А НАД СВІТОМ УКРАЇНСЬКИМ ВИШИВКА ЦВІТЕ - сценарій виховного заходу

Про матеріал
А НАД СВІТОМ УКРАЇНСЬКИМ ВИШИВКА ЦВІТЕ - сценарій виховного заходу до дня вишиванки чи свята рідної мови; може бути використаний під час проведення тематичного тижня
Перегляд файлу

СЦЕНАРІЙ ФЕСТИВАЛЮ

«А НАД СВІТОМ УКРАЇНСЬКИМ

ВИШИВКА ЦВІТЕ!»

Мета заходу:

пізнавальна: закріпити і розширити уявлення про красу та багатство української вишивки засвоїти поняття «вишиванка», символіка орнаментів та кольорів, спонукати до опанування мистецтвом вишивки;

виховна: продовжити виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини, інтерес до історичного минулого, до невмирущого оберега - сорочки, заохочувати до відновлення національних традицій, їх збереження і впровадження в життя.

розвиваюча: формувати організаторські та творчі здібності, розвивати пізнавальні інтереси. практичні уміння, розвивати навички виразного читання, усне мовлення студентів. кмітливість.

Місце проведення:       фойє коледжу

Методичне та матеріальне забезпечення: ТЗН (відеопроектор, мікрофони, музична апаратура), плакати, відеопрезентація; виставка вишиванок, крилаті вислови про вишиванку.

Методи і форми, що використовуються при проведенні заходу: відеопрезентація, виразне читання поезій, інсценізація, виконання пісень.

Хід заходу

Звучить пісня «Два кольори» на слова Д.Павличка

Козак - гонець з грамотою входить під сурми, читає наказ (зачитує нака.)

Наказ

Вельмишановна громадо та гості нашої студентської держави! Нині світле свято зібрало нас у цій залі - свято народної культури, народних традицій - фестиваль української вишиванки І прославимо в цей день український оберіг. Нехай же у віках живе творіння славне - вишита сорочка. По цьому бути!

 

Ведучий 1:  Вічна пісня барв і кольорів,

Неповторна музика натхнення!

Шепіт трав і шелест яворів,

І дзвінкі турботи сьогодення.

 

Ведучий 2:    Хрестиком покладено в рядки,

Поспліталось, блиснуло веселкою

Ніжність материнської руки,

Пісні ще весільної веселої.

 

Ведучий 1.   Дух народу в колір заплете,

Проросте і піснею, і цвітом.

А над світом, гляньте, а над світом

Українська вишивка цвіте!

 

Ведучий 2. Народне прислів'я каже: «Без верби і калини нема України». А ми додамо: «І без вишивки». Адже вишитий рушник та вишита сорочка - це народні символи - обереги.

 

Пісня «Вишиванка» ; відеоролик.

 

Ведучий 1. Вишивання існує з незапам'ятних часів. Про вишивку згадується в Біблії та «Іліаді» Гомера. Нею був прикрашений одяг скіфів. Руси теж носили вишитий одяг. Вишиванням споконвіку займалися жінки. Це рукоділля відтворює характер і душу жінки, бо у вишивку вона вкладає свої почуття та мрії, щоб принести радість собі і людям.

 

Ведучий 2.    З українськими вишиванками пов'язано багато прикмет і повір'їв:

- як неділя, той сорочка біла;

- як мати рідненька, той сорочка біленька;

- шити сорочку починали у четвер - благополучний день тижня;

- першу сорочку дитині шили із полотна, в якому її хрестили;

- як є готова сорочка, то Бог милого швидко пошле.

 

Ведучий 1. За вишиттям сорочки можна поділити на такі типи: Наддніпрянські - вишиваються чорною, червоною і синьою нитками.

 

Ведучий 2. Полтавська сорочка - вершин художньої майстерності досягла у вишивці різнокольоровою гладдю рослинного орнаменту.

 

Ведучий 1. Галицька вишивка поширена на Поділлі та у мешканців Карпат. Характерним є геометричний багатокольоровий орнамент.

 

Ведучий 2. На Тернопільщині гаптують жінки червоним по білому сорочки - пам'ять. Звуться вони «борщагівками».

 

Ведучий 1, На Івано-Франківщині народжуються сорочки-«гуцулки». Вони найяскравіші. (слайд - шоу)

 

Ведучий 2. Існує чимало пісень та легенд про вишиванку. Одні із них пропонуємо вашій увазі

 

Легенда про вишиту сорочку; відеоролик

 

Легенда про вишиту сорочку

 

Був час, як почав на землі люд вимирати. Від якої хвороби, того ніхто не знав. Отак­еє чоловік і враз упаде, зчорніє, і вмре.

Втікали люди з сіл у ліси. Та слідом за ними гналася хвороба. Не жалувала ні м:с .голих, ні старих. А жила собі в селі над Дністром бідна вдова Марія. Забрала пошесть унеї чоловіка й п'ятеро дітей. Лише наймолодша Іванка ще здорова. Пантрує матіг    -донечкою, як за скарбом найдорожчим.

Але не вберегла... Почала сохнути Іванка, їсти не хоче, а тільки п'є, блідне, тане -_ очах. А ще просить матінку:

— Врятуй, мамо, я не хочу помирати!

І так ті оченята благають, що бідна жінка місця собі не знаходить.

Одного вечора до хати прийшла якась бабця старенька. Як і коли прийиїла. Марія не чула.

— Слава Богові. — привіталася.

— Слава.

— Що, помирає остання? А могла б жити! Аж кинулася Марія:

  Як? Бабуню сердечна, як Бога благаю, спаси, порятуй найменшу. Не лиши в самот: на старість!

Взяла, певно, стара до серця той плач і мовила:

  Повідаю тобі тайну тієї страшної хвороби. Але присягни, що не обмовишся   .Дитям присягай!

— Присягаю... Донечкою!

— Знай, послав чорну Смерть Господь Бог. Грішників багато зросло. Сказав Бог умертвляти всіх, на кому нема хреста. Ото і мруть праведні з грішниками купно... Ти тяжко перенесла смерть родини. Дам тобі раду... Виший на рукавах, на пазусі і всюди хрести. Та ший чорні або червоні, щоби здалеку чорти виділи... Але не кажи нікому більше, бо смерть доньки вздриш на очах...

Вже за годину червона і чорна мережки оперезали дівочу сорочечку. Світять на завтра до сонця хрести і хрестики. І собі нашила. А донечка здоровшала щодень і просила маму:

— А виший іще терен... А калину...

З тим вже Іванка здорова: і скаче, і сміється, і співає. А мамине серце стискається від болю, як видить, що знову понесли небіжчика на цвинтар.

Одного разу вся у сльозах прибігла Іванка і потягнула маму за рукав на сусідський двір. У домовинці виносили з хати двійняток хлопчиків, Іванчиних ровесників. Змарніла Марія. Все пестить і цілує доньку, а думи в голові, як хмари:

— Боже милий, та ж то моя надія! ...А діти мруть...

— Господи! Та ж я не переживу її смерті!

... А люди мруть... Не витримала. Від хати до хати бігала розпатлана і страшна:

— Шийте, шийте хрести... Вишивайте... Будете жити! Рятуйтеся!

Люди замикалися в хатах. Думали, що прийшла пора і на Марію. Не вірять.

Марія побігла додому, взяла на руки Іванку і пішла до церкви. Забила в дзвін на сполох. За

хвилю вже всі збіглися.

Обцілувала Марія дитину і мовила до людей:

— Не повірили! Думаєте, здуріла? Та най буде, дітей мені ваших шкода..., — на тім зірвала з Іванки сорочечку вишиту.

Дитина на очах зчорніла і померла.

— Шийте, вишивайте сорочки дітям і собі, — та й впала мертвою біля доньки...

З того часу відійшла хвороба за ліси й моря. А люди ходять у вишиванках. Потім вже не стало потреби у вишитих хрестах. Та матері навчили дочок, а дочки своїх дочок, і вже ніхто не обходився без вишитої сорочки, фартуха чи блузки.

Носять оту красну одіж і понині. Але мало хто відає, звідки прийшла та краса до людей...

Пісня «А сорочка мамина» 

Ведучий 1. Сорочці наші предки поклонялись як чарівній силі, як оберегу. Кажуть, було так... В Токіо, піл час одного з концертів української капели бандуристів, виступ сприймався слухачами стримано. Тоді відомий японський композитор Гао Кітагава, який вів концерт, пішов за лаштунки, одягнув вишиту сорочку й знову вийшов на сцену. Вишиванка справила магічну дію Слухачі були зачаровані!

Ведучий 2. Живі струни бандури, краса і багатство народної пісні, вишита сорочка бандуриста дійсно справляють чарівне враження і мають магічну силу. Отож переконаймось у цьому!

Ведучий 1. Ми не втрачаємо віри в обереги та їх магічну силу! Ми віримо, що прокладаючи по білому полотну нитяні стібки, ми беремо червоний колір від сонця, чорний - від землі, блакитний - від неба, зелений - від трав і листя. Одягаємо таку сорочку і відчуваємо, як додає вона сили і наснаги, краси і ніжності.

Ведучий 2. Сорочка має чарівну силу. Чи не тому вона й досі бажана в нашому вбранні, а хвилини, проведені у спілкуванні з вишивкою, такі приємні для нас1 Про це свідчить конкурс вишиванок у межах фестивалю «А над світом українським вишивка цвіте».

Дзвонять дзвони. Студенти вносять вишиту сорочку - символ.

Ведучий 1. Цьогорічний фестиваль - особливий. У процесі його підготовки зародилась традиція - створення чоловічої вишиванки студентами випускних груп. Ця вишиванка -символ студентської родини, переважну більшість якої у нашому коледжі складають юнаки. У візерунках та логотипах груп закодована пам'ять про роки навчання. Випускники наступних років продовжать традицію вишивання сорочки.

Студенти - першокурсники передають сорочку

Ведучий 2.Скільки тепла, любові і надії у кожному хрестику. Це диво пречудове. Воно примушує завмирати серце, тішить душу, зачаровує своєю незрівнянною красою. Милуйтесь і радійте! Хай у ваших оселях розквітне калина, оживуть птахи й квіти на полотнах! Ми з вами усі - українці! Нас об'єднує у велику родину любов до рідної землі, до пісні, лс народних традицій.

Фінальна пісня «Моя земля»

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку