7 клас. Урок 2. Фізика як фундаментальна наука про природу.

Про матеріал
7 клас. Урок 2. Фізика як фундаментальна наука про природу. Мета. Освітня. Формувати знання про фізику як основну природничу науку. Навчитися розрізняти фізичні явища, фізичні тіла та речовини. Ознайомити з методами дослідження фізичних явищ. Розвиваюча. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення, формувати інтерес до вивчення фізи-ки. Виховна. Привчати до уваги, виховувати акуратність, працьовитість. Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

7 клас. Урок 2. Фізика як фундаментальна наука про природу.

Той, хто базікає про природу, замість

того, щоб за допомогою експерименту

та спостережень примусити її

говорити, ніколи не пізнає її.

 

Г. Галілей

 

Мета.

Освітня. Формувати знання про фізику як основну природничу

науку. Навчитися розрізняти фізичні явища,  фізичні тіла та речовини.

 

Ознайомити з методами дослідження фізичних явищ.

 

Розвиваюча. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення, формувати інтерес до вивчення фізики.

 

Виховна. Привчати до уваги, виховувати акуратність, працьовитість.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

1. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за питаннями:

  1.      Чому важливо вивчати фізику в школі?

 

  1.      Які основні види навчальних завдань виконують учні під час вивчення фізики?

 

  1.      Які основні правила роботи у фізичному кабінеті?

 

  1.      Які умови безпечної роботи під час виконання дослідів та лабораторних робіт?

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Фізика – наука про природу.

 

Стародавню людину до вивчення природи спонукали повсякденні потреби та допитливість. Так почала зароджуватися «наука про природу», яку сьогодні називають природознавством. Природознавство з часом почало розпадатися на окремі науки про природу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізика – наука про найбільш загальні й фундаментальні закономірності природи. Закони фізики є основою будь-якої природничої науки.

Фізичні явища.

 

Навколишній світ безперервно змінюється. Ще давньогрецький філософ Геракліт (535 – 475 рр. до н. е.) зауважив: «Усе тече, усе змінюється». Зміни в природі вчені називають природними явищами. Щоб краще зрозуміти складні природні явища, учені розглядають їх як сукупність фізичних явищ явищ, які можна описати за допомогою відповідних фізичних законів.

Об’єкти навколишнього світу, які розглядають під час вивчення фізичних явищ, називають фізичними тілами. Це рослини, тварини, гори, планети, предмети обіходу... Будь-яке фізичне тіло складається з речовини.

Методи наукового пізнання.

 

Кожен з вас щоденно досліджує навколишній світ і одержує нові знання. Ми знаємо, що вода в чайнику на увімкненій плиті нагріється і закипить. Магніт притягує залізні предмети і не притягує папір. Ці знання ми здобули завдяки тому, що багато разів спостерігали ці процеси. Зазвичай фізичне дослідження починається зі спостереження, коли дослідник спостерігає за явищем, не втручаючись у його перебіг. Якщо результати спостережень повторюються, то дослідник робить висновки.

 

Однак, спостереження не завжди дають істинні знання. З часом від звичайного споглядання люди перейшли до цілеспрямованого спостереження за природними явищами. Після спостережень робилися узагальнення, висувалися гіпотези (передбачення), які потребували перевірки.

 

Гіпотеза - це спроба пояснити, чому і як відбувається спостережуване явище. Гіпотез може бути скільки завгодно! Візьмемо, наприклад, рух Сонця по небу. Давні єгиптяни вважали, що це бог Ра пропливає по небесній ріці в золотому човні. Давні греки були впевнені, що Сонце - це сяюча колісниця Геліоса. Ось тут і приходить на допомогу третій крок - експеримент.

 

Експеримент - це цілеспрямоване багаторазове відтворення явища у спеціально створених умовах і планомірне вивчення його під час виконання певних дій.

 

Після ряду експериментів слідує етап розробки наукової теорії та формулювання законів, які будуть використовуватись на практиці для потреб людини. Якщо експеримент підтверджує гіпотезу, вона стає теорією. А якщо ні - вченим доводиться шукати інше пояснення явища, що відбувається.

 

Фізичний закон - опис співвідношень у природі, які виявляються за певних умов в експерименті (досліді).

  1. Закріплення вивченого.

Задача 1. Випишіть окремо назви фізичних тіл, речовин та фізичних явищ: скло, вагон, олівець, падіння, метал, лампа, кулька, ковзання, нагрівання, повітря, кипіння, деревина.

 

Задача 2. Які з перелічених нижче явищ є механічними, тепловими, електромагнітними, оптичними: тане лід; пливе човен; чути дзвоник; кипить вода у чайнику; співає жайворонок; на нічному небі мерехтять зорі; відхилилася стрілка компаса; булавка притяглася до магніту; після дощу утворилася веселка; падає краплина дощу; рухаються хмари у небі.

 

Дати відповідь на запитання:

  1.      Які науки про природу ви знаєте?
  2.      Що таке фізичне явище? Наведіть приклади фізичних явищ.
  3.      Яким чином людина отримує знання про явища природи?

 

  1.      Що спільного між спостереженнями та дослідами? Чим вони відрізняються?
  2.      Як інші науки використовують знання, отримані фізикою?
  1.      Домашнє завдання.

 

  1.      Параграф 1
  2.      Із вказаного переліку виберіть фізичні тіла, речовини та фізичні явища: вода, туман, Сонце, сонячний зайчик, вітер, горіння, лід, цунамі, землетрус, дощ, веселка, алюміній, блискавка, грім, пісок, кипіння, падіння, яблуко, олівець, пластилін, клей, фарба, мильна бульбашка, пір’їна, метал. Заповніть таблицю в зошиті.

 

Фізичне тіло

Речовина

Фізичне явище

 

 

 

  1.      Виберіть приклади механічних, теплових, електромагнітних, оптичних явищ: пластмасовий гребінець після розчісування волосся притягує дрібні шматочки паперу, стрілка компаса вказує на північ, лунає пісня, летить птах, гримить грім, палає вогнище, обертається Земля навколо Сонця, запах парфумів поширюється в повітрі, зелене листя під дією світла утворює кисень, бульбашка повітря спливає із дна озера, автомобіль різко гальмує, туристи (у яких намокли сірники) шукають способи розпалити багаття, вмикається лампа розжарювання. Які з наведених прикладів одночасно належать до декількох типів явищ?

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 1. Фізика - наука про природу
Додано
28 жовтня
Переглядів
45
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку