Бесіда
« Як поводити себе в громадських місцях?»
Розробив викладач:
Сухих С.Ю.
Правила поведінки у громадських місцях
Сьогодні дуже рідко можна спостерігати картину, коли, стоячи біля відчинених дверей, двоє вмовляють одне одного: "Будь ласка, проходьте" - "Ні, будь ласка, проходьте ви". Коли нас пропускають уперед, ми проходимо без зайвих церемоній.
Чоловік пропускає вперед жінку; молодший поступається дорогою старшому; підлеглий начальнику. З двох людей рівного віку, які займають однакове становище, першим проходить той, хто ближче до дверей.
Якщо перед вами двостулкові балансуючі двері: жінка, яка йде попереду, береться за ручку правого крила і притягує її до себе, чоловік, що стоїть за нею, перехоплює ручку і притримує двері, жінка проходить, за нею чоловік. Ліве крило дверей слід залишити у розпорядженні людей, що йдуть назустріч.
Якщо ви привели до будинку гостя. Першою входить господиня, за нею гість. Якщо господар чоловік – першим заходить гість. Ну а якщо він не знає дороги чи за дверима темно? У такому разі господар входить першим, кажучи: "Дозвольте, я вас проведу" або: "Будь ласка, за мною". Так само слід зробити, якщо гість – жінка.
Коли особливо шановану людину необхідно провести по установі або по квартирі, де на шляху трапляться кілька дверей, ввічливість вимагає від того, хто зустрічається, так: відкрити двері, пропустити гостя, потім злегка випередити його в напрямку наступних дверей, відкрити ці двері, пропустити гостя, знову трохи випередити, відкрити наступні двері та пропустити.
Сходи
Чоловік прагнув випередити даму тільки в тих випадках, коли сходи темні, круті або хиткі. Якщо обставини складаються інакше, попереду йде жінка. Під час спуску першим йде чоловік, за ним жінка.
Якщо хтось чемно поступається вам дорогу, проходячи повз, або злегка вклоніться, або скажіть: «Дякую вам». Якщо ви на вузьких сходах і назустріч йде літня людина, начальник або дама, потрібно зупинитися і зробити невеликий крок убік, пропускаючи того, хто йде.
Коли на сходах стикаються чоловік і жінка, що йдуть у різних напрямках, жінка не повинна відходити від поручнів, навіть якщо це суперечить правилу «правостороннього руху», сторони сходів з поручні – привілей слабкої статі, літніх та дітей.
Ліфти, ескалатори
Ліфт – це така сама «громадська територія», як вулиця чи сходи, тут можна не знімати головний убір. У ліфті, як і в будь-якому іншому місці, вітаємося з тими, кого завжди вітаємо.
У переповненому громадському ліфті чоловік не знімає капелюха, навіть якщо він супроводжує жінку. У ліфті житлового будинку чи готелю житлового типу він, мабуть, зніме капелюх, коли увійде жінка, якщо руки в нього не зайняті .
В автоматичних ліфтах жінка, якщо їде без супроводжуючого, сама натискає потрібну кнопку. Чоловік, що знаходиться в ліфті, якщо він стоїть близько до панелі, запитує інших (насамперед жінок), який поверх їм потрібен, і натискає кнопки. У повних ліфтах виховані люди відступають убік або на якийсь час виходять, щоб дати можливість вийти стояли ззаду. У ліфтах службових будівель чоловіки стоять осторонь, даючи жінці увійти, якщо вони не супроводжують їх.
Чоловік, що супроводжує жінку, дає їй першою увійти на ескалатор, що рухається вгору, якщо тільки з якоїсь причини йому не треба встати вище і допомогти їй зійти. При нагоді він сходить з ескалатора першим, щоб допомогти жінці, якщо вона схибить.
Магазин
У дверях магазину або установи спершу пропустіть тих, що виходять, а потім входимо самі, таким чином, ви не станете причиною утворення «пробки» всередині приміщення. У великих магазинах чи інших закладах масового сервісу чоловік може знімати головний убір. Однак там, де клієнт обслуговується індивідуально корисно не забувати під час зняти капелюх і привітатись з тим, хто займатиметься вами.
Здійснюючи покупку в магазині, потрібно пам'ятати про те, щоб не втомлювати продавця дрібними капризами або нерішучістю, що затягнулася. Підходячи до каси, потрібно мати напоготові приблизну суму грошей, необхідних для покупки, а не шукати їх у гаманці чи кишенях в останній момент. Не слід зволікати і перераховуючи здачу.
Кафе та ресторани
Якщо ви налаштовані на задушевну бесіду, то оберіть ресторан, в якому столики розташовані далеко один від одного, де грає тиха «жива» музика і панує спокійна атмосфера. Чи збираєтеся ви запросити ділових партнерів на ланч, чи випити гарного пива у колі близьких друзів, чи провести романтичний вечір з дівчиною – подбайте про те, щоб заклад відповідав вашим намірам.
Потрібно зателефонувати до ресторану, щоб отримати уявлення про кухню та рівень цін. Якщо вибраний ресторан пропонує тільки страви екзотичної кухні, варто попередньо поцікавитися смаками тих, кого ви збираєтеся запросити. Можливо, вашому гостю припадуть не до душі такі гастрономічні вишукування, як тушковані гланди мавпи або запечений крокодил хвіст.
Дуже корисно забронювати столик заздалегідь, особливо якщо ви зібралися повечеряти у вихідні : буде дуже прикро дізнатися, що у вибраному ресторані немає місць. Якщо ви плануєте провести в ресторані банкет або звану вечерю, вам необхідно особисто зустрітися з метрдотелем, щоб заздалегідь обговорити меню, а також зустріч і розміщення за столом ваших гостей.
До ресторану чоловік входить перший. Він оберігає свою супутницю від несподіваних зіткнень і попереджає її про сходи або порог, не забуваючи при цьому притримати двері і подати дамі руку. Якщо в ресторан прийшли тільки чоловіки, або тільки жінки, або компанія, запрошена жінкою, то діє правило: першим входить той, хто запрошував. Але якщо при вході відвідувачів зустрічає швейцар, чоловіки мають пропустити своїх супутниць уперед.
У гардеробі чоловік роздягається, а потім допомагає роздягнутися дамі. Після цього він передає речі гардеробнику і зберігає у себе номери. Залишаючи ресторан, чоловікові слід діяти у зворотному порядку: спочатку подати пальто супутниці, а потім уже одягнутися самому.
При вході до зали гостей зустрічає старший офіціант або метрдотель. Він повинен проводити відвідувачів до вільного чи замовленого столика. Порядок слідування такий: співробітник ресторану, дама чи гості, а потім запросив.
Але це є ідеальна ситуація. Вам, можливо, нададуть вибирати самостійно столик. Той, хто запросив, повинен пройти до обраного місця, показуючи дорогу дамі або гостям. Небажано підсаджуватися до вже зайнятого столу, навіть якщо за ним сидять ваші знайомі. Якщо ви опинитеся у скруті - зверніться все-таки до співробітника ресторану.
Вибравши столик, чоловік, злегка висунувши стілець, допомагає жінці сісти. Якщо жінка приходить без супутника, ця галантна обов'язок доручається обслуговуючий персонал. Чоловіку слід зайняти місце ліворуч від супутниці, або навпроти неї. Жінці бажано сидіти обличчям до більшої частини зали, але, в жодному разі, не в проході. Якщо обідають двоє чоловіків та одна жінка, вона сідає між ними. Чоловікові, в суспільстві двох жінок, слід слідувати тому ж правилу.
Замовлення робить господар столика: спочатку перераховує страви, вибрані гостями, а завершує замовлення своїми побажаннями. Вважається, що жінка не повинна сама звертатися до офіціанта. Їй слід адресувати всі свої запитання та прохання до супутника.
Якщо жінка встає зі свого місця, присутні за столом чоловіки теж повинні піднятися. Те саме необхідно зробити, коли вона повернеться. Не варто нехтувати цим знаком ввічливості, вважаючи його за анахронізм. Адже галантність завжди є доречною.
Існує спеціально вигадана невербальна мова спілкування з ресторанним персоналом. Якщо Ви складете вилку та ніж разом на тарілці, повернувши їх ручками вправо (як 4.25 на циферблаті вашого годинника), це означатиме, що ви закінчили з цією стравою, і можна забрати брудний посуд. Якщо ж ви ще не до кінця насолодилися вишуканою стравою, але потребуєте невеликого перепочинку – залиште прилади на тарілці у вигляді літери «Х». Інакше, повернувшись до трапези, ви ризикуєте виявити, що «все смачне» вже забрало спритним офіціантом.
Ніколи не вступайте у суперечки з офіціантом. Якщо ви вважаєте, що він приділив вам недостатньо уваги, нехай це позначиться на розмірі чайових. Якщо вас взагалі не влаштовує обслуговування – викличте менеджера та попросіть змінити вам офіціанта. Ви також маєте повне право вимагати заміни страви, якщо її якість залишає бажати кращого. У хорошому ресторані ваші претензії будуть негайно прийняті та усунуті без конфліктів та скандалів.
Пропозиція залишити ресторан має виходити від ініціатора зустрічі. Якщо столик замовлений на двох – закінчити трапезу, пропонує чоловік. Тільки у виняткових випадках жінка, подивившись на годинник, може казати
Відпочинок
Вихована людина ніколи не робить того, що привертає до неї пильную увагу оточуючих.
Молодіжна вечірка
Коли починається молодіжна вечірка в будинку, батьки повинні самі вирішити: чи залишитися їм у квартирі, познайомитися із запрошеними, а потім піти в іншу кімнату, бути вдома і зовсім не з'являтися або кудись піти. Але ні син, ні дочка не повинні ставити жодних умов батькам.
Ви виявите увагу до своїх сусідів, якщо попередите їх про очікуваний вечір. Роззброєні такою ввічливістю, вони не будуть стукати в стіну або приходити в піжамі з протестом.
Якщо мати входить до кімнати, де проходить вечір, господар чи господиня переривають розмову, танець і пропонують: «Уявіть моїй мамі». Кожен юнак зобов'язаний щонайменше один раз запросити на танець господиню будинку. Господар будинку повинен потурбуватися про те, щоб кожну гостю хтось проводив додому і самому проводити тих, для кого він не знайшов «опікунів».
Цілком достатньо, якщо на подібному вечорі виявиться невелика кількість бутербродів, щось солодке, фрукти та багато напоїв.
Пікнік
Частування на дачі - це саме той прийом, коли можливий деякий відступ від світських правил, коли гарний настрій оцінюється набагато дорожче, ніж складно приготовлені страви, а чарівництво літньої ночі і феєрверк іскор вогнища успішно увінчають ваші клопоти.
На дачі або в саду стіл накривають не так, як у квартирі: сервірування виглядає простіше, і гості вам вибачать, якщо на столі не вистачатиме деяких приладів, а ви вибачте гостям, якщо вони візьмуть щось зі столу руками. Частування та весела бесіда за столом будуть простими та безпосередніми.
Влаштовуючи будь-який прийом або торжество на дачі, слід враховувати, що гармонію, необхідну для міських приміщень, замінює на природі різнобарв'я фарб. Тому треба підбирати скатертини веселих тонів, щоб вони контрастували або повністю гармоніювали з оточенням. Накрийте стіл скатертиною, вишивка на якій відповідатиме навколишній природі – і літній стіл у саду перетвориться. Порцеляна тут з успіхом замінить кольорова кераміка, а скло – яскрава пластмаса.
Запрошуйте гостей не більше, ніж можете обслужити. Не забудьте, що свіже повітря піднімає апетит, також як і аромат страви, що готується. Можна наперед поставити на стіл сир, печиво, фрукти, красиво оформлений салат, а також келихи з напоями. У тіні під деревом або під тентом влаштовують імпровізований стіл, на стіл ставлять кілька кошиків (в одному з них прилади, в іншому – паперові серветки тощо), тарілки та келихи. Частування в саду виключає жирні страви, зазвичай подають овочі, асорти на блюді, багато охолоджених напоїв та фруктів. Гості обслуговують себе самі, тарілки тримають у руках і їдять стоячи або влаштовуються, хто як зуміє.
Як частування цілком доречні бутерброди або гамбургери. Вертел, гриль, дачна плита (так званий барбекю) – все це незамінні атрибути літніх вечорів, коли просто під відкритим небом смажиться курка, качка або готується будь-яка інша їжа. Щоправда, трапляються випадки, коли нам хочеться організувати свято на дачі на хорошому рівні. Наприклад, якщо ви вирішили відсвяткувати на дачі свій день народження або річницю весілля, то, звичайно, на вечерю гості очікують отримати щось важливіше. Продумати меню так, щоб учасники пікніка були раді, що вони не залишилися вдома – теж мистецтво.
Пляж
На пляжі не слід смітити, дозволяти дітям голосно кричати, кидати в сторонніх м'ячем та ваш песик не повинен струшувати з себе воду на інших відпочиваючих. Не стрибайте у воду прямо перед іншою людиною, що заходить, а також перед обличчям людини, що пливе.
Якщо хтось тоне, не вдавайте, що не вмієте плавати. Боїтеся ризикувати самі – викличте рятувальників.
Закордонний туризм
Закордонні туристичні поїздки вимагають досить великих зусиль для того, щоб пристосуватися до норм життя країни, де ви опинилися. Вимірювати все на мірку своїх звичок і звичаїв, засуджуючи чужі, - неправильно. Доброзичливість, інтерес до навколишнього, прагнення якнайбільше побачити і зрозуміти – саме в цьому основний сенс такої поїздки.
Готель
В'їжджаючи в готель, ви зустрічаєтеся зі співробітником служби реєстрації та розміщення. Якщо ви зарезервували номер заздалегідь, назвіть своє ім'я та, по можливості, номер реєстрації, який вам дали при бронюванні. Вам запропонують заповнити невелику анкету проживаючого, в якій необхідно вказати своє ім'я, адресу, паспортні дані, а також відомості про те, як ви маєте намір розплачуватися за проживання (готівка, за перерахуванням або кредитною карткою).
У багатьох випадках при оплаті готівкою вас можуть попросити внести частковий або повний завдаток за проживання, виходячи з передбачуваного терміну перебування.
При реєстрації рекомендується уточнити, що входить у вартість номера (наприклад, у ряді готелів легкий сніданок включений у вартість проживання), порядок паркування автомашини, порядок користування телефоном, у тому числі міжміським та міжнародним, порядок та величину чайових, прийняті в готелі. Цілком доречно поцікавитися, як і де організований у цьому готелі сніданок, обід та вечеря, як зробити фотокопію, надіслати факс тощо. Попередьте адміністрацію готелю, якщо ви очікуєте надходження пошти або факсу.
Якщо у вас є з собою цінні речі, то поцікавтеся, чи є в номері міні-сейф, чи надається осередок у сейфі готелю – у такому разі вам можуть надати окремий ключ.
У більшості готелів вам видадуть спеціальну реєстраційну картку постояльця – це перепустка на прохід у готель та на користування деякими додатковими послугами.
Закінчивши реєстрацію, попросіть, якщо необхідно, виділити носія для доставки речей у номер (у цьому випадку носій візьме у реєстратора ключ і відкриє ваш номер). Носій, як правило, чекатиме від вас чайових.
Оглянувши номер, одразу сповістіть реєстратора про можливі несправності в обладнанні. У цьому випадку їх повинні усунути або надати інший рівноцінний номер.
У хороших готелях обслуговуючий персонал постійно стежить за тим, щоб кімнати були ідеальними. Прислуга прибере вашу постіль, заповнить запас мила і рушників у ванній, протре пил, прибере сміття, перевірить міні-бар, холодильник і заповнить недостатнє, а ближче до ночі задере штори і розбере постіль. Робота в готелі продовжується з ранку до ночі. Будьте готові до того, що постукавши, у ваш номер зайде покоївка і, запитавши дозволу, займеться прибиранням.
Якщо ж ви хочете відпочити так, щоб вас не турбували, то для цих цілей у хороших готелях є спеціальні бирки, які вивішуються на ручку номера зовні, з написом "Прохання не турбувати" ("Do not disturb"). Вивісивши таку бирку-плакатик на своїх дверях, ви можете відпочивати спокійно – прислуга не заходитиме у ваш номер. Не забудьте зняти цю бирку, коли відпала потреба. Але тепер вам доведеться вивісити зовні іншу бирку - Будь ласка, приберіть мій номер (Please make up my room). Така бирка відразу приверне увагу покоївки, і ваш номер буде прибрано. У більшості готелів існує "розрахункова година" - час вибуття гостей з готелю. Як правило, це 10-11 години ранку. Якщо ви маєте намір виїхати пізніше, то про це необхідно попередити адміністрацію. При великій затримці вам можуть запропонувати частково або повністю сплатити ще один день перебування (проживання в готелях зазвичай оплачується за проведеними в ній ночами) або винести свої речі з номера, залишивши їх на зберігання у адміністратора.
При від'їзді ви відчуваєте дефіцит часу. Тому краще за всі попередні розрахунки за проживання в готелі провести напередодні, утриматися від користування міні-баром, від міжнародних або міжміських дзвінків безпосередньо перед виїздом. Перш ніж виїхати, ви зможете ознайомитися з попереднім рахунком та, перевіривши його, остаточно розрахуватися.
Не застосовуйте надмірних зусиль при користуванні обладнанням номера – витрати на відшкодування можливої шкоди зазнаєте Ви.
Намагайтеся дотримуватися тиші до 07:00 та після 22:00, до порушників спокою можуть застосовуватися заходи адміністративно-правового впливу.
На сніданок приходьте у зазначений час. У багатьох готелях вищих категорій можна замовити сніданок у номер. Як правило, у готелях Німеччини сніданок подається у формі шведського столу (буває з гарячими стравами та без них). У деяких готелях є континентальний сніданок.
Не дозволяється виносити товари зі шведського столу з ресторану готелю.
У вартість поїздки не входять користування телефоном, мінібаром та платними відеоканалами. Ціни на ці послуги Ви знайдете серед інформаційних брошур у Вашому номері. Користування додатковими платними послугами оплачується самостійно в адміністрації готелю. Вартість послуг мінібару та телефону в готелі, як правило, у 2 рази вища за вартість цих послуг поза готелем.
Адміністрація готелю не несе відповідальності за втрату цінних речей, грошей та документів, не зданих на зберігання. А відповідальність за цінності, залишені в сейфі готелю, зазвичай не перевищує розмір страхового відшкодування 200 – 300 євро.
Пошук забутих речей ведеться самостійно та за свій рахунок.
У деяких ресторанах встановлені «dresscode» – строгі костюми для чоловіків та вечірні костюми для жінок. Просимо уточнювати цю інформацію на reception готелю.