Батьківські збори з елементами тренінгу "Батьки і діти: стилі виховання"

Про матеріал

Мета:

  • визначити мету та завдання родинного виховання;
  • розкрити суть поняття «сімейні цінності»;
  • з'ясувати головні пріоритети у сімейному вихованні;
  • проаналізувати типи спілкування в родині та стилі сімейного виховання;
  • пригадати разом із батьками їх права та обов'язки. “Хоч би яка у вас відповідальна і складна творча робота була на виробництві, знайте, що вдома на вас чекає ще відповідальніша, ще складніша, ще тонша робота — виховання людини.” В.Сухомлинський «Наші діти — це наша старість, погане виховання — це наше майбутнє горе, що наша провина перед іншими людьми» . ( А. С. Макаренко).
Перегляд файлу

ОНЗ «Любязівська ЗОШ I-IIIст.                                                        Любешівської районної ради Волинської області»

 

 

 

 

 

Батьківські збори

з елементами тренінгу

Батьки і  діти: стилі виховання

 

 

 

 

   Методична розробка

класного керівника 5 класу

Іванісік Ірини Василівни

 

 

 

 

 

2017

Тема: Батьки і діти: стилі виховання

Мета: 

  • визначити мету та завдання родинного виховання;
  •  розкрити суть поняття «сімейні цінності»;
  • зясувати головні пріоритети у сімейному вихованні;
  • проаналізувати типи спілкування в родині та стилі сімейного виховання;
  • пригадати разом із батьками їх права та обов’язки.

Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор,презентація-хід проведення

зборів, вправа «Сімейні цінності» (Додаток1),

анкети для батьків (Додаток2), анкети для учнів(Додаток3), памятка для батьків

(Додаток6)

Форма проведення:батьківські збори з елементами тренінгу

1. Висловлювання видатних людей:

“Хоч би яка у вас відповідальна і складна творча робота була на виробництві, знайте, що вдома на вас чекає ще відповідальніша, ще складніша, ще тонша робота — виховання людини.”                                                     

                                                     В.Сухомлинський

«Наші діти — це наша старість, погане виховання — це наше  майбутнє  горе, що наша провина перед іншими людьми».

(А. С. Макаренко).

«Дитина — дзеркало сім'ї: як у краплі води відбивається сонце — так в дітях відбивається моральна чистота матері й батька. Завдання школи батьків — дати кожній дитині щастя».

 (В. О. Сухомлинський).

«У вихованні вся справа в тому, хто вихователь».

Д. Писарєв 

“Дитина — рентгенівський знімок сім’ї. ”          

  А.Макаренко

“Якими діти народжуються, не залежить ні

від кого, але щоб вони шляхом правильного виховання стали гарними нам під силу ”.

 

                           Плутарх

 

 

 

 

Хід проведення

І.Організаційний момент
        Учитель. Доброго дня, шановні гості. Ми раді вітати вас на сьогоднішніх батьківських зборах. Хто з батьків не мріє, щоб його дитина виросла найрозумнішою, найвродливішою, найсильнішою, найдобрішою і наймужнішою, хто не сподівається, що люди поважатимуть сина чи доньку за працьовитість і знання справи, за вихованість. Одним словом, ми мріємо про всебічну досконалість наших дітей. 

        Учитель. Виховувати - це значить творити людину. Сьогодні ми поговоримо про деякі складні випадки, з якими зуcтрічаютьcя батьки у вихованні дітей.

        Ви всі працюєте в різних сферах, спілкуєтеся з різними людьми, але всіх вас об'єднує те, що у вас є діти.

Вправа «Правила».

Та  перш, ніж ми розпочнемо, я пропоную створити правила,за якими ми будемо працювати.                                                           

  • щирість у спілкуванні;                                                                                                           
  • один говорить-усі слухають;                                                                                             
  • все, що відбувається в цій кімнаті, не виходить за її межі;                             

Вправа (Спільні інтереси)

Вчитель об’єднує учасників у малі групи за методикою «Спільні інтереси». Він пропонує кожному учасникові зі столу взяти макет чоловічка того кольору, який йому найбільше подобається.

Учасники об’єднуються у групи відповідно до кольорів чоловічків.

ІІ.  Вступна частина. Роль батьківського  виховання.

Сім'я особлива атмосфера, куди дитина несе свою радість і горе, роздуми і сумніви. Саме від сімейного спілкування віє теплотою і сердечністю, турботою про дітей, доброзичливістю і чуйністю. Психологи стверджують, що саме сімейне спілкування — запорука доброго настрою і душевного спокою. І з другого боку — ніде люди не ранять так боляче, як вдома, в сімейних конфліктах. Психологічний клімат родини дуже важливий для психічного здоров'я дитини, він суттєво впливає на дитину, спричиняє стан комфорту, або дискомфорту.

Вправа   «Сімейні цінності» (Додаток1)

  • Як ви розумієте поняття «сімейні цінності»?

Сімейні цінності – це те, що важливо для сім'ї. Спілкування. Повага. Традиції. Висновок: найдорожче – наші діти.

  • Виберіть із поданого переліку  сімейні цінності, які на вашу думку, найкращі для родинного виховання?

Виступ батьків (підведення підсумків)

Аналіз проблеми  «Батьки і сучасність»

Проблемою сучасного світу є чи не цілодобова зайнятість батьків питаннями, які не стосуються виховання дитини  (роботою, розвагами, громадською діяльністю тощо).

Перегляд відео - притчі  «Наші діти»

Проблемні запитання:

  • Яку проблему демонструє дане відео?
  • Чому вона виникла у цій сім’ї?
  • Що слід робити батькам, щоб її подолати?

ІІ. Основна частина «Стилі батьківського виховання» Авторитарний стиль

високий рівень контролю, теплі стосунки;

віддають накази та чекають їх точного виконання;

закриті для постійного спілкування з дітьми;

встановлюють жорстокі вимоги та правила не допускають їх обговорення;

дозволяють дітям лише незначною мірою бути незалежними від них

Гіперопіка.

прагнення батьків усе вирішувати замість дитини;

перебільшена увага до дитини;

головне місце в родині – дитині;

дітям надана необмежена свобода за умови незначного керування з боку батьків;

батьки не встановлюють будь-яких обмежень

Хаотичний стиль

відсутність єдиного підходу до виховання, чітких вимог до дитини;

постійні зміни в настрої батьків через проблеми дитини;

інколи байдужі до власних дітей та закриті до спілкування через те, що обтяжені власними проблемами;

інколи байдужість поєднується з ворожістю

Демократичний стиль.

високий рівень контролю, теплі стосунки;

батьки розвивають у дитині особисту відповідальність і самостійність;

відкриті до спілкування та обговорення з дітьми встановлених правил поведінки;

дитина бере участь в обговоренні сімейних проблем, прийнятті рішень.

Потуральний

  • Батьки приділяють дитині недостатньо уваги,
  • Дитина віддана сама собі.
  • Дитина хай робить що хоче, лише б не заважала.

Наслідки

  • Дитина негативно ставиться до навчання,
  •  відчуває невпевненість,
  • низький рівень мотивації

Вправа Займи позицію

Який стиль виховання ви обрали?

Проводиться голосування (кожен учасник кидає у скриньку для голосування кружечок того кольору, який стиль він символізує):

  • Червоний – потуральний стиль.
  • Жовтий –демократичний.
  • Синій – хаотичний стиль.
  • Зелений – авторитарний стиль.
  • Голубий--гіперопіка

Тож найдоцільнішим є демократичний стиль виховання, коли батьки готові в разі потреби допомогти дитині, постійно спілкуються з дитиною, вірять в її здатність до успішної самостійної діяльності. Батьки найбільш значимі для дитини люди і саме від того, який стиль виховання ви обираєте, залежить якою людиною агресивно чи доброю, відкритою чи замкненою вона стане.

Зрозуміло, що дітям не можна дозволити все. Вседозволеність може згубно позначитись на їхній долі, але потрібно зрозуміти і те, що дітей неможна виховувати у всезабороняючій атмосфері, не можна їх постійно тримати в “своїх руках “, силувати і примушувати проти їхньої волі.

Перегляд та коментар відео «Интернет дороже сына».                                                  Після перегляду першої частини робиться пауза і батьки визначають, який стиль виховання присутній у даній сімї. Після цього вони роблять прогнози, які наслідки такого виховання чекають на маму у майбутньому

Проблемні запитання:

  • Який стиль виховання присутній у даній сімї?
  • Які наслідки такого виховання чекають на маму у майбутньому?

 (Слайд37) Дитячі прохання до батьків

Притча про те, скільки часу варто приділяти дітям

Після нелегкого робочого дня повернувся батько додому. Час був пізній, він змучився і втомився, але зрадів, побачивши, що п’ятирічний син чекає його на порозі будинку.
– Тату, – привітавши батька, тихо промовив малюк, – можеш відповісти? Я чекав, щоб запитати …
– Звичайно, питай! – Вигукнув батько.
– Скільки грошей ти отримуєш?
– Та хіба це твоя справа ?! Нема чого тобі про це знати!
Дитина підняла на нього сумні очі.
– Я дуже-дуже прошу тебе, скажи, скільки ти заробляєш за одну годину?
– Ну, припустимо, п’ятсот. І що далі? Тобі-то яка різниця?
– Будь ласка, тато, – дуже серйозно промовила дитина, – позич мені триста рублів.

Батько вийшов з себе і закричав до сина:
– Ти поводиш себе огидно! Я так втомився, але змушений стояти тут і слухати твою порожню балаканину! Думаєш тільки про іграшки, чекав мене лише для того, щоб випросити грошей на всякі дурниці!

Опустивши голову, хлопчик зник за дверима дитячої. А батько, розсерджений і засмучений, так і стояв, притулившись до стіни. «От нахаба, – думав він, – який же мій син егоїстичний. Однак … Може, і я був не в усьому правий? .. Я даремно на нього накричав, адже зазвичай дитя ніколи не просить у нас з матір’ю грошей. Значить, дитина звернулась до мене неспроста».

Він тихенько зайшов до кімнати сина і сів біля дитячого ліжка.
– Ти ще не заснув, мій хороший? – Шепнув він.
– Ні, я лежу і думаю …
– Не гнівайся на мене, синку, я сьогодні страшенно втомився, тому й нагрубив тобі. Ось, візьми гроші і, будь ласка, вибач мене.

Малюк обійняв батька за шию, його оченята радісно засвітилися.
– Тату, спасибі, велике-велике спасибі!

Хлопчик витягнув з кишені піжами кілька зім’ятих банкнот і додав до них щойно отримані купюри. Батько знову почав бурчати:
– У тебе, як виявилося, предостатньо грошей, а ти скупишся і просиш ще.
– Ні, татко, мені якраз цих трьохсот не вистачало. Ось тепер я зібрав рівно стільки, щоб купити одну, всього лише одну годину твого, тату, часу. Можна? Я дуже прошу, прийди завтра трохи раніше, щоб ми сіли вечеряти всі разом: ти, мама і я …

Учитель. Перед вами лежать аркушики паперу. Запишіть на них висловлювання, заборонені у спілкуванні з дитиною у вашій родині, а також висловлювання, що рекомендуються й бажані.

Висновок. При спілкуванні з дітьми не слід уживати такі, наприклад, висловлювання:
Я тисячу разів казав тобі, що...

Скільки разів треба повторювати...

Про що ти тільки думаєш..

Невже тобі важко запам'ятати, що...

Ти стаєш...

Ти такий же, як...

Відчепись, ніколи мені...

Чому Олена (Настя, Ліля і т. д.) така, а ти - ні...
 

При спілкуванні з дітьми бажане вживання таких висловлювань:
Ти в мене найрозумніший (красивий і т. д.).

Як добре, що в мене є ти.

Ти в мене молодець.

Я тебе дуже люблю.

Як ти добре це зробив, навчи й мене.

Дякую тобі, я тобі дуже вдячна.

Якби не ти, я б ніколи з цим не справився.

Постарайтесь використовувати перераховані бажані висловлювання як найчастіше.
Вправа «Бінго».
Кожному учаснику дається аркуш паперу. Його необхідно скласти вертикально навпіл, а потім лише руками, без ножниць «вирізати» фігурку «Бінго» - силует людини. Після цього кожен учасник пише на «Бінго» свою мрію, захоплення, улюблену музику, страву та бажане місце відпочинку.

Тренер ставить питання:
- Чи є такі учасники, в яких однаковими є всі позиції?
- Про що ми можемо сказати аналізуючи цю вправу?

Вчитель зачитує записаний на дошці епіграф: «Люди, як ріки: вода у всіх однакова і всюди одна і та сама, але кожна річка буває то вузька, то швидка, то широка, то тиха, то тепла» (Л. Толстой).

 Дійсно, всі ми різні. Але в кожному з них є щось особливе, що  виокремлює їх серед інших.

Виховуючи, будемо виховуватись самі, адже справжнє виховання дитини — у вихованні самих себе.

Таким чином, стиль і тип виховання, характер стосунків батьків до дітей змінюється. Самої строгої  дисципліни потребують молодші діти, а в міру дорослішання дитини дисципліна повинна слабшати і їй слід надавати все більшу самостійність.

Вправа «Анкетування»

Учитель. А зараз проведемо тестування, яке дасть вам можливість перевірити ще раз ваші педагогічні здібності. Можливо, саме це тестування не дасть вам у майбутньому припуститися помилок у вихованні вашої дитини. Результати цього тесту знатимете тільки ви, якщо ви відверто дасте відповіді на питання тесту, дізнаєтесь, який ви вихователь. (Усім батькам пропонується тест і простий олівець)

 

Тест для батьків «Чи можете ви?» 

  1. У будь-який момент залишити всі свої справи і зайнятися дитиною.
  2. Порадитися з дитиною, не зважаючи на її вік.
  3. Зізнатися дитині в помилці, якої ви припустилися в ставленні до неї.
  4. Вибачитися перед дитиною, якщо ви не праві.
  5. Стримати себе, якщо вчинок дитини роздратував вас.
  6. Поставити себе на місце дитини.
  7. Повірити хоча б на хвилинку, що ви добра фея.
  8. Розповісти дитині про повчальний випадок зі свого дитинства, який невигідно свідчить про вас.
  9. Пообіцяти дитині, що виконаєте її бажання за хорошу поведінку.
  10. Завжди утримуватися від слів, які боляче вразять дитину.
  11. Надати один день, коли б вона робила все, що їй заманеться, і поводила себе так, як схоче, а ви ні в що не втручалися.
  12. Не відреагувати, коли ваша дитина вдарила, грубо штовхнула або просто незаслужено образила іншу дитину.
  13. Встояли проти дитячих прохань і сліз, якщо впевнені, що це - примха, забаганка.
    Відповіді:
    А - можу і завжди так роблю - 3 бали.
    Б - можу, але не завжди так роблю - 2 бали.
    В - не можу - 1 бал.
    Підрахуйте бали
    Якщо ви набрали 30-39 балів, це означає, що дитина - найбільша цінність у вашому житті. Ви дієте правильно, й можете сподіватися на добрі результати.
    Сума 16-30 балів: піклування про дитину для вас питання першорядне. Ви схильні до компромісів, які послаблять виховний ефект. Вам слід серйозно замислитися над підходом до виховання. 
    Менше ніж 16 балів — перед вами постали серйозні проблеми стосовно виховання дитини. 

ІІІ. Заключна частина «Все залишає свій слід»

Всі наші  слова необдумано кинуті на адресу дітей, можуть їх поранити і залишити свій слід. Притча про те, що важливо думати перш, ніж що-небудь хочеш сказати.

Відео-притча «Все залишає свій слід»

Виховна функція родини спрямована на формування й розвиток особистості дитини, її соціалізацію. Соціально-економічне положення родини, освіта і культурний рівень батьків впливають на якість виховання. І я дозволю собі погодитися з думкою великого англійського філософа й педагога Джона Локка про те, що «від правильного виховання дітей залежить добробут усього народу».

Ось і добігає кінця наша зустріч. Ми вдячні за те, що ви відгукнулися на наше прохання, прийшли на батьківські збори, щоб поділитися своїми думками, поглядами, переживаннями. Згадкою про нашу зустріч нехай будуть пам'ятки для батьків. (Роздати пам'ятки).
 

 

Сімейні цінності

любов

батьківство

власний будинок

смачна їжа

спілкування

вірність

довіра

зв'язок з предками

будинок

багатодітність

свобода вибору

відповідальність

народження спадкоємця

сімейні традиції

вміння прощати

престижна робота

хороша освіта

повага

почуття значущості для своєї сім'ї

мамина пісня

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бутко Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
10595
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку