1
Авторська розробка
на тему « Використання кубиків LEGO на уроках навчання грамоти».
ВСТУП
Зараз в Україні впроваджується оновлена система освіти. Цей процес супроводжується значними змінами в педагогічній теорії та практиці навчання та виховання. Змінилися вимоги до освіти. Нові форми навчання вчителі прийняли і почали запроваджувати у школах. Зміст освіти вимагає від нас, вчителів, впровадження у своїй роботі сучасні технології, розвивати здібності, оперувати інформацією, творчо вирішувати проблеми. Урок без інноваційних технологій-це урок учорашнього дня. Кожен вчитель має бути творчою особистістю. Доречно у початкових класах проводити уроки у ігровій формі з дотриманням певних правил. Гра має бути попередньо підготовленою, мають бути присутні атрибути гри. Треба дитину розвивати не вбиваючи інтерес до навчання.
Мета кожного вчителя - прищепити інтерес до знань, використовуючи цікавий і змістовний матеріал. На допомогу приходить багатофункціональний конструктор LEGO, за допомогою якого ми у дітей розвиваємо уважність, самостійність, вміння критично мислити, розвивати дрібну моторику рук, орієнтуватися в просторі, розвивати пам’ять, уяву, логічне мислення, розвивати вміння творчо мислити , експериментувати, впроваджувати рухову активність, вчити працювати у команді, спілкуватися, домовлятися, зосереджуватися, бути впевненим, контролювати емоцій. Діти стають активними, більш вмотивовані вчаться креативно мислити, починають експериментувати, досліджувати, з’являється творче мислення. Діти не бояться помилитися, не замикаються в собі з-за неправильної відповіді. Для них навчання-це не нудно, а цікаво. У виховному процесі LEGO допомагає виробити посидючість, терпіння, взаємоповагу.
Завдання вчителя, використовуючи деталі конструктора, вчити розпізнавати звуки у слові та складати звукові моделі; з’ясовувати кількість складів та ділити слова на склади; визначати наголошений склад; складати речення; визначати вид речення за метою висловлювання; закріплювати знання написання друкованих та рукописних букв; встановлювати зв’язок слів у реченні; розвивати мовлення учнів; вивчити частини мови.
Саме такий конструктор допомагає дитині у формі пізнавальної гри відчути себе головним на уроці. Його можна використовувати на багатьох уроках, до різних тем, у різних навчальних та ігрових зонах. Через гру з конструктором LEGO цікавіше пізнавати новий матеріал, ніж просто отримувати теоретичну інформацію.
За допомогою LEGO технології можна цікаво навчати дітей такому предмету, як навчання грамоти.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
ПРАКТИЧНА РОБОТА
Використання кубиків LEGO на уроках навчання грамоти
1.Робота в групі по 6 чоловік. Взяти стільки цеглинок LEGO, скільки завдань. На кожну цеглинку прикріпити або графічне зображення завдання, або малюнок, що символізує якесь завдання. Дитині зав’язують очі, або заплющує. Учень повинен, не підглядаючи з непрозорої ємкості
( скринька, коробочка чи мішечок), взяти одну цеглинку із завданням.
Наприклад:
1 цеглинка – ( назвати голосні звуки у слові).
2 цеглинка – ( назвати приголосні глухі звуки у слові).
3 цеглинка – ( назвати приголосні дзвінкі звуки у слові).
4 цеглинка –
( придумати слова, що відповідають звуковій схемі, або серед малюнків вибрати відповідний схемі).
5 цеглинка –
(придумати речення з даним словом).
6 цеглинка - ( поділити слово на склади)
2. Робота в парі. Вчитель викладає картки з зображенням фруктів або пташок, або тваринок та певної кількості цеглинок. Учні повинні на парті викласти речення з цеглинок і вимовити його вголос. Наприклад: ( придумати речення з даним героєм, щоб речення складалося із стількох слів, скільки цеглинок у завданні.).
( придумати речення з даним героєм,
щоб речення складалося із стількох слів, скільки цеглинок у завданні.).
( придумати речення з даним героєм, щоб речення складалося із стількох слів, скільки цеглинок у завданні.).
На дошці прикріплені картки умовних позначень визначення своєї роботи на уроці.
Наприклад: ----- Я сьогодні писав ( або працював) гарно.
----- Я сьогодні не дуже старався.
----- Я сьогодні своєю роботою не задоволений.
Наступного разу постараюся.
Будемо вважати, що червоний колір – це іменник, слово відповідає на питання Хто? Що? Жовтий колір цеглинки – це прикметник, відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які? Оранжевий – дієслово, відповідає на питання Що робити? і т.д. Службове слово – синя цеглинка.
Наприклад: За будинком ростуть красиві квіти.
крапка; знак питання; знак оклику.
6. Самостійна робота. Визначити наголос. В учнів у руках різнокольорові цеглинки. Вчитель демонструє зображення якогось предмета. Діти за вчителем промовляють слово, поділяючи його на склади. На парту треба покласти стільки цеглинок, скільки у слові складів, наголошений склад треба визначити прикріпивши зверху ще одну цеглинку. Наприклад: козеня - наголошений 3 склад.
7. Гра-змагання. Повторення вивчених букв. Діти діляться на 2 команди. Готується 2 столичка з цеглинками. Вчитель загадує загадку. Учень, який відгадує загадку, повинен швидко підійти до столу, де лежать цеглинки і сконструювати або викласти на столі з цеглинок першу букву слова відгадки. Наприклад: Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило. (Мишка). Учень викладає букву М. Хто перший виконав завдання –сідає на місце. На дошці фіксується переможець команди. Далі вчитель зачитує наступну загадку.
8. Вправляння у записуванні письмової літери. Вчитель вивішує на дошці картку з друкованою літерою. Діти промовляють її. Далі вчитель демонструє зразок рукописної літери. Визначають разом з яких елементів вона складається. За командою вчителя учні беруть цеглинку і у повітрі ніби обводять по зразку картки рукописну букву під коментування: раз і, два і, три. і т.д.
9. Робота в парі. Доповни речення різними частинами мови. Результат кожного завдання вислуховується.
А).Придумати іменник, який відповідає на питання хто?- кладеться 1 цеглинка, яка відповідає кольору вивченої частини мови. Потім, відповідно завданню, друга зверху, третя у вигляді стовпчика.
Б).Придумати до іменника дієслово так, щоб утворилося речення.
В). Добавити в речення прикметник.
Г) Придумати іменник, який би відносився до прикметника.
Кожен учень промовляє своє речення вголос. Перевіряється порядок кольорів цеглинок.
Наприклад: Хлопчик читає цікаву книжку. Отримали стовпчик з 4 цеглинок, бо речення складається з 4 слів.
10. Діти сідають у коло ( увесь клас). В центрі кола лежать цеглинки. За командою вчителя учні повинні швидко взяти собі одну цеглинку. Кожен учень отримав свій колір. За кольорами утворюються групи. Наприклад: всі учні які взяли синю цеглинку це одна група, хто зелену – друга група і т.д. Із обраних цеглинок діти мають скласти слова, що відповідають написаному на цеглинці звуковому складу. Наприклад:
Со неч ко
ВИСНОВКИ
Дуже важливим і корисним для учнів початкових класів є використання LEGO технології, яка приносить дитині радість, де немає страху оцінювання. Принципом навчання є принцип « Навчання через дію», де діти отримують знання в процесі конструювання моделей з конструктора. Завдяки роботі з цеглинками діти розвиваються розумово і фізично. У них не згасає інтерес до навчання. Правильно організована робота з цеглинками LEGO допомагає учням розвивати такі сфери розвитку: когнітивний розвиток, креативність, фізичний розвиток, соціальний, емоційний. Можна працювати за зразком, самостійно, за темою, за умовою, за власним задумом. Діти вчаться складати звукові схеми, використовуючи кольорові цеглинки, вчать букви, складають слова, речення, вчаться читати, вивчають орфографію і правопис, і т.д. LEGO допомагає дітям втілювати свої думки в роботу, захоплено працювати і бачити кінцевий результат своєї роботи.
Отже: конструювання на уроках навчання грамоти – це вміння вчитися з почуттям впевненості в собі і сприймати нове з великим інтересом. Конструктор LEGO є помічником та наочним поясненням матеріалу. Він урізноманітнює та вдосконалює навчальний процес.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ПОСИЛАНЬ
1. Конструктори LEGO як освітнє середовище в початковій школі http://www.klass39.ru/konstruktory-legolego-kak-obrazovatelnaya-sreda-v-nachalnoj-shkole/
2. LEGO-система в освітньому просторі нової початкової школи https://www.schoollife.org.ua/586-2018/