Мета: закріпити поняття збалансоване, раціональне харчування, динаміка вживання їжі; формувати уявлення про гігієну і правила харчування; довести дітям шкідливість недоїдання та переїдання; розвивати інтерес до опанування культури харчування; виховувати санітарно-гігієнічні навички.
Культура харчування
Мета: закріпити поняття збалансо¬ване, раціональне харчування, динамі¬ка вживання їжі; формувати уявлен¬ня про гігієну і правила харчування; довести дітям шкідливість недоїдан¬ня та переїдання; розвивати інтерес до опанування культури харчуван¬ня; виховувати санітарно-гігієнічні навички.
ХІД БЕСІДИ
1. Актуалізація опорних знань. Бесіда.
— Що є неодмінною умовою життя людини?
— Чим їжа забезпечує наш організм?
— Скільки ми повинні вживати їжі?
— Які правила вживання їжі ви знаєте?
— Яке харчування називають правильним?
— Чому ми повинні вживати різноманітну їжу?
— Як називаються основні вживання їжі?
2. Повідомлення теми.
— Наше здоров'я здебільшого залежить від того, як ми харчуємось. Сьогодні поговоримо про шкідливість недоїдань та переїдань.
3. Проблемне питання.
— До чого може призвести недоїдання?
— Чому ми повинні дотримуватись режиму харчування?
Розповідь учителя
— їжа є будівельним матеріалом, і вона теж неоднакова за своїм складом і значенням для організму. До складу продуктів харчування входять білки, жири, вуглеводи. Білки містяться в м'ясі, рибі, яйцях, молоці, кефірі, квасолі, горосі. Багатими на жири є вершкове масло, рослинні олії. Багатими на вуглеводи є мед, цукор, хліб, картопля, рис, манна, вівсяна та інші крупи, фрукти, овочі. Білки є будівельним матеріалом для організму, з них утворюються нові клітини, і завдяки цьому людина росте.
Жири відновлюють витрати тепло¬вої енергії. Вони потрібні для зігрівання організму.
Вуглеводи витрачаються для роботи м'язів (фізична праця, рух, дихання, робота серця та інших органів).
Вживаючи прості вуглеводи (солодощі) протягом усього дня й після їжі, їх необхідно запивати рідиною (молоком, чаєм, водою). Причому ріди¬ни повинно бути в 10—12 разів біль¬ше, ніж солодощів.
Не можна вживати у надлишку про¬дукти, багаті на складні вуглеводи (білий хліб, печиво, булки, торти, тістечка).
Захоплення солодощами, особливо, якщо людина недостатньо рухається, призводить до ожиріння.
Яку шкоду завдає людині недоїдан¬ня та переїдання?
Переїдання призводить до переван¬таження організму і хвороб.
Неперетравлена їжа «з'їдає» того, хто її їв. Тому з-за столу потрібно вста¬вати без відчуття важкості в шлунку і з легким відчуттям голоду.
Недоїдання також небезпечне для ор¬ганізму, оскільки він не отримує не¬обхідних поживних речовин.
На дошці — малюнки. Розкладіть їх на три групи: в першу групу — страви, які краще з'їсти на сніданок; у дру¬гу — страви, що краще їсти на обід; у третю — страви, що можна їсти на вечерю.
3. Відгадування загадок.
• Латка на латці, посередині криць.
• Хто без болю і печалі доводить до сліз?
• Сидить дівчина в коморі, а коса
надворі.
4. Читання вірша В. Дворедької «Салат».
Ми огірочок поріжем тоненько нашаткуєм капусту дрібненько, Ще насічемо петрушки і кропу, Трохи підсолимо, знімемо пробу. От і настала сніданку пора,— їжте поживний салат, дітвора!
5. Читання правил із дошки.
• Необхідно старанно пережовувати Їжу.
• Під час 'їжі не можна читати, говорити, сміятись.
• Вечеряти потрібно не пізніше, ніж за 2 години до сну.
• Переповнений шлунок заважає нормальній роботі серця та легенів.
• На вечерю шкідливо їсти багату на білки їжу. Вона стає причиною неспокійного сну.
• Недоїдання та переїдання шкідливі для здоров'я.
6. Підсумок.
— Поживність продуктів залежить від наявності в них білків, жирів та вуглеводів. Вони потрібні організмові у точно визначеній кількості.
Денна норма молодшого школяра Білки — 80 г; жири — 80 г; вуглеводи — 325 г.
Недостатня кількість білків жирів, вуглеводів призводить до виснажен¬ня організму. Але більшої шкоди за¬вдає їх надлишок. Переїдання при¬зводить до перевантаження організму, ожиріння та хвороб.