А. Чайковський. "За сестрою" Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків

Про матеріал

А. Чайковський. "За сестрою" Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків

Перегляд файлу

Тема. Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків

 

Мета: продовжити опрацювання змісту твору, дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю.

Матеріально-технічне забезпечення уроку:  підручник, інтерактивна дошка з підключенням до мережі Інтернет, презентація «Звичаї козаків»,  хмарка тегів, похвальні листи.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 Рольова гра «Запитай у героя».

Учні ставлять запитання до однокласника, який виступає у ролі одного із козаків.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Впізнай героя»

Завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза, відповідь записати у зошит.

  •  «…Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добре шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена на грудях, широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та на сонці засмаглі груди». «…Митець був арканом орудувати. У цьому була найбільша його заслуга». (Семен Непорадний)
  • «Йому було вісімдесят літ зроду, та хоч було спочити старим костям у якому зимовнику, він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою й спі­вами».  (Дід Панас)
  •  «…Пильнував пасіки, доглядав хату і дітей. Уважав своїм обов’язком привчити Павлуся до лицарського ремесла». (Дід Андрій)
  •  «…Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою, на опіці чужих людей». (Петро)
  • «...Та його вже знайшли. Лежав на дорозі, куди гнались татари, та ледве дихав. Дід Панас уже порався біля нього. У нього була порубана голова та поламані ребра і ноги» (Остап Тріска)

Учні зачитують відповіді.

  •  Яким словом можна об’єнати  усіх цих персонажів? (Козаки)

 

ІІІ Оголошення теми, мети уроку

IV Вивчення нового матеріалу

  •                  Про кого ця цитата? «Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він бачив, як татарви нічого не стримало, і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли». (Павлусь)
  •                  Чи можемо його віднести до цієї когорти? Чому?
  •                  Що об’єднує цих людей? (Дружба, єдина мета, взаємодопомога, розуміння)
  •                  За якими правилами живуть козаки? (вірно служити народу, обороняти його від будь-якого ворога; допомагати один одному; бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім; стійко витримувати військові труднощі; дотримувати клятви).
  •                  Що ще вам відомо про уклад козацького життя?
  •                  Попросимо підготовленого учня розповісти нам детальніше про це.

 

Розповідь та презентація «Звичаї козаків»

Запорізька Січ справжньою козацькою республікою. Вона  контролювала величезну територію степової України, мала свій уряд, військово-адміністративний устрій, власний суд, самостійні дипломатичні відносини з іншими країнами.

Верховним органом управління Запорізької Січі була загальна військова рада (або коло), котра збиралася щорічно на Різдво, а при потребі і частіше. Вона обирала своєрідний уряд козаків Кіш. Кіш поділявся на 38 куренів.

Мешкали козаки в невеликих будівлях, складених з гілок дерева з листям, чи з жердин і вкритих соломою - куренях.

Уряд Запорізької Січі очлював гетьман або кошовий отаман. Тут не було кріпацтва. Існувала формальна рівність між козаками, які могли користуватися землею, угіддями, брати участь у загальновійськових  радах, обирати старшину.

Існували у них і свої клейноди – символи влади, відзнаки козацького війська:  герб Війська Запорізького, к озацькі корогви (прапори), булава, печатка Війська та інші .

У великій шані в козаків перебувало побратимство. В боях билися поруч й рятували один одного або захищали своїм тілом. Побратимство було однією з таємних причин їх непереможності.

Повернувшись з походу, козаки ділили здобич. Потім починали гуляти. Але вживати спиртне під час військових походів було заборонено. За пияцтво, як і за зраду, передбачалася смертна кара.

Вставали до сходу сонця, йшли на річку купатися, їли житнє борошно з водою і засмаженою олією. Кожен носив свою ложку у халяві чобота. Опівдні на башті стріляли з гармати. Цим пострілом кликали на обід. Тоді ставали всі в коло біля образів і отаман читав їм “Отче наш” і тільки після цього приступали до їжі. Надвечір подавали вечерю.

Козацька їжа була невибагливою, але поживною. Вони готували саламаху, тетерю, щербу — варені страви з пшона, житнього борошна й риби, вживали в їжу смажену дичину і в’ялену рибу.

Одяг простих козаків був із домотканого сукна й полотна. Із нього шили широкі шаровари, сорочку, поверх яких одягалися широкополі кобеняки та киреї, що підперізувалися поясом. Взуттям слугували чоботи, а головним убором — шапка.

 

Робота з хмаркою тегів

  • Зараз ви отримуєте завдання. Протягом 2 хвилин дібрати по 5-10 слів, які асоціюються у вас зі словом «козак». Або згадати прислів’я про козаків. 
  • Пропоную вам створити образ вірного козацького супутника, використавши ці слова (https://wordart.com/my-word-art ).

Вчитель заздалегідь готує матеріал, на уроці лише доповнює учнівськими відповідями. Результат  -  на інтерактивній дошці. Кожен з дітей, натискаючи на одне зі слів чи прислів’їв,  повинен пояснити, яким чином те чи інше поняття пов’язане з козаками-героями повісті. Свої відповіді підтверджують, зачитуючи цитати, що готували вдома.

Орієнтовні слова-асоціації можуть бути такими:

Козаки, сміливість, мужність, героїзм, завзятість, відвага, вірний кінь, Остап Тріска, Петро, Павлусь, дід Андрій, Семен Непорадний, вірність вірі¸вірність даному слову, вірність обов'язку, фізичне загартування, сімейні традиції, деяка жорстокість, уміння пристосуватися до життя в польових умовах, товариська взаємодопомога, благородство,  присяга, зброя, Запорізька Січ, вільна людина, оселедець, шабля, побратим,  відповідальність, самопожертва, дружба, єдина мета, служити народові, запорожець, спільний ворог, куліш, незламність духу, витримка.

Козак не боїться ні тучі, ні грому. У козака життя коротке, а слава вічна. Хоч і спина гола, аби своя воля. Щирий козак ззаду не нападає. Слава не поляже, а про себе розкаже. Де козак, там і слава. Сміливого куля не бере.

 

 

 

V Закріплення знань

 Продовжуюємо роботу із хмаркою тегів. Останнє слово, на яке звертаємо увагу – «козаки». Натискаючи на нього, переходимо за посиланням https://learningapps.org/5692335.  Вікторина «Славне українське козацтво»

 

VI Рефлексивно-оцінювальний етап

Сьогодні спробуйте самостійно оцінити свою діяльність на уроці. Але використайте при цьому не бали, а слова. Похваліть себе. За що? Хтось активно працював, хтось був уважним, хтось намагався ним бути, хтось правильно відповідав, хтось щось важливе зрозумів… Випишіть собі похвальні листи, озвучте їх (за бажанням).

 

Слово вчителя

По-різному складається кожного доля, хоч у який час ти живеш.  Та честь, відданість, мужність, благородство цінувались завжди. І як хочеться, щоб ми були гідними наших пращурів, а не перекотиполем чи полин-травою у нашім краї, у нашому домі, у наших сім’ях.  Любіть життя!

https://www.youtube.com/watch?v=EIXctSrNxWA (Козаки у бою. Кадри з фільму «Вогнем і мечем» у супроводі музичного твору Є. Адамцевича,

В. Гуцала «Козацький марш»)

 

VIІ Домашнє завдання

  1. Виписати з тексту фразеологізми та прислів’я, утворити з них хмарку тегів (намалювати у зошиті) (Достатній та середній рівень)
  2. Написати есе «Які риси характеру я намагатимусь виховувати в собі» (Високий рівень)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Бокова Аліна Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Юрова Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Крайня Галина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Задунайська Оксана
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
25 квітня 2021
Переглядів
7704
Оцінка розробки
4.9 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку