Технологічна карта до уроку "Рептилії,.Особливості будови і життєдіяльності

Про матеріал
Технологічна карта до уроку біології в 7 класі на тему "Рептилії. Особливості будови і життєдіяльності"
Перегляд файлу

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ 

Клас: 7  

Предмет: Біологія

Тема. Рептилії

Вид заняття: засвоєння нових знань.

Мета заняття:

Навчальна: вивчення особливостей зовнішньої будови та процесів життєдіяльності плазунів як справжніх наземних тварин, розширити уявлення про вплив умов середовища на будову тваринного організму, формування вміння працювати з текстом та малюнками у підручнику;

Розвиваюча: розвиток допитливості, вміння порівнювати, складати опорні схеми;

Виховна: виховання любові до всього живого й дбайливе ставлення до тварин, сприяти формуванню в учнів таких якостей, як організованість, культура мовлення та спілкування, вміння працювати у команді, сприймати та аналізувати матеріал.

Міжпредметні зв’язки:

Предмети, які забезпечують: «Фізика», «Географія». 

Предмети, які забезпечуються: «Екологія».

Обладнання:

Наочні посібники: презентація до уроку, таблиця «Плазуни»,

роздатковий матеріал «Різноманітність плазунів».

Технічні засоби навчання: мультимедійна  дошка.

Обладнан

Література:

Основна: 1. Запорожець Н. В. Біологія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. /Н. В. Запорожець, І. І. Черевань, І. А. Воронцова; за ред. К. М. Задорожнього. – Х. : Вид-во «Ранок», 2015. – 240 с.

2. Підручник Біологія 7 клас Нова програма Авт: Довгаль І. Ягенська Г. Жолос О. Ходосовцев О. Костіков І. Волгін С. Додь В. Сиволоб А. Скрипник Н. Толстанова Г. Вид-во: Освіта, 2015.

Додаткова:  1.    Жизнь животных. В 7-ми т. / Гл. ред. В. Е. Соколов. Ж 71 Т. 5. Земноводные. Пресмыкающиеся / А. Г. Банников, И. С. Даревский, М. Н. Денисова и др.: Под ред. А. Г.  Банникова. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1985. – 399 с.

2.   Сосновский И. П. Редкие и исчезающие животные : По страницам Красной книги СССР. – М.: Лесн. пром-ть, 1987. – 367 с.

 

Хід уроку

 

Час

5

10

15

20

25

30

35

40

45

№ елементу

1, 2

3,4

5

5

5

5

5

6

7,8

 

Зміст уроку

 

№ елементу

Елементи уроку, навчальні питання, форми та методи навчання

Додатки, зміни, примітки

1

Організаційний момент

 

Привітання, робота з «картками настрою» (учням роздається жовтий кружечок, їм потрібно домалювати вираз обличчя смайлика)

 

2

Актуалізація опорних знань

1. Перевірка вивченого матеріалу, вправа «Так -ні»

1.     Відділи тіла жаби: голова, тулуб, кінцівки

2.     Шкіра вкрита лускою

3.     Земноводні – холоднокровні тварини

4.     Дихають зябрами

5.     Органи дихання – легені і шкіра

6.     Живуть у воді і на суходолі

7.     Серце двокамерне

8.     Серце трикамерне

9.     Роздільностатеві, запліднення зовнішнє

 

 

3

Постановка цілей і завдань, загальна мотивація                                     

  1. Вчитель: Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з наземними тваринами. А щоб дізнатися з ким ми будемо знайомитися, вам необхідно відгадати декілька загадок.

 

- Має жало ядовите,

Як вірьовка в’ється.

Спритна, влучна та холодна

Як вона зоветься? (Гадюка)

- Мала та ще й плеската,

На спині у неї хата.

Та сили має досить:

Допомогти на просить (Черепаха)

- Швидко бігаю в траві,

Спробуй ти мене злови!

Міцно хвостик мій тримай, та втечу я так і знай.

Я тваринка не проста –

Проживу і без хвоста (Ящірка)

Про цих тварин складено багато легенд і казок. Це про них говорять, що вони:

-         є довгожителями; (черепахи)

-         дуже кровожерливі; (крокодили)

-         швидкі і прудкі (ящірки);

-         легко перевтілюються (хамелеони);

-         здатні до гіпнотичного погляду і стали символом медицини (змії).

Черепахи, крокодили, ящірки, змії, хамелеони. Всіх цих тварин відносять до плазунів або рептилій.

 

4

Повідомлення теми, мети і плану заняття

Отже, ми сьогодні відправляємося у захоплюючу подорож по країні РЕПТИЛІЇ. (повідомлення теми уроку) Під час подорожі ми будемо робити зупинки, на кожній з яких ви будете дізнаватися нові факти із життя плазунів.

1)     Зачитується мета і завдання уроку

2)    Складемо план подорожі

План подорожі

1.     Загальна характеристика класу Плазуни

2.  Характерні особливості зовнішньої  будови плазунів як справжніх наземних тварин

3.     Особливості розвитку і розмноження рептилій

4.     Різноманітність, охорона та значення

  4) Вчитель: Слідом за вологим кам’яновугільним періодом, де панували земноводні, настав час засушливого періоду мезозойської ери.

Проблемне питання Які тварини змогли вижити в таких умовах, чому? Які особливості способу життя і будови дозволили плазунам стати справжніми наземними тваринами?

На ці та інші запитання ми отримаємо відповідь вивчаючи новий матеріал.

 

 

 

 

запис у зошит теми уроку

 

 

 

запис у зошит плану уроку

 

 

 

 

 

 

 

5

Засвоєння нових знань

Вивчення з використанням матеріалів презентації.

  1. Хто такі рептилії, звідки походить їх назва? (випереджаюче навчання).

Висновки

 РЕПТИЛІЇ:

1) холоднокровні;  

2) пересуваються плазуючи;

3) живуть у всіх середовищах, крім Антарктиди;

     4) більшість - хижаки

2. Розглянемо особливості зовнішньої будови на прикладі ящірки прудкої. (робота з підручником). Відкрийте підручник на с. 85  і дайте відповіді на запитання:

Вправа «Прогалини»

1.     Тіло ящірки поділяють на голову, ……, …… і ………..

2.     На голові розташовані………

3.     Кінцівки розташовані………..

4.     Пальці закінчуються………..

5.     Шкіра……….вкрита………

6. Щільний роговий покрив заважає росту тварин, тому вони……

Тож які зміни у зовнішній будові плазунів у порівнянні із земноводними дозволили їм завоювати суходіл? Ускладнення плазунів у зовнішній будові                                                                                                        

3. Тварини відійшли від води і їхнє розмноження пов’язане тільки їз суходолом. Проглянемо відеосюжет і дайте відповідь на запитання, які особливості розмноження дали можливість плазунам стати справжніми наземними тваринами. (Відеосюжет «Відкладання яєць черепахою»)

- відповіді дітей.

Яйце, яке вкрите шкарлуповою оболонкою, захищає зародок від пересихання і несприятливих умов довкілля, а запас жовтка дозволяє розвиватися без личинкової стадії. Отже робимо висновки 

Висновки

- Відкладають яйця;

- Яйця вкриті кількома оболонками, що забезпечують захист, запас поживних речовин, газообмін;

- Прямий розвиток без личинкової стадії.

 

4. Тепер ви зрозуміли, що плазуни дуже незвичайні і цікаві тварини. Та часто в людей вони викликають відразу. Давайте познайомимося з ними поближче і можливо ви змінете своє ставлення до них (відеосюжет «Рептилії»), (викреслювання схеми)

З відеосюжету ви зрозуміли, який різноманітний та цікавий світ рептилій, тож познайомимося з ними ближче

Різноманітність плазунів

            Лускаті                     Черепахи                                              Крокодили               

Робота в групах: 1 ряд – знавці лускатих;

                             2 ряд – знавці черепах;

                             3 ряд – знавці крокодилів.

(Учні отримують роздатковий матеріал, опрацьовують, обговорюють і дають характеристику за планом та заповнюють таблицю).

План характеристики

1.     Особливості будови

2.     Представники

3.     Значення в природі і в житті людини

Ряд

Характерні

особливості

Представники

Роль в природі і житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис у зошит висновків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(викреслювання схеми)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис у зошит висновків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

викреслювання схеми в зошиті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

робота з роздатковим матеріалом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Систематизація і узагальнення знань

(Фронтальне опитування)

1.     За що плазуни отримали свою назву?

2.     Чим вкрито тіло плазунів і чому вони линяють?

3.     Де відбувається запліднення плазунів?

4.     Чому плазуни мають прямий розвиток?

(Лекція-парадокс) Знайти і виправити біологічні помилки

-         Плазуни – гермафродитні (роздільностатеві) тварини

-         Запліднення у них зовнішнє (внутрішнє)

-         Більшість плазунів відкладають ікру у воду (яйця)

-         Для плазунів характерний непрямий розвиток (прямий)

Сьогодні  ви добре попрацювали, давайте відпочинемо і поринемо в світ легенд.(легенда про емблему професії лікаря, розповідає учень, який отримав завдання)

ЛЕГЕНДА

Дуже давно, ще в стародавні часи один великий лікар не міг вилікувати хворого. Хворий чоловік повернувся додому і побачив, як в глечик з молоком заповзла змія. Тоді він вирішив випити молоко і отруїтися, але сталося диво, чоловік став одужувати. Коли він став повністю здоровим він пішов до лікаря і все йому розповів. З того часу уже 4 тис. років назад було обрано зображення змії для знаку професії лікаря, а зміїну отруту використовують у лікувальних цілях.

(опрацювання пам’ятки   «Перша допомога при укусу змії»)

 

 

 

 

7

Домашнє завдання

Опрацювати § 21, 22, вивчити ознаки рептилій. Індивідуальне завдання – написати невеликий твір «За що я дякую плазунам». Дослідити, які види рептилій вашої місцевості потребують охорони

 

8

Підбиття підсумків уроку, рефлексія, оцінювання діяльності учнів

Оцінювання роботи учнів на уроці. Виставлення оцінок

Вправа “Незакінчені речення

Сьогодні я дізнався……….

Мені було цікаво………..

Я змінив своє ставлення до………

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2023
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку