Амфібії, їхня різноманітність та значення

Про матеріал
Цей урок тобі допоможе: сформувати знання про різноманітність та роль амфібій в екосистемах та їх значення в житті людини; перевірити уміння оперувати біологічними термінами та застосовувати знання; продовжити формувати уміння аналізувати отримані знання; користуватися додатковими джерелами; застосовувати одержані теоретичні знання на практиці; розвивати навички самостійної роботи; вдосконалювати вміння працювати з завданнями різної форми; розвити логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; удосконалити вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; виховувати бережливе ставлення до природи; переконатись у хибних уявленнях про негативну роль амфібій в природі.
Перегляд файлу

image

Тема. Амфібії, їхня різноманітність та значення.

«Ах, яка сьогодні прекрасна мокра погода! - думала жаба -

Яка це насолода - жити на світі!»

В. Гаршин «Жаба-мандрівниця»

 

Мета

-навчальна: сформувати знання про різноманітність та роль амфібій в екосистемах та їх значення в житті людини; 

-розвивальна: розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; удосконалювати вміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; 

-виховна: формувати екологічну свідомість та відповідальність за збереження тварин.

 

Завдання уроку

-ознайомитися з особливостями поширення амфібій;

-визначити особливості будови амфібій;

-дізнатися, які особливості способу життя амфібій.

Основні поняття й ключові терміни

АМФІБІЇ. Хвостаті. Безхвості. Безногі.

Обладнання

комп’ютер з виходом в мережу Інтернет або телефон, підручник, зошит.

Тип уроку

Комбінований (засвоєння нових знань і формування практичних умінь та навичок).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН УРОКУ

1.     Пригадайте.

2.     Поміркуйте.

3.     Вивчення нового матеріалу.

      Чому амфібії є малочисельною групою хребетних тварин?

      Як класифікують амфібій?

      Яке значення амфібій у природі та житті людини?

4.     Підіб’ємо підсумки.

5.     Домашнє завдання.

 

image

Назвіть середовища існування амфібій. 

Хто такі амфібії? 

Як дихають амфібії?

Які особливості способу життя амфібій?

Які особливості зовнішньої будови амфібій у зв'язку з їх пристосуванням до наземного й водного середовища?

 

image

Яка тварина в цьому ряді є зайвою й чому: саламандра карпатська (1), тритон звичайний (2), квакша (3), ящірка прудка (4), черв’яга кільчаста (5).

image 

 

 

image

 

image

 

image

 

Чому амфібії є малочисельною групою хребетних тварин? 

imageАМФІБІЇ - це перші й найпростіше організовані наземні хребетні тварини. 

Їх прогресивними ознаками, порівняно з рибами, є: 

  поява парних п’ятипалих кінцівок, 

  рухомого з’єднання черепа з хребтом й шийного хребця, 

  легенів і дихальних шляхів, 

  голосового апарата, язика й слинних залоз, 

  трикамерного серця й поділу току крові на мале й велике кола кровообігу, півкуль головного мозку, 

  трьох повік (верхньої, нижньої й мигальної) та ін.

Недосконалість пристосування до життя на суші проявляється в амфібій у всіх системах органів:

      температура їхнього тіла залежить від температури і вологості навколишнього середовища, тобто вони є холоднокровними;

      кров, яка надходить до органів, змішана і не приносить їм достатньої кількості кисню;

      слабо розвинені дихальні шляхи, мала поверхня легень для газообміну, відсутність грудної клітки спричиняють незначну ефективність дихання;

      у проковтуванні їжі беруть участь очні яблука;

      їх яйця не мають захисних оболонок і вони не можуть розвиватися поза водою;

      розвиток відбувається з перетворенням личинки, яка живе у воді, на дорослу тварину, яка існує на суші.

 

 

image

Біологія + Техніка

Око жаби має цікаву особливість - воно бачить лише ті предмети, які рухаються. На основі вивчення будови і функціонування ока жаби біоніки створили прилад ретинатрон, який на аеродромах разом із радіолокаторами дає змогу добре розрізняти рухомі об’єкти (літаки), стежити за ними. 

Які ж особливості ока жаби дозволяють їм бачити рухомі предмети?

imageорієнтування на суходолі.

 

Сучасні амфібії є найменшою за кількістю видів групою хребетних тварин. Їх поділяють на три групи: хвостаті, безхвості й безногі.

Групи амфібій

Чисельність

Поширення

Особливості будови

Представники

Хвостаті

Близько

350 видів

Переважно у північній півкулі.

  видовжене тіло;

  добре виражений хвостовий відділ;

  здебільшого, однакові кінцівки.

Саламандри, тритони, протеї, сирени, амбістоми.

По всій території України трапляються тритон звичайний, тритон гребінчастий, а такі види, як тритон карпатський, тритон альпійський та саламандра плямиста поширені лише в

Карпатах.

Безхвості

Близько

3500 видів

В        усіх географічних зонах,           крім полярних областей

(трав’яна

жаба живе й за Полярним колом) та

безводних пустель. Найбільше безхвостих земноводних у           тропічній Америці. 

  коротке тіло;

  хвостовий відділ не виражений;

  задні кінцівки розвинені набагато краще за передні, часто мають

плавальні

        перетинки          між

пальцями;

  обмежена кількість хребців (звичайно

9);

  видовжені      тазові кістки;

  наявна барабанна порожнина й

барабанна перетинка.

Жаби (гостроморда, озерна, трав’яна, голіаф), ропухи (зелена, звичайна, очеретяна), квакші, кумки (жовточеревна, червоночеревна) та ін. Найбільшими представниками безхвостих амфібій є жаба-голіаф (вага 3,2 кг, довжина 32 см) та жаба Бломберга (при вазі 2-2,5 кг вона має довжину 25 см).

Безногі

Близько

150 видів

Переважно в

Південній Америці, тропічній

Африці        та

Південній

Азії.

Більшість безногих амфібій веде підземний

спосіб життя, риючи ходи у вологому ґрунті й

рослинній підстилці.

  червоподібне видовжене тіло, що        має

кільцеподібні

перехвати;

  кінцівок         та хвоста немає.

Черв’яги      кільчасті, черв’яги       блакитні, рибозмій цейлонський та ін.

 

 

image 

                   Тритон гірський              Саламандра велетенська

 

image 

1 - рибозмій цейлонський; 2 - жаба озерна; 3 - жаба-голіаф

 

                                             Яке значення амфібій у природі та житті людини?

Значення амфібій у природі:

     ними живляться хижі хребетні - риби, змії, птахи, ссавці;

     амфібії знищують чимало безхребетних і дрібних хребетних, регулюючи тим самим чисельність видів.

image 

Значення амфібій в житті людини:

амфібії поїдають багатьох шкідливих безхребетних: молюсків, комах та їх личинок (тритон звичайний знищує комарів; червоночерева кумка поїдає ворогів риб (личинок бабок, водяних клопів, плавунців); ропуха сіра й ропуха зелена, яка відрізняється «співом», схожим на пташиний, активно знищують комах із неприємним запахом і смаком, яких не їдять птахи. 

користь амфібій є значною ще й тому, що вони проявляють активність у нічний час, коли інші хижаки не полюють;

у деяких країнах населення використовує в їжу м’ясо жаб та саламандр (наприклад, велетенська саламандра, гостроморда жаба); 

жаби й тритони є об’єктами медико-біологічних досліджень для вивчення процесів збудливості, розвитку та регенерації;

окремі види амфібій є джерелом отримання отрут (батрохотоксин від дереволазів, буфотоксин від ропух, саламандротоксин від саламандр), які використовують для ліків (здатні знижувати кров’яний тиск людини, розширювати судини, збуджувати дихальні рухи й кровообіг, згубно діяти на гельмінтів, прискорювати загоєння ран і лікувати пухлинні хвороби); деякі види можуть завдавати шкоди: переносять небезпечні захворювання (туляремія), поїдають мальків риб.

image

До Червоної книги України занесено 5 видів амфібій: тритон карпатський, тритон гірський, саламандра плямиста, ропуха очеретяна, жаба прудка.

image

Саламандра плямиста

 

image

 

  Амфібії відрізняються недосконалістю пристосувань до умов суходолу, що обмежує їх кількість та можливості поширення, переміщення й орієнтування на суходолі.

  Сучасні амфібії є найменшою за кількістю видів групою хребетних тварин.

Їх поділяють на три групи: хвостаті, безхвості й безногі.

  Значення амфібій:

-   беруть участь у колообігу речовин на планеті;

-   знищують комах, які завдають шкоди;

-   є базою живлення для інших тварин;

-   у деяких країнах жаб вживають у їжу люди; - джерело для отримання отрут для медицини;

-   є об’єктами лабораторних досліджень.

 

 

 

 

image

 

1.     Опрацюй ⸹27 підручника Біологія 7 клас, Соболь В.І. https://pidruchnyk.com.ua/697-bologiya-sobol-7-klas-2015.html

2.     Дай відповіді на запитання для самоконтролю (с. 120).

3.     Придумай власний ребус за темою уроку або скористуйся посиланням  http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&slovo=%C1%C

5%C7%D5%C2%CE%D1%D2%B2&skip=2&mode=1

Та розгадай мій ребус)))

image 

 

 

 

 

 

 

 

image 

pdf
Додано
20 вересня 2023
Переглядів
924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку