7 клас. Урок 2. Фізика як фундаментальна наука про природу.
Той, хто базікає про природу, замість
того, щоб за допомогою експерименту
та спостережень примусити її
говорити, ніколи не пізнає її.
Г. Галілей
Мета.
Освітня. Формувати знання про фізику як основну природничу
науку. Навчитися розрізняти фізичні явища, фізичні тіла та речовини.
Ознайомити з методами дослідження фізичних явищ.
Розвиваюча. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення, формувати інтерес до вивчення фізики.
Виховна. Привчати до уваги, виховувати акуратність, працьовитість.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда за питаннями:
Фізика – наука про природу.
Стародавню людину до вивчення природи спонукали повсякденні потреби та допитливість. Так почала зароджуватися «наука про природу», яку сьогодні називають природознавством. Природознавство з часом почало розпадатися на окремі науки про природу.
Фізика – наука про найбільш загальні й фундаментальні закономірності природи. Закони фізики є основою будь-якої природничої науки.
Фізичні явища.
Навколишній світ безперервно змінюється. Ще давньогрецький філософ Геракліт (535 – 475 рр. до н. е.) зауважив: «Усе тече, усе змінюється». Зміни в природі вчені називають природними явищами. Щоб краще зрозуміти складні природні явища, учені розглядають їх як сукупність фізичних явищ — явищ, які можна описати за допомогою відповідних фізичних законів.
Об’єкти навколишнього світу, які розглядають під час вивчення фізичних явищ, називають фізичними тілами. Це рослини, тварини, гори, планети, предмети обіходу... Будь-яке фізичне тіло складається з речовини.
Кожен з вас щоденно досліджує навколишній світ і одержує нові знання. Ми знаємо, що вода в чайнику на увімкненій плиті нагріється і закипить. Магніт притягує залізні предмети і не притягує папір. Ці знання ми здобули завдяки тому, що багато разів спостерігали ці процеси. Зазвичай фізичне дослідження починається зі спостереження, коли дослідник спостерігає за явищем, не втручаючись у його перебіг. Якщо результати спостережень повторюються, то дослідник робить висновки.
Однак, спостереження не завжди дають істинні знання. З часом від звичайного споглядання люди перейшли до цілеспрямованого спостереження за природними явищами. Після спостережень робилися узагальнення, висувалися гіпотези (передбачення), які потребували перевірки.
Гіпотеза - це спроба пояснити, чому і як відбувається спостережуване явище. Гіпотез може бути скільки завгодно! Візьмемо, наприклад, рух Сонця по небу. Давні єгиптяни вважали, що це бог Ра пропливає по небесній ріці в золотому човні. Давні греки були впевнені, що Сонце - це сяюча колісниця Геліоса. Ось тут і приходить на допомогу третій крок - експеримент.
Експеримент - це цілеспрямоване багаторазове відтворення явища у спеціально створених умовах і планомірне вивчення його під час виконання певних дій.
Після ряду експериментів слідує етап розробки наукової теорії та формулювання законів, які будуть використовуватись на практиці для потреб людини. Якщо експеримент підтверджує гіпотезу, вона стає теорією. А якщо ні - вченим доводиться шукати інше пояснення явища, що відбувається.
Фізичний закон - опис співвідношень у природі, які виявляються за певних умов в експерименті (досліді).
Задача 1. Випишіть окремо назви фізичних тіл, речовин та фізичних явищ: скло, вагон, олівець, падіння, метал, лампа, кулька, ковзання, нагрівання, повітря, кипіння, деревина.
Задача 2. Які з перелічених нижче явищ є механічними, тепловими, електромагнітними, оптичними: тане лід; пливе човен; чути дзвоник; кипить вода у чайнику; співає жайворонок; на нічному небі мерехтять зорі; відхилилася стрілка компаса; булавка притяглася до магніту; після дощу утворилася веселка; падає краплина дощу; рухаються хмари у небі.
Дати відповідь на запитання:
Фізичне тіло |
Речовина |
Фізичне явище |
|
|
|