Дата. 06.02.2017
Клас. 5-А
Тема. Алгоритми з повтренням. Цикли з умовою
Мета: навчальна: навчити а розрізняти структури повторення в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури повторення у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з повторенням у вигляді послідовності команд виконавця у середовищі Скретч;
виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;
розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch.
Хід уроку
І. Організація класу.
Сядьте, діти, всі рівненько.
Посміхнімося гарненько,
Налаштуймось на роботу,
Щоб не було нам турботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- У минулому році, ми з вами ознайомилися із командами та виконавцями. Тож зараз давайте пригадаємо дещо.
- Що ми називаємо командою?
- Команду можуть виконувати лише живі істоти?
- Як називається той, хто виконує команду?
- Складіть систему команд для виконавця.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми познайомимось із базовими алгоритмічними структурами - структурами повторення та розгалуження.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Для чого в алгоритмах використовують структуру повторення?
Алгоритм, у якому передбачається багаторазове виконання одного й того самого набору команд, називають циклічним. Наприклад, для того щоб наповнити водою діжку місткістю 80 л, маючи десяти літрове відро, потрібно виконувати 8 разів одні й ті самі дії: набрати воду у відро, вилити воду в діжку.
Герой твору Марка Твена Том Сойєр мав фарбувати огорожу за циклічним алгоритмом: одну й ту саму команду — фарбування стовпчика огорожі — слід повторювати, доки всю огорожу не буде пофарбовано.
А щоб вивчити строфу вірша напам’ять, спочатку її читають, а тоді пробують розповісти по пам’яті. Якщо це не вдається, то продовжують читати знову — тобто повторюють цю дію кілька разів.
Наведені приклади можна подати циклічними алгоритмами, оскільки в кожному з них повторюються деякі дії.
Кількість повторів може бути різною, але скінченною: діжку можна заповнити за 8 повторень, кількість повторів під час фарбування огорожі залежить від кількості стовпчиків, а кількість повторів під час вивчення вірша залежить від здібностей до запам’ятовування конкретної людини. Для опису циклічних алгоритмів використовують алгоритмічну структуру повторення.
Повторення — базова алгоритмічна структура, призначена для організації багаторазового виконання набору команд.
Вираз «багаторазове виконання» означає, що команди будуть виконуватися скінченну кількість разів.
Як можна розрізняти повторення?
Кількість повторень у циклічних алгоритмах може бути або заздалегідь відомою, або ні, тому розрізняють повторення з визначеною та невідомою кількістю повторень. Якщо кількість повторень заздалегідь не відома, то для припинення циклу задається деяка умова, яка і забезпечує скінченність виконання команд, що повторюються.
Команди циклу з визначеною кількістю повторень будуть повторюватись до досягнення потрібної кількості повторень. Наприклад, алгоритм побудови квадрата, у якому 4 рази потрібно повторювати дії «намалювати сторону», «повернути за годинниковою стрілкою на 90», можна подати графічно
Цикл повторення з невідомою кількістю повторень передбачає перевірку деякої умови, як наприклад, в алгоритмі забивання цвяха в дошку.
Припинення виконання команд циклу відбудеться у випадку, коли висловлювання « Цвях не забито» є істинним: цвях можна забивати як з першого чи другого разу, так і через скінченну кількість повторень, аж покн цвях не буде забитий.
Як створити циклічний алгоритм з визначеною кількістю повторень у середовищі Скретч?
Для створення циклічних алгоритмів а визначеною кількістю повторень у середовищі Скретч використовують команда Повторити К, де параметр К вказує на кількість повторень у тілі циклу.
Наприклад, розглянемо алгоритм, за яким виконавець Танцюрист змінюватиме зовнішній вигляд 4 рази з інтервалом 1 секунду:
Такий алгоритм можна подати графічно
Поданий алгоритм у середовищі Скретч матиме такий вигляд
Як реалізувати цикл із невідомою кількістю повторень у середовищі Скретч?
У разі, коли в алгоритмі кількість повторів заздалегідь не відома, у середовищі Скретч використовують команду Завжди
Щоб зупинити виконання команд, розміщених у тілі такого циклу, користувачу слід натиснути кнопку вікна середовища Скретч.
Алгоритм, за яким Танцюрист виконуватиме свій танець, поки не буде натиснута кнопка , можна подати графічно
У середовищі Скретч складений алгоритм можна подати у вигляді програми
Фізкультхвилинка
V. Практичні завдання.
Завдання
Відредагуйте програму таким чином, щоб спрайт намалював 4 окремі квадрати.
VI. Підсумок уроку. Узагальнення навчального матеріалу.
Вчитель ___________ Сенченко В.М.