На виконання плану заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді у навчальних закладах Чернівецької області на 2015-2020 роки (наказ Департаменту освіти і науки облдержадміністрації від 25.08.2015 №337), Стратегії розвитку Чернівецької області на період до 2020 року (рішення XХХІ сесії обласної ради VІ скликання від 18 червня 2015 р. № 63-31/15), Стратегії виховання особистості в системі освіти Чернівецької області на 2016-2021 роки (рішення колегії Департаменту освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації від 15.04.2016 №1/2), Комплексної програми підвищення якості національно-патріотичного виховання дітей та молоді Чернівецької області на 2017-2021 роки (рішення ХІІ сесії УІІ скликання Чернівецької обласної ради від 24.03.2017 №9-12/17), відповідно до методичних матеріалів Чернівецького обласного інституту післядипломної освіти для планування та організації виховної роботи, впровадження у виховне середовище проекту: «Дидактичне наповнення виховного простору: визначення теми дня, теми тижня» було складено план виховної роботи школи на 2018/2019 н.р.
Головна увага приділялась створенню оптимального соціально-культурного мікроклімату в колективах, який сприяв формуванню творчої особистості учнів через організацію різноманітних форм виховної діяльності.
Заклад працював над вирішенням визначених завдань:
Для реалізації цих завдань у навчальному закладі розроблено план виховної роботи школи по темах днів, темах тижнів, класні плани виховної роботи:
03.09-07.09 Тиждень знань «Знання – скарб. Праця – ключ до них» включав перший урок на тему «Моя країна – Україна» та адаптацію учнів до нового навчального процесу.
10.09-14.09 Олімпійський тиждень був спланований вчителем фізкультури Мігальчаном В.В. З учнями провели спортивні змагання з волейболу у різних вікових категоріях, та найцікавіше для дітей виявилось змагання між командами вчителів та учнів. У конкурсі стінгазет (5-9 класи) призові місця отримали колективи 6 та 9 класів.
17.09 – 21.09 Тиждень безпеки дорожнього руху «Увага! Діти на дорозі». В рамках цього тижня вчителі початкових класів вчили учнів переходити дорогу на регульованому світлофорі та поза його межами. А школярі середньої ланки брали участь у конкурсах та вікторинах та малювали карту свого шляху до школи «Безпечна дорога до школи». Учні 6 класу взяли участь у інтернет-конкурсі «Безпека на дорозі» (ОС «Всеосвіта), за результатами якого отримали ІІ (Снігур О.) та два ІІІ місця (Пшебишевська А., Лунгуляк О.)
24.09-28.09 Тиждень бібліотеки було проведено з метою формування в учнів бережного ставлення до книг, підвищення читацької культури підростаючого покоління, вдумливого читання та любові до художнього слова, відповідальності за правильне й раціональне використання книг, виявлення кращих читачів, розвитку творчого потенціалу дитини (бібліотекар Базюк Н.Д.) Протягом тижня проведено багато цікавих та змістовних заходів, конкурсів, у яких учні показали свої знання, вміння, навички та творчі здібності. Оформлено книжкові виставки та куточки, організовано рейди-перевірки збереження підручників «Живи, книго».
01.10-05.10 Освітянський тиждень «Віват, учителю – творцю простого чуда!» Колектив 9 класу (класний керівник Кіселічук О.І.) підготували урочисте святкування Дня вчителя. Діти школи висловлювали сердечну вдячність педагогам за їх невтомну працю, недоспані ночі та щиру підтримку.Вони зуміли показати свої багатогранні таланти. Важко було не помітити радість як на вчительських, так і на дитячих обличчях. Це виявилось святом для всієї шкільної родини.У якості подарунка своїм учителям, щоб хоч на день вони змогли забути про працю, учні 9 класу проводили уроки самостійно. Дирекція школи пішла на зустріч учням та дозволила на день замінити їх. Дні самоврядування є цікавою формою роботи учнівського самоврядування школи.
08.10-12.10 Тиждень українського козацтва «Ми слави козацької нащадки». Проходили заходи з нагоди відзначення Дня захисника України, метою яких є виховання української молоді в дусі військових традицій українського народу, формування патріотичної свідомості, формування і розвиток мотивації, спрямованої на підготовку до захисту держави і служби у Збройних Силах України. Протягом тижня класні керівники та класоводи провели виховні години на патріотичну тематику. Напередодні Дня захисника України, відбувся патріотичної пісні серед команд учнів 1-9 класів І місця отримали 3 та 6 класи) (підготувала та провела Крупчак Г.К.). А також проведено конкурс «Козацькі розваги» (підготували Солонинка І.Р. та Мігальчан В.В.), приурочений до Дня захисника України, свята Покрови Пресвятої Богородиці, Дня українського козацтва та 75-ої річниці Української Повстанської Армії. Його метою є військово-патріотичне виховання молоді та збереження історичної пам’яті нашого народу (перемогла команда «Сокіл»). Найоригінальнішим заходом виявилось «Дефіле у вишиванці», за результатами якого власників найгарніших вишиванок було нагороджено грамотами (спланувала та провела Солонинка І.Р.)
16.10- 19.10 Тиждень осені. За доброю традицією учні школи підготували виставку композицій з фруктів, овочів та іншого природного матеріалу «Овочеве асорті». (За найкращі композиції учні 1,7 класів отримали перші місця та були нагороджені грамотами)
22.10-26.10 День визволення від німецько-фашистських загарбників відзначили урочистою тематичною лінійкою, яку підготували учні 5 класу під керівництвом вчителя історії Леонтій О.П.
05.11- 09.11 Тиждень української писемності та мови. Учні 2 класу (класний керівник Адамович С.В.) підготували святковий захід про рідну мову, під час якого звучали поезії відомих українських митців, пісні про мову, розіграли сценку, організували конкурс на кращого знавця української мови та закінчили свято флешмобом.
12.11 -16.11 Тиждень «Ми – за здоровий спосіб життя» проведено з метою популяризації і пропаганди здорового способу життя, вдосконалення валеологічної освіти, формування культури здоров’я дітей та учнівської молоді та включав у себе ряд заходів: конкурс стінгазет «Я обираю здоров’я», перегляд, відеороликів «Профілактика шкідливих звичок», конкурс буклетів, практичне заняття за участі шкільної медсестри Добровольської М.Д. «Надання першої долікарської допомоги».
26.11 – 30.11 Тиждень психології «16 днів проти насильства» провела психолог Базюк Н.Д. за окремим планом, проте в рамках цього тижня відбувся захід – реквієм «Схилімо голови в скорботі…» (до Дня пам’яті голодоморів та жертв політичних репресій), який підготували учні 7 класу (кл.керівник Ліньова С.О.). Діти нагадали про ті страшні сторінки історії нашої держави, коли без стихії, без засухи, без війни – в самому центрі Європи, в Україні, яка була житницею континенту, небачений голод забрав у могилу мільйони людей. Тремтливим акордом заходу стало вшанування загиблих запаленими свічками, що символізували єднання з усеукраїнською свічею скорботи. Усіх присутніх закликали зберегти пам’ять про ці події і запалити свічку пам’яті.
3.12 – 7.12 Тиждень військово-патріотичного виховання «Ми – нащадки козаків!», у рамках якого вчитель фізкультури Мігальчан В.В. організував та провів командні спортивно-розважальні змагання між хлопцями усіх класів, яких перемогу отримала команда «Олімпійці».
10.12 – 14.12 Тиждень народних традицій відзначився інсценуванням Андріївських вечорниць на сучасний лад, на які були запрошені батьки. Учні 6 класу (класний керівник Солонинка І.Р.) розповіли про походження свята: воно вважається парубочим святом, оскільки у Андріївську ніч парубкам дозволено бешкетувати і робити різні збитки, а дівчата цієї ночі можуть дізнатись свою долю. Як заведено на вечорницях, не обійшлося і без веселих змагань, забав та традиційного українського ворожіння. Учасники мали змогу доторкнутися до минувшини, поринути в атмосферу загадковості вечора на Андрія, відчути красу та поезію давніх обрядів Щирий сміх, приємна атмосфера залишили незабутні враження і теплий спогад.
17.12 – 21.12 «Іде святий Миколай!». Цікаве театралізоване свято влаштували учні 8 класу (класний керівник Осіпова А.П.) для школярів початкових класів. До дітей на свято завітав казковий Миколай та його помічники Ангели, які роздавали дітям солодкі подарунки, а комусь чортик – і різкою пригрозив. Діти співали пісні, розповідали вірші та раділи святу разом
24.12 – 28.12 Новорічний тиждень - відбулося святкування Нового року. До учнів молодшої ланки завітала справжні зимові казкові розваги, старшокласники побували на дивовижному шоу новорічного шкільного телеканалу. Кожен захід пройшов неперевершено і яскраво, подарував масу приємних емоцій виступаючим та глядачам.
Активну участь учні школи брали у районних масових заходах, де отримували призові місця:
Іліка Анастасія (8 клас) ІІ місце у конкурсі «Буковинська зіронька» (керівник Осіпова А.П.)
Адамович Софія (6 клас) ІІІ місце у (керівник Солонинка І.Р.) у районній краєзнавчій конференції «Моя Батьківщина - Україна
Сушинська Кароліна (3 клас) абсолютний переможець у конкурсі «Новорічна композиція»;
Бірюк Анна (3 клас) І місце у конкурсі «Новорічна композиція» у номінації «Стилізована ялинка»
Але у виховній роботі необхідно ще більше уваги звертати на урізноманітнення форм проведення виховних заходів (над чим постійно працює колектив школи), щоб спонукати учнів до активної участі у процесі. Це сприятиме розвитку їх творчості, ініціативи, самостійності, організаторських здібностей, стимулюватиме процес самовдосконалення.
Пріоритетним напрямком виховної роботи є учнівське самоврядування. Його завдання – згуртування дітей, підлітків та дорослих, розвиток їх здібностей, виховання віри в себе, свої сили, любові до своєї родини, краю; пізнання і збереження краси рідної природи, вивчення історичного минулого і сьогодення України.
До складу комісій учнівського самоврядування входять представники з 8-9 класів. Кожен клас на початку року отримав завдання і вкінці семестру 2018 року звітував про свою роботу.
Очолює Раду учнівського самоврядування голова – Ілліка Олександра, заступник – Валаш Надія. Вони координують роботу комісій, доводять до них конкретні завдання діяльності, вносять пропозиції до плану роботи ради та проводять щомісячні засідання. Система самоврядування включає в себе п'ять комісій:
Навчальна комісія (Хрестик Мар’яна, Хрестик Валерія) Протягом семестру здійснювали контроль за успішністю учнів. Надавали допомогу невстигаючим учням. Здійснювали рейд-перевірки зошитів, щоденників, виконання домашнього завдання.
Культмасова комісія (Коновальчук Олександра, Мірзаєва Аліса) Допомагали в організації привітань учителів з Днем учителя, надавали допомогу у проведення шкільних заходів, проводили активну роботу по залученню учнів до різних форм виховної діяльності, допомогли у підготовці і проведенні новорічного свята, оформленні зали. Працювали над постійним інформуванням учнів про визначні події шкільного життя.
Комісія дисципліни і порядку (Пух олександр, Смолінський Сергій) перевіряли чергування учнів по школі, проводили загальне оцінювання прибирання класів.
Санітарна комісія (Борденюк Аріна, Лунгуляк Вікторія) займалися пропагандою здорового способу життя серед учнів, слідкували за дотриманням чистоти і порядку у класах, за зовнішнім виглядом учнів.
Спортивна комісія (Ковалюк Михайло, Кречуняк Роман) організовували та проводили спортивні змагання у школі, залучали до участі учнів школи.
Учнівська рада добре розуміла своє завдання та мету роботи в комісіях. Перш за все увага була акцентована на те, що потрібно згуртувати колектив.
Учні, які входять до складу учнівської ради, набули вже деякого досвіду в плануванні та організації роботи шкільного колективу.
За ініціативи лідерів учнівського самоврядування проходили свята,проводились конкурси, екскурсії, виставки. Всі учні були охоплені різними громадськими дорученнями – тимчасовими і постійними, залучені до роботи в гуртках та секціях.Постійно проводився контроль за відвідуванням учнями школи, рейди по перевірці ведення зошитів, щоденників та збереженню підручників. Органи учнівського самоврядування залучаються до роботи з попередження правопорушень і злочинності.
Провідною формою роботи з батьками, яка характеризується значною педагогічною доцільністю, є батьківські збори. У І семестрі 2018/2019 навчального року було проведено 2 засідання батьківських комітетів у 1-9 класах. Класні батьківські збори виявляють думки і точки зору як батьків, так і вчителя, виробляють колективні рішення і спільні єдині вимоги до навчання і виховання дітей. Ефективність класних батьківських зборів значною мірою залежить від вибору вчителя для обговорення з батьками актуальних для них педагогічних проблем. На батьківських зборах відбувалося обрання батьківського комітету класу; підведення підсумків роботи з учнями, систематичне ознайомлення батьків із завданнями, новим змістом і напрямками навчально-виховного процесу, специфікою роботи сучасного закладу освіти. Батьки отримували інформацію про нормативно-правове підґрунтя нововведень в освіті, мету запровадження нових предметів і курсів. Основна частина батьківських зборів класу була спрямована на формування педагогічної культури батьків.
Двічі на семестри проводилися загальношкільні батьківські збори, на яких підбивалися підсумки спільної роботи батьків і школи, ставилися нові задачі.
Належна увага в школі приділяється розвитку творчих здібностей учасників навчально-виховного процесу, охопленню учнів позакласною та позашкільною роботою, що є запорукою збереження здоров’я школярів, попередження правопорушень та злочинів. Учні школи розвивають свої здібності у гуртках та спортивних секціях.
В школі працють гуртки :
Всі гуртки працюють відповідно розкладу.
Відповідно до плану виховної роботи школи потижнево проводяться виховні справи у 5-9 класах, на яких обговорюються термінові питання і проблеми із життя шкільного колективу. Протягом всього року проводиться робота по утвердженню принципів загальнолюдської моралі: правди, любові, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності та інших доброчинностей. Проводяться класні години, години спілкування за поданими ціннісними орієнтирами.
Однією із складових виховної роботи є робота з дітьми, які схильні до правопорушень. На внутрішкільному обліку та на обліку в кримінальній міліції не стоїть жоден учень.
Адміністрація школи та класні керівники приділяють велику увагу питанню про насильство в сім’ї. Таких випадків у школі не виявлено.
З метою попередження негативних явищ у дитячому середовищі, створена Рада профілактики правопорушень, складено план роботи Ради. За І семестр 2018/2019 н.р. було проведено 2 засідання. В плані роботи відображена поточна робота та спланована тематика засідань Ради. Заради більш ефективного використання даного органу для профілактики правопорушень та злочинів сплановані питання, які винесені на розгляд Ради протягом року. З учнями, схильними до правопорушень проводилась корекційна робота практичним психологом, соціальним педагогом та класними керівниками. Учні даної категорії залучались до участі в класних та шкільних заходах.
В рамках правової освіти учнів в школі проводяться тижні правових знань. У І семестрі 2018/ 2019 н.р. Тиждень правової освіти проводився з 03.12.2018 р. - 07.12.2018 р. Під час тижня правових знань були проведені заходи: літературно-правовий конкурс для 3-4 класів «Світ казкових героїв», «Інтелектуальний штурм» (8-9 класи), конкурс малюнків «Права і обов’язки очима дитини», змагання на кращого правознавця школи між учнями 5-7 класів, конкурс есе «Мої обов’язки в моїй родині», перегляд науково-популярного фільму «Ти і поліція».
Питання відвідування учнями навчальних занять щоденно контролюється адміністрацією школи, здійснюється залучення школярів до навчально-виховного процесу. Журнал обліку відвідувань ведеться за встановленою формою.
В школі є в наявності правовий куточок, де розміщені інформаційні матеріали необхідні учням.
Систематична робота проводиться щодо запобігання дитячого травматизму: викладається курс «Основи здоров'я» в 1-9 класах, проводяться виховні години з протипожежної, радіаційної безпеки; запобігання травматизму та випадку утоплення; правил поводження з електроприладами; правил поводження в суспільних місцях, правил поводження у транспорті та під час катання на санчатах та на льоду.
Виконується план заходів Концепції національно-патріотичного виховання учнів. Класні керівники докладають багато зусиль, щоб виховати справжніх громадян України, людей, спроможних увійти у нове життя, здатних не пливти за течією, а йти обраним шляхом.
Підсумувавши, слід зазначити, що всі вихованці школи протягом року були задіяні в навчально-виховному процесі, мали доручення, більшість була залучена до роботи гуртків, факультативів.
1