Бал в Королівстві Ввічливості
Мета: уточнити уявлення учнів про ввічливість, учитись користуватись ввічливими мовними формами (будь ласка, вибачте…), виявляти чуйність і турботливість; виховувати навички культурної поведінки вдома, в школі, в громадських місцях; розвивати бажання піклуватись про інших, що найвища краса жити не тільки для себе, а для інших, а також такі риси характеру, як доброта, чуйність, делікатність.
Обладнання: діти в костюмах героїв дійства
Хід заняття
Вчитель. Життя кожної людини складається із кола дій, вчинків по відношенню до речей, до самого себе, тобто із того, що ми називаємо поведінкою.
І тому сьогодні у нас незвичайний урок, сьогодні ми робимо ще один крок в країну казкову, в країну чудову, в королівство , де всі знають правила обов’язкові.
Розпорядник. Добрий день, шановні гості.
Ми раді вас бачити на нашому балу в королівстві Ввічливості.
Увага! Увага! Вже час розпочинати наше свято. Веселе, красиве і радісне свято, на яке давно вже чекаєте всі . Отже , починаємо.
Розпорядник. Увага! Увага! Слухайте всі! На наше свято прибув Його найважливіша величність король Ввічливості.
(входить король, за ним міністр культури і міністр вихованості, принцеси)
Король. Дорогі гості! Ми раді вас бачити на нашому святі.
(Дівчата роблять реверанс, хлопці кланяються).
Сьогодні я приставлю вам своїх міністрів:
- Міністр культури (кланяється);
- Міністр вихованості (кланяється).
А також своїх дочок – принцес: Уважність, Скромність, Делікатність, Вихованість, Чуйність.
- А зараз проведемо нашу традиційну гімнастику ввічливості.
Всі в нашому королівстві вітають один одного. (Король тисне руки міністрам, принцеси розкланюються. Хлопчики перед дівчатками роблять поклон голови, дами реверанс).
Король. Плески, сміх, пісні
Хай сьогодні будуть разом.
Розважайтесь ,друзі, всі.
І танцюйте разом.
(Танець Принцес)
Після танцю до короля підбігають схвильовані міністри.
Міністр Культури. О Ваше важливіше величносте король Ввічливості. Вибачте, будь ласка, але ми повинні повідомити вам неввічливу новину. Річ у тім,що в наше королівство прокрались диверсанти з королівства Безкультур’я.
Міністр Вихованості. Вони хочуть зіпсувати нам свято. Ось які документи передав нам голова нашої безпеки (віддають папку королю).
Король дивиться.
Король. Наказую розслідувати!
Роздивимось зібрані матеріали (сценки), вияснимо поведінку, і як треба себе поводити.
1) Сашко в трамваї повному, -
Розсівся він «як слід».
А біля нього згорблений
Стоїть старенький дід.
Хтось до Сашка звертається :
- Чи вас у школі вчать,
Як місце дати старшому.
Як старших поважать?
- Та вчать ! – Сашко відказує -
Але оце якраз
Розпочались канікули –
Ніхто не учить нас.
- Що повинен зробити Сашко? Коли потрібно так зробити? (повинен встати і з лагідною посмішкою сказати : «Сідайте, будь ласка, тут вам буде зручно», і так робити завжди і під час навчання, і під час канікул).
Міністр Вихованості.
2) По коридору йде вчителька, в руках у неї книжки, зошити, портфель. Назустріч їй учень. «Добрий день», - і пішов далі. Що повинен був зробити хлопчик? (допомогти вчительці донести речі).
Міністр Культури.
3) Вулицею йде старенька бабуся. Вона несе кошик із картоплею. Раптом кошик випав із її рук і картопля розсипалась. Назустріч їй біг хлопчик. Він зупинився, подивився і побіг далі. Що повинен був зробити хлопчик? (допомогти зібрати овочі).
Після кожної сценки вигуки : «Яка невихованість. Це кошмар! Безкультурщина!» (Що робити? Як спасти королівство?).
Король. Дорогі гості. Продовжимо наше свято. Я впевнений, що ми все – таки знайдемо незваних гостей. Їх видадуть некультурні манери поведінки.
Розпорядник. Фігурний вальс. (Танцюють 5 дочок короля)
Після танцю один кавалер не відвів принцесу на місце. Залишившись одна, вона знепритомніла. Її підхвачують, садять на стілець, обмахують хусточками.
Принцеса. Ох! Мені погано!
Король. Що сталось?
Міністр Вихованості. Хтось із гостей не провів принцесу на місце.
(По залу: «Не провів на місце. Залишив одну»).
Міністр Культури. Продовжимо наш бал. Манери без культури себе покажуть самі.
Розпорядник. Давайте вислухаємо наших гостей.
1 учень. Настане друзі, щаслива пора,
Настануть прекрасні дні.
І учні привітні будуть із всіма,
Грубити не будуть вони.
2 учень. Не буде хлопчисьок противних,
Пройдуть золотії роки.
І в чисту кімнату в брудному взутті
Не будуть входити вони.
3 учень. Подує вітер свіжий,
Фіалки розцвітуть.
І щезнуть всі невігласи,
Навіки пропадуть.
4 учень. Хай грубість пропадає назавжди,
Хай за рецептами лікарів
З’являться в кожній аптеці
Ліки для неввічливих дітей.
Дитина вертілась на долі,
Шуміла і всім заважала,
Та їй приписали пілюлі
І ось вона ввічлива стала.
5 учень. Грубіянити не будуть діти,
Не будуть нігті гризти.
І будуть всі на світі
Любить таких дітей.
(В цей час у залі чується голосне шуршання фольги)
Міністр Вихованості. Ваше величносте! Під час розмови гостей хтось з шумом розгорнув шоколад.
Гості. Так-так! Хтось шелестить папером! Всі! Шелестів папером! (Беруться за голови. Ні так більше продовжуватись не може! Треба щось робити!).
Король. Будемо приймати рішучі заходи! Що пропонують мої кохані дочки?
Міністр Вихованості. Я пропоную висміяти неввічливі поступки диверсантів королівства Безкультур’я, щоб перевиховати їх.
Міністр Культури. Давайте покажемо сценки про невихованого хлопчика, хай в них побачать себе.
Учень 1. Цілий день він зайнятий ділом,
Двох хвилин не відпочине:
То він парту маже крейдою,
То сидить і папір рве.
А під час перерви
Зайнятий іще сильніше –
Підійде до чистої стінки
Намалює щось на ній.
Учень 2. Ох! Як зайнятий цей Петя!
Цілий день ламав часи
І на маминім портреті
Підмалював очі для краси!
Учень 3. Ми все оце про Петю
Вирішили вам сказать,
Щоб не було на світі
Йому подібних Петь!
Міністр Культури. А тепер я почну, а ви закінчуйте, хором дружньо відповідайте.
- Перший крок до добра – це не робити … (зла).
- Будинок без книг – це тіло без … (душі).
- Люби правду, але прощай … (помилку).
- Тепліше шуби – … (добре слово).
Міністр Вихованості. Отже, для школярів я склав 10 дуже важливих правил. Ці правила прості, швидко їх запам’ятаєте ви :
1. Будь завжди ввічливим, чуйним і уважним.
2. Зустрінеш знайомих – привітайся.
3. В школі, в класі не сміти, а побачиш прибери!
4. Не пхай в кишені крейду, це, мій дорогий, не діло.
5. Допустив помилку, проявив грубість, попроси пробачення.
6. Завжди допомагай літнім людям, товаришам, молодшим.
7. У громадських місцях не штовхайся, поступайся місцем інвалідам, літнім людям, жінкам з дітьми.
8. Ніколи не перебивай співрозмовника, спочатку вислухай його до кінця, а потім вислови свою думку.
9. Дружи з «ввічливими словами».
10. Щоб тобою могли гордитись, повинен багато ти трудитись.
На сцену виходять 3 хлопчики.
- Друзі! Ми зрозуміли, що ви мабуть нас шукаєте. Ми ніякі не шпигуни, ми прості учні, але не знаємо ваших правил королівства Ввічливості. Можна у вас залишитись?
Король. От так чудо! Як нам бути?
Всі. Залишимо!
Міністри. Навчимо! Виховаємо!
Дочки. Ми навчимо їх законам нашого королівства.
Король. Добро в казках завжди перемагає зло, ось і тут воно теж перемогло.
Давайте ж пограємо в гру
Гра «Фея доброти»
Діти стають у коло, заплющують очі, простягають перед собою руки. На рахунок: «один, два, три», вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно говорить: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!» Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає феєю доброти.
(Якщо це дівчинка – фея, якщо хлопчик – ельф).
Фея доброти або добрий ельф торкається до кого – небудь із дітей « чарівною паличкою» та говорить про нього щось приємне та добре .
Та дитина , до якої торкнулася фея , повинна сказати що – небудь добре про свого сусіда і так кожен говорить добрі слова наступній по колу дитині.
Остання в колі дитина разом зі феєю повторює те добре, що вже діти сказали один одному.
Король. Наш бал закінчено!
Але друзі треба
Мораль його запам’ятати:
Без ввічливості людина
Нічого не варта!
Я бажаю, щоб із вами
Людям було веселіше,
І щоб добрими очима
Ви дивилися на них,
Щоб були ви справедливі
І у рішеннях мудрі
Як до людей будете добрі,
То і люди до вас будуть добрі!
Вчитель: (підводить підсумок)
Методичний кабінет ЗОШ І-ІІІ ступенів №9