Українська література 7кл
Тема. Григір Тютюнник. «Климко». Воєнне дитинство в повісті. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи
Мета:
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь аналізувати художній твір.
Обладнання: портрет Г.Тютюнника, текст твору, презентація Microsoft Power Point.
Цілі:
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
Добрий чоловік - надійніше кам’яного мосту.
Народна мудрість
Хід уроку
1 Мотивація навчання учнів
Організаційно – психологічний момент
Слово вчителя
Поміркуйте,що для вас означає бути щасливим? «Я щасливий(а), бо…» Продовжіть, будь ласка, речення.
2 Етап підготовки до активного засвоєння знань
Завдання «Поміркуй – доведи»
-Діти, перед вами зараз дуже легеньке запитання. Поміркуйте, який розділовий знак треба поставити в кінці цього речення: Щастя – це коли віддаєш (?!.) Запишіть це речення кожен у свій зошит, а в кінці уроку ви скажете, який же розділовий знак ви поставили і чому?
Нехай у ваших душах завжди живе відчуття тепла,радості, що ви перебуваєте у прекрасній порі цвітіння – дитинстві.
3 Складання емограми до слова « Дитинство»
Скажіть, будь ласка, які асоціації викликає у вас слово « дитинство»?
Дитинство
(Радість, сміх, мама, татко, морозиво, цукерки, друзі, іграшки, школа, м’яч, велосипед….)
4 Робота з другою емограмою « Війна»
- Григір Тютюнник згадував : « І на мить не хотів би повернутися у своє дитинство». Чому? Адже дитинство, це чарівна пора для кожної людини?
-Що ви знаєте про його дитинство?(голод, перестав ходити і говорити, арешт батька, війна)
-А от слово війна викликає інші асоціації:
Кров, смерть, жахіття,
зброя, ненависть, страхіття,
вогонь, жертви, біль,
біди, нещастя, бій,
голод, каліцтво, вина,
сироти, куля, ВІЙНА
-Чи можна поєднати цих два слова у словосполучення ?
- Воєнне дитинство, чим воно відрізняється від звичайного?
5 Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя
-«Ні,- писав Григір Михайлович,- не свої жалі дитинства, не свій голод…хотів я згадати, а жалі всього мого покоління…»
-Так, покоління письменника звідти, з тих днів і ночей, з голоду, холоду, з тривожного чекання, з сирітства, недитячих болів, обпалених війною.
-Я багато разів уже перечитувала цей твір, обговорювала з дітьми у класах. І тільки зараз я читала його, як вперше. Зовсім по-іншому дивимося ми, українці, тепер на повість для дітей і про дітей.
-А чи замислювались ви над цим, коли читали твір? Чому?
6 Проблемне завдання
-Ви добре проаналізуєте зміст твору і спробуєте зробити висновок : Що є спільного у сюжеті твору «Климко» із сюжетом сьогоднішніх подій в Україні ?
7 Етап закріплення знань
- Григорій Михайлович колись мріяв : « Ото щастя – написати таку книжку, щоб читач навмисне розтягував читання її надовше, мацав недочитані сторінки і думав радо: ще є, ще й на завтра зостанеться…»
-Чи було вам цікаво читати повість «Климко»? Доберіть слова, щоб висловити своє враження від повісті. Яка вона?(цікава, захоплююча, сумна, вражаюча
8 Візитку твору
Жанр твору: Повість автобіографічної трилогії.
Доведіть. Чи є автобіографічним цей твір?
( Климко іде по сіль, а не на Полтавщину. Враження від походу автобіографічні. Хлопчик залишився сиротою, виховувався у дядька.)
Тема повісті – розповідь про тяжкі поневіряння Климка у часи фашистської окупації рідного краю.
Ідея повісті - возвеличення самовідданості, саможертовності, патріотизму, гуманізму дітей у часи воєнного лихоліття.
1 учень Завдання біля дошки. Скласти (пазл), відновивши сюжетний ланцюжок
Експозиція повісті – похід Климка у Артемівськ по сіль.
Зав’язка – життя Климка у ваговій.
Розвиток дії – зустріч Климка із вчителькою.
Кульмінація – зустріч Климка із фашистом в ешелоні.
Розв’язка – смерть Климка.
9 Завдання «Передай далі»
(Діти один одному задають питання)
-Чи добре ви знаєте зміст твору?
1 Скільки років було Климкові?
2 Де жив Климко після смерті дядька?
3 Як звали його друга?
4 Хто така Наталія Миколаївна?
5 Хто окупував і грабував селище, в якому жив Климко?
6 Який товар на базарі був найдорожчий?
7 Що вчителька принесла на базар, щоб обміняти на продукти?
8 Куди зібрався Климко?
9 За кого заступився хлопчик на базарі у чужому місті?
10 Що подарував Климкові швець?
11 Як звали тітоньку, яка прихистила хворого Климка?
12 Кого врятував Климко , повертаючись додому?
(перевірити сюжетний ланцюжок)
10 Слово вчителя
-Діти, скажіть, будь ласка, що відчуває людина, якщо їй на рану насипати солі? А з вами такого не було?
-Г. Тютюнник писав : « Іноді я відчуваю Людину, як рана сіль»
--Як це? (гостро, до болю)
У повісті часто зустрічається це слово – сіль.
11 Завдання «Дослідження – відновлення»
1уч. ( випереджаюче завдання)
-Дослідіть, чому сіль у роки війни була таким дорогим продуктом? Розкажіть про вплив солі на організм людини.
Робота з текстом
Знайдіть опис Климка у творі, дослідіть, який одяг був у Климка?
Робота з текстом
-Дослідіть, які продукти харчування були в раціоні дитини?
Робота з текстом
-Дослідіть, в яких умовах і де жив хлопчик?
1 уч. (Художня деталь)+етнографічна хвилинка
-Чому автор акцентує увагу на цих речах? Що вони символізують?
2 учні ( індивідуальне завдання)
Простежте, де відбуваються події, описані у творі, відмітьте шлях Климка на карті України.
1 учень (випереджаюче завдання)
-Знайти і пояснити значення імені головного героя
12 Завдання «Чи зміг би я?»
- Діти, будь ласка, спробуйте чесно дати відповіді на такі запитання:
1 Чи зміг би я жити один у будинку, готувати їжу, прибирати і дбати про когось? Чому? (відповідально)
2 Чи зміг би я вирушити один у далеку і небезпечну дорогу, навіть, якщо дуже потрібно? Чому? (страшно)
3 Чи зміг би я, не маючи взуття, піти пішки далеко від дому морозною осінньою погодою? (небезпечно)
4 Чи зміг би я заступитися за когось, не дивлячись на те, що сам у небезпеці?
5 Чи зміг би я , будучи дуже голодним і хворим, не торкнутися пляшки з молоком, яку несу у сумці? (не вистачить сили волі)
6 Чи зміг би я, почувши постріли, кинутися на допомогу зовсім незнайомій людині?
-Чи варті ці жертви Климка заради якоїсь торбинки солі?
13 Займи позицію
-Я вважаю , що Климкові не ватро було так ризикувати, йти у таку далеку і небезпечну дорогу. Напевно, усі разом вони змогли б урятувати маленьку Олю, дати собі раду. Заперечте або підтримайте мою думку.
14
Висновок
Який висновок можна зробити? Яким був Климко?
-Зробіть висновок про те, як жилося дітям війни у роки страшного лихоліття.
-Що для них було основним у житті?
-Що робили діти для того, щоб війна закінчилася якнайшвидше?
- Чому дитина , позбавлена в житті всього, поспішає творити добро?
- Що означає ім’я хлопчика? Чи випадково автор так назвав свого героя?
- Чи є в образі Климка таке, що притаманне іншим дітям? ( Допитливість, працьовитість, він має багато друзів.)
-У чому полягає відмінність хлопчика від інших персонажів?
( Він дуже відповідальний і самостійний. Ніхто з його товаришів не відважився на такий благородний вчинок.)
-Діти, порівняйте умови вашого життя з життям Климка.
-Пам’ятайте, не все в цьому житті вимірюється статками і грішми. Щастя не в телефонах і планшетах, не в дорогому і модному одязі….
15 Етап закріплення знань
Поміркуй - доведи
-На початку уроку ви мали поставити розділовий знак у реченні : Щастя – це коли віддаєш
-Підніміть руку, хто поставив знак питання? Чому?
Хто поставив знак оклику? Чому?
(про те, що ти комусь зробив гарну справу кричати не треба)
Хто ж поставив крапку?
(справді, робіть добро впевнено, віддавши, отримаєш більше)
16 Робота зі схемою Віддаєш - віддають
-Все своє коротке життя Климко жив для когось. Для кого?
(Дядько, вчителька, дівчина, т. Марина, невідомий солдат)
Чи були в його житті ті, хто йому віддавав?
(дядько, Зульфат, солдат-чех, Вчителька, Бублик, т. Марина, швець)
-Ця повість страшна своєю правдою про війну і красива правдою про благородних людей.
17 Робота з картою України
1 учень простежував за картою України шлях Климка по сіль. Де саме відбуваються події, описані у творі?
(Хлопчик ішов до Слов’янська через Артемівськ і Дебальцеве. Автор не дає нам конкретної адреси проживання героя. Відомо, що це десь за 60 км від Дебальцеве)
-Чому так часто зараз ми чуємо із засобів масової інформації назви цих міст?
-Що ж спільного у сюжеті твору і сюжеті сьогоднішніх подій в Україні?
Слово вчителя
Війна. Діти війни. Всього якихось сім років тому словосполучення "діти війни" звучало зовсім по-іншому. Йшлося про наших співгромадян, вже в похилому віці, які народилися у військове лихоліття 40-х років минулого століття. І про пільги для них.
Все змінилося. Страшно, коли замість дитячих садків – підвали... Коли замість сміху – сльози... Коли кількість сиріт росте з кожним днем... Дві несумісні речі – діти і... війна. Тільки вслухайтеся в це словосполучення "діти війни", сьогодні це вже реалії, це не пенсіонери з військовими пільгами, а звичайні малюки, які ще вчора жили в Слов'янську, Донецьку чи Луганську... Діти, які живуть в країні, де... стріляють...
18 Презентація «Діти війни»(випереджальне завдання)
Як ви думаєте, чи популярні зараз такі поняття, як сердечність, душевна щедрість, любов до ближнього, доброта?
Наведіть приклади проявів милосердя, доброти в сучасному світі.
(Волонтери, прості люди, діти)
19 Підсумок уроку
-Діти, скоро свято Миколая.що б ви попросили у святого для себе,для інших дітей?..
(діти зачитують)
-Нехай здійсняться усі ваші мрії.
20 Етап оцінювання умінь і навичок
Рефлексія
Тепер я знаю…
Тепер я вмію…
Тепер я ціную…
( вчитель закінчує речення також)
21 Домашнє завдання
Право на вибір
Оцініть самостійно свої можливості і виконайте завдання, яке вам до душі .
Підготувати міні-твір на тему : «Щастя – це коли віддаєш»;
Написати лист Климкові.
Намалювати ілюстрації до твору.