Алгоритм дій у разі виявлення ознак чи фактів,
що можуть вказувати на вчинення домашнього насильства щодо дитини
Домашнє насильство – діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчиняла домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.
Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»
Особа |
Покрокові дії |
||
Нормативно-правові акти: – Закон України «Про запобіганн |
я та протидію домашньому насильству» |
||
– Закон України «Про освіту» – Постанова Кабінету Міністрі |
в України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження |
||
Порядку взаємодії суб’єктів, щ |
о здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії |
||
домашньому насильству і насиль |
ству за ознакою статі» |
||
– Наказ Міністерства освіти і на |
уки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження |
||
методичних рекомендацій щод |
о виявлення, реагування на випадки домашнього |
||
насильства і взаємодії педагогічн |
их працівників з іншими органами та службами» |
||
– Лист Міністерства освіти і н |
ауки України від 30.10.2018 № 1/9-656 «Про перелік |
||
діагностичних методик щодо ви дітей» |
|
явлення та протидії домашньому насильству відносно |
|
Керівник закладу освіти |
|
|
Забезпечує реалізацію в закладі освіти заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству шляхом: • проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи з протидії та запобігання насильству; • здійснення з учасниками освітнього процесу інформаційно-просвітницьких заходів з питань запобігання та протидії насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей; • організацію роботи практичного психолога, соціального педагога з постраждалими дітьми; • визначення уповноваженого спеціаліста з числа працівників закладу для проведення невідкладних заходів реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи, інших осіб. |
Уповноважена особа, що здійснює невідкладні заходи реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи/інших |
• Інформує керівника закладу про ситуацію насильства або загрозу його вчинення. • Протягом доби за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти інформує уповноважений підрозділ органу Національної поліції та службу у справах дітей (у випадку, коли |
||
осіб |
постраждалою особою та/або кривдником є дитина). • Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби). • Фіксує необхідну інформацію в журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства. • Повідомляє працівників психологічної служби закладу освіти. • У разі виникнення підозри щодо домашнього насильства або реальної загрози його вчинення, зустрічається з дитиною, стосовно якої є інформація, намагається розговорити, встановити контакт, довірливі стосунки, надає емоційну підтримку. • Якщо в процесі розмови дитина підтверджує факт насильства щодо неї, з’ясовує терміни подій, які відбулися з дитиною, та можливості отримати їх опис. |
Практичний психолог, соціальний педагог
|
• При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі. • Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби). • Може провести первинне опитування дитини. • Не залишає дитину наодинці. • Забезпечує психологічний супровід та соціально-педагогічний патронаж в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства. • Бере участь (у разі необхідності) в оцінці рівня безпеки, у проведенні оцінки потреб дитини та в роботі мультидисциплінарної команди виконавчого комітету міста/району/ОТГ з надання соціальних послуг дитині з родиною (за погодженням з керівником закладу). |
Класний керівник
|
• При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення факту домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі. • Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби). • Може провести первинне опитування дитини. • Не залишає дитину наодинці. • Може поспілкуватись з постраждалою |
|
дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення. • Забезпечує організацію роботи в системі освіти з дітьми та їх батьками; проведення з батьками та іншими учасниками освітнього процесу роз’яснювальної та виховної роботи із запобігання, протидії негативним наслідкам домашнього насильства. |
Вчитель-предметник
|
• При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі. • Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби). • Не залишає дитину наодинці. • може поспілкуватись з постраждалою дитиною, дотримуючись алгоритму ведення діалогу з дитиною, яка потрапила в ситуацію насильства або загрозу його вчинення. |
Медичний персонал закладу освіти
|
• При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі; • Надає невідкладну медичну допомогу (за необхідності). • Може провести первинне опитування дитини. • Не залишає дитину наодинці. |
Обслуговуючий персонал закладу освіти
|
• При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування керівнику закладу або уповноваженій особі. • Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби). • Не залишає дитину наодинці. |
Дитина постраждала
|
• Звертається до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє. • Або/та звертається для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безкоштовної вторинної правової допомоги, загальних чи |
|
спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб). |
Батьки постраждалої дитини
|
• Забезпечують надання дитині екстреної медичної допомоги (у разі потреби). • Звертаються для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє. • Або/та звертаються для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб тощо). |
Інші особи, яким стало відомо про випадок домашнього насильства
|
• Звертаються для подальшого реагування до керівника закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти. • Забезпечують організацію надання медичної допомоги (у разі потреби). • Не залишають дитину наодинці. • Передають інформацію суб’єктам, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад, органам Національної поліції, службі у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування тощо). |