Авторський дидактичний матеріал з природознавства

Про матеріал

Пропоную увазі колег власні творчі завдання для використання на уроках природознавства у початкових класах.Маю надію , що вони збагатять і прикрасять уроки природознавства, активізують інтерес у дітей до предмета, допоможуть формуванню компетентностей школярів.

Перегляд файлу

    Авторський дидактичний матеріал

             до тем з природознавства

 

Урок природознавства

Розпочнемо ми з вами.

     А займемось сьогодні

Серйозними ділами.

Розкриємо віконце,

     Де світить ясне сонце.

     В чудовий світ природи.

     Тож швидко до роботи.

 

«Погода та її складові»

(Для формування груп вчитель пропонує учням обрати одну із силуетних картинок:  проліска, полунички, осіннього листочка та сніжинки. Групи формуються відповідно до назв пір року, коли можна побачити ці предмети).             

  • Створіть кадри діафільму, змінюючи поданий шаблон відповідно до

назв явищ природи (шаблон виконати простим олівцем для можливості змін; створені в групах кадри доцільно обєднати в єдину стрічку):

                               Група  «Весна»

images (5).jpgimages (5).jpg

               Повінь            Цвітіння дерев

 

 

 

 Група  «Літо»

images (5).jpgimages (5).jpg

                Дощ    Веселка

 

                               Група  «Осінь»

images (5).jpgimages (5).jpg

                 Вітер                              Листопад
 

 

 

                                     Група  «Зима»

images (5).jpgimages (5).jpg     

                   Іній Снігопад 

 

 

 

 

 

                             «Термометр»

 

(Якщо залишиться час на уроці  для виконання такого завдання)

Одягніть ляльку Катрусю на прогулянку. Домалюйте одяг і взуття відповідно до заданої температури повітря.                         

 

Група 1:  +11°С

images (1).jpg

 

                               

Група 2:   0 °С

images (1).jpg

 

 

 

 

 

images (1).jpgГрупа 3:   +24 °С

 

 

 

 

 

 

 

 

Група 4:   -11°С

images (1).jpg 

 

 

 

 

 

 

 

   Зміна стану води при нагріванні      

Ігрова ситуація: «Відгадай, що знаходиться в чорному ящику?»

Обладнання: чорний ящик , до якого покладено склянку з водою; запис позивних телепрограми « Що? Де? Коли?»             

                 Можливі запитання:

  • Цей обєкт належить до природного світу?
  • Так. (Отже, всі обєкти рукотворного світу вже не називаються дітьми).
  • Він належить до живої природи?
  • Ні. (Значить, це обєкт неживої природи).
  • Це тверде тіло?
  • Ні. (Значить рідке чи газоподібне).
  • Рідке?
  • Так.
  • Це вода?
  • Цілком правильно.

 

                         Уважно прослухайте казку

«Чарівні перетворення краплинки води»

  У великій пляшці чистої артезіанської води разом із подружками мешкала краплинка, яку звали Прозоринкою. Вона знала багато казок і вірила в чарівні перетворення.

   Одного разу кришечку пляшки відкрутили і Прозоринка з товаришками опинилася в опасистому чайнику з кумедним носиком зі свистком. Чайник поклали на гарячу плиту і всім присутнім у ньому краплинкам ставало дедалі гарячіше. Вони почали розширюватись, наче повітряні кульки, а краплинка почала називати себе Гарячинкою. Незабаром у донедавна просторій посудині стало просто нестерпно від спеки і тисняви. Чайник засвистів, і краплинка та ще чимало її товаришок підстрибнули й вилетіли з його     носика - тунелю, вальсуючи в білуватій хмаринці - парі. Краплинка стала майже невагомою і цілковито невидимою, тому почала називати себе Невидимкою. Це їй надзвичайно сподобалось, проте через деякий час вона відчула холод.  До неї поверталось її рідке тіло. Поважчавши, краплинка впала на розквітлу квітку цикламену на підвіконні. Засяявши кришталевим блиском, краплинка  з гордістю назвала себе Росинкою – найкрасивішою і найкоштовнішою прикрасою розкішної квітки.

  • Продовжіть речення:                                                                                             

Краплинка назвала себе Гарячинкою тому, що …   .

Краплинка назвала себе Невидимкою тому, що …  .

Краплинка назвала себе Росинкою тому, що …  .

 

(Вчитель заздалегідь готує для кожної пари учнів «хмаринку» ( з паперу чи картону відповідного розміру  із розкресленими лініями для реплік,)).

                                              Зразок діалогу Маринки і Хмаринки

 

 

 

  • Привіт, Хмаринко!
  • Здрастуй, Маринко.Що це у тебе в рюкзачку?
  • Книжки і шкільне приладдя, а ще смачний бабусин пиріжок.

          А ти, мабуть, теж смачна, як солодка вата?

  • Ні, Маринко, я складаюсь із краплинок пари і навіть льодинок. Коли

стане холодніше, я проллюсь дощем.

       - Чудово, гайда сюди! Я вже відкриваю парасольку

 

 

 

 

«Як виникає тінь»

  • Прослухайте казку «Про дівчинку Олесю та її тінь». Проаналізуйте причину зміни довжини тіні в різні періоди дня.

   Одного сонячного літнього ранку допитлива дівчинка Олеся вийшла на подвір’я, посміхнулась пухнастому котикові, довговухим кроликам та дзвінкоголосим пташкам у саду. Сонечко лагідно торкнулося її плеча, і раптом Олеся побачила біля себе темний та прозорий силует іншої дівчинки, дуже схожої на неї. Ця кумедна істота так само рухалася, тільки чомусь була дуже довгою і незграбною. Її руки нагадували Олесі макаронну локшину, а ноги – ходулі артистів львівського цирку. Це була Олесина тінь.  Дівчинка не злякалася незнайомки, а навпаки, вирішила погратися з нею. Разом вони гуляли в саду, стрибали через скакалку,  грали у мяча. Тим часом сонце піднімалось все вище і вище. Було дуже весело, тільки Олеся помічала, що дівчинка-тінь постійно зменшується, ніби тане, як морозиво, коли ним не встигають ласувати.

   У полудень Олесина бабуся попросила внучку принести кроликам свіжої травички, а пухнастому котикові налити молока. Маленька помічниця залюбки впоралася з роботою. Сонечко похвалило її і піднялося ще вище. А Олесина тінь стала зовсім короткою.

   Олеся ніяк не могла зрозуміти, чому так трапилось. А ви як думаєте, діти?

«Осінь»

  • Перегляньте інсценізацію «Осінь та її сини» і визначте тему нашого уроку (інсценізацію підготувати заздалегідь):

Вчитель:     Матінка – осінь полями іде,

                    Трійко хлопят за собою веде:

       Вересень, жовтень -  старшенькі,

       А листопад ще маленький.

1 учень:     Вересень каже: На полі, в гаю

      Я подарунки усім роздаю.

      Повні грибів мої жмені,

      Яблука маю в кишені.

2 учень:     Жовтень говорить:

      А я, погляди,

      В жовту одежу вдягаю сади,

      З мряки заслону розстелю,

      Сонце вкладу у постелю.

3 учень:      А листопад:

      А я з тихим плачем

      Землю поллю безкінечним дощем,

                   Листя стрясу з деревини,

                   Вистелю гори й долини.

 

  • У товаристві спостережливого Живчика помандруйте до осіннього саду, городу, парку та лісу. Опишіть красу кожного куточка природи та позитивні емоції, які вона викликає:

Технология-плодового-сада.jpg

 

Zhyvchik.jpg 

 

11553_640.jpg 

 

Zhyvchik.jpg 

 

autumn-wallpaper.jpg 

 

 

Zhyvchik.jpg 

 

Zhyvchik.jpgNature_Forest_Red_Autumn_forest_011599_.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

images.jpgimages.jpg 

                                                             Нежива

природа восени
_____________________
  _____________________
   _____________________
   _____________________

                                               


Рослини восени.                                                                     Відліт  перелітних

images.jpg    Листопад                                                                                    птахів

 

images.jpg                                         

 

 

 

 

images.jpg 

 

Комахи, риби, плазуни,                                  Як звірі готуються
       земноводні восени                                          до зими                            

 

 

 

 

 

«Явища природи»

В усі часи усі народи

Вивчали явища природи.

Природа – матінка дивує:

То дощ паде, то вітер дує,

Мороз тріщить, туман лягає,

На небесах веселка сяє.

Отож і ми часу не гаймо:

Природні явища вивчаймо.

Відгадайте загадки про явища природи під час уявної  прогулянки із Петриком Пяточкіним:

   Одного разу Петрик Пяточкін, прокинувшись вранці, вирішив піти на прогулянку. Непосида вийшов надвір, подивився на небо, а там:

Поскубують травичку

Білесенькі овечки

На тій горі високій,

Що звідси недалечко.

Вітрець тихенько свисне,

І в ту ж таки хвилину

Помчать собі овечки

На іншу полонину.

  • Що побачив у небі Петрик? (Хмари)

   Потім він перевів погляд на землю і побачив над нею того, хто:

Не дід, а сивий,

Не спить, а стелиться.

Вкриває землю й океан,

А зовуть його…(Туман)

    А тим часом на травичці

Зоря – зоряниця, молода дівиця,

Гуляти ходила, росу зронила,

Місяць побачив – не підняв,

Сонце побачило  - підняло.

  • Що це за сльози зявилися на траві? (Роса)

   Хлопчик почимчикував звивистою стежинкою до лісу, а йому назустріч трапився той, що:

Літає часто він довкола,

Дерев чимало поламав,

Але ніхто, ніде й ніколи

Його не бачив, не тримав.

  • Кого зустрів маленький мандрівник? (Вітра)

    Опинившись у лісі, Петрик голосно привітався з ним і почув ту, що:

І у горах невидима,

І у лісі невловима.

Хтось кричить – вона мовчить.

Хтось мовчить – вона кричить:

Поверта  усім назад

Всі кінцівки слів підряд.

  • Кого почув хлопчик? (Луну)

       Ця гра дуже сподобалась Пяточкіну, проте незабаром

Сонце вкрилося хмарками.

Хтось невидимий в імлі

Небо срібними нитками

Почав шити до землі.

  • Хто цей вправний кравець? (Дощ)

      Хлопчик швиденько одягнув дощовика і попрямував назад. Дощик був теплий  та ще й сонечко, мабуть, вирішило прийняти душ, адже його промені перепліталися з дощовими краплинками.

Тільки дощик прошумів

Над лужком, над лісом

Хтось у небі рушничок вишитий повісив.

  • Що це за рушничок? (Веселка)

Сповнений цікавих вражень від явищ природи,  Петрик Пяточкін повернувся додому.

 

«Літо»

Гра – фантазія «Розкажи мені про літо»

     Вчитель заздалегідь готує і пропонує  дітям розглянути картки із зображенням пташок, квітів, дерев, трави, хмарки, сонечка, будинку, дітей, дорослих, морозива, тощо і вибрати собі одну з них за бажанням. Потім учні по черзі в іграшковий мікрофон розповідають від імені свого персонажа про те, за що він любить  літо. Завдання вчителя — допомогти дитині скласти зв´язне висловлювання.              Наприклад, від імені морозива можна скласти таку розповідь; «Я люблю літо тому, що... влітку мене багато купують, їдять, хвалять, радіють, яка красива в мене обгортка. Проте я водночас не люблю літо, адже... воно дуже спекотне,  і я швидко тану». 

  • Розгляньте ілюстрацію. Складіть і запишіть у робочому зошиті казочку «Літня пригода на лісовій галявині».

69565096_0n

 

 

«Діяльність людини в природі»

«Продавець і покупці»

   Виходить продавець: на грудях висить лоток з парасольками, пляшки з написом „Жива вода”, „Чисте повітря”.

 

Продавець. Загрозлива екологічна ситуація сталася в нашому місті. Повітря і вода забруднені. Хто хоче вберегти своє життя, купуйте „Чисту воду, „Чисте повітря”. Вода без ртуті, свинцю. Люди! Терміново купуйте, остання чиста вода в пляшках на Землі. Купуйте парасольки від „масних” і „кислотних” дощів. Тільки в нас цілюще повітря і чиста вода!

Перший покупець (здивовано до друзів). Що він говорить?! Парасольки від „масних” та „кислотних дощів”, „Чисте повітря”, „Жива вода”?

Продавець. Саме так. Це останні експонати і тільки в мене. Спішіть купити їх.

Другий покупець. Навіщо воно нам потрібне? Це що -  бабусині казки?

Продавець (сумно). Ні, молоді люди, це не бабусині казки. Ще трохи і на Землі не залишиться ні краплини чистої води, а за один подих повітря ми заплатимо життям.

Третій покупець. Ти що, смієшся з нас? Яка брехня!

Четвертий покупець. Він, мабуть, з глузду з’їхав. „Кислотні дощі”, „Чисте повітря”. Та дихай, скільки хочеш, і води пий, скільки потрібно, – і все безкоштовно.

П’ятий покупець. Та це шахрай! Що ви не бачите? Ходімо, немає про що з ним розмовляти. На наш вік всього вистачить, а після нас хоч і потоп.

Продавець. Люди, невже вам не страшно? Подивіться на небо, яке воно сіре, аж чорне. І хмари пливуть низько, низько над землею. 

(Чути гуркіт грому. Продавець розкриває парасольку.)

Продавець. Ось бачите, іде кислотний дощ. Швидше, швидше беріть парасольки. Це страшний дощ, після нього все живе зникає на Землі.

Шостий покупець. Мені страшно. Це що ж виходить: пташку,  звіра, квітку я побачу тільки на картинці чи в музеї?!

Сьомий покупець. Це несправедливо. Я люблю купатися. Як я житиму без річки, дощику?

(Діти парасольками роблять веселку.)
Продавець. Наша планета більше не витримає такого відношення до природи, якщо ми не візьмемося за розум зараз.

 

«Сторони горизонту»

Гра «Куди покотився Колобок?»

    На дошці чи плакаті заздалегідь розкреслено схему основних сторін горизонту (без умовних позначень). Вчитель викладає на місця умовних позначень ілюстрацію Колобка, а учні почергово і швидко визначають сторони горизонту. Хто помилився, виходить із гри. Переможцями стають ті учні, котрі жодного разу не помилилися.

Гра  «Пошук скарбів»

    Учні виходять на шкільне подвіря чи стадіон, де напередодні кольоровою крейдою   розкреслено квадратну сітку (сторона квадрата – дитячий крок) та схему основних сторін горизонту (з умовними позначеннями).

   Клас поділяється на 4 групи , які одержують назви згідно основних сторін горизонту. Кожна група займає стартову позицію біля буквеного позначення своєї сторони горизонту і отримує  маршрутну картку. За сигналом вчителя групи відправляються на пошуки « скарбів»(скриньки із саморобними медальйонами чи шоколадними «монетами»), дотримуючись власних маршрутів. Виграє та група, яка першою знайде «скарби».

 

 

 

 Зразки  маршрутних карток

 

         Група «Північ»                                                          Група «Захід»

  1. 6 кроків на Сх.                                               1.4 кроки на Пд.
  2. 4 кроки на Пд.                                                2. 3 кроки на Сх.
  3. 8 кроків на Зх.                                                3. 8 кроків на Пн.
  4. 2 кроки на Пд.                                                4. 5 кроків на Сх.

 

 

          Група  «Південь»                                                       Група «Схід»

  1. 2 кроки на Сх.                                                1. 2 кроки на Пн.
  2. 8 кроків на Пн.                                               2. 6 кроків на Зх.
  3. 4 кроки на Зх.                                                 3. 6 кроків на Пн.
  4. 6 кроків на Пн.                                               4. 6 кроків на Зх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загальна маршрутна схема (для вчителя)

     Пн.

 

 

 

 

 

 

 

Зх.                                                           Сх.

 

 

 

 

 

 

    Пд.

 

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
1837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку