Сьогодні ми поговоримо про те, як учні повинні поводитися з дорослими, товаришами, учителями, батьками, сторонніми людьми, тобто про ввічливість.
—Що, на вашу думку, означає слово ввічливий?
—Є слова дуже важливі, вагомі — Батьківщина, Україна, мир. Є рідні слова та близькі — мама, тато, бабуся, дідусь, брат, сестра. А ще є ввічливі слова, які називають «чарівними».
—Які ви знаєте ввічливі слова?
—Що ви кажете, йдучи зі школи додому?
—Які слова ви промовляєте за зроблену вам послугу?
Культура спілкування
Мета: уточнити уявлення дітей про ввічливість; учити оперувати ввічли¬вими мовними формами; вправляти у вживанні ввічливих слів залеж¬но від ситуації; виховувати бажання бути ввічливими, турботливими, чуй¬ними.
ХІД БЕСІДИ
— Сьогодні ми поговоримо про те, як учні повинні поводитися з дорослими, товаришами, учителями, батьками, сторонніми людьми, тобто про ввічливість.
— Що, на вашу думку, означає слово ввічливий?
— Є слова дуже важливі, вагомі — Батьківщина, Україна, мир. Є рідні слова та близькі — мама, тато, бабуся, дідусь, брат, сестра. А ще є ввічливі слова, які називають «чарівними».
— Які ви знаєте ввічливі слова?
— Що ви кажете, йдучи зі школи додому?
— Які слова ви промовляєте за зроблену вам послугу?
— Всім людям стає приємно й хороше від цих слів. Чому?
— Як ви звертаєтесь до старших за віком, незнайомих людей, до вчительки?
— Пригадайте, як ваші мами і тата звертаються до своїх батьків — ваших бабусь і дідусів?
— Як ви звертаєтесь до бабусі й дідуся?
— Пограємо в гру «Ми — ввічливі діти». (Потрібно вставити ввічливі слова в текст.)
Мама послала Оленку до тьоті Галі за книжкою. Оленка подзвонила у две¬рі, зайшла в квартиру і сказала... Тьотя Галя саме відпочивала, дівчинці стало незручно, і вона промовила...
Тьотя Галя дала дівчинці книжку. Оленка сказала... і пішла додому.
— Потрібно бути ввічливим не лише в словах, а й у тоні, жестах, діях.
Якщо ввічливі слова сказані грубим голосом, вони перестають бути ввіч¬ливими.
Культурна людина завжди вітається і прощається, адже не відповісти на привітання неввічливо.
Послухайте притчу «Про Єнота».
Маленький єнот збирав у лісі хмиз. Він набрав велику в'язку сухих гілок і рушив додому. Йому потрібно було перейти через річку. Міст був старий, скрипучий, і єнот дуже боявся. Обе¬режно перебираючи лапами, він уже підходив до берега... Випадково гля¬нув униз. Який жах! На нього диви¬лось величезне кудлате чудовисько. Єнот швидко показав йому кулак,— чудовисько — теж.
Єнот посварився на нього палкою — палкою посварили і його. Єнот ки¬нувся тікати. Захекавшись, він при¬біг додому, до мами:
— Ніколи більше не піду в ліс — там хтось страшний і злий.
— Не бійся,— сказала мама. — Спробуй усміхнутися йому.
Єнот знову побіг до моста. Він нагнув¬ся і... посміхнувся. І що ж? На нього дивилася усміхнена істота.
Малий єнот так зрадів, що зареготав.
— Тепер воно буде зі мною дружити!
І єнот побіг через міст на інший бік.
— Чого вчить ця притча?
— Наведіть приклади зі свого життя, які підтверджують правильність цієї притчі.
— Давайте пограємо в гру «Хто більше».
Діти називають ввічливі слова. -
— Перевірте себе.
Коли ви вживаєте такі слова ввіч¬ливості?
• Будь ласка;
• дозвольте потурбувати;
• вибач;
• дякую;
• я ненавмисне.
— Прочитайте і поясніть прислів'я. Від теплого слова і лід розмерзає.
— Тож, будьте ввічливими дітьми!