3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Алгоритми з повторенням. Цикли з умовою

Про матеріал
Мета: навчальна: навчити а розрізняти структури повторення в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури повторення у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з повторенням у вигляді послідовності команд виконавця у середовищі Скретч; виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу; розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.
Перегляд файлу

Дата. 06.02.2017

Клас. 5-А

Тема. Алгоритми з повтренням. Цикли з умовою

Мета: навчальна: навчити а розрізняти структури  повторення в алгоритмах із  життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури повторення у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з повторенням у вигляді послідовності команд   виконавця у середовищі Скретч;

виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;

розвивальна:  розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем  виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch.

Хід уроку

І. Організація класу.

Сядьте, діти, всі рівненько.

Посміхнімося гарненько,

Налаштуймось на роботу,

Щоб не було нам турботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- У минулому році, ми з вами ознайомилися із командами та виконавцями. Тож зараз давайте пригадаємо дещо.

- Що ми називаємо командою?

- Команду можуть виконувати лише живі істоти?

- Як називається той, хто виконує команду?

- Складіть систему команд для виконавця.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми познайомимось із базовими алгоритмічними структурами - структурами повторення та розгалуження.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1.               Розповідь з елементами бесіди.

Для чого в алгоритмах використовують структуру повторення?

Алгоритм, у якому передбачається багаторазове виконання одного й того самого набору команд, називають циклічним. Наприклад, для того щоб наповнити водою діжку місткістю 80 л, маючи десяти літрове відро, потрібно виконувати 8 разів одні й ті самі дії: набрати воду у відро, вилити воду в діжку.

Герой твору Марка Твена Том Сойєр мав фарбувати огорожу за ци­клічним алгоритмом: одну й ту саму команду — фарбування стовпчи­ка огорожі — слід повторювати, доки всю огорожу не буде пофарбовано.

А щоб вивчити строфу вірша напам’ять, спочатку її читають, а тоді пробують роз­повісти по пам’яті. Якщо це не вдається, то продовжують читати знову — тобто пов­торюють цю дію кілька разів.

Наведені приклади можна подати циклічними алгоритмами, оскільки в кожному з них повторюються деякі дії.

Кількість повторів може бути різною, але скінченною: діжку можна заповнити за 8 повторень, кількість повторів під час фар­бування огорожі залежить від кількості стовпчиків, а кількість повторів під час вивчення вірша залежить від здібностей до запам’ятовування конкретної людини. Для опису цикліч­них алгоритмів використовують алгоритмічну структуру повторення.

Повторення — базова алгоритмічна структура, призначена для організації багаторазового виконання набору команд.

Вираз «багаторазове виконання» означає, що команди будуть вико­нуватися скінченну кількість разів.

Як можна розрізняти повторення?

Кількість повторень у циклічних алгоритмах може бути або зазда­легідь відомою, або ні, тому розрізняють повторення з визначеною та невідомою кількістю повторень. Якщо кількість повторень заздалегідь не відома, то для припинення циклу задається деяка умова, яка і забез­печує скінченність виконання команд, що повторюються.

Команди циклу з визначеною кількістю повторень будуть повторю­ватись до досягнення потрібної кількості повторень. Наприклад, ал­горитм побудови квадрата, у якому 4 рази потрібно повторювати дії «намалювати сторону», «повернути за годинниковою стрілкою на 90», можна подати графічно

 

Цикл повторення з невідомою кількістю повторень передбачає пе­ревірку деякої умови, як наприклад, в алгоритмі забивання цвяха в дошку.

 

 

 

Припинення виконання команд циклу відбудеться у випадку, коли висловлювання « Цвях не забито» є істинним: цвях можна забивати як з першого чи другого разу, так і через скінченну кількість повторень, аж покн цвях не буде забитий.

Як створити циклічний алгоритм з визначеною кількістю повторень у середовищі Скретч?

Для створення циклічних алгоритмів а визначеною кількістю пов­торень у середовищі Скретч використовують команда Повторити К, де параметр К вказує на кількість повторень у тілі циклу.

 

Наприклад, розглянемо алгоритм, за яким виконавець Танцюрист змінюватиме зовнішній вигляд 4 рази з інтервалом 1 секунду:

 

Такий алгоритм можна подати графічно

 

 

Поданий алгоритм у середовищі Скретч матиме такий вигляд

Як реалізувати цикл із невідомою кількістю повторень у середовищі Скретч?

У разі, коли в алгоритмі кількість повторів заздалегідь не відома, у середовищі Скретч використовують команду Завжди

Щоб зупинити виконання команд, розміщених у тілі такого циклу, користувачу слід натиснути кнопку вікна середовища Скретч.

Алгоритм, за яким Танцюрист виконуватиме свій танець, поки не буде натиснута кнопка , можна подати графічно

У середовищі Скретч складений алгоритм можна подати у вигляді програми

 

Фізкультхвилинка 

V. Практичні завдання.

Завдання

11

Відредагуйте програму таким чином, щоб спрайт намалював 4 окремі квадрати.

VI. Підсумок уроку. Узагальнення навчального матеріалу.

 

 

 

Вчитель ___________ Сенченко В.М.

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку