1
КЗ “Великоглибочецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
імені Ярослава Стецька” Білецької сільської ради
Тернопільського району Тернопільської області
на тему:
«Бережемо довкілля. Екологічні правила»
з предмету: «Я досліджую світ»/»Літературне читання»/»Образотворче мистецтво»
(за програмою О.В.Савченко)
Розробила:
вчитель КМЕТЬ
Наталія Володимирівна
с. Великий Глибочок - 2021 р.
Кметь Н.В. Методична розробка інтегрованого уроку для 4-го класу на тему: «Бережемо довкілля. Екологічні правила» з предмету: «Я досліджую світ» / «Літературне читання» / «Образотворче мистецтво» (за програмою О. В. Савченко). – Великий Глибочок, 2021. – 23 с.
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………………... |
3 |
Конспект інтегрованого уроку ………………………………………………... |
4 |
Рекомендована література …………………………………………………….. |
13 |
ДОДАТКИ………………………………………………………………............ |
14 |
ВСТУП |
Методична розробка інтегрованого уроку для учнів 4-го класу на тему: «Бережемо довкілля. Екологічні правила», за програмою О. В. Савченко, розроблена з метою формування та вдосконалення умінь і навичок учнів, із застосування комплексного інноваційного підходу та міжпредметних зв’язків при вивченні тем «Історія матеріалів. Екологічні правила» з предмету «Я досліджую світ», «Робота з дитячою книжкою. Читаємо казки для розуміння себе і розвитку мислення. Наталка Малина. Казка «Рекламна листівка»» з предмету «Літературне читання» та «Гармонія архітектурних форм. Казкові Будиночки з предмету «Образотворче мистецтво».
Проведення інтегрованого уроку розраховане на 3 уроки (120 хв).
У методичній розробці представлено конспект інтегрованого уроку, із висвітленням його мети, очікуваних результатів, необхідного обладнання та матеріалів, прийомів, форм і методів роботи, плану уроку та методичних рекомендацій щодо його проведення, наведено список рекомендованої літератури і додатки.
КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ |
Тема уроку. Бережемо довкілля. Екологічні правила.
Мета:
Обладнання і матеріали:
Тип уроку: урок формування та вдосконалення умінь і навичок.
Вид уроку: інтегрований.
Очікувані результати – учень:
Методи і прийоми:
Форми роботи: групова, фронтальна, індивідуальна робота, робота в парах.
План уроку
1. Ранкове коло (вступ до теми, привітання).
2. Актуалізація опорних знань.
3. Оголошення теми і мети уроку.
4. Робота з підручником.
5. Руханка «Збережемо Землю».
6. Робота в групах.
7. Презентація відповідей.
8. Робота над текстом казки «Рекламна листівка».
9. Руханка «Мандрую по Землі».
10. Практична робота учнів «Виготовлення іграшки із відходів». Демонстрація виробів.
11. Підсумок уроку. Рефлексія.
12. Самооцінювання учнів.
Хід уроку
1. Ранкове коло (вступ до теми, привітання) (… хв).
1. Для створення позитивної атмосфери в класі виконується вправа «Капелюх вітань». Для цього вчитель роздає учням смужки (або невеликі аркуші) паперу і просить записати на них своє ім’я та покласти в капелюх (чи коробку). Папірці перемішуються у капелюсі і повторно роздаються дітям.
Завдання учням: підійти до дитини, чиє ім’я записано на аркуші, привітатися з нею та, в парі, написати назву одного скляного, пластикового і паперового предмету, що є в класній кімнаті.
Учні озвучують свої відповіді.
2. Актуалізація опорних знань (… хв).
Виконується інтерактивна гра «Гронування» - складання «павутинки».
Учитель пропонує учням скласти «павутинку» до слова «МАТЕРІАЛИ» та записує на дошці всі слова, сказані учнями.
3. Оголошення теми і мети уроку (… хв).
Вчитель:
- Сьогодні ми ознайомимося з історією матеріалів, з яких люди виготовляють знаряддя праці та предмети побуту. Будемо вчитися практично використовувати екологічні правила “3R”: Reduce. Reuse. Recycle / Менше. Повторно. Переробка.
4. Робота з підручником (… хв).
Учитель звертає увагу учнів на інформацію, наведену на с. 112-113 підручника1:
|
1 Примітка: Я досліджую світ : підручник для 4 кл. закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2 / Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, І. В. Лаврентьєва та ін. – К. : Алатон, 2021. – С.112-113.
Учням пропонується розглянути стрічку часу і з’ясувати, які твердження істинні, а які хибні (фронтальна робота).
5. Руханка «Збережемо Землю» (… хв).
Учні повторюють рухи з відео
(посилання на відео: https://www.youtube.com/watch?v=5QW0olwUqZU).
6. Робота в групах (… хв).
За допомогою карток (Додаток 1) учні об’єднуються у три групи.
Використовучи QR-код (с.113 підручника), учасники груп переходять до виконання завдання, згідно з яким групують предмети відповідно до матеріалів, із яких вони створені.
(посилання на завдання: https://learningapps.org/watch?v=pf33er0j320&fbclid=IwAR2XKF62h84a15s9bng4BW_4tyqCsrNM7gPW0MFjlGf9_W-GclVr0WfRWN8)
Учитель звертає увагу учнів на те, що кожен із розглянутих предметів може через деякий час перетворитися на сміття, якщо зламається та стане непридатним. Тому їх потрібно віддати на переробку або утилізувати.
Учитель роздає учням зображення (Додаток 2), пропонуючи розглянути, скільки часу сміття лежить у землі. Далі запитує, яке сміття залишається в землі:
Відходи, які довго розкладаються, потрібно сортувати та переробляти належним чином.
Для груп учнів роздаються шаблони із екологічними правилами (Додаток 3) та пропонується написати чи намалювати приклади їх використання.
7. Презентація відповідей (… хв).
Групи презентують свої відповіді (заповнені шаблони прикріплюють на фліпчарт).
Висновок: використовуючи ці екологічні правила, всі разом ми зможемо зберегти наше довкілля чистим та зменшити кількість сміття на планеті.
8. Робота над текстом казки «Рекламна листівка» (… хв).
Перед читанням вчитель запитує дітей:
Далі повідомляє, що ми читатимемо казку, яка називається «Рекламна листівка» ( Додаток 4). Така листівка буде головною героїнею казки.
Перед читанням казки діти мають відповісти на кілька запитань, висловлюючи свою думку. Відповіді фіксують у нижченаведеній таблиці.
Чи вірите ви, що…
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Примітка: поставте «+», якщо згодні із твердженням, або «-« (мінус), якщо не згодні.
Назва таблиці: «Чи вірите ви, що…» (у рамках стратегії розвитку критичного мислення).
Вчитель читає послідовно запитання:
1. На рекламній листівці можуть стояти таємничі знаки.
2. Люди зберігають рекламні листівки після прочитання.
3. Люди викидають листівки у сміттярку.
4. Листівка може переживати за свою долю.
5. Листівка може розмовляти з неживими предметами.
6. Рекламна листівка – це сировина, яку можна знову переробити.
7. Сміття на планеті так багато, що люди не знають, що з ним робити.
8. Відходи можуть мати нове життя.
Учні індивідуально ставлять у першому рядку, біля номера запитання, або «+» (плюс), якщо згодні з твердженням, або «-« (мінус), якщо не згодні.
Другий рядок таблиці вони заповнюватимуть після читання, коли їхні припущення підтвердяться або ні.
Питання вчитель читає повільно – діти мають встигнути поміркувати перед тим, як запишуть свою відповідь.
Після того, як учні зафіксують свої відповіді в таблиці, вчитель просить їх уважно послухати казку та з’ясувати, чи співпали їхні відповіді з думками казкарки.
Після завершення читання казки «Рекламна листівка» вчитель звертається до попередніх відповідей дітей. Вони ставлять позначки у другому рядку таблиці, відповідно до змісту прочитаного.
Обговорюють результати роботи дітей:
1. Хто повірив, що на рекламній листівці можуть стояти таємничі знаки? Чому ви так подумали?
2. Що про це пише казкарка? Що означає насправді такий знак? Де крім листівки ми його можемо побачити?
3. Хто не повірив, що люди зберігають рекламні листівки після прочитання? Чому не повірили?... і так далі за кожним припущенням.
За такою схемою вчитель перевіряє усі вісім відповідей та, одночасно, засвоєння дітьми змісту казки.
9. РУХАНКА « Мандрую по Землі» (… хв).
Учні повторюють рухи з відео
(посилання на відео: https://www.youtube.com/watch?v=7LxJ5lo9cng)
10. Практична робота учнів «Виготовлення іграшки із відходів». Демонстрація виробів (… хв).
Вчитель:
Сьогодні ми спробуємо бути архітекторами, але не звичайними, а казковими. Уявіть собі, що ви отримали замовлення від мешканців казкового лісу, фей та гномів, створити для них будиночки.
Як ви вважаєте, звідки архітектор бере свої ідеї? (відповіді дітей).
Звісно, з природи. Зверніть увагу, які красиві, досконалі природні творіння – квіти, трави, тварини (на дошці – елементи рослинних і тваринних форм, використаних в архітектурі). Чи все використала людина? Ні!
Природа щедра і невичерпна. Тому пропоную створити власне і неповторне казкове місто. Кожен із вас виготовить будинок, який буде позитивно впливати на своїх мешканців, завдяки гармонії: злагодженому поєднанню форм і краси оформлення.
Алгоритм практичної діяльності учнів:
11. Підсумок уроку. Рефлексія (… хв).
Вчитель:
- Діти, а в якому будинку затишно? (там, де є любов). Нехай у вашому домі завжди панує щастя, злагода! Нехай буде тепло і затишно у будь-яку погоду!
Підсумок уроку:
- Які головні слова екологічної культури кожного?
- Примножувати, оберігати, сортувати, не забруднювати!
Рефлексія
Завершіть речення:
12. Самооцінювання учнів (… хв).
Учні обирають смайлики для оцінки своєї роботи (Додаток 6).
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА |
ДОДАТОК 1 |
ДОДАТОК 2 |
ДОДАТОК 3 |
|
||
|
|
|
|
|
|
ДОДАТОК 4 |
||
Рекламна листівка
.
Усе почалося з інформаційних листівок про збереження довкілля. Їх було дуже багато, і вони були яскравими та інформативними, а ще дуже поважними.
Це й зрозуміло, бо у них була надважлива місія - роз’яснювати людям, як правильно сортувати і переробляти сміття. А вигляд вони мали ось такий:
І мали на собі таємничий знак. Ось такий:
Того дня волонтери роздавали їх направо і наліво на розі вулиць міста та в торгівельних центрах. Багато людей охоче брали листівки, роздивлялися, ховали в сумки і валізи, щоб прочитати своїм дітям, а якісь листівки… просто викидали.
Я не знаю достеменно, як склалася доля кожної листівки. Мені ж відомо тільки про шлях однієї із них - тої, яку викинули. Ось її історія.
Аж коли інформаційна листівка опинилася у сміттярці, її обуренню не було меж. «Як могли люди так безжально вчинити зі мною?» - скричала вона. Листівка очікувала, що її передаватимуть з рук в руки як щось суперцінне, а потім причеплять десь удома на видноті - на холодильнику, приміром, щоб вона нагадувала людям про правильне поводження із сміттям.
Лежачи серед недоїдених гамбургерів, сосисок у тісті, порожніх пластикових пляшок, алюмінієвих бляшанок з-під напоїв, вона сама стала сміттям. «Це кінець!» - подумала рекламна листівка. – Так безславно скінчилася моя просвітницька місія».
Та вже за кілька хвилин вона оговталася, вирішивши, що не варто так легко здаватися і розкисати. Вона була дуже відповідальною інформаційною листівкою, тому продовжила свою діяльність навіть у сміттярці.
- Тут страшенно смердить,- зауважила рекламна листівка, намагаючись зав’язати розмову з тутешніми мешканцями.
Одначе вони, напевно, зовсім очманіли від того смороду, бо ніхто їй не відповів. Обставини явно не сприяли спілкуванню. Зачекавши хвилину, вона спробувала ще раз:
- Вітаю мешканців цієї славної сміттярки! Доброго дня вам усім! - голосно сказала листівка.
- І цей день ти називаєш добрим? Ти, напевно, глузуєш із нас?- мляво озвалася пластикова пляшка.
– Поглянь на нас. Тільки вчора ми всі були корисними і потрібними, а сьогодні ми - сміття і непотріб.
- А ось тут Ви помиляєтеся, шановна,- відповіла листівка. – Ми не сміття, а сировина, яку можна переробити. Повірте мені, скоро все зміниться. Подивіться на мій зелений знак, це - знак безсмертя. Він каже про те, що ми будемо жити вічно, безкінечно даючи життя іншим речам.
- Жити вічно? - не йняла віри пластикова пляшка. – Ти бува не перегрілася на сонці, сестрице?
- Нічого не знаєш, а ще й насміхаєшся. Послухай краще мене - ображено відрізала рекламна листівка.
- А чи знаєте ви, що на Землі сила-силенна сміття, - продовжила листівка. - Спершу його вивозили на сміттєзвалища. Але сміття все прибувало і прибувало. Врешті-решт сміття стало так багато, що люди почали побоюватися, що воно покриє всю планету, Тоді люди побудували заводи з переробки сміття. Вони дають таким бідакам, як ми, нове життя. А ще переробка пластику, паперу, скла, алюмінієвих бляшанок зберігає багато корисних копалин та природних ресурсів, які йдуть на виробництво нових речей. Тому люди, які сортують і переробляють сміття, дбають про нашу планету і бережуть її. Але для того, щоб переробити сміття, його треба спершу відсортувати: пляшки до пляшок, папір до паперу, бляшанки до бляшанок, скло до скла, - закінчила промову листівка.
Славнозвісна листівка домоглася свого - брати та сестри по нещастю після її розповіді оживилися й загорілися бажанням поспілкуватися.
Першою заговорила пластикова пляшка, і тепер її слова були просякнуті глибокою повагою до вченої та всезнаючої листівки:
- Вельмишановна пані, а чи не знаєте Ви, бува, що очікує мене в наступному перевтіленні?- звернулася вона до листівки.
- Звісно знаю, - гордовито відповіла листівка. - З таких, як Ви, спочатку роблять гранули, а потім… потім Ви можете стати чим завгодно - знову пляшкою, пластиковим стільцем чи столом, одягом, прикрасою і навіть іграшкою.
Пластикова пляшка втішилася і помітно повеселішала.
- А як щодо мене? - несміливо спитала алюмінієва бляшанка.
- О, Ви дуже цінна сировина для переробки. Вас можна переробляти нескінченну кількість разів. Із вас вийде чудова нова банка чи будь-яка алюмінієва дещиця, а якщо зібрати 670 ваших сестриць, Ви можете перетворитись на велосипед! - зауважила листівка.
Ці слова змусили сміттєве товариство з повагою подивитись на бляшанку, а та аж зашарілась від такої уваги.
- А що станеться зі мною?- озвалась сором’язлива скляна пляшка.
- Ваших родичів відсортують за кольором, і ви знову станете пляшкою, або ж вас використають для виробництва будівельних матеріалів. Переробка скла збереже багато таких природних ресурсів як пісок, натрій і вапно, - з виглядом знавця сказала листівка.
- А з Вами що буде??? - стурбовано запитали листівку мешканці сміттярки в один голос.
- Я знову стану папером, може знову листівкою, яка знатиме все про переробку і сортування сміття. Я дуже хочу розповісти про це всім людям. Тільки так ми зможемо врятувати дерева, з яких виготовляють папір. Уявляєте, якщо переробити 1 тонну макулатури, можна зберегти 17 дерев! Я ще досі пам’ятаю, як колись була деревом,- задумливо закінчила листівка.
- Я теж пам’ятаю,- десь збоку сумно озвалася картонна коробка. То було щасливе життя… Потім у лісі з’явилися люди і зрубали мене та багато інших дерев…
Листівка пригорнулася до картонної коробки, наче хотіла обійняти її, та прошепотіла: «Не сумуй. Мої сестри розкажуть людям, що робити, щоб дбати про Землю і вберегти дерева від вирубки. Все буде добре».
Мешканці сміттярки слухали листівку, затамувавши подих. «Невже це правда?»,- думали вони. Одначе, листівка говорила так переконливо, що вони врешті-решт повірили їй. Кожен почав уявляти, на що перетвориться в наступному житті. Майбуття вже не здавалося їм таким похмурим – попереду жевріла надія.
Наталка Малина
ДОДАТОК 5 |
ДОДАТОК 5 (продовження) |
|
|
|
|
ДОДАТОК 5 (продовження) |
|
|
|
Учні розфорбовують будиночки на свій смак
|
|
ДОДАТОК 5 (закінчення) |
|
|
|
|
|
|
|
Демонстрація виробів |
.
ДОДАТОК 6 |