Географія 6 клас Дата проведення
УРОК № 40
Тема: Атмосферні опади. Практична робота № 6 (закінчення)
Мета: поглибити систему знань учнів про явища в атмосфері, її склад; продовжити
продовжити формувати вміння учнів вести спостереження за погодою шляхом
вивчення роботи приладу «опадомір»; сформувати в учнів поняття «діаграма» і
первинні навички її складання.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручники, зошити для практичних робіт, карта
півкуль, атласи.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учні
Перевірка домашнього завдання
Бесіда за запитаннями і завданнями (Ці запитання і завдання принесла нам хмаринка)
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Атмосферні опади - один з елементів погоди. Знання про їх утворення, розподіл і період випадання необхідні людям багатьох професій, особливо працівникам сільського господарства. При характеристиці клімату території ми обов’язково будемо говорити про атмосферні опади. Саме різновиди опадів та їх особливості ми розглянемо на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Атмосферні опади – це вода в рідкому або твердому стані, що випадає з хмар або виділяється з повітря на земну поверхню. (Слайд 3)
Хмарна погода буває досить часто, але не завжди при цьому випадають опади.
Що ж потрібно для їх утворення? Якщо хмара складається з дуже дрібних краплинок води або кристаликів льоду (менше як 0,05 мм), то опадів не буде. Поки вони малі і легкі, то їх утримують високо над землею висхідні потоки повітря. За певних умов краплинки стикаються і зливаються в більші. Хмари темніють, стають синьо-чорними. Великі краплі (0,1 – 7 мм) уже не можуть утриматись у повітрі і падають.
Довго мене немає – все помирає,
А як прийду – знов оживає.
Дощ - вода, яка випадає з хмар та досягає земної поверхні у вигляді крапель. Утворюється при конденсації водяної пари, коли розмір хмарної краплі води перевищує 0,5 мм. (Слайд 4)
Залежно від вологості повітря, хмарності, швидкості вітру опади бувають затяжні (рівномірні і тривалі), зливові (сильні і короткочасні), мрячні (дуже дрібні, як манна крупа). (Слайд 5)
Я падаю на ваші хати
Я білий-білий волохатий
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто…
Сніг - атмосферні опади у твердому стані у вигляді крижаних кристалів різноманітної форми. Утворюються зі снігових хмар при температурі нижче ніж 0°С.
Сніг випадає у помірних широтах узимку, а в полярних – цілий рік, утворюючи на земній поверхні сніговий покрив. Його товща в помірних широтах становить 30 – 50 см, а в горах – кілька метрів. Сніг ніби ковдрою покриває поля, оберігаючи озимі с/г культури від вимерзання. Він містить великий запас води, яка навесні живить річки, насичує вологою грунти і поповнює підземні води. (Слайд 6)
Без рук, без ніг,
А вікно вибиває
Град - атмосферні опади у вигляді сильних крижаних часток неправильної форми (до 15-20 мм у поперечнику). Утворюються з купчасто-дощових хмар при температурі нижче 0°С.
Град утворюється тоді, коли тепле повітря дуже швидко піднімається вгору. Воно підхоплює дощові хмари і несе їх на висоту, де температура повітря сягає – 10 0 С. тоді краплини замерзають і перетворюються на льодяні кульки – градини. Вони бувають завбільшки від 1 мм до курячого яйця, але є і рекордсмени. Падаючи з великою швидкістю, градини не встигають розтанути, незважаючи на високу температуру біля земної поверхні. Град завдає чималих збитків: знищує посіви і плоди, ламає гілки дерев, пошкоджує дахи будинків, іноді гинуть тварини. (Слайд 7)
(Робота з інклюзивним учнем)
Дайте відповіді на питання.
На метеостанціях кількість опадів вимірюють опадоміром. (Слайд 11)
Метеорологи також вимірюють висоту снігового покриву. Такі заміри роблять снігомірною лінійкою, поділеною на сантиметри. ( мал. 156, ст 143)
Робота з підручником ст144
(Робота з інклюзивним учнем)
Аналізуємо карту атмосферних опадів на Землі. (Слайд 12)
Практична робота № 6 (закінчення)
Тема: Складання стовпчикової діаграми річної кількості опадів. (Ст 145)
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
Бесіда за запитаннями(які приніс Капітошка на краплинках дощу які прикріплені на ниточках внизу картинки)
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Опрацювати §36, ст 142 - 145