Конспект уроку географії на тему «Бразилія»
10 клас
Навчальна мета: охарактеризувати ЕГП, природно-ресурсний потенціал Бразилії, охарактеризувати демографічну ситуацію, трудові ресурси; сформувати знання про особливості розвитку первинного, вторинного та третинного секторів господарства;
розвивати вміння працювати з джерелами географічної інформації, аналізувати матеріал;
виховувати інтерес до предмета; активне самостійне мислення, уважність.
розвиваюча мета: вдосконалювати практичні навички і вміння самостійно здобувати знання; розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, формувати культуру спілкування;
виховна мета: виховувати інтерес до предмета.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи навчання: інформаційно-рецептивний (словесний, наочний); інтерактивний («асоціативний кущ», «дерево знань»).
Форми навчання: розповідь-пояснення, бесіда.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.
Основні поняття:
Обладнання: підручники, карта, дидактичний матеріал, презентація, техніка для демонстрації, відеоматеріали.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
Учитель. Доброго дня всім! Посміхніться один одному і побажайте успіхів на уроці.
Оголошення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Земля – піщинка у Всесвіті, цілий калейдоскоп країн. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з латиноамериканською країною Бразилією. Це казкова, контрастна і самобутня країна. І я маю надію, що сьогодні ми з вами у цьому переконаємося.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
«Асоціативний кущ». Вчитель по ланцюжку передає прапор Бразилії - кожен називає слово, з яким асоціюється Бразилія і передає іншому).
Працюватимемо за таким планом.
1. Розповідь учителя. Походження назви. Найціннішим у колонії, яку заснували португальці, було дерево пау-бразил, з якого виготовляли яскраво-червону фарбу. Звідси,як вважають і пішла назва країни - Бразилія. (Учень).
Своєрідним паспортом країни є її візитівка. Офіційна назва - Федеративна Республіка Бразилія.
Столиця – Бразиліа.
Площа - 8,4 млн км2 (п'ята у світі).
Населення - 207,3 млн осіб (на 2017 р.).
Мова — португальська.
Форма державного правління - президентська республіка.
Форма державного устрою - федеративна держава.
Адміністративний поділ - 26 штатів і 1 федеральний округ.
Найбільші міста - Сан-Паулу, Ріо-де-Жанейро, Салвадор, Бразиліа, Форталеза.
ВВП на душу населення - 8728 дол. (2017 р.).
Розповідь вчителя. На сході й північному сході Бразилія омивається водами Атлантичного океану.
Бразилія розміщена в східній та центральній частинах Південної Америки й межує з країнами, що розвиваються, які мають різний рівень економічного розвитку, й активно співробітничає з ними. Показ на карті.
Бразилія – нова індустріальна країна з величезним економічним потенціалом. Вона займає 20 % території американського регіону, в якому проживає 21 % населення Америки. Країна є учасником об’єднання БРІКС – п’яти країн (Бразилії, Росії, Індії, Китаю, Південної Африки), що мають перспективи для стрімкого економічного зростання та трансформацій господарської структури в напрямі інноваційно-інвестиційного розвитку.
Бразилія посідає 9-те місце у світі та 2-ге в Америці (після США) за ВВП, 9-те місце в світі та 1-ше в Америці – за золотовалютними резервами. Значний сплеск у розвитку країни відбувся після Другої світової війни. Цьому сприяли такі чинники, як імміграція та притік кваліфікованих кадрів, кавовий бум, пільги підприємцям та зарубіжні інвестиції. Для Бразилії характерні проблеми корупції та бідності, які є значним бар’єром на шляху подальшого суспільного розвитку. Незважаючи на це, за прогнозами різних, незалежних один від одного, аналітиків приблизно до 2025 р. Бразилія обійде чи хоча б досягне одного рівня із США, Японією та провідними державами Європи.
2-3. Учитель. Природні умови Бразилії сприятливі: переважає, в основному, рівнинний характер рельєфу (Амазонська низовина, Бразильське плоскогір'я). Це важливий фактор при розміщенні населення.
Уявіть, що ви гіди, і вам потрібно підготувати розповідь про:
- першій – природно-ресурсний потенціал
- другій – населення Бразилії.
Інформаційна довідка. Бразилія має багатий природно-ресурсний потенціал. Надра країни дуже багаті на мінеральні ресурси, особливо рудні. Бразилія має величезні запаси залізних і марганцевих руд, бокситів, нікелю, вольфраму, олова, золота. їй належать унікальні поклади дорогоцінних каменів (алмази, топази, аметисти, смарагди). Має великі запаси промислового урану й багата на будівельну сировину. Забезпеченість країни нафтою і природним газом невелика, хоча їх пошуки ведуться дуже активно, особливо на шельфі. За запасами гідроенергоресурсів (255 млн кВт) країна входить до десятки найбільших держав світу.
Річкова сітка Бразилії дуже густа. Найбільшою водною артерією не тільки країни, а й світу є Амазонка (довжина 6,9 тис. км, з яких 3,6 тис. км припадає на Бразилію). Іншими великими річками є: Ла-Плата, Сан-Франсиску, Ігуасу з унікальним каскадом водоспадів. Дуже важливе значення в електроенергетиці країни мають річки Парана і Сан-Франсиску.
Лісові ресурси Бразилії величезні, оскільки площа лісів оцінюється в понад 5 млн км2 (майже 62 % площі країни). Тут поширена сельва - вологі екваторіальні ліси із цінними породами дерев.
Інформаційна довідка. На території Бразилії мешкає майже половина населення Південної Америки, а за кількістю населення вона посідає V місце у світі. Населення Бразилії перетнуло межу 200 млн осіб, хоча сучасні темпи приросту є рекордно низькими. Населення по території країни розміщено вкрай нерівномірно: здебільшого воно концентрується на північному і південному сході, на півдні; найменш заселена - західна Амазонія. Найвищий ступінь концентрації населення спостерігається на атлантичному узбережжі, що займає лише 7 % території країни, а мешкає тут майже 50 % населення. Нині в містах мешкає 86 % населення країни. Найбільшими з них є Сан-Паулу (12,1 млн осіб), Ріо-де-Жанейро (6,5 млн), Салвадор (2,9 млн), Белу-Орізонті (2,5 млн), Ресіфі (1,6 млн) та ін. Сформувалися дві великі агломерації - Сан-Паулу (21 млн осіб) і Ріо-де-Жанейро (12 млн). Навколо всіх великих бразильських міст виникли так звані смуги злиднів - фавели.
Найбільша етнічна група населення Бразилії представлена європейцями (54,7 %); представники африканської раси складають 5,9 % населення країни. У результаті змішання рас значну частину населення складають мулати, метиси, самбо. Загальна кількість корінного населення Бразилії — індіанців-аборигенів — складає близько 60 тис. осіб, більш ніж 2/3 з них проживають в Амазонії. Більшість вірян сповідує католицизм. Більш ніж половина населення Бразилії - молодь до 20 років, жителі старші за 50 років складають лише 10 %. Це пов’язане з високими показниками народжуваності й природного приросту. Високі темпи приросту загострюють проблему зайнятості й приводять до «хибної урбанізації». 3/4 населення проживає у великих прибережних містах і їхніх передмістях, кількість яких швидко зростає. Півмільйонна діаспора українців.
4.Розповідь вчителя. Найрозвинутіша промисловість сконцентрована на півдні й південному сході, а північний схід є найбіднішим регіоном країни. У Бразилії видобувають понад 40 видів корисних копалин, але найзначнішими є залізна і марганцева руди. Видобуток золота й алмазів - найстаріші гірничодобувні виробництва країни. Країна має величезний гідроенергетичний потенціал. Тут розміщена друга за потужністю ГЕС у світі - «Ітайпу». Єдина АЕС «Ангра» виробляє 2,5 % електроенергії.
Головними виробництвами обробної промисловості є металургія, нафтопереробка й хімічна промисловість. Бразилія входить до десятки світових виробників сталі (30,2 млн т), яку виготовляють у електроплавильних цехах. Особливо виділяється автомобілебудування, щороку в країні виробляють 2,1 млн авто. Бразильський ринок поділений між такими міжнародними автогігантами, як Scania, FIAT, Daimler і Ford, що мають у країні по кілька заводів.
Завдання. За картою атласу знайдіть і назвіть центри чорної металургії (1 група).
2 група – хімічної промисловості.
1 група – автомобілебудування.
2 група – легкої промисловості.
Є в країні і власні розробки авто. Бразилія виробляє також літаки, судна, комп’ютери, мікросхеми, напівпровідники тощо. Важливими експортними продуктами є цукор, м’ясо, тютюн, соки тощо. Уже понад 150 років Бразилія є основним виробником розчинної кави у світі (2,6 млн т).
Сільське господарство є відносно розвиненою сферою економіки країни. Основною формою землеволодіння залишаються латифундії фазенди (великі поміщицькі землеробські володіння). Головними споживчими культурами є пшениця, кукурудза й рис, найважливіша плантаційна культура - кава, за вирощуванням якої Бразилія посідає перше місце у світ.
Вирощують також какао, сою, бавовник і цукрову тростину, банани, ананаси тощо. На півдні розвинуті тютюнництво й виноградарство. Тваринництво має переважно м’ясний напрям.
Завдання. Багато дикорослих рослин культивували і успішно вирощують у с\г. Визначити, де використовуют? (Зображення на слайдах).
Третинний сектор стабільно розвивається (73 % ВВП), і нині в ньому задіяно понад 10 млн осіб. У країні добре розвинуті сектор фінансових послуг, транспорт, індустрія туризму і зв’язок.
Пріоритетним видом транспорту традиційно залишається автомобільний, на частку якого припадає більшість пасажиро- (85 %) і вантажоперевезень (80 %). Система автодоріг доволі розвинута й складна. Товарами експорту є залізна руда, автомобілі, літаки, електронні прилади, сталь, боксити, соя, кава, какао, цукор тощо; імпортує Бразилія нафту, машини й устаткування, вугілля, кольорові метали. Головними торговельними партнерами є США, країни ЄС, Латинської Америки й Азії.
Розповідь вчителя. Туризм є відносно молодою галуззю, але стрімко розвивається. Отже, що можна відвідати туристу.
Бразиліа - нова столиця Бразилії з населенням 2,2 млн осіб. Розташована на Бразильському плоскогір’ї на висоті більш ніж 1000 м. Місто було побудоване лише за три роки за проектом бразильського архітектора-модерніста Люсіо Кости.
Місто Ріо-де –Жанейро: статуя Христа-Спасителя, Бразильський карнавал, Амазонія, Маракана.
Сн-Паулу, водопади Ігуасу.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
«Аукціон знань».
Рефлексія. Про що сьогодні дізналися на уроці, запишіть на листочку та прикріпіть до дерева знань.
V. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. Опрацювати §27, скласти сенкан.