Продовжити знайомити учнів із творчістю В.Сосюри, допомогти усвідомити ідейно-художній зміст, значення поезії; формувати навички аналізу поетичних творів; розвивати пам'ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки, робити висновки, узагальнювати матеріал; виховувати почуття патріотизму.
Тема. В. Сосюра «Любіть Україну» Патріотичний пафос поезії.
Мета. Продовжити знайомити учнів із творчістю В.Сосюри, допомогти усвідомити ідейно-художній зміст, значення поезії; формувати навички аналізу поетичних творів; розвивати пам'ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки, робити висновки, узагальнювати матеріал; виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку: урок - дослідження.
Форми та прийоми роботи: метод евристичної бесіди, що спрямовує учнів
на самостійні роздуми, припущення, підводить їх до висновків; елементи педагогічної технології «Створення ситуації успіху», прийом порівняння, диференціації і індивідуалізації навчання, елементи проблемного методу навчання, слово вчителя; мозкова атака, інтерактивна вправа «Мікрофон».
Обладнання: Підручник дошка, епіграф до уроку, малюнки учнів, фото, індивідуальні картки, картки самооцінки, символи України, презентація Power Point, аудіо(відео) записи, тексти творів поета
.
Епіграф
…Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Л. Костенко.
Перебіг уроку
І Організаційно-мотиваційна частина уроку (2 хв ). слайд №1-2
Формування емпатійної здатності (емоційного настрою) учнів
Слово вчителя
Радо вітаю вас на уроці української літератури. Сьогодні у нас незвичайний урок — урок командної роботи, урок-дослідження.
слайд №3 Розпочнемо ми його, подарувавши посмішку один одному:
Подаруйте посмішку собі,
Подаруйте посмішку мені,
Я дарую посмішку і вам,
Настрій добрий допоможе у роботі нам.
Методична ремарка: проектується слайд №4
«Ми – команда. Ваш успіх іде на користь мені, а мій – на користь Вам». «Я бажаю Вам бути на уроці активними, працювати творчо, вільно висловлювати власні думки, судження та міркування, робити висновки та узагальнення, аналізувати та порівнювати».
Чого побажаєте мені Ви? (Відповіді учнів).
Методична ремарка: на даному етапі уроку діти позбуваються емоційного дисбалансу, налаштовуються на роботу у ході спілкування з учителем.
2. Створення ситуації успiху
Методична ремарка: проектується слайд № 4
Учитель: Прочитайте вiрш. слайд №5
У всiх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рiднiша їм своя пустиня,
Анiж земний в чужинi рай.
Їм красить все їх рiдний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батькiвщини.
М. Чернявський
3. Репродуктивна бесіда з метою повторення та систематизації знань учнів:
— Про яку святиню говориться у вiршi? (Про Україну.)
—Цей вірш незвичайний. У чому його незвичайність? (Акровірш).
— Чим цiкавi для нас акровiршi? (Коли скласти першi букви кожного рядка, утворюється слово.)
— слайд №6 Яке слово утворюють перші літери кожного рядка? (Україна.)
слайд №7-8 Демонстрація відеокліпу «Любіть Україну»
ІІ. Актуалiзація знань учнів (2хв.).
Учитель: Кожна людина з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де вона народилася, де промайнуло її дитинство. Затишна батьківська оселя - це родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини. Саме з них, цих маленьких батьківщин, починається вся наша велична й неповторна Вітчизна.
слайд №9 В. Сосюра… Мабуть, це найцікавіша постать серед митців. Любов до рідної Батьківщини – це той неоціненний святий скарб, який лірик передає своїм нащадкам рядками поетичних творів. Кредо його життя і творчості просте, як аксіома:
Любить свій край – це для народу жити,
боротися за юне, за нове.
Любить свій край – це значить все любити,
У чім його святе ім'я живе.
Тож, напевно, ви здогадалися, якою є тема нашого уроку. Розгорніть зошити, запишемо число …..
ІII. Повiдомлення теми i мети уроку (30 сек.).
слайд №10
Учитель: Тема нашого уроку: «В.Сосюра. «Любіть Україну».
слайд №11-12
І мені дуже хотілося б, щоб ви сьогодні доторкнулися до таємного дивосвіту поета, який не схожий на інших, особливий, оригінальний, дивовижний, занурилися в художній світ поезії В.Сосюри «Любіть Україну», навчилися її аналізувати,узагальнити та систематизувати набуті знання.
Упевнена, що наш урок допоможе кожному з вас зрозуміти силу любові до рідної Батьківщини. Тож до роботи!
ІV. Мотивація навчальної діяльності (4хв.30 сек.)
слайд №13-14,15
1.Учитель: Прикладом самовідданої любові є великий Кобзар і його слова, які називають найвищим зразком патріотичної лірики:
Я так люблю
Мою Україну убогу,
Що прокляну самого Бога,
За неї душу погублю
Не можна не згадати слова Пантелеймона Куліша:
Святе слово – рідна мати,
Єсть іще святиня Вища,
Богові миліша –
Рідна Україна.
Особливо лірично звучать слова сповіді у любові до України В.Симоненка: «Для мене найсвятіша нагорода – потрібним буть, красо моя, тобі!»
2. «слайд №16 Народна скарбничка»
Любити рідний край вчить і народна мудрість. Пізнати її секрети можна, якщо правильно продовжити народні прислiв’я. Пригадаймо
Сьогодні ми будемо говорити про Україну, адже ми - українці, говоримо українською мовою, живемо у прекрасному квітучому краю, що зветься Україною. Діти, а що для вас є Україна?
3. слайд №17 Вправа «Асоціативний кущ»
Україна- це:
- земля,де я народився і живу;
- мій рідний дім;
- моя батьківщина;
- українська мова;
- рідний край;
- тут живе моя родина;
- батьківська земля;
- найкращий край.
V. Вивчення нового начального матеріалу (21 хв.)
1. Слово вчителя слайд №18
Ім'я поета-лірика невіддільне від Донбасу тaк само, як поетичний образ Донецького краю невіддільний від усієї творчої біографії Володимира Сосюри. Своїй батьківщині він присвятив значну частину творчої спадщини, завжди з теплотою й синівською любов'ю говорив про Донеччину, де народився, провів дитинство та юність, куди часто повертався в різні роки свого життя.
Що ж означало для поета любити Україну ми сьогодні поговоримо на уроці.
слайд №19
Проаналізуйте поетичні рядки Л. Костенко, що стали епіграфом до уроку? (відповіді учнів)
Давайте познайомимось із історією написання поезії.
слайд №20 Надаю слово «Історикам»
А) Вірш був написаний у 1944р., коли в жорстоких боях українська земля була звільнена від фашистських загарбників, коли весь світ зрозумів, що Україна непереможна, а її народ – безсмертний. Згодом поезія увійшла до збірки «Щоб сади шуміли»,яка у 1948 році була удостоєна Державної премії.
У січні 1948 року вся громадськість України вітає поета з 50-річчям його народження, а на грудях у нього з’являється найвища урядова нагорода. У привітанні Спілки письменників України відзначалося, що ім’я Сосюри невід’ємне від історії української літератури, він виступав як поет- патріот.
Б) Але знайшлися такі «критики», які у патріотичному вірші , звинуватили поета в тому, що нібито у його поезії немає образу сучасної України. Вірш був заборонений для читачів, автор підданий нещадній критиці й осуду за нібито «буржуазний націоналізм». В.М.Сосюра мужньо, хоч і болісно,витримав несправедливу критику, яка підточила його здоров’я.
3) У романі «Третя рота» і в поемі «Розстріляне безсмертя» поет згадує:
За вірш «Любіть Україну»
Вона довбала без упину
Мене три роки!... Горе,жах!
Хоч каявся я в помилках,
Яких не мав. Я ж був не винний!
Хоч я поет не ідеальний
Я трохи серцем не погас…
Але народ мене морально
Підтримував в страшний той час.
2. Опрацювання поезії В.Сосюри «Любіть Україну»
Учитель: любов до рідної землі, до Батьківщини, як неоцінений, святий скарб поет передає нам, своїм нащадкам, аби ми передали його своїм дітям.
слайд №21
2.1. Виразне читання вірша В.Сосюри «Любіть Україну» автором(показ відеоролика «Україна»).
слайд №22,23,24
Виразне читання поезії (ст..112).
2.2. Мовчазне читання вірша учнями
Прочитайте вірш самостійно ще раз, занурившись у чудовий світ патріотичної лірики.
2.3. Обмін враженнями від прочитаного.
слайд №25,26,
3. Словникова робота
Надаю слово «Літераторам»
Купина – у біблійній міфології - кущ, який горить і якимсь чудом не згорає;
зойки – крики;
пурпуровий – темно – червоний;
канонади – гучні звуки від пострілів;
багнети – ножі на рушницях.
Слово вчителя. У 5 класі ми з вами читали «Легенду про неопалиму купину». Нагадаємо зміст твору
(Повідомлення учня). слайд №27
Легенда
Польський та угорський королі взяли в облогу місто Дорогобуж, запропонувавши його жителям здатися без бою, інакше погрожували їх знищити, а місто — спалити. Посланець із Дорогобужа передав королям у відповідь бадилину із листям з блідо-рожевими квіточками.
Замислилися королі, зібрали на раду мудреців. Ніхто не знав, що означає ця гілочка, лише один із радників сказав, що таке зілля горить і не згоряє. Взяв із багаття вогник, підніс до рослини. Тієї ж миті кущ спалахнув голубувато-зеленкуватим вогнем. По хвилі полум’я згасло, а кущ залишився неушкодженим. Зрозуміли всі, що хотіли сказати захисники: ніколи іноземні королі не завоюють цієї країни. І вирішили повертатися додому. Відтоді багато ворогів хотіли завоювати наш край, але щоразу поверталися ні з чим.
4. Дослідницько-пошукова робота.
слайд №28 Проблемне питання
- Що приваблює автора вірша в Батьківщині?
слайд №29,30 (Ягода калини «Пошукова»)
Евристична бесіда за твором Вправа « Мікрофон»
Чи схвилював вас вірш? Чим і чому?
- Чим для вас є ваша рідна земля, Україна? (життя, щастя, радість, майбутнє, гордість, пам'ять тощо)
- Які б кольори ви використали, коли б довелося малювати нашу країну? (Учитель підсумовує відповіді учнів, демонструє малюнки).
- Який епітет використав В.Сосюра, щоб показати красу України? (Вишнева)
- Чому поет називає Україну вишневою, а її мову солов’їною? Як ви розумієте значення цих слів у тексті вірша?
- Які рядки у вірші повторюються? З якою метою? (Анафора).
- Для чого поет використовує речення з емоційним забарвленням?
- На підставі яких рядків можна зробити висновок про час написання вірша? Зачитайте їх вголос.
( Під час війни з фашистами). ( «В огні канонад, що на захід женуть чужинців в зелених мундирах», «в багнетах, що в тьмі пробивають нам путь…»- воєнний час.
- Доведіть, що в цих словах є підтекст, в якому висловлено прагнення українського народу до волі, до незалежності.
- До кого В.Сосюра звертається насамперед, спонукаючи до патріотичних почуттів, закликаючи любити Україну?
- Поясніть, як ви розумієте рядки:
Не можна любити народів других,
Коли ти не любиш Вкраїну.
- Чому вірш закінчується зверненням до молоді?
А чи можна В. Сосюру вважати патріотом? Які рядки про це свідчать?
(Відповіді учнів).
слайд №31
слайд №32 (Ягода калини «Дослідницька»)
Робота в групах:.
слайд №33
1-ша група Паспорт літературного твору
1. Автор, псевдонім.
2. Назва твору.
3. Рік написання.
4. Літературний рід (лірика, епос, драма).
5. Жанр. Тематичний різновид (пейзажна, філософська, інтимна, громадянська (патріотична) лірика.
6. Тема.
7. Ідея.
8. Образи (якщо є).
9. Композиція.
10. Сюжет (якщо є).
11. Художні засоби.
Обговорення.
2-га група Дослідження-порівняння.
На уроці ми працюємо з первинним текстом поезії «Любіть Україну», написаним 1944 року. Як ви вже знаєте, згодом вірш зазнав змін: окремі фрагменти були виправлені на «правильні» (1951). Зіставте обидва варіанти, знайдіть відмінності. Подумайте, чим були продиктовані такі зміни, а також що втратив вірш від цього (ст..112-113 у підручнику)
слайд №38
3-тя група виконання тестів.
Обмін інформацією між групами, уточнення її та доповнення.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Орієнтовні відповіді: Презентація відповідей груп.
слайд №34-36
1 група
Прогнозована відповідь.
1. Автор: Володимир Сосюра
2. Назва: «Любіть Україну»
3. Рік написання: 1944. Уперше опубліковано в газетах «Київська правда» та «Літературна газета» Збірка: «Щоб сади шуміли». Друга редакція – 1951 рік.
4. Рід: лірика.
5. Жанр: вірш. Тематичний різновид: громадянська, патріотична лірика.
Запам’ятайте! Одна з особливостей громадянської лірики – вираження патріотичних почуттів людини. Тому патріотична лірика є різновидом громадянської. Саме до цього виду належить поезія «Любіть Україну». Однак характерною ознакою творчості В. Сосюри є поєднання громадянського та інтимного. Це ми також бачимо в аналізованій поезії.
6.Тема: зображення поетичного образу України, її краси й величі.
7.Ідея: заклик до всіх українців любити свою Батьківщину заради її вічного існування, а отже, і свого власного («Всім серцем любіть Україну свою — і вічні ми будемо з нею!»). возвеличення палкого кохання українців до рідного краю
Основна думка: заклик українців любити рідну землю: «Любіть Україну!»
8. Образи: людей: ліричний герой, українці, дівчина, юнак, чужинці. Символічні образи: Дніпро, вишневий сад, неопалима купина (символ вічності і незнищенності), верби, зорі, солов'їна мова (символи України).
9. Композиція: звернення-заклик до всіх любити батьківщину в будь-яку мить — коротенькі замальовки того, у чому виявляється Україна — індивідуалізоване звернення до юнака любити Україну, адже «не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну!» — індивідуалізоване звернення до дівчини любити Україну, адже «коханий любить не захоче тебе, коли ти не любиш Вкраїну») — заклик любити Батьківщину задля вічності з нею.
10. ХУДОЖНІ ЗАСОБИ
Епітети: вишнева Україна, мова солов’їна, хмари пурпурові, весни світлі і щирі,годину щасливу, радісну мить, небо голубе.
(Епітет «вишнева» – це паралель із традиційним образом України, яку змалював ще Т. Шевченко.
«Він [В.Сосюра] любив епітет “солов’їний” – солов’їні далі, солов’їна пісня. Його самого часто звали солов’єм України» (Б.Антоненко-Давидович).)
Порівняння : любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, і трави, і води; між братніх народів, мов садом рясним, сіяє вона над віками; як та купина, що горить — не згора; як пісню, що лине зорею
Метафора: в просторів солодкому чарі; і в стягів багряному шумі;
у зойках гудків, в тьмі пробивали нам шлях до весен і світлих, і щирих..
Метафора «зойки гудків» показує реалії того часу: заводські гудки сповіщали про початок і кінець робочого дня.)
(Весна – це метафора, що означає відродження, оновлення, мирне життя.)
Звертання: Юначе! Дівчино!
Риторичні оклики:
Не можна любити народів других,
коли ти не любиш Вкраїну!
Всім серцем любіть Україну свою —
і вічні ми будемо з нею!
Анафора: Любіть Україну.
Рефрен - це рядок чи кілька рядків, які повторюються у кінці кожної строфи (куплета) чи групи строф вірша.
Рефрен: Любіть Україну.
слайд №37
2 група
Прогнозована відповідь.
У процесі роботи проаналізуємо такі відмінності:
слайд №38
3 група
Вікторина
(Кожна правильна відповідь оцінюється у два бали.)
1) Назвіть стихії, що згадуються у вірші «Любіть Україну!». (Вогонь, повітря, земля, вода, сонце, вітре, трави, води.)
2) Про якого птаха згадується у вірші? (Про солов’я: мова солов’їна.)
3) Назвіть кілька пар антонімів, що є у вірші. (У сні — наяву, врадості мить — у годину негоди, серцем — ділами.)
4) Які твори фольклору згадуються в поезії? (Пісні, думи.)
5) Про які кольори йдеться? (Багряний, пурпуровий, зелений, голубий.)
6) Яка ріка називається? (Дніпро.)
слайд №39
(Ягода калини «Творча»)
1. Малюємо Україну.
Здійснюється в групах:
1-ша група –словесне малювання образу України з використанням художніх засобів із вірша;
2-га група – складання сенкану до образу України; Україна:
3-тя група –
Скласти портрет українця.
Відповіді
слайд №40-43
Я українець тому, що…
VІІ Закріплення вивченого матеріалу.
слайд №44 -45(Ягода калини «Поетична»)
- Додайте слова у кожний рядок, не порушуючи римування вірша:
Володимир Сосюра
Любити Вітчизну, любити завжди
Любити Вітчизну, любити ... (завжди),
поля її росні, зелені ... (сади)
і їй не жаліти за дні ... (молоді)
ні крові у битві, ні поту в ... (труді). Любити Вітчизну, любити ... (завжди), і села її і її ... (городи),
і їй всі бажання, пориви й ... (думки)
на світлій дорозі у світлі ... (віки).
слайд №46
а) могутньою; б) великою; в) радісною; г) вишневою.
а) юнака; б) дівчини; в) вихованців дитячого садку; г) тих, хто у скрутній для країни час зрадив її.
а) експозицією; б) кульмінацією; в) зав’язкою; г) розв’язкою.
а) тополі; б) берези в) верби; г) клени.
а) милозвучною; б) солов’їною в) гучною; г) веселою.
а) зірка; б) райдуга; в) діброва г) купина.
а) як вишневий сад; б) у годину негоди в) мов цінну річ; г) не звертаючи уваги на ментальність його народу.
а) сирота; б) вітер в полі; в) порох і дим; г) дорожній пил.
Заключне слово вчителя.
Роки незалежності України переконали світ у тому,що наша держава несе світло миру, добра і злагоди. І кожен з нас пов’язує долю з Україною.
Сьогодні 2017рік. Уявіть, що ви перенеслися в Україну 2027 року. Ці наліпки - символи України. Візьміть їх у руки і спрогнозуйте майбутнє України.
слайд №47-48….
Метод «Незакінчене речення»
Я бачу Україну…
Я хотів(ла) би(б), щоб Україна…
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання.
ІХ. Рефлексія.
На уроці мені було…(підкресліть потрібне)
На згадку про урок кожен отримає серце «Я люблю Україну»
- Мені хочеться вірити, що ви будете любити Батьківщину так, як любив її В.Сосюра. Закінчити розповідь про поета хочеться словами Андрія Малишка:"Люди сьогоднішнього дня й прийдешні покоління будуть приходити до твоїх пісенних джерел і черпатимуть із них натхнення й радість. Житимуть на землі й інші люди й події. Нові імена співців ще прикрасять наш рідний край, але серед них, як вишита чистими росами світанкова зоря, світитиме й зігріватиме душу ніжне й тривожне, повне людської любові і краси ім'я Володимира Сосюри".
Ми неодмінно маємо здійснити його найзаповітнішу мрію: всім серцем, всіми своїми ділами любити Україну!
Дякую вам за урок.
слайд №53
Х. Домашнє завдання.
Вірш «Любіть Україну» вивчити напам’ять.
* Скласти усний твір – роздум «У чому ж може виявлятися моя любов до Батьківщини?»
Лист самооцінки на уроці
Прізвище_____________________________
(Оцініть себе за кожним напрямком роботи від 0 до 2 балів)
Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці |
|
Я брав(ла) активну участь у роботі групи, надавав(ла) підтримку іншим членам групи, заохочував(ла) їх |
|
Я відповідав(ла) правильно і змістовно |
|
Я добре знаю художні засоби твору, вмію їх визначати у художньому тексті |
|
Я вдало узагальнював(ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові запитання вчителя |
|
Я працював(ла) за індивідуальною карткою |
|
Усього балів |
|