Аналіз карти геоекологічної ситуації на Волині, нанесення на контурну карту основних природоохоронних об’єктів Волинської області.

Про матеріал
Шановний учню з допомогою даного матеріалу ти навчишся аналізувати карти геоекологічної ситуації на Волині, виявляти основні чинники, які впливають на геоекологічну ситуацію. Та оцінювати геоекологічні умови для існування живих організмів та проживання населення на нашій Волині.
Перегляд файлу

Практична робота №7

Тема: Аналіз карти геоекологічної ситуації на Волині, нанесення на контурну карту основних природоохоронних об’єктів Волинської області. 

Мета: Навчитись аналізувати карти геоекологічної ситуації на Волині, виявляти основні чинники, які впливають на геоекологічну ситуацію, оцінювати геоекологічні умови для існування живих організмів та проживання населення на Волині. 

Обладнання: карти: геоекологічної ситуації, охорони природи, промисловості та густоти населення на Волині, матеріали про природоохоронні об’єкти Волині,контурна карта,кольорові олівці.      

image 

                          Читаємо географічні карти.

Завдання 1.1. Навчіться читати карти геоекологічної ситуації на Волині .

а) За картою «Забруднення навколишнього середовища» визначте і запишіть чотири міста із найбільшими  викидами шкідливих речовин

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________

б) За картою «Екологічна ситуація» визначте і запишіть, на території яких районів умови проживання населення: 

      Умовно чисті_______________________________________________________________

________________________________           

      Помірно забрудненні ________________________________________________________

______________________________________

      Забруднені_______________________________________________________________ _________________________________

в) За картою «Екологічна ситуація» визначте і запишіть, які геоекологічні умови проживання на території вашого населеного пункту.

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ _____________________

Завдання 1.2. Навчіться читати карти охорони природи в області.

а) Накресліть умовні знаки: 

 

-  державний національний парк: 

              

-  ботанічний сад республіканського значення;  

              

-  державні заповідні урочища.

б) Накресліть умовні знаки тих об’єктів природно – заповідного фонду, які є на території  вашого адміністративного району. 

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________

____________________

в) Встановіть відповідність між колонками:

Категорія природно – заповідного фонду                                       Природоохоронні об’єкти

1)                    Національний парк                                                                   а) Холонів

2)                    Ботанічний заказник місцевого значення                          б) Шацький

3)                    Заповідні урочища                                                                    в) Черемський

4)                    Ботанічний заказник республіканського значення          г) Ратнівський

Відповідь:

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ______

Г) За допомогою умовних позначень карт визначте і запишіть, які заходи охорони природи проводяться у вашій області.

_____________________________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ __________________

 

 

 

                          image 2. Вчимося аналізувати карти геоекологічної ситуації на Волині.

Пам’ятайте, що аналіз геоекологічної ситуації передбачає таку послідовність вивчення  питань:  

 

           Причини виникнення геоекологічної ситуації 

             

         Сучасний стан геоекологічної ситуації на Волині

         Заходи щодо поліпшення геоекологічної ситуації  

imageimageimageimageimage                                                                 Наслідки впливу

несприятливих природних                                             нераціональної господарської 

           процесів і явищ                                                                        діяльності

                    Вплив на природу                                                          Вплив на суспільство

Завдання 2.1 Співставте карти забруднення навколишнього середовища, геоекологічної ситуації та густоти населення Волині. Обґрунтуйте виділення регіонів, записаних у таблиці. Допишіть назви територій Волині, на яких поширені дані регіони.

Регіони за ступенем забруднення території

Ступінь забруднення

           території

Геоекологічні умови  проживання населення 

          Території 

Відносно екологічно комфортні території з невеликим перевищенням норма- тивів забруднення природних ресурсів

 

       Умовно чисті

 

         Сприятливі

 

 

Помірно забруднені

 

  Помірно сприятливі

 

Екологічно некомфо- ртні території з перевищенням допустимих  нормативів 

 

        Забруднені

 

         Задовільні

 

 

     Дуже забруднені

 

         Погіршені

 

    Проаналізуйте дані таблиці:

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ______

              image           3. Аналізуємо карти геоекологічної ситуації на Волині.

Завдання 3.1 Проаналізуйте карти геоекологічної ситуації та охорони природи на Волині, різні інформаційні джерела і порівняйте геоекологічну ситуацію у різних регіонах країни за планом:

а) Джерела забруднення навколишнього середовища; 

б) Оцінка сучасного стану геоекологічної ситуації;

в) Заходи щодо поліпшення геокологічної ситуації;

             Полісся і Волинська височина.

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ _________

Завдання 3.2 Проаналізуйте інформаційні джерела ЗМІ про несприятливі природні процеси і явища на Волині. Прокоментуйте події та підготуйте коротке повідомлення. Придумайте загальну назву вашого повідомлення.

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________

Завдання 3.3 Проведіть дослідження геоекологічної ситуації в межах свого населеного пункту:

а) Виявіть джерела забруднення довкілля___________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________

______

б) Виявіть антисанітарні місця у населеному пункті (на свій вулиці) ______________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ______

в) Намалюйте екологічні знаки, які можна було б розмістити в конкретних місцях:

□□□□□□□□□□□□□□□

 

 

г) Запропонуйте заходи щодо покращення геоекологічної ситуації. _____________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________

___________________________________________________

д) Запишіть, що зробили ви особисто для створення сприятливих геоекологічних умов своєї місцевості:

_____________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________

_________________________________________________

Завдання 3.4 Поясніть, як ви розумієте слова А. Ейнштейна: «Відкриття поділу урану загрожує цивілізації не більше запаленого сірника. Подальший розвиток людства залежить від його моральних засад, а не від рівня технологічних досягнень».

            Чи дійсно геоекологічна ситуація тісно пов’язана з внутрішнім світом людини, а однією з причин виникнення геоекологічної кризи є зростання кризи людської моралі?

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ _________________________________________________________________

image 

                              4. Наносимо географічні об’єкти на контурну карту.

Завдання 4.1 Нанесіть на контурну карту природоохоронні об’єкти, Волині; виділіть серед них ті, які розташовані на території вашого району (придумайте свій умовний знак).

№/

п.п

Назва 

     Природна  зона

    Заповідні         об’єкти

  Район 

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

9.

10.

Шацький оз. Нечимне Втенський

Черемський

Вортнівський

«Оконські джерела»

Цуманське джерело

Слов’янське джерело

Джерела Лелеки

«Холонів» 

Мішанолісова

Мішанолісова

Мішанолісова

Мішанолісова

Лісостепова

Мішанолісова

Лісостепова

Лісостепова

Мішанолісова

Лісостепова

 

 

 

 

Національний парк 

Заказник ландшафтний

Заказник ботанічний

Заказник ботанічний

Заказник ботанічний

Гідрологічна пам’ятка природи

Гідрологічна пам’ятка природи

Гідрологічна пам’ятка природи

Гідрологічна пам’ятка природи

Державне заповідне урочище

Шацький

Ковельський 

Шацький

Маневицький 

Луцький 

Маневицький Ківерцівський  Вол.- Волин.

Любомльський 

Горохівський 

 

 

                                           image Географічні цікавинки Всезнайки – Волинянки.

  Склади із букв слово,що означає назву науки, яка вивчає навколишнє середовище стосовно його придатності для існування живих організмів та проживання населення.

гіяслоко ………………………………………………………………………………….

  Щоб прочитати вислів, необхідно поєднати букви обох стовпчиків:

Еооія  иои аеи і                                         клг  пррд  злжть  вд 

Еооії  юої  уі                                               клг  лдськ  дш                                                (Контурна карта Волині)

 

 

image

 

 

image                        Побажання Всезнайки – Волинянки восьмикласникам

 

     Ви успішно виконали всі практичні роботи.

     Ви практично довели, що існує органічний зв’язок природи і людей в межах Волині.

     Прагніть і ви корисними вчинками зміцнювати цей зв’язок: зберігати і примножувати природні багатства, бути дбайливим господарем, свідомим громадянином і патріотом свого краю.    

 

Твій рідний край, дитино, 

То красна ця земля, 

Куди не глянеш оком, 

Ліси, луги й поля.

 

І потічок той срібний,

І той зелений гай, - Це все моя дитино,

Твій рідний край.

 

Тож бережіть цю землю,

Мандруйте залюбки,

Вивчайте й пізнавайте -

Бо вона наша навіки!