Бесіда
за творами В.Сухомлинського
(для дітей молодшого віку, 3-4 років)
Тема: Розповідання казки В. Сухомлинського “Де береться краплинка”
Мета: формувати елементарні уявлення явища неживої природи; доповнити знання про стан води, про небо та зміни, які відбуваються у небі; виховувати у дітей зацікавленість до експериментування.
Матеріал: паперові сніжинки, сюжетна картина “Снігопад”, мольберт, ємність з водою, піпетки та блюдця на кількість дітей.
Хід
І етап - мотивація
(вихователь звертає увагу на погоду за вікном)
Кружляє ніжно білий пух
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма,
Яка пора скажіть. (зима)
- Подивіться діти, за вікном щось полетіло, та це ж сніжинки до нас прилетіли, опустились на підвіконня, коли віконечко було відчинено, а на вулиці холодно, морозно.
- Погляньте, на сніжинки, які вони, взимку?
ІІ етап - пізнавальна діяльність
Мовна вправа “Які сніжинки?”
(красиві, легкі, білі, прозорі...)
Розгляд сюжетної картини “Снігопад” (вихователь виставляє на мольберті демонстраційну сюжетну картину “Снігопад”)
- Діти, коли падає багато-багато сніжинок, вони злипаються одна до одної утворюючи сніг. Коли багато снігу, то це - снігопад.
- Сніг падає з неба на дерева, кущі, суху траву, землю вкриваючи зимовою сніжною ковдрою.
- Бачу, ви хочете відчути себе легкими сніжинками. Тож: Раз, два, три - повернись і в сніжинку перетворись! (діти на місці повертаються навколо себе)
Фізхвилинка “Сніг”
Білий сніг, білий сніг, заміта стежинки, (рухи руками внизу)
Цілий день, цілий день, падають сніжинки, (повільно присідають)
Вітерець - жартівник, віхолу здіймає, (рухи рук вгорі)
А мороз - чарівник, з діточками грає. (стрибки на місці)
дізнаєтеся послухавши казку В.Сухомлинського “Де береться краплинка”. Сідайте кучненько, слухайте уважненько.
Казка В.Сухомлинського “Де береться краплинка”
Бігла Оленка по льоду. Падали сніжинки. Ніби плавали в повітрі. Одна сіла на рукав. Дивиться Оленка на пухнасту сніжинку. Шестикутна зірочка, така красива, блискуча. Ніби казковий майстер вирізьбив її зі срібної платівочки.
Наблизилась Оленка до сніжинки. Дивиться, милується нею.
І бачить диво: сніжинка стала краплею води.
Запитання за змістом твору:
- Де ж беруться краплинки води? (відповідь дітей)
- Який вигляд мають сніжинки? (шестикутні, як зірочки….)
- Чому ж сніжинка стала краплею води?(відповідь дітей)
ІІІ етап - перетворювальна діяльність
Експеримент “Крапля-вода”
(на столах, на кожну дитину стоїть прозора склянка з водою, блюдце, лежить поруч піпетка)
- Тож до роботи. Візьміть піпетку притисніть пальчиками, наберіть нею водичку зі склянки, видавіть воду на блюдце.
-Що ви побачили? (крапельку води)
- Яка вона? (маленька, прозора, чиста...)
- А в склянці, що залишилось? (вода)
- Отже, коли зібрати багато-багато крапель в склянку, ми побачимо воду.
ІV етап - оцінно-контрольна діяльність