Безпечне освітнє середовище в інклюзивному класі Підготувала: асистент вчителя 1-Б класу Спецалізованої школи №196 м. Києва Ли. Ска Н. П.
Номер слайду 2
Безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища, в якому: наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будь – які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника навчально – освітнього процесу.
Номер слайду 3
Інклюзивне освітнє середовище – це середовище, де всі учні незалежно від свої освітніх потреб здатні навчатися ефективніше, підвищувати свою соціальну компетентність, вдосконалювати комунікативні навички, а також відчувати себе частиною спільноти.
Номер слайду 4
Три сторони безпечного освітнього середовища в інклюзивному класі: Психологічна Конфлікти у стосунках “ вчитель – учень ”, “ учень – учень ”, “ учень – батьки ” тощо. Проблема адаптації в освітньому середовищі. Атмосфера конкуренції між однолітками. Надмірна вимогливість педагогів тощо. Екологічна. У змісті навчальних предметів має переважати матеріал про правила поведінки в природі, проводитися посильна природоохоронна робота, тому зв’язок дітей з природним оточенням має походити у вигляді подорожі, туристичного походу, екскурсії.Інформаційна. Відсутність належних механізмів контролю якості інформації, доступної через сучасні телекомунікаційні технології, що породжує проникнення в освітній простір великого обсягу недостовірної інформації. Неконтрольоване проникнення інформації сумнівного, агресивного змісту, яка може сприяти виникненню насильства, булінгу, кібербулінгу тощо.
Номер слайду 5
Безпечне освітнє середовище в інклюзивному класі має такі ознаки: Якість міжособистісних відносин позитивні фактори (довіра, доброзичливість, схвалення, толерантність); негативні фактори (агресивність, конфліктність, ворожість, маніпулятивність).
Номер слайду 6
2. Захищеність в освітньому середовищі – оцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору. До уваги! Найчастіше жертвами насильства стають певні категорії дітей. Зокрема, діти, які мають фізичні недоліки, особливості зовнішності та (або) поведінки, низький інтелект і труднощі в навчанні, страждають від хвороб, відчувають страх перед школою, мають погані соціальні навички або не мають досвіду життя в колективі (так звані «домашні діти») тощо.
Номер слайду 7
3. Комфортність в освітньому середовищі – оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії дорослих і дітей в освітньому середовищі закладу.
Номер слайду 8
. Задоволеність освітнім середовищем – задоволення базових потреб дитини у: допомозі та підтримці; збереженні та підвищенні її самооцінки; пізнанні та діяльності; розвитку здібностей і можливостей. Основними характеристиками процесу взаємодії всіх учасників освітнього середовища є особистісно-довірливе спілкування, а його відсутність спричиняє досить негативні наслідки (емоційний дискомфорт, небажання висловлювати свою точку зору, думку, негативне ставлення до себе, втрата особистої гідності, небажання звертатися по допомогу, ігнорування особистих проблем і труднощів оточуючих дітей і дорослих, неуважність до прохань і пропозицій).
Номер слайду 9
5 принципів безпечного освітнього середовищапринцип домінування життя людини як головної цінності модель мінімальної (необхідної) безпеки, максимально усуває ризики, що загрожують життю як дітей, так і дорослих.
Номер слайду 10
Принцип регіональної специфіки Принцип комплексності оцінки небезпек (ризиків) задає методику оцінки різних педагогічних (освітніх) ризиків (зовнішніх і внутрішніх) на основі комплексного, системно -синергетичного підходів.передбачає облік небезпек і можливих надзвичайних ситуацій конкретного регіону (міста, області, району) під час організації системи безпеки освітнього середовища школи .
Номер слайду 11
Принцип міні - макса Принцип максимальної ефективності управління системою заходів і створених педагогічних умов, спрямованих на забезпечення максимальної безпеки освітнього середовища і школи, як соціального інституту в цілому. визначає досягнення максимального ефекту безпеки при наявності мінімуму ресурсного забезпечення.
Номер слайду 12
Отже безпечне освітнє середовище в інклюзивному класі забезпечує:наявність безпечних умов навчання та працікомфортну міжособистісну взаємодію, сприяючи емоційному благополуччю учнів, педагогів та батьківвідсутність будь-яких проявів насильства та наявність достатніх ресурсів для їх запобіганнядотримання прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу
Номер слайду 13
Освітнє середовище має бути безпечним, мобільним, створеним і батьками, і вчителями, і дітьми.