Розширювати уявлення дітей про людські чесноти ,про дружбу і товаришування.
Тема. Дружба і товаришування
Мета: розширювати уявлення учнів про людські чесноти, цінність яких загальновизнана у суспільстві; уточнювати і збагачувати уявлення про дружбу; прищеплювати навички міжособистісного спілкування на засадах товариських відносин; виховувати у школярів готовність позитивно проявити себе у певних життєвих ситуаціях.
Устаткування: записи на дошці, ілюстрації.
Вчитель. Нашу сьогоднішню зустріч я хочу розпочати словами:
Я вірю в силу доброти, добро завжди сильніше злого.
Дає наснагу, щоб цвісти і світлу вибирать дорогу.
Я вірю в силу доброти, що на торгах не продається,
Що кривди розбива пласти, красою тулиться до серця.
Я вірю в силу доброти, що має долю роботящу;
Що хоче, щоб і я, і ти. і все на світі стало кращим!
А спочатку прочитаємо слова, що є девізом нашого уроку:
У класі нас багато, ми всі - одна сім ’я.
Ми ростемо і дружимо. І ти, і я!
Вчитель. Наш урок присвячений дружбі. Ми зібралися разом, щоб визначити, яку дружбу слід вважати справжньою; щоб поділитися секретами товаришування і розповісти про своїх кращих друзів.
Вчитель. На вашу думку, що ж це за почуття таке - дружба - без якої самотньо і сумно? Відповіді учнів.
Вчитель. Мені сподобалися ваші відповіді - визначення дружби. А для уточнення звернімося до «Тлумачного словника» нашого земляка Володимира Івановича Даля.
Учень цитує тлумачення поняття:
«Дружба - безкорислива стійка приязнь».
Вчитель. Зверніть увагу, перше місце відводиться саме безкорисливості, відсутності будь- якого зиску в дружбі. Як ви розумієте значення слова «безкорисливість»?
Відповіді дітей
Слухання і обговорення вірша А.Костецького «Про друга»
Твій друг віддасть тобі усе: і свій квиток на карусель,
І цвях, і гудзик, і літак. Та не за щось, а просто так!
І збільшувальне скельце, найкраще у дворі Твій друг із щирим серцем віддасть тобі - бери!
І ти нічого не жалій - ніколи і нітрохи!
І навіть м’яч футбольний свій віддай, коли попросить.
І посміхнеться друг тобі - аж хочеться співати.
І ти подумаєш тоді: «Як гарно дарувати!»
Вчитель Чи була дружба дітлахів некорисливою?
А що любите ви - приймати чи робити подарунки?
Вчитель. Коли ви гарно товаришуєте, вам хочеться потішити свого друга. Буває, що заради дружби необхідно поступитися власними інтересами. І, якщо ви справді цінуєте свої відносини, ви зробите це, не вагаючись. Саме таку дружбу змалював французький письменник Ромен Ролан у романі «Жан Крістоф».
Учень. «У Жана був приятель Отто. Заради нього Жан пожертвував би усім на світі. Під час прогулянок він чекав якої-небудь небезпеки, щоб кинутися уперед і затулити собою Отто. Жан з насолодою прийняв би смерть заради друга».
Дискусія
Вчитель: Вам сподобався Жан Крістоф? Чим саме? А яким ви хочете бачити свого справжнього друга? Давайте розкажемо про своїх товаришів!
Розповіді дітей
Практикум міжособистісного спілкування
Вчитель. А тепер - найголовніше: як зберегти вашу дружбу? Американський психолог Дейл Карнегі написав книгу «Як здобувати друзів і завойовувати прихильність», у якій дає поради (на дошці прикріплені поради психолога).
Кожна група одержує вірш, прочитавши котрий, повинна співвіднести його з відповідною порадою Д.Карнегі, прикріпленою на дошці.
а) Толерантно стався до недоліків своїх друзів. Ніхто в цьому світі не є взірцем чеснот.
Сприймай людей такими, якими вони є.
Не нарікай на глухість душ людських І не гостри в злобі на них зубів.
А ти що людям доброго зробив, що вимагаєш доброти від них?
Чого мовчиш, подумай і збагни, але уже з низької висоти,
І зваж і переваж, а хто є ти? І, зваживши, нікого не вини.
б) Хочеш товаришувати - навчись сприймати життя друга з його проблемами і злетами, як своє власне. За таких обставин і твій друг віддячить тобі тим самим.
У хлопчини-невилички загубились рукавички.
Дав Андрій йому свої: «Поки що візьми мої!
Підем, пошукаєм, Вово! Рукавички ми твої знайдемо обов’язково!»
в) Головне у дружбі вірність. Друг перестає бути другом, якщо він тебе зрадив.
На світі все буває - і сніг, і дощ, і вітер... Буває, злива настає, тоді, як сонце світить.
Буває, втратять колір всі квіти у саду...
Лиш не бува ніколи, щоб друг тебе забув!
А як забуде раптом тебе твій друг - то що ж:
Ніякий він не справжній, а просто так - ніщо!
Слухання уривку грецької байки «Два приятеля і ведмідь».
«Двом приятелям випало іти через ліс. Вони не боялися жодного лиха - адже їх було двоє і вони могли дати відсіч будь-кому. Аж раптом - ведмідь! Один із друзів вмить видерся на вершечок дерева, не попередивши приятеля про небезпеку. Другий не встиг. Тоді він впав додолу і затамував подих, бо знав, що звір не чіпає мертвих. Обнюхав його ведмідь і подався своєю дорогою. А приятель зліз з дерева і запитує:
Вчитель. Діти, як ви думаєте, що відповів хлопець? (Відповіді дітей). А бажаєте знати правильну відповідь?
Хлопець відповів: «Ведмідь сказав, що не можна кидати товариша в біді».
Обговорення почутого.
Узагальнення
Вчитель. Дійсно, друзі пізнаються в біді - стверджує народне прислів’я. А про дружбу їх дуже багато.
Робота у парах
Учні обговорюють прислів’я; тлумачать їх значення.
Для милої подружки і сережку з вушка.
Для товариша сім верст не околиця.
Легко дружбу знайти, важко зберегти.
Поганий мир кращий за добру сварку.
Людина без дружби, як дерево без коріння.
Вірний друг - найбільший скарб.
Роздружився товариш - з ним каші не звариш.
Коли по стежці дружбі рідко ходять, вона заростає чагарником.
Друзів приваблює щастя, а нещастя їх випробовує.
Вчитель: Що ж таке дружба? Яку дружбу слід вважати справжньою? Які якості ви цінуєте в друзях?
Заключне слово
Любі діти! Відкривайте серця для добра!
Всім, хто поруч, подаруйте крихітку тепла!
Сильні будьте, не лякайтесь боротьби зі злом Пам’ятайте, перемога завжди за добром!