Українська література 6 клас
Тема. Всеволод Нестайко – визначний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький сюжет твору.
Мета: зацікавити учнів творчістю В.Нестайка;
опрацювати фрагменти повісті «Тореадори з Васюківки»;
поглибити знання шестикласників про жанри епічного твору;
розвивати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, коментувати прочитане.
Методи та прийоми: рольова гра, мікрофон, робота в групах, ланцюжок, «яскраві плями», «знайди автора», сенкан, «знайди пару», «доміно».
Обладнання: портрет письменника,підручник, слайди, фрагменти кінофільму, «Тореадори з Васюківки» (режисер Самарій Зелікін,Харківська студія, 1965рік).
Міжпреднетні зв’язки :зарубіжна література, українська мова.
Форма проведення: презентація творчості В.Нестайка з елементами гри.
Використана література :бібліотечка «Дивослова» №11,2006р.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
З яким поняттям асоціюються у вас твори «П’ятнадцятирічний капітан» Ж.Верна, «Робінзон Крузо» Д.Дефо, «Пригоди Тома Сойєера» М.Твена?
Користуючись тлумачним словником, виписати значення слів «пригоди», «романтика».
Чи є, на вашу думку, місце пригодам у повсякденному житті?
(Опишіть свою пригоду трьома реченнями, не використовуючи займенників і власних назв)
ЩО?
ЯК?
НАСЛІДОК?
(Висловлювання дітей)
Слово вчителя
Український дитячий письменник Всеволод Нестайко переконаний, що в пошуках пригод не обов’язково відправлятися в морські подорожі чи шукати екзотичні острови. Варто лише захотіти, як це й роблять герої його творів – ваші ровесники. Пригодами, описаними Нестайком, захоплювалися й ваші батьки. Його твори залюбки читають діти, які живуть за межами України. Мабуть, секрет такої широкої популярності і в особистості самого автора, який, на відміну від багатьох дорослих, ніколи не переставав розуміти дітей.
ІІ. Цілевизначення і планування.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Рольова гра «Зустріч з автором»
(Діти ставлять свої питання автору).
Слово вчителя
На сьогодні у творчому доробку В. Нестайка понад 90 творів перекладаних двадцятьма мовами світу. Він удостоєний премій імені Лесі Українки, Миколи Трублойні, Олександра КопиБленка. А «Тореодори з Васюківки» внесено Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до особливо почесного списку Ганса Крістіана Андерсона як один з найвизначніших творів сучасної дитячої літератури.
Користуючись тлумачним словником, виписати значення слова, «тореадор».
Коли ви особливо сміялися, читаючи твір?
Прочитайте цей епізод.
Що вас у ньому розмішило?
Слово вчителя
Випустити під час лекції пугутькала, повісити над клубом підштаники, зіпсувати свинарник – це хуліганство. Отже, Ява і Павлуша роблять безглузді вчинки, завдаючи проблем дорослим. Та й характеристика діда Салимона різко негативна : «Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні.» Може, не варто захоплюватися такими героями твору?
Відповіді учнів
(Діти активно захищають своїх ровесників : Ява і Павлуша – не хулігани. Вони мрійники й романтики, котрі прагнуть здивувати односельців чимось незвичайним. Їхні поривання благородні – провести в селі метро, прославити Васюківку боєм биків. Та прекрасні ідеї хлопці не можуть утілити у життя, тому потрапляють у кумедні ситуації. )
Перегляд фрагмента кінофільму «Тореадори з Васюківки» (Порятунок собаки з колодязя
Що свідчить про те, що хлопці добрі, щирі душі?
Чому читач так часто сміється?
Назвіть засоби творення комічного в повсті. (Діти називають, вчитель додає)
Віднайдіть приклади «смішних речень чи словосполучень .
(Розлючений бугай змушує дачника видертися на телеграфний стовп; корову звати Контрибуція; як обзиває хлопців дід; як відповідає на образу Яви Яришка.)
№ |
Засоби комічного |
Приклади |
1 |
Уживання приказок, прислів’ї, фразеологізмів |
|
2 |
|
Ярішчині «загаза чортова», «так тобі й тгеба», «щоб ти гозбив свою погану могду» |
3 |
Надання предмету зображення невластивих йому рис |
|
4 |
|
«Очі–наче тракторні фари» «Землю гребе ногами, як екскаватор» |
5 |
Применшення (літтота) |
|
6 |
|
«Трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидать у торбу й нести на базар » |
7 |
Надання незвичних для тварин кличок |
|
8 |
Перекручення слів |
|
9 |
Використання наукової і професійної лексики в буденній ситуації |
|
Слово вчителя
«Тореадори з Васюківки» - це пригодницько-гумористична повість, яка складається з трьох самостійних частин: «Надзвичайні пригоди Робінзона Кукуруза», «Незнайомець з тринадцятої квартири», «Таємниця трьох невідомих».
«Пригодницька повість сторінка 141»
З-поміж характеристик випишіть ті, що стосуються визначення «пригодницька повість» (розповідається про багато подій, охоплює короткий проміжок часу, великий за обсягом твір, розповідається про двох – трьох персонажів, охоплює значний проміжок часу, розповідається про одну подію, невеликий за обсягом твір, розповідається про багатьох дійових осіб, події розгортаються з елементами таємничості й загадковості, з героями трапляється щось несподіване.)
(Запропонуйт героєві його пару взуття, ураховуючи риси характеру, учинки , думки)
(Учні пригадують, хто є автором цитати)
1.От знайди біда, авантюрист шмаркатий! 2.Вони ще мені умови ставлять,вишкварки! Ану вилазьте! 3. Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чортова! 4. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! 5. Ти пам’ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися «Тореадор»? |
|
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
(Учні відкривають листа та знаходять там різнокольорові малюнки. Завдання - розказати, як вони стосуються твору)
Ява
веселий, сталевий
бешкетує, фантазує,
другові завжди допомагає
Товариш
V. Оцінювання учнів.
VI. Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне : сторінка 177 «Домашнє завдання»
За бажанням : Напиши листа Яві та Павлуші, у якому повідом про якусь таємницю й попроси її розплутати.