сільської ради Черкаської області

 

 

 

 

 

Анотація: зошит для лабораторних робіт з фізики розроблений для використання  у загальноосвітніх навчальних закладах; відповідає чинній програмі з фізики для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням останніх змін; кожна робота передбачає виконання за рисунками та експериментами з використанням стандартного обладнання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали взяті  з сайту  "ФІЗИКА НОВА",  що  створений для підтримки вивчення уроків з фізики за новою програмою - https://www.fizikanova.com.ua

 

 

 

 

Лабораторна робота №1

Тема. Вивчення теплового балансу за умови змішування води різної температури.

Мета: ознайомитися з будовою та принципом дії калориметра; визначити кількість теплоти, віддану гарячою водою, і кількість теплоти, одержану холодною водою, в результаті змішування води різної температури, порівняти результати.

Обладнання: мірний циліндр, термометр, калориметр, склянка з холодною водою, склянка з гарячою водою, паперові серветки, мішалка.

 

Теоретичні відомості

Для багатьох дослідів із вивчення теплових явищ застосовують калориметр — пристрій, що складається з двох посудин, які розміщені одна в одній і розділені повітряним прошарком (див, рисунок). Унаслідок слабкої теплопровідності повітря й завдяки невеликій відстані між внутрішньою і зовнішньою посудинами, що зумовлює відсутність конвекційних потоків, у калориметрі теплообмін із довкіллям значно зменшується.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як розпочати вимірювання:

а) уважно прочитайте теоретичні відомості, подані вище;

б) згадайте, в чому полягає стан теплової рівноваги.

2. Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів:

Стерм = _____________________;    Свим.цил. = _____________________.

3. Згадайте, яких правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи з вимірювальним циліндром, термометром, гарячою водою.

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

Температура води, ℃

Об’єм води, см3

Маса води, кг

Кількість теплоти, Дж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Ознайомтесь із будовою калориметра.

2. Налийте в мірний циліндр 60-80 мл холодної води. Визначте її об’єм і температуру:    =________ см3;           =________ ℃.

3. Налийте в калориметр гарячої води (1/3 внутрішньої посудини калориметра) і виміряйте її температуру: =________ ℃.

4. Не виймаючи термометра, вилийте в калориметр холодну воду з мірного циліндра і, обережно перемішуючи суміш мішалкою, стежте за показами термометра. Щойно змінення температури стане непомітним, запишіть температуру суміші: =_______℃.

5. Обережно вийміть термометр із води, протріть серветкою та сховайте у футляр.

6. Перелийте всю воду з калориметра в мірний циліндр, виміряйте загальний об’єм води: =________ см3

Опрацювання результатів експерименту

1. Визначте масу холодної води: 

_____________ = ______ (г);         = ______ кг.

2. Обчисліть кількість теплоти, одержану холодною водою:

= _________________________ = _____________ (Дж).

3. Визначте об’єм і масу гарячої води:

= ________________ = _______ (см3);

= _____________ = ______ (г);         m2 = ______ кг.

4. Обчисліть кількість теплоти, віддану гарячою водою:

= _________________________ = _____________ (Дж).

5. Закінчіть заповнення таблиці.

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому:

а) порівняйте кількість теплоти, віддану гарячою водою, і кількість теплоти, одержану холодною водою;

б) зазначте причину можливої розбіжності результатів.

Висновок

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

Завдання «із зірочкою»

Оцініть відносну похибку експерименту, скориставшись формулою:

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Лабораторна робота №2

Тема. Визначення питомої теплоємності речовини.

Мета: визначити питому теплоємність речовини у твердому стані.

Обладнання: мірний циліндр, терези з важками, термометр, калориметр, металевий циліндр із ниткою, склянка з водою, електричний чайник із водою (один на клас), паперові серветки, мішалка.

Теоретичні відомості

Для визначення питомої теплоємності речовини в твердому стані можна скористатися таким методом. Тіло нагрівають в окропі (у воді за температури 100 °С), а потім опускають у калориметр із холодною водою. Відбувається теплообмін, у якому беруть участь чотири тіла: тверде тіло віддає енергію, одержують енергію вода, калориметр, термометр. Оскільки термометр і калориметр порівняно з водою одержують незначну кількість теплоти, можемо вважати, що кількість теплоти, відданої твердим тілом, дорівнює кількості теплоти, одержаної холодною водою:

Отже, 

де — питомі теплоємності речовини, з якої складається тіло, та води; — маси тіла й води; і — температури тіла й води на початку досліду; — температура тіла й води після встановлення теплової рівноваги.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перед тим як розпочати вимірювання:

а) уважно прочитайте теоретичні відомості, подані вище;

б) згадайте, що характеризує питома теплоємність речовини; одиниці питомої теплоємності речовин.

2. Визначте ціну поділки шкал вимірювальних приладів:

Стерм = _____________________;           Свим.цил. = _____________________.

3. Згадайте, яких правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи з вимірювальним циліндром, термометром, гарячою водою.

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Налийте в мірний циліндр 100-150 мл води. Виміряйте об’єм води:

2. Перелийте воду з мірного циліндра в калориметр. Виміряйте початкову температуру води в калориметрі:

3. Вийміть термометр із води і покладіть на серветку. Підійдіть з калориметром до вчителя, який із чайника з гарячою водою дістане за нитку металевий циліндр і покладе його у ваш калориметр. З’ясуйте у вчителя температуру води в чайнику:

4. Знову помістіть термометр у калориметр і, злегка перемішуючи воду мішалкою, стежте за підвищенням температури. Щойно змінення температури стане непомітним (тобто встановиться теплова рівновага), запишіть показ термометра — кінцеву температуру води:

5. Вийміть термометр із води, осушіть його паперовою серветкою та покладіть у футляр.

6. Вийміть металевий циліндр із води, осушіть його паперовою серветкою та зважте:

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Визначте масу води в калориметрі:

2. Визначте питому теплоємність металу, з якого виготовлений циліндр. Скориставшись формулою

 

______________________________________________________.

3. Результати обчислень занесіть до таблиці.

4. Скориставшись таблицею питомих теплоємностей речовин у твердому стані (див. табл. 1 Додатку), дізнайтеся, з якої речовини виготовлений циліндр.

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:

а) яку величину ви визначали;

б) який результат отримали;

в) які чинники вплинули на точність отриманого результату.

 

 

 

 

Висновок

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

Творче завдання

Запропонуйте спосіб визначення питомої теплоємності рідини. Запишіть план експерименту.

 

Завдання «із зірочкою»

Оцініть відносну похибку експерименту, скориставшись формулою:

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Лабораторна робота №3

 

Тема. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра та вольтметра

Мета: навчитися визначати опір провідника за допомогою амперметра та вольтметра; переконатися на досліді в тому, що опір провідника не залежить від сили струму в ньому та напруги на його кінцях.

Обладнання: джерело струму, резистор, повзунковий реостат, амперметр, вольтметр, ключ, з'єднувальні проводи.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перш ніж виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте:

а) вимоги безпеки під час роботи з електричними колами;

б) правила, яких необхідно дотримуватися, здійснюючи вимірювання за допомогою амперметра та вольтметра.

2. Визначте ціну поділки шкал амперметра та вольтметра:

Самп. = _____________________;          Свольт. = _____________________.

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

Номер досліду

Сила струму І, А

Напруга U, В

Опір R, Ом

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

1. Складіть електричне коло за поданою схемою.

2. Розташуйте повзунок реостата на середині обмотки.

3. Замкніть коло і виміряйте напругу на кінцях резистора та силу струму в ньому.

4. Плавно пересуваючи повзунок реостата, збільшіть силу струму в колі. Запишіть покази вольтметра та амперметра.

5. Пересуньте повзунок реостата у протилежний бік і ще двічі виміряйте напругу та силу струму.

Опрацювання результатів експерименту

1. Обчисліть опір резистора для кожного випадку.

2. Результати обчислень занесіть до таблиці.

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізуйте експеримент і його результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:

а) яку фізичну величину і за допомогою яких приладів ви навчилися вимірювати;

б) чи залежить вимірювана величина від сили струму в резисторі та напруги на його кінцях;

в) які чинники вплинули на точність вимірювання.

 

Висновок

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

Творче завдання

За отриманими в ході експерименту даними побудуйте графік – вольт-амперну характеристику резистора. За графіком визначте значення опору резистора.

 

Зверніть увагу: через похибку вимірювання точки можуть не належати одній прямій, що проходить через початок координат (U = 0, I = 0). У цьому випадку будуйте графік так, щоб він проходив через точку (0, 0) і щоб з обох боків від графіка була приблизно однакова кількість експериментальних точок. Для знаходження опору резистора використайте будь-яку точку отриманого графіка (див. рисунок).

 

Завдання «із зірочкою»

Вважаючи, що абсолютні похибки вимірювання сили струму та напруги дорівнюють ціні поділки шкали відповідного приладу, визначте для досліду 1:

а) відносну похибку вимірювання сили струму:

б) відносну похибку вимірювання напруги:

в) відносну похибку вимірювання опору:

г) абсолютну похибку вимірювання опору:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Лабораторна робота №4

Тема. Дослідження електричного кола з послідовним з'єднанням провідників.

Мета: експериментально перевірити, що в разі послідовного з'єднання двох провідників справджуються співвідношення:

Обладнання: джерело струму, ключ, вольтметр, амперметр, два резистори, з'єднувальні проводи.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перш ніж виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте вимоги безпеки під час роботи з електричними колами.

2. Накресліть схему електричного кола, що складається з джерела струму, двох резисторів і ключа, з’єднаних послідовно.

3. Складіть і запишіть план проведення експерименту. Якщо вагаєтеся, то скористайтеся планом, наведеним нижче.

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Дослід 1. Порівняння сили струму в різних ділянках кола, яке містить послідовне з’єднання провідників.

1. Складіть електричне коло за накресленою вами схемою.

2. Виміряйте силу струму, увімкнувши амперметр спочатку між джерелом струму і першим резистором (I1), потім між ключем і другим резистором (I2), а потім між ключем і джерелом струму (I). Накресліть схеми відповідних електричних кіл.

     

 

 

 

 

3. Результати вимірювань занесіть до табл. 1 і зробіть висновок.

Таблиця 1

I1, А

I2, А

I, А

Висновок

 

 

 

 

 

Дослід 2. Порівняння загальної напруги на ділянці кола, яка складається з послідовно з’єднаних резисторів, і суми напруг на окремих резисторах.

1. У колі, складеному для проведення досліду 1, виміряйте напругу спочатку на першому резисторі (U1), потім на другому резисторі (U2), а потім на обох резисторах (U). Накресліть схеми відповідних електричних кіл.

 

 

2. Результати вимірювань занесіть до табл. 2. Закінчіть заповнення таблиці та зробіть висновок.

Таблиця 2

U1, В

U2, В

U, В

Висновок

 

 

 

 

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Використовуючи результати дослідів 1 і 2, обчисліть опір першого резистора (R1), другого резистора (R2) та опір ділянки кола, яка містить обидва резистори (R).

2. Результати обчислень занесіть до табл. 3. Закінчіть заповнення таблиці, зробіть висновок.

Таблиця 2

R1, Ом

R2, Ом

R, Ом

(R1+ R2), Ом

Висновок

 

 

 

 

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізувавши експеримент і його результати, зробіть висновок, у якому зазначте:

а) які співвідношення для послідовно з’єднаних провідників ви перевіряли та які результати одержали;

б) які чинники могли вплинути на точність отриманих вами результатів.

 

Висновок

____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

Творче завдання

Запишіть план проведення експерименту, за допомогою якого можна визначити опір резистора, якщо ви маєте вольтметр, джерело струму, резистор відомого опору та з’єднувальні проводи. Проведіть відповідний експеримент.

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

 

Завдання «із зірочкою»

Вважаючи, що абсолютна похибка вимірювання напруги дорівнює ціні поділки шкали вольтметра, визначте для досліду 2:

1) відносну похибку вимірювання напруги на першому резисторі:

2) відносну похибку вимірювання загальної напруги: 

3) відносну похибку експерименту:

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

 

Лабораторна робота №5

Тема. Дослідження електричного кола з паралельним з'єднанням провідників (резистори)

Мета: експериментально перевірити, що сила струму в нерозгалуженій частині кола дорівнює сумі сил струмів у відгалуженнях; довести, що загальний опір провідників, з'єднаних паралельно, менший за опір кожного з них.

Обладнання: джерело струму, ключ, вольтметр, амперметр, два резистори, з'єднувальні проводи.

 

Хід роботи

Підготовка до експерименту

1. Перш ніж виконувати роботу, переконайтеся, що ви знаєте вимоги безпеки під час роботи з електричними колами.

2. Накресліть схему електричного кола, що містить два паралельно з’єднані резистори, які через ключ з’єднані з джерелом струму.

3. Складіть і запишіть план проведення експерименту. Якщо вагаєтеся, скористайтеся наведеним планом.

 

Експеримент

Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.

Результати вимірювань відразу заносьте до таблиці.

1. Зберіть електричне коло за накресленою вами схемою.

2. Виміряйте силу струму І, що проходить у нерозгалуженій частині кола, потім силу струму I1, який тече в резистору 1, та силу струму I2, який тече в резистору 2. Накресліть схеми відповідних електричних кіл.

 

 

3. Виміряйте напругу U на резисторах. Накресліть схему відповідного електричного кола.

 

Опрацювання результатів експерименту

Використовуючи результати вимірювань, обчисліть опір резистора 1 (R1) і резистора 2 (R2), а також опір ділянки кола, що містить обидва резистора (R). Результати обчислень занесіть до таблиці.

I1, А

I2, А

I, А

U, В

R1, Ом

R2, Ом

R, Ом

 

 

 

 

 

 

 

 

Аналіз експерименту та його результатів

Проаналізувавши експеримент і його результати, зробіть висновок, у якому зазначте:

а) які співвідношення для паралельно з’єднаних провідників ви перевіряли та які результати отримали;

б) які чинники могли вплинути на точність отриманих результатів.

 

Висновок

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

 

Творче завдання

Запишіть план проведення експерименту, за допомогою якого можна визначити опір лампочки, якщо наявні амперметр, джерело струму, резистор відомого опору та з’єднувальні проводи. Проведіть відповідний експеримент.

 

Завдання «із зірочкою»

Вважаючи, що під час виконання лабораторної роботи абсолютна похибка вимірювання сили струму дорівнювала ціні поділки шкали амперметра, визначте:

1) відносну похибку вимірювання сили струму в резистору 1:

2) відносну похибку вимірювання загальної сили струму:

3) відносну похибку експерименту:

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 липня 2021
Переглядів
6235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку