8 клас Конкурс ім. Т. Г. Шевченка завдання 2019-2020рр

Про матеріал
Конкурс ім. Т. Г. Шевченка завдання 2019-2020рр для 8 класу. 8 клас Конкурс ім. Т. Г. Шевченка завдання 2019-2020рр
Перегляд файлу

 І

 

1. У повісті «Музикант» Т. Шевченко писав: «Я страшенно люблю дивитися на щасливих людей, і, по-моєму, немає прекраснішого, немає чарівнішого видовища, як образ щасливої людини».

   Як розумів щастя Шевченко? Як розумієте щастя ви?

Обсяг – 2 сторінки.

Напишіть твір-роздум у публіцистичному стилі. Придумайте заголовок для твору. Використайте у своєму міркуванні не менше 2-3 прикладок, по 2 дієприкметникових і дієприслівникових звороти. Підкресліть прикладки і звороти.

 

ІІ

Ви вже знаєте, що Т. Шевченко був позбавлений можливості жити на Батьківщині. Напишіть ліричну сповідь від імені автора про його долю «Моя хата – мандрівочка, моя сестриця – в криниці водиця, мої перини – степові травини».

Обсяг – до 2 сторінок.

Проілюструйте висловлення цитатами (2-3) з вивчених творів Т.Шевченка.

Використайте не менше 2-3 доречних фразеологізмів. Ускладніть речення риторичними звертаннями й питаннями (2-3). Підкресліть фразеологізми, риторичні звертання й питання.

 ІІІ

Максим Рильський так охарактеризував творчість українського Кобзаря: «Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе в серцях свого народу». Поміркуйте, чому творчість Тараса Шевченка стала актуальною в різні часи і для різних поколінь.

Завдання: напишіть твір-роздум на тему «Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде». У роботі наведіть приклади з творів Т. Шевченка (не менше 3), в яких, на Вашу думку, розкрито вічну актуальність Кобзаря для кожної нової епохи. У тексті використайте однорідні підмети, однорідні присудки, узагальнено-особові речення, частки.

Орієнтовний обсяг роботи – 2-2,5 сторінки.

 

 ІV

Віра Науменко писала: "Хто у світі знає Україну – той любить Тараса Шевченка, хто любить Тараса Шевченка – той знає Україну".  У формі висловлювання доведіть або спростуйте цей вислів (обсяг – до 1,5 сторінки). 
 

V

Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки. 
1. Неначе сонце засіяло, 
Неначе все на світі стало 
Моє… лани, гаї, сади!... 
І ми, жартуючи, погнали 
Чужі ягнята до води. 

2. По діброві вітер виє, 
Гуляє по полю, 
Край дороги гне тополю 
До самого долу. 


3. І мене в сім’ї великій, 
В сім’ї вольній, новій, 
Не забудьте пом’янути 
Незлим тихим словом. 


4. Сидить козак на тім боці, – 
Грає синє море. 
Думав, доля зустрінеться, – 
Спіткнулося горе. 

5. На розпутті кобзар сидить 
Та на кобзі грає; 
Кругом хлопці та дівчата – 
Як мак процвітає. 
 


VI

 Укладіть образок (уявну картинку) "На розпутті кобзар сидить та на кобзі грає". 

VIІ

 

 Дайте відповіді на запитання. 
1. Хто з талановитих земляків Т.Г.Шевченка щиро клопотався за викуп письменника? 
2. Якого року Т. Г.Шевченко закінчив Академію мистецтв? 
3. Скільки та які саме твори ввійшли до першого видання "Кобзаря"? 
 

Завдання VІІІ

Установіть відповідність між назвою художнього засобу та його прикладом

                                                                                                                                    

       Приклад

      Художній засіб

1) рясною росою

А) порівняння

2) той мурує, той руйнує

Б) епітет

3)Там могила  з буйним вітром

    В степу розмовляє

В) метонімія

4) Тополі по волі

     Стоять собі, мов сторожа

Г) персоніфікація

 

Д) антитеза

 

ІХ

І. Поміркуйте, чи виконали українці заповіти Великого Тараса,  опираючись на  знання творів поета (обсяг – 2 сторінки).

 

                                                                       Х                                

Як можна пов'язати ці цифри із основними подіями в житті Т.Шевченка?

                                                                                                   

47 -        24         10            13

Завдання ХІ

І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1. Ім'я скульптора - автора пам'ятника Т. Шевченкові в Харкові.

2. За висловом К. Брюллова, це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Т.Шевченку ця особа ввійшла в історію. Назвіть її прізвище.

3. Кому з кобзарів Т. Шевченко надіслав свою збірку «Кобзар» із дарчим надписом?

4. Під час петербурзького періоду в митця було дві мрії. Які?

5. Про які події з життя Т. Шевченка йде мова? Аргументуйте відповідь.

Дніпро, квітень, переправа, «Сон», ІІІ відділ, граф Орлов.

6. Який матеріал про життя і творчість, діяльність Кобзаря ви розмістили б у рубриці журналу для однокласників «Цікаво знати»?

 

ХІІ

Напишіть твір за темою «Тече вода в синє море...».

 

ХІІІ

Який із творів Т. Шевченка ви взяли б за життєвий дороговказ? Поясніть, у чому полягає світоглядна основа поезій Т. Шевченка. Наведіть приклади того, що ідеї, висловлені в «Кобзарі», мають понад часову актуальність і загальнолюдське значення.

Висловіть власні погляди у формі твору (обсяг: 2-3 сторінки).  Уведіть у текст риторичне запитання та антитезу. Використайте не менше чотирьох цитат із обраних у якості прикладів творів Т.Шевченка. Підкресліть стилістичні фігури та цитати.

 

ХIV

Складіть легенду про випадок із життя Тараса Шевченка (до 1 ст.), дотримуючись особливостей цього жанру.

ХV

У формі висловлення (до 1,5 ст.) поміркуйте над словами Є. Сверстюка про Т.Г.Шевченка: "Він символізує душу українського народу, втілює його гідність, дух і пам'ять…".

 

ХVІ

У формі висловлення (до 2 ст.) поміркуйте над словами М. Палієнка про Т.Г.Шевченка:

"Ти нам залишив прагнення високі,

Шляхи священні, по яких іти,

Твого сумління й мужності уроки

Ми збережем і будем берегти".

 

ХVІІ

Визначте головну думку уривку із твору Т. Шевченка"І мертвим, і живим…". Обґрунтуйте своє твердження.

Коротко висловіть власні враження, які справив на вас цей уривок із твору Т. Шевченка.

…"У нас воля виростала,

Дніпром умивалась,

У голови гори слала,

Степом укривалась!"

Кров’ю вона умивалась,

А спала на купах,

На козацьких вольних трупах,

Окрадених трупах!

Подивіться лишень добре,

Прочитайте знову

Тую славу. Та читайте

Од слова до слова,

Не минайте ані титли,

Ніжетії коми,

Все розберіть… та й спитайте

  Тойді себе: що ми?..

  Чиї сини? яких батьків?

  Ким? за що закуті?..

 

ХVІІІ

За мотивами творчості Т. Шевченка напишіть пейзажну замальовку (твір із елементами опису природи; насичений інформаційністю та образністю) в художньому стилі з теми "Вся країна, повита красою"  (обсяг – до 1,5 сторінки).

У творі використайте засоби образної мови (тропи).

 

ХІХ

Окремі твори Т.Г.Шевченка  – це філософські роздуми про своє життя, власний талант, місію на землі. Напишіть невеликий твір-роздум з теми "Поезія "Минають дні, минають ночі…"  – одкровення Тараса Шевченка" (обсяг – до 1,5 сторінки).

 

ХХ

У непривітному, закутому в камінь, холодному туманному Петербурзі розпочав Тарас Шевченко вісімнадцятий рік свого життя. Важкою була дорога із Вільно до столиці Російської імперії – допоки валка із речами та двірнею пана Енгельгардта дісталася будинку на вулиці Моховій, устиг юнак пригадати багато подій свого не дуже щасливого життя…

У формі оповідання складіть розповідь про якусь життєву подію, яка могла пригадатися поетові дорогою. Підкресліть в оповіданні тропи, надпишіть над кожним, який це троп.

 

ХХІ

Ви вже знайомі з творчістю Тараса Шевченка. У формі нарису висловіть власні враження "Шевченків «Кобзар» – то для народу великий дар" (обсяг – до 1,5 сторінки).

 

ХХІІ

Павло Тичина писав: «Сьогодні думи Шевченка є невіддільні від дум нашого народу. І тому народ так часто, так охоче звертається до свого поета. Гуманізм Шевченка, його ставлення до людини, його постійна турбота за пригноблених – як це зараз нам співзвучно!». У формі висловлювання доведіть або спростуйте думку поета (обсяг – до 1,5 сторінки).

 

ХХІІІ

Напишіть творчу роботу.

Т. Шевченко – геній українського народу. А як відомо, у кожного генія був колись свій учитель. Хто був таким наставником для Тараса Шевченка? Висловіть своє ставлення до професії вчителя. Чи сучасні генії потребують його допомоги?

 

ХХIV

Прочитайте віршовані рядки з «Москалевої криниці» Т.Шевченка:

Любов – Господня благодать!

Люби ж, мій друже, жінку, діток;

Діли з убогим заробіток,

То легше буде й зароблять.

Завдання: на основі прочитаного уривка напишіть притчу про любов, де висновком-мораллю стануть запропоновані віршовані рядки.

Дайте влучний заголовок притчі.

У роботі художнього стилю дотримуйтесь вимог жанру.

Використайте в реченнях 2-3 доречних фразеологізми й такі засоби художньої виразності: порівняння (не менше 2-3), метафори (не менше 3-4), 2 гіперболи.

Підкресліть як члени речення вжиті фразеологізми й художні засоби.

Обсяг роботи – до 2,5 сторінок.

 

ХХV

Дайте лаконічні відповіді на запитання «Шевченківського бліцу»:

  1. Назвіть прізвище пана, у якого Т.Шевченко служив козачком.
  2. У якому році Тарас Шевченко «пас ягнят за селом»?
  3. Як називалася сестра Тараса, яка була для нього другою матір’ю?
  4. Напишіть псевдонім Тараса Шевченка.
  5. Скільки років перебував Шевченко на засланні?

 

ХХVІ

Напишіть твір-роздум, опираючись на думку В.Симоненка:

«Ми чуємо тебе,Тарасе, крізь століття,

І голос твій нам душі окриля»       (2 стор.)                                                 24б.

 

ХХVІІ

Запишіть короткі відповіді на питання:                                                 

А) Хто був першим редактором «Кобзаря»?   

Б)  Скільки років, місяців, днів перебував Шевченко у неволі ( за дослідженням О.Кониського)                                                                                            

В)  У якому році Т.Шевченко  був викуплений з кріпацтва?

 

ХХVІІІ

Поміркуйте, чому у вірші Т.Г. Шевченка «Заповіт» немає жодного знака оклику. Поясніть вживання крапок (…) у середині речень. Закінчіть свої міркування аргументованою відповіддю на запитання «Чи виконали українці заповіт Великого Тараса?».

Як умру, то поховайте

Мене на могилі

Серед степу широкого

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

Як понесе з України

У синєє море

Кров ворожу…отойді я

І лани і гори –

Все покину, і полину

До самого Бога

Молитися… а до того

Я не знаю Бога.

Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров’ю

Волю окропіте.

І мене в сем’ї великій,

В сем’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’ янути

Незлим тихим словом.

ХХIX

Напишіть твір-акварель «Лягло сонце за горою, зірки засіяли…»                      (Т. Шевченко). 

XXX

1. Тарас  Шевченко знав силу слова , бо   сам не раз  відчував її на собі,  слухаючи в дитинстві кобзарів. Бо для Шевченка  кобзар — і батько, і брат... І той мудрець, що з дитячих літ запалив серце малого Тараса  словом правди й жертовності

  Створіть узагальнений образ кобзаря, висвітленого  поетом у своїх творах.

 

 

Дайте назву твору. (1б). Використайте у тексті  постійні епітети (4), персоніфікацію (1), символи (1). Підкресліть їх і надпишіть.           2,5 стор.     

                                                                                     24б. + по 0, 5 за завдання

 2. З’ясуйте, який епізод  із життя Тараса Шевченка, на вашу думку, змальовано на цій картині. Дайте їй назву.  Опишіть, якою ви уявляєте кольорову гаму цієї картини. Чому?                                       

                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(І. Шульга  “Зустріч Шевченка з Сошенком у Літньому саду”)

 

XXXI

1. Максим Рильський так охарактеризував творчість українського Кобзаря: «Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе в серцях свого народу». Поміркуйте, чому творчість Тараса Шевченка стала актуальною в різні часи і для різних поколінь.

Завдання: напишіть твір-роздум на тему «Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде». У роботі наведіть приклади з творів Т. Шевченка (не менше 3), в яких, на Вашу думку, розкрито вічну актуальність Кобзаря для кожної нової епохи. У тексті використайте однорідні підмети (2), однорідні присудки (2), узагальнено-особові речення (2), частки (1).                            2,5 сторінки                   

                                                                    XXXII

Напишіть твір-опис  пам’ятника Т. Шевченку за власним проектом.  Зазначити, які образи або яких героїв із творів Кобзаря Ви зобразили б на цьому пам’ятнику.  У роботі використати фразеологізми.

                                                               XXXIII

 Павло Тичина писав: «Сьогодні думи Шевченка є невіддільні від дум нашого народу. І тому народ так часто, так охоче звертається до свого поета. Гуманізм Шевченка, його ставлення до людини, його постійна турбота за пригноблених – як це зараз нам співзвучно!». У формі висловлювання доведіть або спростуйте думку поета (обсяг – до 1,5 сторінки).

                                                      XXXIV

Складіть легенду про випадок із життя Тараса Шевченка (до 1 ст.), дотримуючись особливостей цього жанру.

 

XXXV

 

 У формі висловлення (до 1,5 ст.) поміркуйте над словами Є. Сверстюка про Т.Г.Шевченка: "Він символізує душу українського народу, втілює його гідність, дух і пам'ять…".

XXXVI

Тарас Шевченко писав у вірші «Не нарiкаю я на Бога…»:

Орю

   Свiй перелiг — убогу ниву! —

   Та сiю слово. Добрi жнива

     Колись-то будуть.

Напишіть твір-роздум на тему: «Чи вірю я в силу слова?» (приблизний обсяг: 2-3 сторінки). У творі використайте називні речення, однорідні означення, прикладки та складені присудки.

Подумайте, чи мав рацію поет, коли писав, що в майбутньому «добрі жнива» з його слова нарешті зійдуть? Чи справді слово може мати потужний вплив на світогляд людини, розвиток нації? Чи промовляють слова наших пращурів до їхніх нащадків у майбутньому?

XXXVII

Який із творів Т. Шевченка ви взяли б за життєвий дороговказ? Поясніть, у чому полягає світоглядна основа поезій Т. Шевченка. Наведіть приклади того, що ідеї, висловлені в «Кобзарі», мають понадчасову актуальність і загальнолюдське значення. Висловіть власні погляди у формі твору (обсяг: 2-3 сторінки). Уведіть у текст риторичне запитання та антитезу. Використайте не менше чотирьох цитат із обраних у якості прикладів творів Т.Шевченка. Підкресліть стилістичні фігури та цитати.

XXXVIII

Твір-роздум. Чи можна пов’язувати духовність із іменем Т. Шевченка. Наскільки актуальний заклик «знайти в собі Шевченка» сьогодні?

XXXIX

Відомо, що Тарас Шевченко, подорожуючи Запорізьким  краєм, побував на Хортиці. Напишіть Кобзарю лист-запрошення відвідати сучасну Хортицю. У листі порадьте, куди варто завітати, на що  звернути увагу. Використайте односкладні речення. Підкресліть їх.                                                       

XXXX

Один з акварельних малюнків, який після успішного завершення Аральської експедиції Шевченко подарував командиру Окремого Оренбурзького корпусу, оренбурзькому генерал-губернатору В. Обручеву, передає неповторний нічний пейзаж косаральської землі. Датується часом перебування експедиції на Косаралі - 1847-1850 роки.

Завдання: напишіть твір-опис малюнка Тараса Шевченка «Місячна ніч на Косаралі», узявши за епіграф слова Євгена Сверстюка: «Малярство було тією чарівною паличкою, що рятувала його в годину скрути і легалізувала його становище».

У тексті використайте 2-3 речення зі складеними (дієслівними або іменними) присудками, односкладні речення (2-3). Підкресліть їх хвилястою лінією. Орієнтовний обсяг роботи – 2 сторінки.

XXXXI

   Прочитайте уривок тексту.

Народжений матір’ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем, революціонером титанічної сили. Його боялися царі, його жахались і смертельно ненавиділи кріпосники. Коли Шевченка відправили в солдати, мабуть, ті вінценосні кати вважали, що звідти йому вже не буде вороття. Проте поет повернувся до рідної своєї України вогненною піснею, віщим незбореним словом. (За О. Гончаром.)

Завдання. Продовжте поданий уривок тексту, побудувавши есе. Висловіть власні міркування, наведіть два – три доречні приклади прочитаних Вами художніх творів Кобзаря. У власному есе використайте епітети, порівняння, метафори, однорідні підмети й присудки.

 

 

docx
Додано
5 червня 2020
Переглядів
7894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку