НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА КАРТА ЗАНЯТТЯ
Клас: 7
Предмет: Біологія
Тема. Рептилії
Вид заняття: засвоєння нових знань.
Мета заняття:
Навчальна: вивчення особливостей зовнішньої будови та процесів життєдіяльності плазунів як справжніх наземних тварин, розширити уявлення про вплив умов середовища на будову тваринного організму, формування вміння працювати з текстом та малюнками у підручнику;
Розвиваюча: розвиток допитливості, вміння порівнювати, складати опорні схеми;
Виховна: виховання любові до всього живого й дбайливе ставлення до тварин, сприяти формуванню в учнів таких якостей, як організованість, культура мовлення та спілкування, вміння працювати у команді, сприймати та аналізувати матеріал.
Міжпредметні зв’язки:
Предмети, які забезпечують: «Фізика», «Географія».
Предмети, які забезпечуються: «Екологія».
Обладнання:
Наочні посібники: презентація до уроку, таблиця «Плазуни»,
роздатковий матеріал «Різноманітність плазунів».
Технічні засоби навчання: мультимедійна дошка.
Обладнан
Література:
Основна: 1. Запорожець Н. В. Біологія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. /Н. В. Запорожець, І. І. Черевань, І. А. Воронцова; за ред. К. М. Задорожнього. – Х. : Вид-во «Ранок», 2015. – 240 с.
2. Підручник Біологія 7 клас Нова програма Авт: Довгаль І. Ягенська Г. Жолос О. Ходосовцев О. Костіков І. Волгін С. Додь В. Сиволоб А. Скрипник Н. Толстанова Г. Вид-во: Освіта, 2015.
Додаткова: 1. Жизнь животных. В 7-ми т. / Гл. ред. В. Е. Соколов. Ж 71 Т. 5. Земноводные. Пресмыкающиеся / А. Г. Банников, И. С. Даревский, М. Н. Денисова и др.: Под ред. А. Г. Банникова. – 2-е изд., перераб. – М.: Просвещение, 1985. – 399 с.
2. Сосновский И. П. Редкие и исчезающие животные : По страницам Красной книги СССР. – М.: Лесн. пром-ть, 1987. – 367 с.
Час |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
30 |
35 |
40 |
45 |
№ елементу |
1, 2 |
3,4 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
6 |
7,8 |
Зміст уроку
№ елементу |
Елементи уроку, навчальні питання, форми та методи навчання |
Додатки, зміни, примітки |
||||||||
1 |
Організаційний момент
Привітання, робота з «картками настрою» (учням роздається жовтий кружечок, їм потрібно домалювати вираз обличчя смайлика) |
|
||||||||
2 |
Актуалізація опорних знань 1. Перевірка вивченого матеріалу, вправа «Так -ні» 1. Відділи тіла жаби: голова, тулуб, кінцівки 2. Шкіра вкрита лускою 3. Земноводні – холоднокровні тварини 4. Дихають зябрами 5. Органи дихання – легені і шкіра 6. Живуть у воді і на суходолі 7. Серце двокамерне 8. Серце трикамерне 9. Роздільностатеві, запліднення зовнішнє
|
|
||||||||
3 |
Постановка цілей і завдань, загальна мотивація
- Має жало ядовите, Як вірьовка в’ється. Спритна, влучна та холодна Як вона зоветься? (Гадюка) - Мала та ще й плеската, На спині у неї хата. Та сили має досить: Допомогти на просить (Черепаха) - Швидко бігаю в траві, Спробуй ти мене злови! Міцно хвостик мій тримай, та втечу я так і знай. Я тваринка не проста – Проживу і без хвоста (Ящірка) Про цих тварин складено багато легенд і казок. Це про них говорять, що вони: - є довгожителями; (черепахи) - дуже кровожерливі; (крокодили) - швидкі і прудкі (ящірки); - легко перевтілюються (хамелеони); - здатні до гіпнотичного погляду і стали символом медицини (змії). Черепахи, крокодили, ящірки, змії, хамелеони. Всіх цих тварин відносять до плазунів або рептилій. |
|
||||||||
4 |
Повідомлення теми, мети і плану заняття Отже, ми сьогодні відправляємося у захоплюючу подорож по країні РЕПТИЛІЇ. (повідомлення теми уроку) Під час подорожі ми будемо робити зупинки, на кожній з яких ви будете дізнаватися нові факти із життя плазунів. 1) Зачитується мета і завдання уроку 2) Складемо план подорожі План подорожі 1. Загальна характеристика класу Плазуни 2. Характерні особливості зовнішньої будови плазунів як справжніх наземних тварин 3. Особливості розвитку і розмноження рептилій 4. Різноманітність, охорона та значення 4) Вчитель: Слідом за вологим кам’яновугільним періодом, де панували земноводні, настав час засушливого періоду мезозойської ери. Проблемне питання Які тварини змогли вижити в таких умовах, чому? Які особливості способу життя і будови дозволили плазунам стати справжніми наземними тваринами? На ці та інші запитання ми отримаємо відповідь вивчаючи новий матеріал.
|
запис у зошит теми уроку
запис у зошит плану уроку
|
||||||||
5 |
Засвоєння нових знань Вивчення з використанням матеріалів презентації.
Висновки РЕПТИЛІЇ: 1) холоднокровні; 2) пересуваються плазуючи; 3) живуть у всіх середовищах, крім Антарктиди; 4) більшість - хижаки 2. Розглянемо особливості зовнішньої будови на прикладі ящірки прудкої. (робота з підручником). Відкрийте підручник на с. 85 і дайте відповіді на запитання: Вправа «Прогалини» 1. Тіло ящірки поділяють на голову, ……, …… і ……….. 2. На голові розташовані……… 3. Кінцівки розташовані……….. 4. Пальці закінчуються……….. 5. Шкіра……….вкрита……… 6. Щільний роговий покрив заважає росту тварин, тому вони…… Тож які зміни у зовнішній будові плазунів у порівнянні із земноводними дозволили їм завоювати суходіл? Ускладнення плазунів у зовнішній будові 3. Тварини відійшли від води і їхнє розмноження пов’язане тільки їз суходолом. Проглянемо відеосюжет і дайте відповідь на запитання, які особливості розмноження дали можливість плазунам стати справжніми наземними тваринами. (Відеосюжет «Відкладання яєць черепахою») - відповіді дітей. Яйце, яке вкрите шкарлуповою оболонкою, захищає зародок від пересихання і несприятливих умов довкілля, а запас жовтка дозволяє розвиватися без личинкової стадії. Отже робимо висновки Висновки - Відкладають яйця; - Яйця вкриті кількома оболонками, що забезпечують захист, запас поживних речовин, газообмін; - Прямий розвиток без личинкової стадії.
4. Тепер ви зрозуміли, що плазуни дуже незвичайні і цікаві тварини. Та часто в людей вони викликають відразу. Давайте познайомимося з ними поближче і можливо ви змінете своє ставлення до них (відеосюжет «Рептилії»), (викреслювання схеми) З відеосюжету ви зрозуміли, який різноманітний та цікавий світ рептилій, тож познайомимося з ними ближче Різноманітність плазунів Лускаті Черепахи Крокодили Робота в групах: 1 ряд – знавці лускатих; 2 ряд – знавці черепах; 3 ряд – знавці крокодилів. (Учні отримують роздатковий матеріал, опрацьовують, обговорюють і дають характеристику за планом та заповнюють таблицю). План характеристики 1. Особливості будови 2. Представники 3. Значення в природі і в житті людини
|
Запис у зошит висновків
(викреслювання схеми)
Запис у зошит висновків
викреслювання схеми в зошиті
робота з роздатковим матеріалом
|
||||||||
6 |
Систематизація і узагальнення знань (Фронтальне опитування) 1. За що плазуни отримали свою назву? 2. Чим вкрито тіло плазунів і чому вони линяють? 3. Де відбувається запліднення плазунів? 4. Чому плазуни мають прямий розвиток? (Лекція-парадокс) Знайти і виправити біологічні помилки - Плазуни – гермафродитні (роздільностатеві) тварини - Запліднення у них зовнішнє (внутрішнє) - Більшість плазунів відкладають ікру у воду (яйця) - Для плазунів характерний непрямий розвиток (прямий) Сьогодні ви добре попрацювали, давайте відпочинемо і поринемо в світ легенд.(легенда про емблему професії лікаря, розповідає учень, який отримав завдання) ЛЕГЕНДА Дуже давно, ще в стародавні часи один великий лікар не міг вилікувати хворого. Хворий чоловік повернувся додому і побачив, як в глечик з молоком заповзла змія. Тоді він вирішив випити молоко і отруїтися, але сталося диво, чоловік став одужувати. Коли він став повністю здоровим він пішов до лікаря і все йому розповів. З того часу уже 4 тис. років назад було обрано зображення змії для знаку професії лікаря, а зміїну отруту використовують у лікувальних цілях. (опрацювання пам’ятки «Перша допомога при укусу змії») |
|
||||||||
7 |
Домашнє завдання Опрацювати § 21, 22, вивчити ознаки рептилій. Індивідуальне завдання – написати невеликий твір «За що я дякую плазунам». Дослідити, які види рептилій вашої місцевості потребують охорони |
|
||||||||
8 |
Підбиття підсумків уроку, рефлексія, оцінювання діяльності учнів Оцінювання роботи учнів на уроці. Виставлення оцінок Вправа “Незакінчені речення” Сьогодні я дізнався………. Мені було цікаво……….. Я змінив своє ставлення до……… |
|
||||||||
|
|
|