Познайомити учнів з винекненням рідної моми - як предметом спілкування, передачі та збереження інформації. Дати зрозуміти дітям про практичну спрямованість та використання рідної мови.
Година спілкування
1-2 клас
9 листопада-день писемності і мови
Мета: Ознайомити дітей з виникненням мови, писемності, дати розуміння того, що мова-найцінніший скарб, показати багатство і красу рідної мови.
Розвивати почуття національної гідності. Виховувати любов і повагу до рідного слова, бажання поповнювати свій словниковий запас.
Хід заняття
Добрий день сусіду зліва!
Добрий день сусіду справа!
Добрий день! Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем.
- Дорогі діти. Пропоную послухати пісню у виконанні учениці 2-б класу (пісня про мову)
- Про що співала Настя?
Давайте разом прочитаємо тему нашого зібрання
Солов’їну, барвінкову,
Колискову назавжди
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
(відповіді учнів)
Так, діти. Сьогодні 9 листопада. Щорічно у цей день ми святкуємо День української писемності та мови.
Встановлене свято було на честь Нестора літописця, послідовника Кирила і Мефодія. Саме його вважають «батьком українського письма».
- А що ви знаєте про нашу мову?
МОВА
(відповіді учнів)
А зараз ми дізнаємося, як народжувалася наша мова.
- Як каже собачка?
-Такі звуки ми чуємо в природі. І були вони на Землі ще задовго до того, як люди почали говорити. Так, був час, коли люди не вміли говорити. Вони тоді жили у кам’яних печерах. Чоловіки добували їжу, а жінки ростили дітей і оберігали вогонь. Усі тоді спілкувалися мімікою і жестами. Давайте і ми так спробуємо.
Покажіть за допомогою міміки свій настрій один одному.
- Я рада тебе бачити!
- Увага!
- Клас!
- Іди до мене!
Ойо-йой!
-Відгадайте тварину.
(діти рухами показують тварин ,професії)
-Яка це професія?
Тож ви щойно побачили, як непросто спілкуватися один з одним лише жестами. Тому людство розвивалось і пройшло багато часу, як зародилась мова. Але спочатку вона була дуже бідна. Щоб розповісти щось один одному-людям доводилося використовувати міміку і жести. Та з’являлися нові предмети і народжувалися нові слова. Пройшло багато часу, як люди почали передавати новини спочатку у вигляді малюнків на кам’яних печерах. Зараз такі зображення називають піктограмами. На сьогодні-це дорожні знаки. Пройшли роки і люди винайшли письмо. Писали спочатку на глиняних і дерев’яних дощечках, на висушених шкірах тварин, на бересті, на папірусі. Більше 1000років назад був створений слов’янський алфавіт священниками Кирилом і Мефодієм.
Найцінніший скарб ми отримали навіки. Сьогодні не уявляємо щоденне наше життя без рідної мови
Я називаю слова. Якщо ви чуєте слово рідною мовою - встаньте, якщо іншою-сидіть.
Не тільки словами можна спілкуватись. Мова танцю завжди усім зрозуміла.
Танець дітей «Наша рідна мова».
1 О мово, найцінніше надбання!
В піснях слова легенькі, як пір’їна
В бою-міцніші за підкову для коня
Як буде мова-буде Україна.
2 Далась мені наука непроста
Де кажуть мудрі мова це людина
У мови є і серце і вуста
І є ім’я красиве-Україна.
3 Лети наша мово прекрасна, над світом,
У казці, у пісні, у прозі, в віршах
З любов’ю і щирим вкраїнським привітом
Лишайся у добрих і щирих серцях.
4 Мова-краса спілкування.
Мова-як сонце ясне.
Мова-то предків надбання.
Мова –багатство моє.
А зараз пропоную усім вам стати маленькими письменниками.
Як сиджу рівненько,
То й пишу(гарненько)
-Ень, -ень,ень за вікном осінній (день)
-Ко –ко. –ко світить гарно( сонечко)
Листочки летіли
На плечі нам (сіли)
Для сім’ї найбільший клад.
Якщо в домі буде(лад).
Шість звуків вільно можна
Співати, як пісні.
Ці звуки знає кожен
Як звемо їх?(голосні)
Ми ніскільки не хитруєм
Нас і бачать, нас і чують.
Це зовсім не дивина
Які ж наші імена?
Близько 256 тисяч слів має наша мова. За своєю мелодійністю вона посідає 2 місце у світі.
А як ви думаєте, що нам усім потрібно, щоб наша мова жила вічно?
(відповіді дітей)
Інсценізація вірша «Кухлик» (батьки та діти)
Кухлик
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші - не мина жодної крамниці.
Попросив він:
- Покажіть кухлик той, що з краю.-
Продавщиця:
- Что? Чево? Я нє панімаю.
Кухлик люба покажіть, той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлік здесь, єслі ето кружка.-
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
- На Вкраїні живете й не знаєте мови.-
Продавщиця теж була гостра та бідова.
- У меня єсть свой язик, ні к чему мне мова.-
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови