ЯКІ В ОСЕНІ ПРИКМЕТИ? ОСІННІ МІСЯЦІ. ПЛАНУВАННЯ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ЗА ПРИРОДОЮ ВОСЕНИ. СКЛАДАННЯ КАЗКИ ПРО ОСІНЬ
Мета. Вчити учнів спостерігати осінні зміни в природі, показати, як вони зв’язані із зміною висоти сонця над горизонтом. Працювати над поповненням словникового запасу, над складанням казок, виховувати любов до рідного краю.
Розвивати світоглядні уявлення молодших школярів.
Вчити учнів виділяти картини осені, встановлювати взаємозв’язок між порами року, знаходити загальні ознаки образів, ставлення автора до зображеного, уміння передавати найтонші відтінки дій, розвивати уміння правильного читання.
Закріпити вміння та навики робити з акварельними фарбами, повторити, вивчені на уроках музичного мистецтва народні поспівки про осінь. Виховувати любов до рідного краю, вміння бачити та розуміти прекрасне
Обладнання. Ілюстрації, гномон, рулетка, навчальний матеріал з розділу «Осінь», виставка книг про осінь, обладнання для малювання.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. ВІРШ – ВІТАННЯ
Організований вихід учнів у невіддалений куточок шкільного подвір’я (куточок краси)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
- Діти, ми прийшли з вами у «куточок краси». Тут разом ми прибираємо, доглядаємо квіти. Сьогодні ми проведемо тут спостереження за осінніми змінами. Зустрінемо красуню – осінь. А де ж вона може ховатися? ( Відповіді дітей: в жовтому листі, та темними хмарами, в краплях осіннього дощу, в поривах вітру)
- Стривайте, стривайте, а хто це до нас іде ( Приходить учень у костюмі Котигорошка. Діти вітають його)
Котигорошко : Я допоможу вам знайти красуню осінь, адже в мене є досвід. Ви пам’ятаєте, як Я знайшов свою сестричку Галю, і врятував її. Сподіваюсь, що ви теж мені допоможете. А для цього вам потрібно згадати вірші, загадки, приказки про осінь, які ви повинні були підготувати вдома. Нумо, загадайте.
(Діти розповідають вірші, загадки, приказки, прислів’я).
Прислів’я та приказки:
• Восени день блисне, а три кисне.
• Як листя жовтіє, то поле смутніє.
• Осінь іде – дощ за собою веде.
• Весною дощ із хмари, а восени із чистого неба.
Загадки:
• Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває? (Осінь)
• Йшов довгов’яз, у землю ув’яз, із землі усіх повиганяв (Дощ)
• Невидимка ходить гаєм, всі дерева роздягає. (Осінь)
- Чим осінь відрізняється від літа?
- Чому відбуваються зміни в погоді: зниження температури падолист, відліт птахів?
- Гляньте, не лише поле смутніє восени, а й наш Котигорошко сумує.
- Чого ти сумуєш, Котигорошко? Дивись, ще так гарно довкола.
- Але ж листя обпадає, більшість птахів у вирій відлітає.
- Котигорошко, залишайся на нашому уроці, можливо твій смуток розвіється.
- Гаразд. Пригадую, як у минулі часи, прихід осені вважали святом. Люди співали пісні водили хороводи, розповідали казки, загадували загадки. Всі раділи щедрому урожаю, пишним пирогам нового хліба.
Ми з дітками на уроці музики вчили пісню. Послухай її.
( Пісня «Осінь» Музика А Арютюнова, слова В. Семерніна)
Котигорошко: молодці! Думаю, що осінь почула нас, і зраділа, що ви її так любите, знаєте про неї багато цікавого. А може вона залишила для нас якийсь подарунок?
ІІІ. РОБОТА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ
- Я знаю, як його знайти. Нам допоможе чарівна паличка. Чув, ви її називаєте – гномон. Це прилад для визначення довжини тіні. (Учень розказує заздалегідь підготовлене повідомлення про прилад)
Гномон – стародавній астрономічний інструмент, що складається з вертикального стержня на горизонтальній площині. Його установлюють на географічному майданчику. Якщо в класні й кімнаті, вікна виходять на південь, то гномон можна встановити на підвіконні. ( Кілочок завдовжки 8-10 см. Вертикально прикріплюють до фанери чи картону) . Спостереження за ним проводяться раз на місяць опівдні вимірюючи тінь, що падає від гномона. Зміна довжини тіні – доказ того, що протягом року сонце перебуває на небокраї на різній висоті.
- Зміряємо довжину тіні і ми. Напрямок тіні покаже на схованку.
- ( У схованці діти знаходять кошик. У кошику книжки про осінь, картки з завданнями та гостинці: яблука і груші)
Діти повертаються до класної кімнати.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Діти розглядають дарунки, обговорюють завдання, які їм потрібно зробити на уроці.
- Давайте спробуємо скласти казку про осінь, для нашого Котигорошка.
- Зверніть увагу на слова, які стануть ва у пригоді.
2. Словникова робота
Золотистий парашутик, різнокольоровий гай, срібні ниточки, листочки- метелики, подружились, гойдались, розважались.
3. Складання казки за поданим початком
У холодній осінній росі намочив свій одяг легенький вітерець. Ось він стрибає на одній нозі , хоче зігрітися. Аж бачу, до його рукава причепилась срібна павутина бабиного літа. Це павучок хотів прив’язати вітерець до маленького клена, щоб погодайдатись. Та порвалась срібна ниточка – вітерець полетів собі далі. І вирішив павучок…
3. Малювання ілюстрації до складеної казки.
V. ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ
Сядьте, повернувшись так, щоб можна було робити масаж товаришеві на спині, імітуючи осінню погоду рухами рук .
Вітер віє ( круковими рухами погладжуємо спину).
Падають крапельки дощу ( ледь торкаємось пальчиками спини)
Пробіг зайчик ( Легке постукування кулачками по спині)
Його наздоганяє вовк ( Постукування долонями)
Господарі замітають доріжки ( Імітують рухи) і т.д.
5. Робота в групах. Скласти речення:
І група – зі словом «чарівна»;
ІІ група – зі словом «мила»;
ІІІ група – зі словом «золота».
- А чи сама господарює осінь, зараз ми дізнаємося.
6. Розповідь про осінні місяці.
(Виходять три брати - місяці в українських костюмах, але з різними атрибутами).
Котигорошко
Добрий день, брати-місяці,З чим до нас завітали?
Вересень:
З дрібним дощем.
Жовтень: З хрумким грибком.
Листопад: З першим сніжком.
- Кожен місяць свої ознаки має. А які це ознаки, ми зараз з'ясуємо , послухавши, братів місяців.
Вересень
Звуть мене вереснем. Звожу в комори
Кавуни і помідори,
Спілих яблук, груш і слив цілі гори натрусив.
І вантажу гарбузи на машини і вози.
Жовтень
Я – Жовтень. Жовті фарби позичаю,
Малювати всіх навчаю. Листя роздаровую,
Золотом розмальовую.
- А чи знаєте, як звати третього брата-місяця?
Листопад
Я – Листопад! Дружу з вітрами. І золото з дерев трушу.
Іду з холодними дощами. Та землю листям вкрить спішу.
Роботу я важливу маю –
Ворота в осінь зачиняю.
- Який шлях подолала осінь, ми дізнаємося, як прослухаємо казку.
КАЗКА ПРО ОСІНЬ
Жила - була на світі Осінь. У неї були сини – Вересень, Жовтень, Листопад. Вони жили та господарювали окремо. Вирішила мати Осінь відвідати кожного з них, побачити, як вони поживають.
Спочатку зазирнула в господарство старшого сина Вересня. Там вона побачила свого сина – лагідного, веселого, багатого, щедрого.
Задоволена матуся вирушила далі в гості до середнього сина. Жовтень зустрів її різнобарвністю кольорів, золоті килими постелив матері під ноги. Але йому ніколи було й поговорити зі старенькою, весь час малює сни, усе в роботі.
Помандрувала Осінь у гості до Листопада, найменшого сина. А він струшує сердито листя з дерев, лякає пташок. Засмутилася матуся, повернулася додому стомлена й заснула міцним сном на цілий рік…
- То що ж таке осінь?
- Який вона подолала шлях?
- Осінь – це шлях який природа проходить від літа до зими.
- Чому у синів не вистачило часу поспілкуватися з мамою?
- Не забувайте своїх мам, знаходьте завжди час для спілкування з ними.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Рефлексія.
- За якою порою року йде осінь?Скільки осінніх місяців?
- Який з місяців вінчає початок осені; який – середину, а який є передвісником зими?
VІ. Домашнє завдання
Скласти розповідь на тему: "Чому ми любимо осінь";
Котигорошко : З вами весело малята було працювати.
А зараз будемо вас осінніми дарунками пригощати.(Роздає дарунки з кошика)
1