6 клас. Українська література

Про матеріал
План-конспект уроку з української літератури. Творчість Всеволода Нестайка - визначного у світі українського дитячого письменника. Пригодницький захоплюючий сюжет твору "Тореадори з Васюківки"
Перегляд файлу

Українська література 6 клас

Тема. Всеволод Нестайко – визначний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький сюжет твору.

Мета: зацікавити учнів творчістю В.Нестайка;

опрацювати фрагменти повісті «Тореадори з Васюківки»;

поглибити знання шестикласників про жанри епічного твору;

розвивати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, коментувати прочитане.

 Методи та прийоми: рольова гра, мікрофон, робота в групах, ланцюжок,  «яскраві плями», «знайди автора», сенкан, «знайди пару», «доміно».

 Обладнання: портрет письменника,підручник, слайди, фрагменти кінофільму, «Тореадори з Васюківки» (режисер Самарій Зелікін,Харківська студія, 1965рік).

 Міжпреднетні зв’язки :зарубіжна література, українська мова.

 Форма проведення: презентація творчості В.Нестайка з елементами гри.

Використана література :бібліотечка «Дивослова»  №11,2006р.

Хід уроку

І.  Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

  • Метод «Мікрофон»

З яким поняттям асоціюються у вас твори «П’ятнадцятирічний капітан» Ж.Верна, «Робінзон Крузо» Д.Дефо, «Пригоди Тома Сойєера» М.Твена?

  • Словникова робота

Користуючись тлумачним словником, виписати значення слів «пригоди», «романтика».

  • Проблемне запитання

Чи є, на вашу думку, місце пригодам у повсякденному житті?

  • Літературне резюме «3*3»

(Опишіть свою пригоду трьома реченнями, не використовуючи займенників і власних назв)

 

12121212121212121.jpg

ЩО?

ЯК?

НАСЛІДОК?

 

 

 

  • Ланцюжок

(Висловлювання дітей)

Слово вчителя

 Український дитячий письменник Всеволод Нестайко переконаний, що в пошуках пригод  не обов’язково відправлятися в морські подорожі чи шукати екзотичні острови. Варто лише захотіти, як це й роблять герої його творів – ваші ровесники. Пригодами, описаними Нестайком, захоплювалися й ваші батьки. Його твори  залюбки читають діти, які живуть за межами України. Мабуть, секрет такої широкої популярності і в особистості самого  автора, який, на відміну від багатьох дорослих, ніколи не переставав розуміти дітей. 

ІІ. Цілевизначення і планування.

  1. Повідомлення теми уроку.(запис)
  2. Узгодження власних цілей із запропонованими вчителем:
  • Опрацюємо зміст твору;
  • Визначимо «комізм слова» у повісті;
  • Наведемо приклади;
  • Дамо оцінку діям герої.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Рольова гра «Зустріч з автором»

(Діти ставлять свої питання автору).

  • Розкажіть про свою сім’ю, в якій Ви народилися?
  •  Яке місто Ви найбільше любили?
  • Що Вам запам’яталося про перший день навчання у школі?
  • Чому Ви почали писати для дітей?
  • Як з’явився ваш перший твір?

Слово вчителя

 На сьогодні у творчому доробку В. Нестайка понад 90 творів перекладаних двадцятьма мовами світу. Він удостоєний премій імені Лесі Українки, Миколи Трублойні, Олександра КопиБленка. А «Тореодори з Васюківки» внесено Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до особливо почесного списку Ганса Крістіана Андерсона як один з найвизначніших творів сучасної дитячої літератури.              

  • Словникова робота

Користуючись тлумачним словником, виписати  значення  слова, «тореадор».

  • Бесіда

Коли ви особливо сміялися, читаючи твір?

Прочитайте цей епізод.

Що вас у ньому розмішило?

Слово вчителя

 Випустити під час лекції пугутькала, повісити над клубом підштаники,  зіпсувати свинарник – це хуліганство. Отже, Ява і Павлуша роблять безглузді вчинки, завдаючи проблем дорослим. Та й характеристика діда Салимона різко негативна : «Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні.» Може, не варто захоплюватися такими героями твору?

Відповіді учнів

(Діти активно захищають своїх ровесників : Ява і Павлуша – не хулігани. Вони мрійники й романтики, котрі прагнуть здивувати односельців чимось незвичайним. Їхні поривання благородні – провести в селі метро, прославити Васюківку боєм биків. Та прекрасні ідеї хлопці не можуть утілити у життя, тому потрапляють у кумедні ситуації. )

Перегляд фрагмента кінофільму «Тореадори з Васюківки» (Порятунок собаки з колодязя

  • Проблемні запитання

Що свідчить про те, що хлопці добрі, щирі душі?

Чому читач так часто сміється?

Назвіть засоби творення комічного в повсті. (Діти називають, вчитель додає)

 Віднайдіть приклади «смішних речень чи словосполучень .

  • Коментоване читання.

 (Розлючений бугай змушує дачника видертися на телеграфний стовп; корову звати Контрибуція; як обзиває хлопців дід; як відповідає на образу Яви Яришка.)

  • Заповніть таблицю

Засоби комічного

Приклади

1

Уживання приказок, прислів’ї, фразеологізмів

 

2

 

Ярішчині «загаза чортова», «так тобі й тгеба», «щоб ти гозбив свою погану могду»

3

Надання предмету зображення невластивих йому рис

 

4

 

«Очі–наче тракторні фари» «Землю гребе ногами, як екскаватор»

5

Применшення (літтота)

 

6

 

«Трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидать у торбу й нести на базар »

7

Надання незвичних для тварин кличок

 

8

Перекручення слів

 

9

Використання наукової і професійної лексики в буденній ситуації

 

Слово вчителя

«Тореадори  з Васюківки» - це пригодницько-гумористична повість, яка складається з трьох самостійних частин: «Надзвичайні пригоди Робінзона Кукуруза», «Незнайомець з тринадцятої квартири», «Таємниця трьох невідомих».

  • Коментоване читання

«Пригодницька повість сторінка 141»

  • Доміно

З-поміж характеристик випишіть ті, що стосуються визначення «пригодницька повість» (розповідається про багато подій, охоплює короткий проміжок часу, великий за обсягом твір, розповідається про двох – трьох персонажів, охоплює значний проміжок часу, розповідається про одну подію, невеликий за обсягом твір, розповідається про багатьох дійових осіб, події розгортаються з елементами таємничості й загадковості, з героями трапляється щось несподіване.)

  • Робота в групах «Знайди пару »

(Запропонуйт героєві його пару взуття, ураховуючи риси характеру, учинки , думки)

ццуцуцу.jpg

 

  • «Знайди автора»

(Учні пригадують, хто є автором цитати)

 

1.От знайди біда, авантюрист шмаркатий!

2.Вони ще мені умови ставлять,вишкварки! Ану вилазьте!

3. Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чортова!

4. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці!

5. Ти пам’ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися «Тореадор»?

  • Яришка
  • Старшина Паляничко
  • Книш
  • Дід Варава
  • Галина Сидорівна
  • Павлуша
  • Дід Салимон
  • Мисливець Папуша
  • Ява
  • Бурмило
  • Баба Маруся

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

  • Усне малювання «Яскраві плями»

(Учні відкривають листа та знаходять там різнокольорові малюнки. Завдання -  розказати, як вони стосуються твору)

  1. Свиня Манюння.
  2. Килимок.
  3. Корова Контрибуція.
  4. Човен.
  5. Цуценя Собакевич.
  6. Дзвінок.
  7. Ласти, трубка і маска.
  • Сенкан «Ява»

Ява

веселий, сталевий

бешкетує, фантазує,

другові завжди допомагає

Товариш

V.  Оцінювання  учнів.

VI. Домашнє завдання.

 Обов’язкове загальне : сторінка 177 «Домашнє завдання»

За бажанням : Напиши листа Яві та Павлуші, у якому повідом про якусь таємницю й попроси її розплутати.

doc
Додано
4 березня 2021
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку