Практична робота №7
Тема: Аналіз карти геоекологічної ситуації на Волині, нанесення на контурну карту основних природоохоронних об’єктів Волинської області.
Мета: Навчитись аналізувати карти геоекологічної ситуації на Волині, виявляти основні чинники, які впливають на геоекологічну ситуацію, оцінювати геоекологічні умови для існування живих організмів та проживання населення на Волині.
Обладнання: карти: геоекологічної ситуації, охорони природи, промисловості та густоти населення на Волині, матеріали про природоохоронні об’єкти Волині,контурна карта,кольорові олівці.
Читаємо географічні карти.
Завдання 1.1. Навчіться читати карти геоекологічної ситуації на Волині .
а) За картою «Забруднення навколишнього середовища» визначте і запишіть чотири міста із найбільшими викидами шкідливих речовин
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________
б) За картою «Екологічна ситуація» визначте і запишіть, на території яких районів умови проживання населення:
• Умовно чисті_______________________________________________________________
________________________________
• Помірно забрудненні ________________________________________________________
______________________________________
• Забруднені_______________________________________________________________ _________________________________
в) За картою «Екологічна ситуація» визначте і запишіть, які геоекологічні умови проживання на території вашого населеного пункту.
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ _____________________
Завдання 1.2. Навчіться читати карти охорони природи в області.
а) Накресліть умовні знаки:
|
- державний національний парк:
|
- ботанічний сад республіканського значення;
|
- державні заповідні урочища.
б) Накресліть умовні знаки тих об’єктів природно – заповідного фонду, які є на території вашого адміністративного району.
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________
в) Встановіть відповідність між колонками:
Категорія природно – заповідного фонду Природоохоронні об’єкти
1) Національний парк а) Холонів
2) Ботанічний заказник місцевого значення б) Шацький
3) Заповідні урочища в) Черемський
4) Ботанічний заказник республіканського значення г) Ратнівський
Відповідь:
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ______
Г) За допомогою умовних позначень карт визначте і запишіть, які заходи охорони природи проводяться у вашій області.
_____________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ __________________
2. Вчимося аналізувати карти геоекологічної ситуації на Волині.
Пам’ятайте, що аналіз геоекологічної ситуації передбачає таку послідовність вивчення питань:
Причини виникнення геоекологічної ситуації
Сучасний стан геоекологічної ситуації на Волині |
Заходи щодо поліпшення геоекологічної ситуації |
Наслідки впливу
несприятливих природних нераціональної господарської
процесів і явищ діяльності
Вплив на природу Вплив на суспільство
Завдання 2.1 Співставте карти забруднення навколишнього середовища, геоекологічної ситуації та густоти населення Волині. Обґрунтуйте виділення регіонів, записаних у таблиці. Допишіть назви територій Волині, на яких поширені дані регіони.
Регіони за ступенем забруднення території |
Ступінь забруднення території |
Геоекологічні умови проживання населення |
Території |
Відносно екологічно комфортні території з невеликим перевищенням норма- тивів забруднення природних ресурсів |
Умовно чисті |
Сприятливі |
|
Помірно забруднені |
Помірно сприятливі |
|
|
Екологічно некомфо- ртні території з перевищенням допустимих нормативів |
Забруднені |
Задовільні |
|
Дуже забруднені |
Погіршені |
|
Проаналізуйте дані таблиці:
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ______
3. Аналізуємо карти геоекологічної ситуації на Волині.
Завдання 3.1 Проаналізуйте карти геоекологічної ситуації та охорони природи на Волині, різні інформаційні джерела і порівняйте геоекологічну ситуацію у різних регіонах країни за планом:
а) Джерела забруднення навколишнього середовища;
б) Оцінка сучасного стану геоекологічної ситуації;
в) Заходи щодо поліпшення геокологічної ситуації;
Полісся і Волинська височина.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ _________
Завдання 3.2 Проаналізуйте інформаційні джерела ЗМІ про несприятливі природні процеси і явища на Волині. Прокоментуйте події та підготуйте коротке повідомлення. Придумайте загальну назву вашого повідомлення.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________
Завдання 3.3 Проведіть дослідження геоекологічної ситуації в межах свого населеного пункту:
а) Виявіть джерела забруднення довкілля___________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
______
б) Виявіть антисанітарні місця у населеному пункті (на свій вулиці) ______________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ______
в) Намалюйте екологічні знаки, які можна було б розмістити в конкретних місцях:
□□□□□□□□□□□□□□□
□
г) Запропонуйте заходи щодо покращення геоекологічної ситуації. _____________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
___________________________________________________
д) Запишіть, що зробили ви особисто для створення сприятливих геоекологічних умов своєї місцевості:
_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________
_________________________________________________
Завдання 3.4 Поясніть, як ви розумієте слова А. Ейнштейна: «Відкриття поділу урану загрожує цивілізації не більше запаленого сірника. Подальший розвиток людства залежить від його моральних засад, а не від рівня технологічних досягнень».
Чи дійсно геоекологічна ситуація тісно пов’язана з внутрішнім світом людини, а однією з причин виникнення геоекологічної кризи є зростання кризи людської моралі?
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ _________________________________________________________________
4. Наносимо географічні об’єкти на контурну карту.
Завдання 4.1 Нанесіть на контурну карту природоохоронні об’єкти, Волині; виділіть серед них ті, які розташовані на території вашого району (придумайте свій умовний знак).
№/ п.п |
Назва |
Природна зона |
Заповідні об’єкти |
Район |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. |
Шацький оз. Нечимне Втенський Черемський Вортнівський «Оконські джерела» Цуманське джерело Слов’янське джерело Джерела Лелеки «Холонів» |
Мішанолісова Мішанолісова Мішанолісова Мішанолісова Лісостепова Мішанолісова Лісостепова Лісостепова Мішанолісова Лісостепова
|
Національний парк Заказник ландшафтний Заказник ботанічний Заказник ботанічний Заказник ботанічний Гідрологічна пам’ятка природи Гідрологічна пам’ятка природи Гідрологічна пам’ятка природи Гідрологічна пам’ятка природи Державне заповідне урочище |
Шацький Ковельський Шацький Маневицький Луцький Маневицький Ківерцівський Вол.- Волин. Любомльський Горохівський
|
Географічні цікавинки Всезнайки – Волинянки.
• Склади із букв слово,що означає назву науки, яка вивчає навколишнє середовище стосовно його придатності для існування живих організмів та проживання населення.
гіяслоко ………………………………………………………………………………….
• Щоб прочитати вислів, необхідно поєднати букви обох стовпчиків:
Еооія иои аеи і клг пррд злжть вд
Еооії юої уі клг лдськ дш (Контурна карта Волині)
• Ви успішно виконали всі практичні роботи.
• Ви практично довели, що існує органічний зв’язок природи і людей в межах Волині.
• Прагніть і ви корисними вчинками зміцнювати цей зв’язок: зберігати і примножувати природні багатства, бути дбайливим господарем, свідомим громадянином і патріотом свого краю.
Твій рідний край, дитино,
То красна ця земля,
Куди не глянеш оком,
Ліси, луги й поля.
І потічок той срібний,
І той зелений гай, - Це все моя дитино,
Твій рідний край.
Тож бережіть цю землю,
Мандруйте залюбки,
Вивчайте й пізнавайте -
Бо вона наша навіки!