Психолого-педагогічні адаптації
• Стратегії, технології,
освітнього процесу: викладання, викладання стилю навчання дитини навчання, оцінювання, для
переважаючого профіля освітньому процесі і для інтелекту дитини
• Дидактичний матеріал
• …
● Час
● Подання навчального матеріалу
● Завдання
● Матеріали
● Адаптації під час підсумкового оцінювання
● Самоорганізація
● Підтримка в налагодженні соціальної взаємодії
● Мотивація та підкріплення
Час:
● надання додаткового часу
● постійна зміна видів діяльності
● додаткові перерви
● відмова від завдань, які передбачають списування в зошит за встановлений проміжок часу
● використання набору текстів і матеріалів для повторення і попереднього ознайомлення з темою вдома (метод «Праймінг»)
Подання навчального матеріалу:
● адаптація методики викладання до навчального стилю учня (наприклад, лінгвістичного, кінестетичного, логіко-математичного тощо)
● використання спеціалізованих програм і послуг
● використання аудіозаписів для повторного прослуховування пояснень учителя та обговорень
● надання конспекту
● демонстрація функціонального застосування академічних навичок
● застосування демонстраційних матеріалів (наприклад, моделей)
● використання маніпулятивного матеріалу
● виділення ключової інформації
● попереднє ознайомлення з новою лексикою
● пояснення чи надання матеріалів простою мовою; використання завдань, написаних простою мовою
● застосування комплексних засобів для розвитку комунікативних навичок (усної та жестової мови, сприйняття на слух, письмових та візуальних матеріалів)
Матеріали:
● увага до розташування матеріалу на сторінці
● збільшений шрифт
● застосування спеціально роздрукованих навчальних матеріалів, які готує вчитель
● застосування аудіозаписів навчальних текстів та/або інших матеріалів, які використовуються під час уроку
● виділення тексту/надання методичних вказівок
● застосування додаткових матеріалів
● можливість скористатися допомогою для ведення конспекту (яку надає товариш чи ассистент учителя)
● застосування спеціального обладнання (наприклад, комп‛ютера, калькулятора, слухової апаратури, диктофона, програми голосового введення тексту, клавіатури тощо).
Завдання:
● зниження рівня складності
● зменшення обсягу завдання
● зменшення кількості письмових завдань
● використання додаткових пам‛яток і підказок
● надання покрокових вказівок стислими, чітко оформленими блоками (наприклад, у письмовій формі, усно, на картинці)
● супроводження усних вказівок письмовими матеріалами, які стисло відображають їх суть
● адаптація робочих аркушів, комплектів матеріалів для виконання завдань
● надання можливості надрукувати роботу на комп‛ютері, підготувати її в аудіо чи відеоформаті
● не знижувати оцінку за орфографічні помилки /поганий почерк
Адаптації під час тесту (підсумкового оцінювання):
● зменшення обсягу
● додатковий час
● усна перевірка
● запитання на коротку відповідь
● аудіозапис
● завдання на вибір правильної відповіді з поданих варіантів
● картинки
● зачитування тесту для учня
● попереднє ознайомлення зі словами, що використовуються в запитаннях тесту
● модифікований формат
● проведення тесту іншим працівником (наприклад, тест проводить асистент тощо)
ОП ЗЗСО |
|
МП |
◆ Загальний тест (завдання) ◆ Специфічні процедури: ● місце, адаптація середовища ● час ● форма оцінювання (письмово/усно/ з допомогою комп’ютера) ● Спеціальне обладнання ● Супровід асистента |
◆ Індивидуальный тест (завдання) ◆ Специфичні процедури: |
Самоорганізація:
● візуальний розклад на день
● календарі
● постійні перевірки матеріалу та його повторення
● прохання до батьків закріплювати потрібні навички вдома
● учні повторюють вказівки вчителя
● розвиток навичок навчальної діяльності
● використання різноманітних схем і пам‛яток для організації навчального матеріалу
● розробка/оформлення/застосування графіків для підготовки великих довготермінових завдань
● програвання «реальних» життєвих ситуацій для відпрацювання потрібних навичок
Підтримка в налагодженні соціальної взаємодії:
● заохочення учнів обстоювати свої інтереси й підтримувати одне одного
● впровадження практики взаємонавчання за принципом «рівний — рівному»
● структурування діяльності з метою створення можливостей для соціальної взаємодії
● акцент на соціальних процесах, а не на кінцевому продукті
● структурування спільної діяльності учнів у школі та під час позашкільних заходів
● кооперативне навчання у групах об’єднання учнів у пари для спільного навчання та взаємопідтримки із періодичною зміною складу таких пар
● розвиток навичок для підтримання дружніх взаємин, наприклад, уміння обговорювати/домовлятися
● формування соціально-комунікативних навичок (наприклад, вітатися, ділитися, чергуватися)
Мотивація та підкріплення
● використання вербальних позитивних підкріплень
(наприклад: «Добре зроблено, Степанко!»)
● використання невербальних позитивних підкріплень
(наприклад, погладити по голові)
● використання позитивного підкріплення як винагорода за позитивний результат
● використання символічного позитивного підкріплення (наприклад, жетони, фішки, монетки за хорошу поведінку)
● організація видів діяльності у певній послідовності для мотивації учня (наприклад: «Спочатку розв’яжи задачу з математики, а потім підеш на перерву»)
● підкріплення улюбленою діяльністю
● пропонування вибору
● акцент на сильних сторонах / інтересах
|
Практичне заняття Наведіть приклад здійсненої вами адаптації і аргументуйте потребу сформульованої адаптації (з вашої практики) |
|
|
|
1. |
Приклад психолого-педагогічної адаптації(Стратегії, технології, методи, прийоми) |
|
|
2. |
Приклад адаптації в області оцінювання результатів навчання (Індивидуальный тест (завдання) Специфичні процедури:… ) |
|
|
3. |
Приклад адаптації середовища (доступність) |
|
|
4. |
Приклад спеціального обладнання (Наказ МОН №414 від 23 квіт |
ня |
|
2018 року) |
● https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi-pidruchnikiv/
Посилання на електронні версії підручників:
● «Електронні версії підручників ІМЗО»