Батьківські збори на тему «Права дитини. Булінг»

Про матеріал
Батьківські збори на тему «Права дитини. Булінг» матеріал для класних керівників.
Перегляд файлу

Батьківські збори на тему «Права дитини. Булінг»

Хід зборів

І. Вступна частина

І.1. Оголошення теми та завдань тренінгу

- Тема сьогоднішньої зустрічі  «Права та обов’язки дітей та батьків. Булінг у школі». Ви краще пізнаєте та усвідомите  зміст прав та обов’язків, навчитесь аналізувати, регулювати свою поведінку, ознайомитесь з правилами та механізмом захисту прав людини. Що ж слід знати, захищаючи свої права? Саме це і буде завданням сьогоднішнього зустрічі.

І.2. Знайомство

  • Пропоную вам написати своє ім'я вертикально: згори вниз, а навпроти кожної літери записати якість, що починається з цієї літери та характеризує вас.

А — активний, адекватний, агресивний, азартний, артистичний...

Р — розумний, рухливий...

Т — творчий, технічний...

Е — емоційний, енергійний...

М — милий, малий...

Усі аркушики розмістити на загальному плакаті під назвою "Наш клас".

І.3. Правила

  • А зараз, давайте пограємо в цікаву гру…
  • Чому ви не граєте? Так, бо ми не оговорила правила гри, будь-яка спільна діяльність базується на дотримані певних умов. Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі.

І.4. Очікування

- Подумайте чого ви очікуєте від свого життя та від сьогоднішньої зустрічі? Свої очікування запишіть на стікери та, озвучуючи прикріпіть на плакат «Планета наших прав».

- Як ви гадаєте, для чого дитині потрібні права?

- Чи актуальне нині питання охорони прав дитини?

- А чи цікавились ви, як же виникли наші права? Чому саме в такій формі вони існують? Чому тільки певні права затвердженні?

- Щоб розібратися з цим я пропоную об’єднатися в групи та попрацювати.

ІІ. Основна частина

ІІ.1. «Відправляємося на невідому планету»

  • Уявіть, що ви відправляєтесь на невідому планету на довгострокове проживання, ви не знаєте в яких умовах вам прийдеться жити, що ви там зустріните. Тому вам треба порадитись та вибрати 15 потреб із запропонованих та додати ще 3 своїх. На це завдання у вас є 5 хвилин.
  • Справились, а тепер викресліть або приберіть 5.
  • Тепер уберіть ще 5, залишивши лише 8.
  • Давайте перевіримо, які потреби ви залишили, аргументуючи свій вибір (записуємо на дошці, позначаємо, які повторюються)
  • Від чого відмовилися відразу? Від чого було важко відмовитись?
  • В чому різниця між потребами та бажаннями?

Висновок: від бажань ми легко можемо відмовитись, а потреби забезпечують наше існування.

ІІ.2. Робота із Загальною декларацією прав людини

  • Прогляньте статті Декларації та визначте в яких із них зафіксовані ті, що ми вибрали?

Отже, потреби зафіксовані в ЗДПЛ.

 

ІІ.3. Вправа «Реклама прав людини»

Робота в  групах: коротко презентувати (прорекламувати) право людини, що зазначене у картці, яку отримує кожна група.

Картки для роботи груп

 

Стаття 1. Право на рівність. (Принцип рівності) Кожен народжений вільним і рівним у своїй гідності та правах з іншими людьми. Ти наділений умінням думати і відрізняти погане від доброго. Ти повинен ставитися до інших дружньо.

 

Стаття 2. Свобода від дискримінації. Кожен має право на всі права людини незалежно від твоєї раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, думок, сім’ї, соціального і економічного становища, місця народження і національності.

 

Стаття 3. Право на життя, свободу та особисту недоторканність. Кожен має право жити, бути вільним і почуватися в безпеці.

 

Стаття 5. Свобода від катувань і поводження, яке принижує гідність. Ніхто не може тебе катувати, робити тобі боляче або принижувати тебе.

 

Стаття 12. Свобода від втручання в особисте і сімейне життя, посягання на недоторканність житла і таємницю кореспонденції. Ніхто не може шкодити твоїй репутації, а також входити в твій будинок і читати твої листи без дозволу. Ти і твоя сім’я мають право на захист від незаконного посягання на вашу честь і репутацію.

 

Стаття 14. Кожна людина має право шукати притулку від переслідувань в інших країнах і користуватися цим притулком.

 

Стаття 16. Чоловіки і жінки, які досягли повноліття, мають право без будь-яких обмежень за ознакою раси, національності або релігії одружуватися і засновувати сім'ю. Вони користуються однаковими правами щодо одруження під час шлюбу та під час його розірвання.

 

Стаття 18. Право на свободу думки і релігії. Кожен має право на свободу думки і вибору релігії. Ти маєш право сповідувати свою релігію або віру, також як і міняти їх.

 

Стаття 24. Кожна людина має право на відпочинок і дозвілля, включаючи право на розумне обмеження робочого дня та на оплачувану періодичну відпустку.

 

 Обговорення:

  • Що нового ви дізналися про права людини?
  • Чому важливо рекламувати права людини?

 

ІІ.4. Руханка «Молекули»

Уявіть, що всі ми є атоми, які рухаються хаотично, інколи об'єднуючись у молекули, а потім знову розлітаючись і знову збираючись в іншу молекулу. Давайте рухатися як незалежні атоми: вільно та хаотично, при цьому обхопивши себе руками. Коли я назву якесь число, зазначена кількість "атомів" має взятися за руки й об'єднатися в "молекулу.

Коли група починає рухатися, ви кажете: "6 атомів в молекулі", "4 атоми в молекулі", "2 атоми в молекулі" і так далі, поки сформуєте 4 команди.

 

ІІ.5. Аналіз ситуацій

Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації. Знайдіть спосіб виходу із ситуації:

 

 Ситуація 1

Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.

 

Ситуація 2

Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.

 

Ситуація 3

Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.

 

Ситуація 4

Я не піду більше до школи (говорить Тарас), бо мене постійно ображає Владик, він чіпляється

до мене і говорить, що я « лох» та «шестірка»

 

Запитання для обговорення:

• Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки?

• Як це позначається на їхньому навчанні?

• Що вони думають про тих, хто їх ображає?

• Чому деякі люди ображають інших?

Висновок. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі. «Булінгу може зазнати будь-яка дитина у школі, але жодна не

заслуговує на таке ставлення».

 

ІІ.6. Міні-лекція

  Булінг – явище більш характерне для загальноосвітніх шкіл, де учні об’єднані формально (за віковим принципом), і менш характерна для музичних, художніх шкіл тощо, де діти об’єднані спільним інтересом. Соціальна структура булінгу виглядає так: переслідувач (переслідувачі), свідки, жертва.

Найчастіше булінг відбувається в місцях, де контроль з боку дорослих менший або відсутній взагалі. Це можуть бути: їдальні, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики. Знущання найбільш поширені в початковій або середній школі, рідше у старшій. Однак, необхідно відмітити, що в старшій школі булінг набуває більш прихованого характеру. Кривдники хлопці частіше застосовують фізичне насильство, дівчата – дражняться, поширюють чутки, ігнорують та бойкотують жертву. Фізичне насильство найбільш помітне, найскладніше помітити психологічне насильство. Сьогодні набирає обертів кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії, зроблені в роздягальнях чи вбиральнях.

Жертви булінгу зазнають чимало страждань. Шкільне цькування спричиняє небезпечні довготермінові психологічні наслідки – низька самооцінка, самотність, відсутність почуття безпеки, депресія і навіть суїцидальні настрої. Хто такий переслідувач? Це дитина, яка невпевнена в собі, і під цією маскою приховує свою слабкість і неспроможність. Із переслідувачами підтримують дружні відносини, тільки щоб самим не стати жертвою і таким способом намагаються себе захистити від насмішок і будь-якого прояву знущання.

Для переслідувача часто характерні такі риси : вони відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють; часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів); не виявляють співчуття до своїх жертв; якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.

Є діти, які можуть з однаковою ймовірністю стати як переслідувачем, так і жертвою. Це агресивні діти і скаржники. З одного боку, всі ці якості можуть стати причиною неприязні однолітків, з іншого – саме ці якості іноді дозволяють дитині отримати владу над іншими і утримувати її.

Варто пам’ятати, що дитина-переслідувач так само потребує уваги і допомоги педагога та шкільного психолога, як і дитина-жертва. Часто переслідувачі походять із кризових сімей, де батьки постійно сваряться, не приділяють дитині належної уваги, зловживають алкоголем, або й взагалі така дитина може бути свідком чи жертвою домашнього насильства.

Жертвою булінгу найчастіше стають діти з незвичайною зовнішністю (помітні шрами, косоокість тощо або ж зовнішністю, не звичною для даної громади, – інший колір шкіри, розріз очей тощо); замкнуті і сором’язливі діти, з низькою самооцінкою, неуспішні у спілкуванні; діти, у яких немає друзів серед однолітків (більш успішні в спілкувані з дорослими; часто діти зі специфічними інтересами, що призводить до сприйняття їх як «диваків», талановиті та обдаровані); фізично слабші за однолітків хлопчики; у молодших класах – неуспішні у навчанні, неохайно одягнені діти.

Жертвою булінгу може стати дитина, погляди якої відрізняються від загальноприйнятих у даному колективі, нові учні у класі, родина якої була активним учасником протестних акцій. Діти можуть не розказувати про ці випадки нікому з дорослих. Особливо це стосується хлопчиків, від яких батьки через поширеність гендерних стереотипів вимагають, щоб ті були мужніми і протистояли цькуванню.

Варто пам’ятати, що важливим аспектом для дитини, яка страждає від цькування у школі, є достатня любов, підтримка, здорові відносини у сім’ї, а також наявність активного соціального життя поза школою – участь у гуртках, наявність друзів із схожими інтересами тощо. Якщо центральне місце у житті дитини займає школа, а вдома вона не почуває себе затишно і в безпеці, то булінг в класі переживається дуже болісно. Є випадки, коли доведені до краю діти вчиняють самогубство або

ж брутально розправляються з однокласниками (випадки масових розстрілів у школах).

ІІ.7. Вправа «Рука допомоги»

  Слово вчителя: «За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнавав булінгу в школі, потерпав від принижень і насмішок.

Жертви булінгу переживають важкі емоції — почуття приниження та сором,

страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи. Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити — не підтримувати тих, хто знущається. Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори

булінгу відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається. Якщо бачиш,

що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні».

Напиши на кожному пальці «Руки допомоги» свої способи боротьби з булінгом (вітатися з жертвою булінгу, звернутися до старших по допомогу, не поширювати пліток, не підтримувати тих, хто ображає інших).

Висновок: «Наша підтримка дуже важлива для людини, яка зазнає булінгу. «Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного»

 

ІІ.8. Притча «Все залишає свій слід».

Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».

 

ІІІ. Заключна частина

ІІІ.1. Закінчи речення

- Сьогодні для мене важливим було…

- Мені запам’яталось те, що …

- В ході нашої зустрічі я зрозуміла(мів)…

ІІІ.2. Очікування

  • Пригадайте ваші очікування від тренінгу та скажіть, чи справдились вони?

ІІІ.3. Прощання

«Віночок побажань» зі свічкою…

 

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною.  (Сааді - персидський поет )

 

Байдужість - це найвища жорстокість. (М. Уілсон – американський письменник)

 

Жорсткість і боязкість - одного поля ягоди.

(І. Шевелев – російський письменник)

 

Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом. (Л. Костенко)

 

Немає величі там, де нема простоти, добра і правди. (Л. Толстой)

 

Кожного разу, коли тобі чого-небудь дуже хочеться, спинись і поміркуй: чи добре те, чого тобі так хочеться. ( Л. Толстой)
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАГАЛЬНА ДЕКЛАРАЦІЯ ПРАВ ЛЮДИНИ (СТИСЛИЙ ВИКЛАД)


Стаття 1

Право на рівність

Стаття 2

Свобода від дискримінації


Стаття 3

Право на життя, на свободу і на особисту недоторканість

Стаття 4

Свобода від рабства

Стаття 5

Свобода від тортур і поводження, що принижує гідність

Стаття 6

Право людини на визнання її правосуб’єктності

Стаття 7

Право на рівність перед законом

Стаття 8

Право на поновлення у правах компетентним судовим органом

Стаття 9

Свобода від безпідставного арешту і вигнання

Стаття 10

Право на справедливе публічне слухання справи

Стаття 11

Право вважатися невинною, доки винність не буде встановлена

Стаття 12

Свобода від втручання в особисте і сімейне життя, від посягання на недоторканність житла, тайну кореспонденції

Стаття 13

Право вільно покидати і повертатися у країну

Стаття 14

Право шукати притулку від переслідувань в інших країнах

Стаття 15

Право на громадянство й на його зміну

Стаття 16

Право одружуватися і засновувати сім’ю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стаття 17

Право на володіння майном

Стаття 18

Свобода переконань і релігії

Стаття 19

Свобода думки та інформації

Стаття 20

Право на свободу мирних зборів та асоціацій

Стаття 21

Право брати участь в управлінні і у вільних виборах

Стаття 22

Право на соціальне забезпечення

Стаття 23

Право вільно вибирати роботу і входити до професійних спілок

Стаття 24

Право на відпочинок і дозвілля

Стаття 25

Право на відповідний життєвий рівень

Стаття 26

Право на освіту

Стаття 27

Право на участь у культурному житті громади

Стаття 28

Право на соціальний порядок, що викладений у цьому Документі

Стаття 29

Суспільні обов’язки важливі для вільного і повного розвитку

Стаття 30

Свобода від втручання держави, групи осіб або окремих осіб у викладені вище права

doc
Додано
14 березня 2022
Переглядів
1456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку