Батьківські збори. "Адаптація п'ятикласників"

Про матеріал

У 5-му класі діти переходять до нової системи навчання: «клас­ний керівник — учителі-предметники», уроки проходять у різних кабінетах. Інколи діти навіть змінюють школу, у них з'являються нові однокласники. До того ж перехід із початкової школи у се­редню співпадає зі своєрідною віковою кризою — початком пере­ходу від дитинства, що є досить стабільним періодом розвитку, до молодшого підліткового віку.

Більшість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя». Розробка батьківських зборів допоможе змістовно підготуватися, дати слушні поради батькам, відкриє для них те, чого вони не помічали.
Перегляд файлу

ПЯТИКЛАСНИКИ ТА ЇХ АДАПТАЦІЯ ДО ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ

Мета:    Познайомитися з батьками учнів та послухати ко­роткі характеристики, які вони дадуть своїм дітям.

Пояснити батькам роль сім'ї та її значення в адап­тації школяра у зв'язку з новими якостями навчання та віковими особливостями дітей.

Дати рекомендації батькам щодо рішення можли­вих проблем, пов'язаних з успішністю та моральним станом дітей.

Коментар: на збори запрошуються шкільний лікар, бібліотекар, заступник директора з виховної роботи. Готуючись до зборів, класний керівник має заготовити бланки анкети для батьків.

ХІД ЗБОРІВ

БЕСІДА

Особливості психологічного стану  учнів 5 класу

У 5-му класі діти переходять до нової системи навчання: «клас­ний керівник — учителі-предметники», уроки проходять у різних кабінетах. Інколи діти навіть змінюють школу, у них з'являються нові однокласники. До того ж перехід із початкової школи у се­редню співпадає зі своєрідною віковою кризою — початком пере­ходу від дитинства, що є досить стабільним періодом розвитку, до молодшого підліткового віку.

Більшість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя». Адаптація у 5-му класі ба­гато в чому схожа з адаптацією у 1-му класі.

Що викликає стрес у п'ятикласників? Різкі зміни умов нав­чання, різноманітні та більш ускладнені вимоги, які ставлять­ся до дітей середньої навчальної ланки, навіть зміна «стату­су» у початковій школі на «наймолодшого» у середній — усе це є досить серйозним випробуванням. У цей період діти мо­жуть стати невпізнанними: тривога, боязкість чи, навпаки, розв'язність, надмірна метушливість, збудження охоплюють їх. У зв'язку з цим у них може знизитись працездатність, во­ни можуть стати забудькуватими, неорганізованими. Іноді по­рушуються сон, апетит.

Шановні батьки! Постарайтесь забезпечити дитині спокій­ну, доброзичливу обстановку, чіткий режим, зробіть так, щоб п'ятикласник відчув вашу підтримку та допомогу.

Пам'ятка для батьків

«Що ускладнює адаптацію дитини до нових умов навчання?»

Протиріччя та неузгодженість вимог різних педагогів. До шко­ляра вперше ставлять багато вимог. І він повинен навчитися враховувати ці вимоги, співвідносити їх, долаючи пов'язані із цим труднощі, тому що ці вміння знадобляться кожній дитині в дорослому житті.

На п'ятикласника обрушується потік інформації, насичений термінами, незрозумілими словами. Вихід простий: поясніть дитині, що неповне, неточне розуміння слів нерідко лежить в основі нерозуміння шкільного матеріалу і в зв'язку з цим необхідно звертатися до довідників, словників.

У п'ятому класі багато дітей відчувають самотність, тому що улюбленої першої вчительки немає поруч, а класному керів­никові часто не вистачає часу приділяти їм увагу в тій же мірі. А інші «шаленіють» від свободи та носяться по всій школі, за­дираючись навіть до старшокласників. Дорослим у цій ситуа­ції важливо зрозуміти, що все це - природні переживання, які необхідні для розвитку школяра, бо вони допомагають йому стати дорослим.

       Якщо відчуваєте, що адаптація затягується, зверніться до шкільного психолога.

Ми маємо стати більш уважними, доброзичливими, таким чи­ном допомагаючи школяру освоїти цю позицію.

Як забезпечити гармонійне навчання дитини?

У цьому періоді батькам можна скористатися рекомендація­ми фахівців Філадельфійського дитячого центру по забезпечен­ню «гармонії між домашнім та шкільним життям дитини»:

1. Надихніть дитину на розповідь про свої шкільні справи.
Кожного тижня вибирайте час, вільний від домашніх справ, та уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам'ятовуйте ок­ремі імена, події та деталі, які дитина сповіщає вам, використо­вуйте їх у подальшому для того, щоб розпочати подібні бесіди про школу. Обов'язково запитуйте вашу дитину про її однокласників, справи у класі, шкільні предмети, педагогів.

2. Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поведінку та взаємостосунки з іншими дітьми.

Навіть якщо немає особливих причин для занепокоєння, кон­сультуйтеся з учителем вашої дитини не рідше, ніж раз у два мі­сяці. Під час бесіди виразіть своє прагнення покращити шкільне життя дитини.

Якщо між вами та вчителем виникають серйозні розбіжності, до­кладіть усіх зусиль, щоб мирно розв'язати їх, навіть якщо доведеть­ся спілкуватися для цього з директором школи. Інакше ви можете випадково поставити дитину в незручне положення вибору між від­даністю вам і повагою до свого вчителя.

3. Не пов'язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань та заохочень.

Знайте програму та особливості школи, де навчається ваша дитина Вам необхідно знати, яке шкільне життя вашої дитини, та бути впев­неним, що вона отримує гарну освіту. Відвідуйте всі заходи та зустрічі, які організують для батьків, використовуйте будь-які можливості, щоб дізнатись, як ваша дитина навчається та як її навчають.

4. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі.

Установіть разом із дитиною спеціальний час, коли слід ви­конувати домашні завдання, і слідкуйте за виконанням цих уста­новок. Це допоможе вам сформувати хороші звички до навчання. Продемонструйте свій інтерес до цих завдань та впевніться, що в дитини є все необхідне, щоб виконати їх найкращим чином. Але якщо дитина звертається до вас із питаннями, пов'язаними з до­машніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх.

5. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.

З'ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім установіть зв'язок між її інтересами та предметами, які вивчають у школі. Наприклад: любить фільми — купіть книгу, по якій поставлений фільм, так виникне любов до читання; любить гратися — купуйте довідники, так виникне прагнення дізнаватись про що-небудь нове. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності.

Особливі зусилля прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі, коли в шкільному житті дитини відбуваються зміни.

Проблеми у навчанні п'ятикласників

П'ятикласники пристрасно бажають добре вчитися, щоб раду­вати оточуючих. Але, зіткнувшись з першими труднощами, часто розчаровуються.

Декілька слів про навчальні проблеми п'ятикласників:

Слабка навчальна підготовка у початкових класах.

Несформованість уміння аналізувати та синтезувати (нерозвинені розумові дії та операції), поганий мовленнєвий розвиток, слабкі увага та пам'ять.

Нерозвинута воля — небажання, «неможливість», за словами учнів, примусити себе постійно займатися навчанням. Таких дітей не приваблює мета, тому що для п'ятикласників ха­рактерне переважно емоційне ставлення до своєї діяльності.

Пам'ятка для батьків

Допомагайте школяру у навчанні, домагайтеся, щоб він доско­нально зрозумів навіть найдрібніші деталі виконання важко­го завдання. Хай навіть дитина виконає одне-два подібних за­вдання і детально пояснить, що та як вона робить.

Розвивайте увагу, мислення та пам'ять дитини, грайте з нею в ігри на розвиток спостережливості (у розвідників, мислив­ців, індійців на полюванні тощо), вирішуйте посильні голово­ломки, розв'язуйте кросворди, шаради. Робіть усе це якомога частіше.

Розвивайте волю дитини, привчайте її до режиму дня, емоцій­но забарвлюйте її навчальну діяльність, але не перестарайтеся, інакше може виникнути так зване «емоційне стомлення»: ди­тина може стати капризною, роздратованою, плаксивою. Ви­користовуйте гумор, але не сарказм та насмішки! Терпіть ди­тячі жарти, якими б безглуздими вони не були, використовуй­те гумор із метою розрядки та привернення дитини на свій бік.

Дуже важливо в навчальних та у всіх інших заняттях допо­могти школяреві виробити об'єктивні критерії власної успіш­ності та неуспішності; за допомогою дорослих слід розвину­ти в нього прагнення вдосконалювати свої здібності. Почніть з вироблення звички добре виконувати домашні завдання.

1. Виступи батьків із короткими характеристиками своїх дітей.

2. Доповідь шкільної медсестри на тему «Фізіологічні особливості, пов'язані з віковими змінами дітей».

3. Ознайомлення батьків із результатами проведеного медогля­ду та надання рекомендацій із врахуванням отриманих даних.

ПЕДАГОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ ДЛЯ БАТЬКІВ

 І.   Батькам пропонується дати відповіді на запитання анкети (підготовлені бланки роздає класний керівник).

Анкета

Виберіть варіант відповіді (обведіть потрібну літеру).

1) Ваш вік:

а) до ЗО років;

б) від ЗО до 40 років;

в) понад 40 років.

2) Скільки дітей у вашій сім'ї?

а) одна дитина;

б) двоє;

в) троє і більше.

3) Ваша освіта:

а) вища;

б) середня;

в) середня спеціальна.

4) Чи є у вас бажання взяти участь у житті школи?

а) є;

б) немає.

Чим захоплюється ваша дитина?

Чим ви (ваша сім'я) можете допомогти класному колективу?

а) вести гурток;

б) взяти участь у культурних заходах;

в) свій варіант.

7) Що б ви хотіли змінити в житті школи?

а) у навчальному процесі;

б) у виховній роботі;

в) інше.
                                                      Анкета для батьків «Ми і наші діти»

1. Якому дозвіллю ви надаєте перевагу?

а) заняттям спортом;

б) відвідуванню кіно і театру;

в) читанню книг;

г) відвідуванню кав'ярні, ресторанів;

д)  застольним зустрічам із друзями;

е) перегляду телепередач;

ж)відвідуванню змагань, матчів;
з)відпочинку у родинному колі;
и)______ _.

2. Як часто ви проводите дозвілля зі своїми дітьми?

а) щодня;

б)  щосуботи;

в) щонеділі;

г) ніколи;
д)інколи;

е) під час відпустки;

ж) при першій негоді.

3. Яку сферу трудової діяльності ви б рекомендували для своєї дитини?

4. Яку суму кишенькових грошей, на ваш погляд, повинен мати син (донька)?

5. Які стосунки у вашій сім'ї?

а) дуже добрі;

б) добрі;

в) не дуже добрі;

г) погані.

6. Які стосунки особисто у вас із сином (донькою)?

а) довірливі;

б) спокійні;

в) напружені;

г) конфліктні.

7. Як часто ваша сім'я збирається разом.?

а) щодня;

б) щонеділі;

в) зрідка;

г) під час сімейних свят;

д) на дачі;

е) під час відпустки.

8. Чи знаєте ви, яку громадську роботу виконує ваш син (донька) у школі?

9. Які труднощі ви відчуваєте у вихованні дітей?

а) діти вас не розуміють;

б) діти не беруть до уваги ваших вимог;

в) вам не вистачає часу на спілкування з дітьми;

г) не знаєте, як діяти в тому чи іншому випадку;

д) не знаєте, як реалізувати рекомендації вчителів;

е) діти роблять все на зло;

ж) не можете знайти спільної мови з учителями.

10.  Хто, на вашу думку, має найбільше піклуватися про виховання дітей?

а) сім'я;

б) громадські організації;

в) школа;

 г)вулиця

д) трудові колективи;

е) учнівські колективи;

ж) друзі учня.

11. Чи знаєте ви імена друзів та знайомих вашого сина (донь­ки)?

 12. Чи знаєте ви, де в даний час знаходиться ваша дитина?

а) знаю;

б) можу здогадуватися;

в) не знаю.

Анкета для батьків «Ми і школа»

1. Чи з радістю ваша дитина йде до школи?

2. З яких предметів виникає більше труднощів? Чому?

3. Скільки часу ваша дитина витрачає на підготовку до уроків?

4. Чим захоплюється у вільний час?

5. Які предмети вивчає із задоволенням?

6. Чи допомагає молодшим у сім'ї"(якщо вони є)?    

7. Чи знаходить взаєморозуміння з класним керівником, учи­телями?

8. Чи задовольняють вас батьківські збори?

9. Яку реальну допомогу надає вам школа?

 

Аналіз анкет батьків.

ПІДСУМКИ ЗБОРІВ

Коли ми говоримо про поєднання доброзичливості та вимог­ливості вчителя, то слід підкреслити, що воно неможливе без знання того психологічного клімату, в якому живе дитина. При­чини багатьох особливостей характеру й поведінки школярів криються у властивостях родини: в її складі, традиціях, стилі

взаємин, ділових і моральних якостях батьків. Тут треба врахува­ти все: індивідуальні особливості дитини, стан здоров'я, своєрід­ність темпераменту й нервової системи, інтереси й нахили. Ось чому в школах має приділятися найсерйозніша увага вивченню родини.

Знання родини допомагає зігріти належні нам за штатом так­товність і ввічливість сердечною людською участю.

А ще надає можливості збільшувати батьківський актив. Ми «відкриваємо» прекрасних людей, яких залучаємо до участі в нав­чально-виховній роботі школи.

Тут і виступи перед учнями батьків - людей різноманітних цікавих професій; організація спортивної, туристської та екс­курсійної роботи; допомога в обладнанні та оформленні школи і навчальних кабінетів; створення гуртків та клубів за інтереса­ми; організація дитячого харчування; додержання в школі чис­тоти і порядку; розвиток художньої самодіяльності; спільна суспільно корисна праця, обстеження родинно-побутових умов учнів і надання матеріальної допомоги; індивідуальне шефство над «важкими» дітьми та їх родинами; господарська підготовка шко­ли до нового навчального року та багато інших форм співробіт­ництва.

Активна батьківська допомога школі — обов'язкова умова підвищення ефективності навчальної і виховної роботи педаго­гічного колективу, важлива ланка у здійсненні належної освіти підростаючого покоління.

 

Звернення до батьків від 5-класників

1. Не висувайте до мене завищених, нездійснених вимог. Зовні я виглядаю значно дорослішим, ніж в молодших класах, але все також потребую вашої уваги, турботи, обіймів і сумісного з вами відпочинку і ігор. І мені дуже важливо, як ви мене оцінюєте. Так само я буду думати сам про себе, можливо, все своє життя.

2. Навантаження в середній школі зростає, тому мені як ніколи необхідно самому або разом з вами виробити чіткий режим дня, де чергується розумова і фізична праця і є достатньо часу для відпочинку і спілкування з друзями. Я маю навчитися планувати. Коли я надто перевантажений – я починаю хворіти чи сумувати. Коли у мене занадто багато вільного часу – я нудьгую або навіть починаю робити дурниці.

3. Я почав більше хвилюватися через те, що у мене багато нових вчителів і предметів, а я не завжди розумію, чого вони від мене хочуть і як досягти хоча б такої успішності, яка у мене була в початкових класах. Розкажіть мені, як ви досягли успіху в такій чи подібній ситуації.

4. Не вважайте мене зовсім дорослим і допомагайте мені знаходити відповіді на важливі для мене питання та радьте, що робити в складній ситуації. Навіть коли я просто засмучений і не хочу з вами спілкуватися – єдине, чого я потребую – вашої підтримки та розуміння.

5. Я не знаю, що робити, коли вимоги в школі і дома дуже відрізняються, або навіть протилежні за змістом. Будь ласка, скоординуйте вимоги до виконання домашніх завдань та моєї поведінки з вимогами школи та вчителя. Крім того, я захоплююсь тими дорослими, які вміють визнавати свої помилки і перепросити.

6. Хваліть мене за моє досягнення і мій успіх, щоб я не почувався нездарою і непотребом. Інколи навіть створюйте для мене ситуацію успіху, коли мені важко самого себе за щось похвалити.

7. Допоможіть мені знайти способи знаття напруження, бо деякі мої однолітки вже вважають, що поганий настрій можна змінити на добрий, вживаючи алкоголь і наркотики.

8. Я хочу почуватися гідним вашого дорослого життя, тому я маю мати хоч якісь сімейні обов’язки нарівні з вами. Я хочу стати більш вольовою людиною, тому нам потрібно разом придумати як зробити так, щоб я не забував про свої домашні обов’язки. Тільки, будь ласка, не читайте мені нотацій – я просто їх не чую.

9. Мені дуже лестить, коли питають моєї думки на сімейній раді по важливим і навіть не дуже питанням. Тоді я розумію, що я вже не якась там малеча і батьки мене поважають.

10. Кожного дня я відчуваю, що мені важливо, що про мене думають однокласники та однокласниці та засмучуюсь, коли вони не розуміють моїх жартів, не сприймають моїх пропозицій або навіть ображають у відповідь. Цікаво, як ви поводили себе в такій ситуації? Чи знаєте ви спосіб або кілька, щоб мене почали цінувати та поважати однолітки?

11. Я помічаю, що моє тіло змінюється. Це мене лякає, я не розумію, що зі мною відбувається і чи є це нормою? Я соромлюся звернутися до вас з питаннями про мою та протилежну стать. Чи є якійсь прийнятний спосіб дізнатися правду?

12. Я почуваюся щасливим, коли ви підтримуєте мою ініціативу, не критикуєте моїх намірів та захоплень та поважаєте мої права. Тоді я розумію свою силу і відчуваю себе лідером, здатним починати нову справу, долати труднощі і досягати мети.

 

Класний керівник. Задумайтеся над цим. Можливо, Ви дійсно ставите високу планку для вашої дитини. Можливо, ваша дитина цікавиться зовсім іншим, чим ви нав’язуєте її Можливо, потрібно дати вибір дитині. Можливо, потрібно дозволити дитині займатися тим, що до вподоби саме її, а не вам….. Задумайтеся…і можливо, тоді у вас будуть найкращі діти….

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бабак Надя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 березня 2018
Переглядів
4178
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку