1
Батьківські збори
Тема. Значення вибору в житті людини (вибір майбутньої професії)
Мета: допомогти батькам знайти шляхи взаємодії з дітьми в питаннях первинного професійного самовизначення, пояснити значення правильного вибору професійної діяльності для майбутніх випускників.
Хід зборів
І. Організаційний момент
1.Привітання.
2. Реєстрація батьків.
ІІ.Інформація для батьків «Як допомогти дитині правильно вибрати майбутню професію»
1. Слово класного керівника.
У житті кожного є момент, коли необхідно прийняти для себе одне з найважливіших рішень – обрати справу до душі, за покликанням, тобто професію. Вибір фаху, вступ до самостійного трудового життя інколи недаремно називають другим народженням. Від того, наскільки правильно обрано життєвий шлях, залежить місце кожного з дітей серед людей, задоволеність роботою, фізичне та психічне здоров’я, радість і щастя… Звичайно, нікому не дано з абсолютною точністю встановлювати своє майбутнє, однак кожному до снаги визначити професію, з якою вони поєднають життя.
Сучасна ситуація на рівні середньої освіти свідчить, що молодь після закінчення школи не здобуває широких можливостей вибору професії, якість отриманих знань не завжди відповідає вимогам вишів, учні та випускники не обізнані з потребами ринку праці. Зміст середньої освіти недостатньо адаптований до майбутніх потреб учнів, адже практично відсутнє профільне навчання в середній загальноосвітній школі.
В цей час ця тема дуже актуальна, тому що дуже багато старшокласників не можуть визначитися з професійним вибором.
Науково доведено, що індивідуальні особливості розвитку учнів впливають на успішність засвоєння ними складних програм навчання та рівень їхньої адаптації. Тому своєчасна оцінка комплексу індивідуальних особливостей старшокласників і надання рекомендацій дуже важливі у системі освіти.
Практика показує, що коли обраний напрям у навчанні відповідає психофізіологічним і особистісним особливостям, інтересам та нахилам учнів, то навіть попри більше навантаження втома і пов’язані з нею невротичні явища зменшуються, а ефективність навчання зростає.
Переважна більшість випускників мріють про одну професію, обирають другу, а працюють у третій. Це є наслідком помилкових дій у професійному самовизначенні.
Як же допомогти дітям знайти свої місце в житті? Сформулювати правило вибору професії дуже просто: необхідно, щоб фах відповідав схильностям, потенціалу, здібностям людини, щоб він був потрібен суспільству.
Батьки повинні знати, що вони можуть звернутися за допомогою до шкільного психолога, а також до районного і міського центру практичної психології і соціальної роботи, де надають консультаційні і діагностичні послуги щодо профорієнтації. Для підлітків проводяться тренінгові заняття з професійного самовизначення.
У процесі вивчення різних шкільних предметів виявляються схильності, здібності, інтереси дитини: цілком природно, що вона встигає краще з тих предметів, до вивчення яких має здібності. Часто, спираючись на результати успішності, учень здійснює відповідний професійний вибір. Іноді на цей вибір впливає особистість викладача. У будь-якому випадку потрібне додаткове вивчення учнями своїх здібностей, інтересів, бажань, потреб з метою уточнення професійного вибору.
Саме батьки і найближчі родичі великою мірою впливають на професійний вибір: школа не є найбільш значущим чинником професійного самовизначення молодих людей.
Тому батьки повинні усвідомлювати свою відповідальність за поради, побажання, а іноді й вимоги, адресовані дитині.
Як правило, батьки високо оцінюють значення освіти в сучасному житті, активно формують у своєї дитини прагнення до вищої освіти.
Побажання батькам: вивчіть інтереси, можливості і здібності своєї дитини. Орієнтуйтесь на реальні шляхи побудови професійної кар'єри, не відкидайте можливості отримання початкової професійної освіти.
При виборі професії необхідно також мати інформацію про перспективи розвитку ринку праці.
Не можна залишити без уваги і такий чинник професійного самовизначення, як вплив однолітків. Через вікові особливості для багатьох підлітків думка однолітків є більш значущою, ніж думка батьків і вчителів.
Тому батькам при спілкуванні з дитиною необхідно враховувати ступінь впливу однолітків на рішення сина (або дочки) про вибір професії. Обговорення рішення підлітка щодо професійного вибору повинне вестися тактовно.
Пам’ятка для вибору професії
Коли ми вирішуємо завдання з математики, то виконуємо дії в певній послідовності. Варто зробити так само й тут. Наука про вибір професії стверджує: щоб дійти до зваженого рішення, необхідно зробити сім кроків:
1. складіть список відповідних професій, які подобаються, цікавлять, влаштовують;
2. складіть перелік вимог до обраної професії;
3. визначте значущість кожної вимоги;
4. оцініть свою відповідність вимогам кожної з виділених професій, адже існують вимоги фаху до працівника;
5. підрахуйте і проаналізуйте результати: яка професія з усього списку найбільше влаштовує вас за всіма пунктами;
6. перевірте результати: обговоріть рішення з психологом і профконсультантом служби зайнятості;
7. визначте основні практичні кроки до успіху – навчальний заклад, в якому ви можете отримати обраний фах, шляхи розвитку в собі професійно важливих рис, як отримати практичний досвід, як підвищити свою конкурентоспроможність на ринку праці.
Щоб краще зрозуміти, як треба обирати професію, добре знати також, як не слід цього робити, тобто передбачити можливі помилки. А потім… не зробити їх.
Кожен сам обирає свою професію і сам має помилятися та вчитися на своїх помилках. До порад треба прислухатися, а приймати рішення та діяти – самостійно. Усвідомте цінність вибору дітей (для себе, для них і для суспільства), визначте професію і все, що з нею пов’язано.
2. Обговорення питань, які виникли у батьків в ході виступу класного керівника.
3. Вирішення організаційних питань.
4. Обрання членів батьківського комітету.
5. Бесіда з попередження дитячого травматизму.
ІІІ. Підведення підсумків зборів
Класний керівник у завершальному слові говорить про важливість обговорюваної проблеми і пропонує батькам звертатися по допомогу до нього, вчителів-предметників і шкільного психолога.
Класний керівник звертається до батьків за допомогою в організації профорієнтації роботи (виступів фахівців на класній годині, відвідин учнями виробничих підприємств тощо).