«Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм»

Про матеріал
Тема: «Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм» Навчальна мета: узагальнити знання учнів з теми «Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм» та  дати характеристику головним формам міжнародного співробітництва;  визначити обсяги та структуру зовнішньоекономічних зв'язків;  розглянути особливості основних видів міжнародного туризму;  розвити уміння порівнювати та узагальнювати,  аналізувати статистичні та картографічні матеріали. Методи навчання: інтерактивні, пояснювально – ілюстративні. Обладнання: мультимедійна установка, політична карта світу, атласи, слайди. Основні поняття: зовнішня торгівля, ринок послуг, туризм, експортери, імпортери, інвестиції. Тип уроку: комбінований. План уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів IV. Вивчення нового матеріалу 1. Основні форми економічних зв’язків. 2. Конвертованість грошей. 3. Зовнішньоторгівелний оберт і зовнішньоторгівелний баланс. V. Закріплення нових знань і умінь учнів VI. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання
Перегляд файлу

Тема: «Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм»

Навчальна мета: узагальнити знання учнів з теми «Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм» та

  • дати характеристику головним формам міжнародного співробітництва;
  • визначити обсяги та структуру зовнішньоекономічних зв'язків;
  • розглянути особливості основних видів міжнародного туризму;
  • розвити уміння порівнювати та узагальнювати,
  • аналізувати статистичні та картографічні матеріали.

 

Методи навчання: інтерактивні, пояснювально – ілюстративні.

Обладнання: мультимедійна установка, політична карта світу, атласи, слайди.

Основні поняття: зовнішня торгівля, ринок послуг, туризм, експортери, імпортери, інвестиції.

Тип уроку: комбінований.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Основні форми економічних зв’язків.
  2.  Конвертованість грошей.
  3.  Зовнішньоторгівелний оберт і зовнішньоторгівелний баланс.

V. Закріплення нових знань і умінь учнів

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Організаційний момент (слайд 1-2)

Оголошення теми та плану уроку.

II. Актуалізація опорних знань (слайд 3)

  •      Назвіть основні види транспорту та розкрийте головні особливості територіальної організації кожного з них.
  •      Який вид транспорту відіграв вирішальну роль у формуванні світового господарства?
  •      Чи існує залежність між рівнем економічного розвитку країни та особливостями організації її транспортної системи? Підтвердьте свою думку конкретними прикладами.
  •      Які форми зовнішніх економічних зв’язків вам відомі?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Сучасне світове господарство не може існувати без різноманітних форм міжнародних економічних зв'язків. Головними їх формами є: зовнішня торгівля товарами, кредитно-фінансові відносини, науково-технічні зв'язки, надання послуг та міжнародний туризм. Вони охоплюють велику кількість міжнародних операцій, в яких беруть участь практично всі країни. Розглянемо та охарактеризуємо сучасні тенденції розвитку головних форм міжнародних відносин.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

1. ОСНОВНІ ФОРМИ ЗОВНІШНІХ ЕКОНОМІЧНИХ ЗВ’ЯЗКІВ (слайд 4)

Основні форми: зовнішня торгівля товарами, вивіз капіталу, компенсаційний підхід, кредитно-фінансові відносини, науково-технічні зв'язки, надання послуг та міжнародний туризм.

 

 

Зовнішня торгівля (слайд 5)

Обсяг світового експорту товарів на початку XXI ст. перевищив 12 трлн дол. США та продовжує щорічно збільшуватися на декілька відсотків. В епоху НТР суттєво змінилася товарна структура торгівлі. У структурі експорту спостері­гається зниження часток сільськогосподарської продукції та мінеральної сировини.

Більша частина обороту загальносвітової зовнішньої торгівлі товарами — це результат взаємних торговельних зв'язків між економічно розвиненими країнами. Останніми десятиріччями стрімко зростає частка Китаю.

Вивіз капіталу(слайд 6)

Сутність складається в переміщенні капіталу із однієї країни, де знаходиться його власник, в іншу країну для вилучення прибутку, а також з політичною метою.

У цій сфері господарює великі світові банки и ТНК, Міжнародний валютний фонд (МВФ).

Великі експортери капіталу – США, Німеччина і Японія.

Науково – технічні зв’язки (слайд 7)

В умовах  НТР сприяє вторгнення новітніх технічних досягнень, раціональному використанню природних ресурсів і т.і.

Особливе місце тут припадає торгівлі науково-технічною інформаціею (патентами і ліцензіями).

Компенсаційнтй підхід (слайд 8)

Важлива форма економічних зв’язків ряда держав в останні роки.

Іноземні фірми предоставляють будь - якій країні кредит, і за рахунок цього кредиту виконується спорудження великого господарського об’єкту.

Після вводу об’єкту в експлуатацію ця країна погашає (компенсує) кредит поставками готової продукції.

 Кредитно-фінансові відносини (слайд 9)

Кредитно-фінансові відносини (міжнародна міграція капіталу) полягають у вивезенні капіталу, що відбувається у різних формах: міжнародні займи  і кредити (вивезення позикового капіталу); прямі закордонні інвестиції (капіталовкладення, що передбачають створення власного виробництва за кордоном, або придбання контрольного пакету акцій місцевих кампаній). Важливими регуляторами міжнародного руху капіталу є Міжнародний банк реконструкції та розвитку (МБРР) та Міжнародний валютний фонд (МВФ).

Надання послуг (слайд 10)

Світовий ринок послуг — це система міжнародних відносин обміну, які існують на основі міжнародного поділу праці та інших форм міжнародних економічних відносин, де основним товарним об'єктом виступають різноманітні види послуг. Світовий ринок послуг охоплює :

  • Обслуговування іноземних суден, які заходять до портів.
  • Фрахт (найм) морських суден.
  • Країни, які пропонують свої морські флоти для перевезення вантажу між портами інших країн, називають «морськими перевезниками».

Міжнародний туризм (слайд 11)

За цілями розрізняють п'ять основних напрямів туризму: рекреаційний (оздоровчий), екскурсійний (пізнавальний), науковий, діловий, релігійний.

В останнє десятеліття в світі перебуває туристичний бум!

Міжнародний туризм – важливе джерело доходів, які в усьому світі вже приблизились до 500 млрд. $ на рік.

Доходи від туризму складають 8 % світового експорту і 30 % міжнародної торгівлі послугами. Щорічне зростання світових туристичних потоків на 4—5 %. За прогнозами Всесвітньої організації туризму (ВОТ) найближчим ча­сом кількість туристів перевищить 1 млрд, а доходи від туризму в 2010 складуть 1550 млрд дол. а в 2020 р. — до 2000 млрд дол. У деяких країнах туризм є однією з пріоритетних галузей, внесок у валовий національний дохід яких складає 15-35 % (Угорщина, Чехія, Австрія, Швейцарія, Італія, Франція, Іспанія, Портуґалія).

 

2. КОНВЕРТОВАНІСТЬ ВАЛЮТ (слайд 12-13)

Для розвитку ЗЕД дуже важлива конвертованість грошей.

КОНВЕРТОВАНІСТЬ – це можливість обмінювати відчизняну валюту на іноземну і навпаки за визначеним курсом.

Ціни, які встанавлюються при загальному обміні валют окремих країн, називаються ОБМІННИМИ або ВАЛЮТНИМИ КУРСАМИ.

Підвищення вартості валюти на зовнішньому ринку шляхом змінення обмінного курсу носить назву РЕВАЛЬВАЦІЯ.

Зниження вартості – ДЕВАЛЬВАЦІЯ.

 

3. ЗОВНІШНЬОТОРГІВЕЛЬНИЙ ОБЕРТ І  ЗОВНІШНЬОТОРГІВЕЛЬНИЙ БАЛАНС (слайд 14-15)

Для багатьох країн світу зовнішня торгівля– основна форма МЕЗ.

Її об’єм звичайно визначається ЗОВНІШНЬОТОРГОВИЙ ОБЕРТ, т.є. сумою експорту і імпорту країни у вартісній формі.

Цей показник відображає ступінь участі країни в МРТ.

ЗОВНІШНЬОТОРГОВИЙ БАЛАНС країни — співвідношення вартості товарів, еспортованих і імпортованих за один і той же період часу.

САЛЬДО зовнішньоторгівельного балансу – це різниця між вартістю всього експорту і імпорту.

Якщо експорт більший імпорту – сальдо позитивне, якщо менший – від’ємне.

На слайді 16 показані економічні дані за 2009рік.

Виступ учнів, які підготували мультимедійні презентації за темами: «Найбільш популярні туристичні об’єкти Європи», «Найбільш популярні туристичні об’єкти США та Канади».

 

V. Закріплення нових знань і умінь учнів (слайд 17-20)

      1.  Порівняйте показники експорту та імпорту провідних країн та визначте, які країни мають позитивне торгівельне сальдо, а які – від'ємне.  Чому?

     2. Наведіть декілька прикладів товарів, які експортують або імпортують провідні країни.

      3. Наведіть  приклади, в яких галузях науково – технічних зв’язків Україна може брати участь як повноправний партнер.

      4.  Визначте позитивні та негативні наслідки розвитку туризму в будь-якій країні світу.

      5. Робота в парах. Запропонуйте власний план заходів, яких необхідно вжити в Україні для збільшення кількості іноземних туристів.

      6. Визначити форму МЕЗ (слайди 18-20).

 

 

 

VI. Підсумок уроку

Час, відведений нам, спливає. Усі завдання виконані. Підводимо підсумки. Оцінювання учнів.

Дякую за урок! Дякую за активність, за розуміння і співпрацю.

 

VII. Домашнє завдання (слайд 21)

Опрацювати § 21.

 За текстом параграфа підготувати 10 тестових запитань закритого типу

(4 варіанти відповіді з позначенням правильної).

Проаналізуйте карту атласу “ Міжнародний туризм ” та визначте:

 а)   напрямки основних туристичних потоків;

 б)  країни, в яких прибутки від туризму перевищують видатки на туризм, поясніть причини цього явища;

 в)  країни, в яких видатки на туризм перевищують прибутки від туризм, поясніть причини цього явища.

 

docx
Додано
18 листопада 2022
Переглядів
708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку