Урок № 2 тема. команди і виконавці
Цілі:
навчальна: сформувати поняття команда, виконавець, система команд виконавця;
розвивальна: розвивати логічне й алгоритмічне мислення; формувати вміння аналізувати i робити висновки;
виховна: виховувати інтерес до вивчення інформатики, свідоме ставлення до вибору майбутньої професії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютери, підручники, програмне навчальне середовище, схема, стікери.
хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
іі. Перевірка домашнього завдання
ііі. відтворення і корекція опорних знань
Опитування ланцюжком
Перший учень ставить коротке запитання другому, другий — третьому, і так до останнього учня. Час на відповідь — кілька секунд, учитель має право зняти питання, яке не відповідає темі або недостатньо коректне.
Орієнтовні варіанти запитань
— Що таке об’єкт?
— Що таке подія?
— Наведіть приклади залежних та незалежних подій.
— У яких випадках вважають, що з об’єктом відбулася подія?
— Що таке план?
— У яких ситуаціях потрібно складати план?
— Чи можна змінити порядок виконання кроків у плані? Чому?
— Що таке інструкція?
IV. Мотивація навчальної діяльності
— Які речення ми називаємо спонукальними?
— Як ви вже знаєте, в інструкціях використовують спонукальні речення. Такі речення називають командами.
— Складіть невелику розповідь «Я і мій собака», використовуючи спонукальні речення.
— Правильно, все це команди.
— То що ж таке команда? (Відповіді учнів.)
V. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку
— Тема нашого уроку
— «Команди і виконавці».
VI. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Пояснення вчителя
— Команда — це речення, яке спонукає до дії, тобто це твердження наказового характеру.
Або, іншими словами, команда — це точна, зрозуміла вказівка для виконання якоїсь дії. Простіше можна сказати, що команда — це чіткий і короткий наказ.
— Як ви вже знаєте, в інструкціях використовують спонукальні речення. Такі речення також називають командами.
— Де використовують команди?
Кого стосуються такі команди:
— Правильно. Ці команди виконують собаки, солдати, учні, технічні пристрої тощо. — Як усіх їх назвати одним словом?
— Так, це виконавці.
— А хто ще може бути виконавцем? (Відповіді учнів.)
— Виконавець — це той, хто виконує команди. Виконавцем команд може бути людина, тварина, робот, різні пристрої, комп’ютер.
Загалом виконавець — це об’єкт, який виконує команди.
— У який спосіб можна дати команду? (Відповіді учнів.)
— Отже, команди виконавцям можна подавати в різні способи:
1) спонукальними реченнями (наприклад:
2) звуковими сигналами (наприклад, дзвінок на урок, на лінійку);
4) жестами;
5) натисканням кнопки тощо.
VII. Усвідомлення набутих знань
Завдання за підручником
— Що таке команда?
— Речення якого типу можуть бути командами?
— Хто чи що може бути виконавцем? Наведіть приклади.
— Чи всі команди може виконати виконавець?
— Яку кількість команд може виконати виконавець?
— Чи може виконавець виконати незнайомі йому дії?
— Зараз перевірмо, чи кожна людина і чи за будь-яких обставин може бути виконавцем.
Проведення комплексу вправ для зняття м’язового напруження
— Ви всі виконавці. Виконуйте мої команди. (Проведення фізкультхвилинки.)
Потрібно запропонувати кілька вправ, які учні не можуть виконати. Наприклад, підтягнутися на турніку (в комп’ютерному кабінеті це зробити неможливо). Або підстрибнути до стелі.
Також можна запропонувати учням виконати певну вправу n разів. (Учні відповідають, що цього зробити не можна, якщо число n не вказане.)
VIII. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу (Продовження)
— Для кожного виконавця є команди, які він може виконати, і команди, яких він виконати не може.
Усі команди мають бути відомі виконавцеві.
Виконавець має бути здатним зрозуміти та виконати кожну з команд.
Виконавець може виконати скінченну кількість дій.
Команди, які може виконати виконавець, складають систему команд цього виконавця.
Кожен виконавець виконує команди, які належать до його системи команд, у певному середовищі. Середовище — це місце, де знаходиться виконавець. Так, у розглянутих прикладах для виконавця «учень» середовищем виконання команд є клас, для виконавця «продавець» — магазин тощо. Виконавець «учень» може виконувати команди і в інших середовищах (спортзал, їдальня, майданчик тощо), натомість виконавець «продавець» — лише у визначеному середовищі.
Кожен виконавець може виконати тільки ті команди, які належать до його системи команд.
IX. Усвідомлення, узагальнення і систематизація набутих Знань
Заповніть таблицю.
|
Означення |
Виконавець |
|
Команда |
|
Система команд виконавця |
|
Середовище |
|
Орієнтовні відповіді
|
Пояснення |
Виконавець |
Будь-що або будь-хто, що може виконувати дії |
Команда |
Твердження наказового характеру |
Система команд виконавця |
Сукупність усіх дій, що може виконувати виконавець |
Середовище |
Місце, де знаходиться виконавець |
На дошці розміщена схема. Учні пишуть власні варіанти відповідей на стікерах і наклеюють їх у відповідні комірки. Колективне обговорення відповідей.
Практичне завдання. Інструктаж з бжд
Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми (Варіант 2)
Учитель, враховуючи індивідуальні особливості учнів класу, самостійно визначає час і термін проведення комплексу вправ під час роботи (як правило, через 8–10 хвилин після початку роботи).
Робота з виконавцями в програмних комплексах за вибором учителя та за наявності, наприклад:
Завдання за підручником
— Де використовують команди?
— Які це речення за метою висловлювання?
— До чого вони спонукають? Наведіть приклади.
— Хто може бути виконавцем?
1. Завдання за підручником
Опрацювати відповідний параграф підручника, конспект уроку.
2. Додаткове завдання