1
Тема уроку. Плавлення та кристалізація
Мета уроку:
Навчальна. Сформувати уявлення про перехід речовини з одного агрегатного стану в інший; показати практичне застосування знань про процеси плавлення і кристалізації.
Розвивальна. Розвивати логічне мислення, розширити кругозір учнів, розвивати здібності щодо вибору майбутньої професії, пов’язаною з фізикою чи технікою розвивати вміння самостійно вчитися, знаходити важливе серед поданої інформації, швидкість мислення, уміння спостерігати за явищами та робити висновки щодо причинно-наслідкових зв’язків спостережуваних процесів;
Виховна. Викликати цікавість до вивчення предмету, виховувати наполегливість, спостережливість, доброзичливість у навчанні, вміння відстоювати свою точку зору
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Найрозумніший»
1. У яких агрегатних станах може перебувати речовина?
2. Що таке внутрішня енергія?
3. Що таке кількість теплоти?
4. Які ви знаєте одиниці вимірювання кількості теплоти?
5. Що характеризує температура?
6. На які дві групи поділяються тверді речовини?
7. У чому подібність і в чому відмінність кристалічних і аморфних речовин?
8. Чому тверді тіла зберігають об'єм і форму?
9. Як рухаються молекули в рідині?
10. Чому гази займають весь наданий об'єм?
IІI. Мотивація навчальної діяльності
Чи замислювалися ви над тим:
Чому грудочка снігу в руці тане?
Чому утворюються крижані бурульки і коли вони утворюються — у відлигу чи, навпаки, в мороз?
Як охолодити трохи снігу без морозильної камери?
Чому шматочок свинцю можна розплавити в сталевій ложці, а шматочок сталі у свинцевій — не можна?
Вивчивши новий матеріал, ви зможете відповісти на ці запитання.
Візьмемо шматок свинцю або олова, розплющимо його молотком і покладемо на кінчик ножа. Запалимо свічку і внесемо ніж зі шматком металу у верхню частину полум'я. Під час нагрівання можемо перевірити стан металу дотиком шпильки або голки. Коли метал розплавиться, вилиймо його в чашку з водою. Що бачимо і чому? (Коли знижувати температуру металу, то він кристалізується).
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Плавлення. Кристалізація. Температура плавлення
Плавлення — це процес переходу речовини з твердого стану в рідкий.
Відео дослід
1. Простежимо зміну температури снігу в процесі його танення в теплій кімнаті.
- температура снігу є нижчою за 0 °С;
- сніг не тане;
- температура швидко збільшується.
2. - стовпчик термометра досягає позначки 0 °С
- температура перестає збільшуватись, а в склянці з’являється вода (сніг починає плавитися);
- перемішаємо воду із залишками снігу (температура суміші залишається незмінною)
3. - сніг повністю розплавився;
- температура починає зростати.
Досліди показують, практично всі кристалічні речовини:
- починають плавитися після досягнення ними певної (власної для кожної речовини) температури;
- у процесі плавлення температура речовини не змінюється.
Температура плавлення — це температура, за якої тверда кристалічна речовина плавиться, тобто переходить у рідкий стан.
Проведемо дослід
Поставимо посудину з водою в морозильну камеру. Вода з часом закристалізується, перетворившись на лід.
Кристалізація — це процес переходу речовини з рідкого стану у твердий кристалічний.
Висновки:
1) процес кристалізації починається тільки після охолодження рідини до певної для цієї рідини температури;
2) під час кристалізації температура речовини не змінюється;
3) температура кристалізації речовини дорівнює температурі її плавлення.
Температури плавлення (кристалізації) різних речовин досить сильно різняться. Так, температура плавлення:
спирт -115 °С; лід 0 °С; сталь 1400 °С; свинець 327 °С; вольфрам 3387 °С.
Температура плавлення (кристалізації) — це характеристика речовини, тому її визначають експериментально й заносять у таблиці (див. табл. 2 Додатка).
2. Робота з підручником
Графік процесу плавлення та кристалізації
Розглянемо графік залежності температури кристалічної речовини (льоду) від часу її нагрівання та охолодження.
Точка А: температура льоду становила -40 °С.
Ділянка АВ: температура льоду збільшується (збільшується кінетична енергія коливального руху молекул води у вузлах кристалічної ґратки льоду).
Ділянка ВС: 0 °С лід починає плавитися, а його температура не змінюється. Уся енергія, що надходить від нагрівника, іде на руйнування кристалічної ґратки льоду. Внутрішня енергія льоду продовжує збільшуватися.
Точка С: Весь лід розплавився й перетворився на воду.
Ділянка СD: температура води починає зростати, тобто починає зростати кінетична енергія руху молекул.
Точка D: 40 °С, нагрівник вимкнули. Воду помістили в холодильник.
Ділянка DЕ: Температура почала падати. Кінетична енергія, а отже, швидкість руху молекул зменшуються.
Точка Е: 0 °С, відбувається кристалізація швидкість руху молекул зменшується настільки, що молекули вже не можуть перестрибувати з місця на місце.
Ділянка ЕF: молекули поступово займають фіксовані положення і до моменту завершення кристалізації всі молекули коливаються біля положень рівноваги.
Точка F: вода переходить у стан із меншою внутрішньою енергією — повністю перетворюється на лід.
Ділянка FК: під час подальшої роботи холодильника замерзла вода (лід) холоне, а кінетична енергія коливального руху молекул зменшується.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Розв’язування задач
1. Чому лід не відразу починає танути, якщо його внести з морозу в нагріту кімнату?
Температура танення льоду 0 °С. Тому, щоб сніг почав танути, він повинен нагрітися до 0 ° С.
2. Чому утворюються крижані бурульки і коли вони утворюються — у відлигу чи, навпаки, в мороз?
У сонячний, морозний день.
Щоб могли утворитися крижані бурульки, потрібно в один і той же час мати дві температури: для танення - вище нуля і для замерзання - нижче нуля.
Насправді так і є: сніг на схилі даху тане, тому що сонячні промені нагрівають його до температури вище нуля, а стікаючі краплі води біля краю даху замерзають, тому що тут температура нижча за нуль.
3. Чому обшивку космічних кораблів та ракет роблять з тугоплавких металів?
Оболонки космічних кораблів і ракет роблять з тугоплавких металів, тому що, рухаючись з великою швидкістю в щільних шарах атмосфери, вони нагріваються до високих температур і могли б розплавитися.
4. Чому шматочок свинцю можна розплавити в сталевій ложці, а шматочок сталі у свинцевій — не можна?
Шматочок свинцю можна розплавити в сталевій ложці, а шматочок сталі у свинцевій — не можна, так як температура плавлення свинцю - 327 °С, сталі – 1400 °С.
5. Чому взимку при тривалих стоянках виливають воду з радіатора автомобіля?
При тривалих стоянках взимку воду з радіаторів виливають для того, щоб вона не замерзла. При замерзанні вода розширюється і може зруйнувати двигун.
6. При сильних морозах для відновлення гладкості льоду каток заливають гарячою водою. Чому?
Від гарячої води лід трошки тане, відповідно зникають дрібні нерівності на льоду. А коли лід знову замерзає, то він стає гладенький.
7. Температура плавлення сталі 1400 °С. При згорянні пороху в каналі ствола гармати температура досягає 3600 °С. Чому ствол гармати не плавиться при пострілі?
Ствол гармати не плавиться, так як маса пороху, яка згорає невелика і кількості теплоти, що виділяється при їх згорянні недостатньо, щоб нагріти масивний ствол до температури плавлення. Крім того відбувається постійний теплообмін між стволом гармати і навколишнім середовищем.
8. При проведенні експерименту окремо нагрівали до 1000 °С алюміній, залізо, мідь, цинк, сталь, срібло і золото. В якому стані - рідкому або твердому - перебували ці метали при вказаній температурі?
Всі перераховані речовини мають наступні температури плавлення: залізо 1535 °С; мідь 1087 °С; цинк 420 °С; сталь 1400 °С; срібло 962 °С; золото 1065 °С. Отже при температурі 1000 °С в рідкому стані будуть цинк і срібло. Всі інші метали будуть перебувати в твердому стані.
9. На малюнку наведено графік нагрівання і плавлення олова. Яким процесам відповідають ділянки графіка АD, ВС і СD? Як змінюється внутрішня будова олова протягом всього часу спостереження? Скільки часу тривав процес плавлення?
10. На малюнку наведено графік кристалізації речовини. Яке це речовина? Яким процесам відповідають ділянки графіка АВ, ВС і СD? Як змінюється внутрішня будова речовини протягом усього часу спостереження?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Інтерактивна вправа «Світлофор»
Зачитую твердження. Учні відповідають за допомогою сигнальних кольорових карток:
Зелений колір (з) – правильно;
Червоний (ч) – ні;
Жовтий (ж) – твердження не стосується теми.
Твердження:
Перехід речовини з рідкого стану в кристалічний є кристалізація. Кристалізація відбувається за більшої температури, ніж плавлення.
Передаючі тілу енергію, не можна перевести його із твердого стану в рідкий.
Лід, вода та водяна пара агрегатні стани.
Питома теплоємність у дерева більша ніж у заліза.
При плавлені температура тіла зростає.
При кристалізації температура тіла не змінюється.
У разі відсутності теплообміну, якщо над тілом виконується робота, то внутрішня енергія тіла збільшується
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Метод «Мікрофон»
1. Який процес називають плавленням?
2. Як змінюється температура речовини в процесі плавлення?
3. Який процес називають кристалізацією?
4. Порівняйте температури плавлення (кристалізації) різних речовин.
5. Чи танутиме лід у холодильнику, температура в якому становить 0 °С? А чи кристалізуватиметься за такої температури вода?
6. Опишіть процеси, що відбуваються під час плавлення льоду та кристалізації води.
Учні по черзі розповідають про те, що вони поклали сьогодні в свій «кошик знань».
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити § 11, Вправа № 11 (1 – 4)
Експериментальне завдання: Чому у чашці чай з цукром буде холоднішим, ніж у чашці без цукру?
Творче завдання: Підготувати ребус за темою уроку