Абсолютна та відносна висота місцевості

Про матеріал
Конспект уроку з географії 6 класу допоможе вчителю провести урок на тему: «Абсолютна і відносна висота місцевості». Зображення нерівностей земної поверхні за допомогою горизонталей та способом пошарового зафарбовування.
Перегляд файлу

Дата ___/___/___            Урок №                   Клас  6

 

ТЕМА УРОКУ:  Абсолютна та відносна висота місцевості

Мета:

формувати предметні компетентності:

- орієнтуватися в географічному просторі;  користуватися географічними картами як основним джерелом інформації; дати учням уявлення про абсолютну і відносну висоту місцевості, відмінності між ними;

хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків.

інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою

мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).

логічну:  аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.

картознавчу:  читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.

розвивати ключові компетентності:

- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами:

-усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища.

- математична грамотність:

-застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів.

- компетентності в природничих науках і технологіях:

-пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення;

-самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;

-оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розв’язання  глобальних  проблем.

- інформаційно-цифрова компетентність:

-використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі;

-створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування;

-шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її.

- уміння навчатися впродовж життя:

-організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно  чи  в групі планувати і проводити спостереження,  ставити перед собою цілі і досягати їх.

- екологічна грамотність і здорове життя:

-працювати в команді під час  реалізації  географічних знань.

виховна:

  • виховувати прагнення до активної життєвої позиції;

патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Тип уроку. Комбінований

Методи та прийоми:

1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація.

2). Репродуктивні: робота з підручником, картами, зошитами, складання пазлів,  порівняння, тести.

3). Проблемно-пошукові: дослідження, повідомлення учнів з додаткових джерел, географічний практикум, моделювання.

Шляхи реалізації наскрізних змістових ліній: учень розуміє важливість уміння читати карту, план місцевості та орієнтуватись для власної безпеки і безпеки інших під час подорожей та екскурсій (Здоров’я і безпека)

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

КОЛО УСПІХУ

Для створення позитивного настрою учні продовжують речення:

«Я успішний,тому що…»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

Знайти пару

Форми поверхні

Зовнішня сила

1

Яри

А. Вивітрювання

2

Балки

Б. Робота льодовиків

3

Дюни

В. Робота вітру

4

Бархани

Г. Робота текучих вод

5

Розтріскані глинисті пустелі

Д. Робота підземних вод

6

Терикони

Є. Робота людини

7

Пляжі

Ж. Робота морів

8

Вали

 

9

Кам’яні осипи

 

10

Котловани

 

11

Печери

 

12

Кар’єри

 

Відповіді: 1 — Г, 2 — Г, 3 — В, 4 — В, 5 — А, 6 — Є, 7 — Ж, 8 — Б, 9 — А, 10 —Є, 11 — Д, 12 — Є.  

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Гра «Плутанка»

Скласти слово, що є  географічним поняттям, використовуючи переплутані склади. Поясніть значення.

  1. Лаї – ма – гі
  2. Ння – ва- лю – ні – ве
  3. Го – зон – ри – та – лі
  4. Ла – го – вер
  5. Ви – та – со тна – аб – со – лю

 

IV. Вивчення нового матеріалу

«Мозкова атака»

Для чого потрібно знати висоту точок земної поверхні?

Орієнтовні відповіді дітей: для будівництва, проектування будинків, мостів, прокладання залізниць та доріг, у сільському господарстві, військовій справі тощо.

З давніх часів людей цікавили не тільки форми земної поверхні, а й їхня висота. Тому вони шукали способи визначення висоти місцевості та всебічного вивчення форм поверхні Землі, на яких зводили своє житло, господарські будівлі.

Так виникла ціла наука, що вивчає форму та розміри Землі, методи вимірювання відстаней, кутів і висот на її поверхні – геодезія (з грецької перекладається як «ділити землю» ).

Існує два поняття висоти – відносна та абсолютна висота. В підручнику на сторінці 41 прочитайте другий і третій абзац,  з’ясуйте, що таке «абсолютна висота» (Відповіді дітей)

На картах та планах позначається абсолютна висота точок. Крім абсолютної висоти місцевості велике практичне значення має відносна висота. Це різниця абсолютних висот, перевищення однієї точки над іншою. Звернемося до малюнку. Щоб визначити відносну висоту точки Б над точкою А потрібно знайти різницю абсолютних висот точок, тобто 4300 – 900. Відносна висота  точки Б дорівнює 3400 метрів.

Прийом «Дослідження»

Найвищий і найнижчий учень називають свій зріст. Учні визначають відносну висоту вищого учня над нижчим.

Визначити відносну висоту між точками можна за допомогою приладу, який називається нівелір. (демонстрація шкільного нівеліра)

Про те, як здійснюється процес нівелювання розкажуть нам учні, які мали можливість визначати висоту нашої шкільної гірки

При вимірюванні висоти ділянки місцевості за допомогою нівеліра необхідно:

  1.        Встановити його у початковій точці, яку ми приймаємо за 0 метрів.
  2.        Визначити точку з відносною висотою 1 метр, для чого проводимо уявну горизонтальну лінію від верхньої частини нівеліра до схилу і забиваємо в цьому місці кілочок.
  3.        Переносимо нівелір у цю точку й визначаємо наступну. І так до останньої точки, висоту якої потрібно визначити.
  4.        Складаємо показники всіх вимірювань. Одержуємо відносну висоту точки

Для того щоб на плані або карті зобразити горизонталями височину чи западину, необхідно провести нівелювання чотирьох схилів. Після цього точки проектуються на папір і з’єднуються лінією. Так отримуємо горизонталь.

Про різновид рельєфу можна говорити за бергштрихами – короткими рисками, що вказують на напрямок зниження схилу. Так, при зображенні горба вони спрямованні назовні, а западини – всередину форми рельєфу. За горизонталями можна визначити і крутість схилу. Якщо горизонталі підходять близько одна до одної, це означає що схил крутий, чим далі віддалені – тим схил пологіший.

V. Узагальнення і систематизація вивченого

Прийом «Так чи ні»  - 10 хв

  1. За початок відліку висот на Землі прийнято рівень Балтійського моря. +
  2. Абсолютна висота місцевості – це різниця висот двох точок. –
  3. Нівелір – спеціальний інструмент, за допомогою якого визначають висоту точки земної поверхні відносно іншої обраної точки. +
  4. Найвища вершина України – г. Джомолунгма. –
  5. Горизонталі – це лінії, які з’єднують точки з однаковою  абсолютною висотою. +
  6. Абсолютна висота – це висота точки над рівнем моря. +
  7. Крутизну схилу визначають за ступенем зближення горизонталей. Що ближче горизонталі розташовані одна до одної, то крутіший схил. +
  8. Спосіб пошарового зафарбування відбувається за принципом: що глибше і  вище – то темніший колір. +
  9. Репери – це спеціальні знаки, на яких зазначено відносні висоту місцевості.
  10. Вище рівня моря розташовані гори суходолу. +

VI.  Підсумки уроку

Підсумкова рефлексія  «Наш урок закінчується».

- Головне, що я хочу сказати...

 - Нове у нашому занятті..

 - Я вперше замислився ...

  - Для мене цей час....

VII.   Домашнє завдання

 

 

docx
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
1340
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку