19 квітня 2018 року відбулися збори батьків майбутніх першокласників. Майбутня перша вчителька – Калкатіна Тетяна Миколаївна. Батьки виконували різні творчі завдання «Знайомство»,«Стежина до школи», «Мамина долонька». Батьківські збори стали тим першим місточком для реалізації наступності між дошкільною та початковою освітою, цінним важелем педагогічної взаємодії з батьками майбутніх першокласників.
Тема зборів: До нової української школи крокуємо із задоволенням!
Мета: познайомити батьків майбутніх першокласників із «готовністю дітей до школи»,а також із організацією навчально-виховного процесу у 1 класі, надати рекомендації щодо підготовки дітей до школи; формувати етичну культуру батьків, сприяти розвиткові умінь доброти і взаєморозуміння в сім’ях вихованців.
План зборів
1.Привітання батьків та знайомство з ними.
2.Очікування батьків.
3.Готовність дитини до школи.
4.Організація навчально-виховного процесу у 1 класі.
6.Організаційні питання.
7. Підсумок зборів.
Форма проведення: заняття-зустріч
Обладнання: мультимедійна презентація до зборів, музичний супровід,
Хід заняття
І.Вступне слово вчителя
- Шановні батьки!
Я рада бачити Вас у стінах нашої школи. Ми зібрались у такому великому колі. То ж давайте познайомимось. Сл.1
Вправа «Знайомство» Кожен із батьків називає своє ім’я та говорить улюблену справу.
От і познайомились. У кожного з нас різні імена. Хтось знав один одного до цієї зустрічі, а хтось познайомився тут, зараз. А привело нас сюди єдине ім’я . Розповім вам притчу . Сл.2
Ангел на землі
За день до свого народження дитина запитала у Бога:
- Кажуть, завтра мене посилають на Землю. Як же я буду там жити, адже я така мала і беззахисна?
Бог відповів:
- Я подарую тобі ангела, який буде чекати тебе і піклуватися про тебе.
Дитина задумалася, потім сказала знову:
- Тут на Небесах я лише співаю і сміюся, цього достатньо мені для щастя.
Бог відповів:
- Твій ангел співатиме і посміхатиметься для тебе, ти відчуєш його любов і будеш щасливою.
- О! Але як я зрозумію його, адже я не знаю його мови? - Запитала дитина, пильно дивлячись на Бога. - А що мені робити, якщо я захочу звернутися до тебе?
Бог м'яко торкнувся дитячої голівки і сказав:
- Твій ангел складе твої руки разом і навчить тебе молитися.
Потім дитина запитала:
- Я чула, що на Землі є зло. Хто захистить мене?
- Твій ангел захистить тебе, навіть ризикуючи власним життям. Сл.3
У цей момент із Землі стали доноситися голоси, і дитина в поспіху запитала:
- Боже, скажи ж мені, як звуть мого ангела?
- Його ім'я не має значення. Ти будеш називати його Мама.
Ви, усі тут зібралися мами, діти, яких наближаються до нової сходинки у своєму житті, до навчання у школі. Сл.4
Від усієї душі вітаю вас із цією подією у вашому житті і дарую вам квіти, щоб розквітали ви і ваші діти,
немов справжні квіти.
Нехай гарною буде дорога до школи,
а в душі ніякої тривоги.
Візьміть, яка вам до вподоби, яка надихне вас на дружну співпрацю, розуміння та додасть вам терпіння та снаги. Сл.5
Відповідно, до кольору квітки, хто, яку обрав,займіть свої місця за столиками для подальшої нашої роботи.
Саме вашим дітям випала нагода відчиняти двері нової української школи, школи ХХІ століття. Сл.6
ІІ. Оголошення теми і мети заняття
Тема наших зборів: «До нової української школи крокуємо із задоволенням!»
Працювати будемо за таким планом:
( зачитую план на дошці)
ІІІ. Опрацювання матеріалу зборів Сл.7
Вправа «Доріжка» Щоб вашим дітям легше вчилося, з настроєм йшлося до школи прокласти вам батькам потрібно доріжку їм. А викладати будемо її із кольорових камінчиків. Напишіть на них свої очікування чи сподівання від нової школи.
Гарна доріжка, пречудова,
Для діток буде, як обнова,
щоб побігати, пограти,
та в країні знань усе пізнати.
Ваша дитина іде до школи
Дуже часто батьки запитують:
- Коли дитина готова до школи?
- Як визначити готовність дитини до школи?
1. Готовність дитини до школи:
Загалом поняття «готовності дитини до школи» розглядається, як комплексне, багатогранне, яке охоплює всі сфери життя та діяльності майбутнього першокласника. Необхідно одразу розділити поняття педагогічної та психологічної готовності до школи.
Під педагогічною готовністю, як правило, мається на увазі уміння читати, рахувати та писати. Однак сама по собі наявність лише цих вмінь та навичок не є гарантом того, що дитина буде навчатися сумлінно. Сл.8
Психологічна готовність до навчання у школі включає такі компоненти:
фізіологічна готовність;
інтелектуальна (пізнавальна) готовність;
емоційно-вольова готовність;
соціальна готовність;
мотиваційна готовність.
Фізіологічна готовність означає достатній рівень фізичний розвиток організму дитини, стан її здоров'я. Сл.9
Інтелектуальна (пізнавальна) готовність пов'язана із відповідним рівнем розвитку пізнавальної сфери дитини, тобто тих процесів, завдяки яким дитина пізнає навколишній світ: мислення, увага, пам'ять, сприймання, уява. Сл.10
Мислення є найважливішою функцією мозку людини. Будь-який вид діяльності не може обійтися без мислення. А особливо – навчання. На момент початку навчання у школі дитина має володіти певним запасом знань про навколишній світ, про себе, про природу, про інших людей, про стосунки між людьми. Наприклад, дитина має знати: своє ім'я, прізвище, основні кольори, основні геометричні фігури (трикутник, прямокутник, коло) . Володіти поняттям «більший»- «менший», «вищий»-«нижчий», «ширший»-«вужчий». Бажано, щоб дитина орієнтувалась у просторі (знала де права рука, розуміла поняття «під», «над», «біля», «між»). Дитина має вміти аналізувати, встановлювати з’вязки, порівнювати, аналізувати, узагальнювати, визначати головні і другорядні ознаки предметів та явищ.
Увага є ще одною складовою інтелектуальної готовності. Чим вищий рівень уваги, тим вища ефективність навчання. Навчання ставить перед дитиною нові завдання, несхожі на ті, які вона звикла виконувати під час гри. Навчальні завдання, на відміну від ігрових, містять більше нової інформації, а процес виконання навчальних завдань вимагає більшого зосередження. А для цього бажано тренувати здатність малюка бути уважним, наприклад, за допомогою ігор і спеціальних вправ.
Безумовно, легше буде навчатись тій дитині, у якої гарно розвинута пам’ять.
Дуже бажаним для успішного навчання є вміння дитини відповідати на запитання, уміти висловлювати свої думки. Передумовою цих вмінь є достатній словниковий запас дитини. Достатній розвиток мовлення є ще одною складовою інтелектуальної готовності дитини до навчання.
Достатній розвиток м’язів руки, вміння виконувати пальчиками дрібні дії (наприклад, нанизувати намистинки) буде запорукою того, що дитина легко навчиться писати.
Якщо Ви хочете, щоб Ваш малюк добре навчався, із радістю відвідував школу – допоможіть йому. Читайте малюку книжки: казки, вірші, оповідання. Після того, як казка прочитана, попросіть, щоб малюк переказав прочитане.
Розвивати мислення, увагу, пам’ять, дрібну моторику, розширювати словниковий запас можна і під час спеціальних ігрових занять із малюком (саме гра перетворює нудне навчання на яскраву, цікаву пригоду), і під час щоденного побутового спілкування. Наприклад, коли Ви гуляєте з малюком, розказуйте йому про те, яка зараз пора року, що відбувається у природі; якого кольору проїхала машина; яке дерево вище, а яке нижче. Розказуйте різні відомості про навколишній світ. Розширювати словниковий запас малюка можна за допомогою гри «Хто більше?»: загадайте якийсь предмет, чи явище, і називайте його ознаки: хто більше назве? Наприклад: «сніг» - білий, холодний, блискучий, іскристий, м’який, ранній, несподіваний, глибокий, дрібний, пухнастий, лапатий і т. д.
Щоб розвинути дрібні м’язи руки, надавайте малюку можливість ліпити, малювати, розфарбовувати розмальовки; вирізати чи виривати пальчиками обведені фігурки. Створюйте разом з дитиною різні фігурки із паличок (можна використовувати навіть сірники – тільки обов’язково під Вашим наглядом). Нехай малюк складе таку саму фігурку, яку склали Ви, спочатку дивлячись на неї (так буде розвиватись сприймання, вміння орієнтуватись на зразок), а потім по-пам’яті (щоб розвивалась пам’ять, Ваші фігурки із сірників спочатку мають бути дуже простими, поступово їх потрібно ускладнювати).
Зараз у книжкових магазинах, на базарах, у кіосках можна придбати велику кількість книжок по розвитку мислення, пам’яті, уваги, сприймання, по підготовці дитини до навчання у школі. Сл.11
Не менш важливою, ніж інтелектуальна готовність, є емоційно-вольова готовність дитини до навчання. Ця складова включає достатній розвиток волі, послаблення імпульсивних реакцій, вміння керувати своїми емоціями (наприклад, слухати, не перебиваючи). Емоційно-вольова готовність вважається сформованою, якщо дитина вміє ставити мету, докладати зусиль для реалізації мети, долати перешкоди, виконувати не цікаву, але корисну роботу.
Чи має Ваш малюк прості, але постійні доручення (наприклад поливати квіти)? Чи прибирає за собою іграшки? Чи застеляє свою постіль (нехай і з Вашою допомогою)? Чи не перебиває Вас під час розмови? Чи має терпіння? Давши відповідь на ці прості запитання, ви дізнаєтесь, чи сформована у малюка емоційно-вольова готовність. Сл.12
Наступний компонент – соціальна готовність. Вона містить у собі сформованість у дитині якостей, завдяки яким вона може спілкуватися з іншими дітьми, з вчителькою. Це і бажання спілкуватися, і вміння встановлювати взаємовідносини з однолітками і дорослими; уміння поступатись, підкорятись інтересам дитячої групи, класу; повага до бажань інших людей. Взагалі, дитина поводить себе з іншими дітьми у школі так, як бачить це і чує вдома. Тобто дитина у своїх взаємовідносинах з іншими дітьми є дзеркалом того, які взаємовідносини панують у сім'ї. Саме у родині дитина отримує перші зразки спілкування. Якщо дитина вдома є свідком неповаги членів сім’ї один до одного, сварок, бійок, то вона вважає таку поведінку нормальною і сама починає так поводити себе в школі. Сл.13
Мотиваційна готовність сформована, якщо у дитини є бажання ходити до школи, є прагнення здобувати знання, дізнаватись нове, цікаве, виконувати нову соціальну роль – роль школяра. І тут багато що залежить від Вас, шановні батьки. Не залякуйте малюка школою, фразами подібними до такої: «Ось підеш у школу – там тобі покажуть!» Налаштовуйте малюка на школу позитивно: «У школі буде цікаво, радісно, ти дізнаєшся багато нового і корисного».
Вправа « Мамині руки» Обведіть свої долоні на кольоровому папері, виріжте їх і за допомогою неї розкажіть мені про свою дитину. Сл.14
1.Посередині напишіть прізвище та ім’я дитини.
2. На вказівному пальцеві напишіть - характер дитини, риси характеру
3. На середньому – її здібності;
4. На безіменному- улюблений колір
5. На мізинчику - улюблена іграшка
6. На великому – недолік
Робота в групі батьків. Утворіть квітку із своїх долонь. Мак, волошку, ромашку,соняшник, бо діти наші квіти та помістіть їх на клумбу біля школи.
2.Правила прийому дитини до школи. Сл.15
Наказ МОН України про прийом дітей до 1 класу.
(ознайомлюю батьків з цим наказом)
3.Організація навчально- виховного процесу у 1 класі відповідно
до Державного стандарту початкової школи: Сл.16
Нова українська школа. Яка вона? Дванадцятирічне навчання.
Навчання у поч.. кл. поділено на 2 цикли: 1-2кл, 3-4кл.
- ознайомлення із Держстандартом. Галузі: Мовно-літературна, іншомовна. математична, (природнича, громадянська, соціальна, здоровязбережувальна) – я досліджую світ, тенологічна, інформативна, мистецька, фізкультурна.
- навчальний день школяра: ранкова зустріч, вітання, щоденні новини,навчання , паузи. відпочинок, не завжди визначатимуться дзвінком, предметні тижні, предметні дні. Щоранку в зоні відпочинку протягом 15-25 хвилин відбуваються ранкові зустрічі.
Ранкові зустрічі – це перший урок, коли діти можуть висловити свою власну думку, своє бачення чогось. Ми стаємо в коло, вітаємося, бажаємо один одному гарного дня, говоримо компліменти. Потім обговорюємо тему дня, тему тижня, що об’єднує всі уроки. Ще має бути «Дитина дня», яка має нам щось цікаве розповісти або презентувати.
Кожного тижня у класах працюють над новими темами. це тема «Осінь», а «Моє довкілля», «Мої друзі», «Наш клас», «Я – школяр».
З першого класу діти мають навчатися працювати в групах
Стенди в класах змінні та залежать від теми уроку, який, до речі, не має визначених рамок у 35 чи 45 хвилин.
В основі експериментальних занять – інтегроване навчання.
- класна кімната – облаштування, центри для роботи: У класах має бути організовано 7 навчальних осередків,
Яким чином має бути влаштований новий освітній простір у Новій українській школі,
Зокрема, має бути таких 7 навчальних осередків:
гри (настільні ігри, інвентар для рухливих ігор);
В центрі всього – дитиноцентризм, аби були створені комфортні умови для дітей. Наприклад, зона відпочинку, куди вони можуть прийти, якщо стомилися.
Невисокі меблі в класах зроблені для того, аби дитині було зручно діставати звідти усе необхідне. У таких стелажах кольорові кошики-шухлядки або пластикові коробки з підписами кожного учня, де зберігається усе необхідне приладдя для занять: альбоми, кольоровий папір, клей тощо.
Нова українська школа базується на компетентностях, потрібних для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці: вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися однією з іноземних мов; математична, технологічна, цифрова, екологічна та економічна компетентності; підприємливість та інноваційність; критичне мислення; творчість; ініціативність, вміння оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми тощо.
4. Які документи потрібні при вступі дитини до школи.
.Документи Сл.17
6.Організаційні питання: Сл.18
( роздаю кожному з батьків)
7. Рефлексія.
Вправа « Ранець побажань»
Наше заняття добігає до кінця, сподіваюсь, що ви отримали сьогодні певні зернята знань, які допоможуть вам у підготовці своєї дитини до школи.
8. Підсумок зборів.
Усім нам щастя, миру і добра!
Хай радість панує у ваших сім’ях завжди! Сл.19