«БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ – БЕЗПЕКА ЖИТТЯ»

Про матеріал

Єдиний урок з Правил дорожнього руху у 5 класі вчить дітей правильно поводитися на проїжджій частині; закріплює з учнями знання правил та умов безпечного переходу вулиці;виховувати культуру поведінки на дорозі, обов'язковість у дотриманні Правил дорожнього руху. В розробці порушено питання зацепінгу та необхідності використовувати світловідбиваючі елементи у темний час доби. Відео "Будь помітним у темряві", "Зацепінг" взяті з ютуб.

Перегляд файлу

ТЕМА : «БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ – БЕЗПЕКА ЖИТТЯ»

Єдиний урок з Правил дорожнього руху у 5 класі.

Мета уроку:

 вчити   дітей правильно поводитися на проїжджій частині;

закріплювати з учнями знання правил та умов безпечного переходу вулиці;

виховувати культуру поведінки на дорозі, обов’язковість у дотриманні Правил дорожнього руху.

Обладнання: плакат Правила дорожнього руху, модель світлофора, дорожні знаки, зелені та червоні фішки. 

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація знань учнів

  1.             Конкурс загадок

Йде від села до села, від міста до міста,
Та ніколи не зрушить з місця. (Дорога)

Посередині—дорога,
По боках — будинки. (Вулиця)

Серед трав, кущів, калюж
В’ється стрічка, наче вуж,
Не плазує, не іде,
А усіх кудись веде.(Стежка)

В нього на чотири боки
Є по три кругленьких ока.
Світить жовтим — стоїмо,
А зеленим — ми йдемо,
Як червоним — зачекай,
Транспорту не заважай.(Світлофор)

Від садочка до місточка,
Від криниці до криниці,
Від порога до порога
Всюди нас веде...(Дорога)

Ця тварина не проста:
Без копит і без хвоста,
Не гуляє, не біжить,
Серед вулиці лежить.(Зебра)

Цей трикутний килимок —
На дорозі острівок,
Пішохода захищає.
Назву хто його вгадає?(Острівець безпеки)

На сьогодні знає кожний:
Вулицею йти не можна.
Щоб дорогу перейти,
Треба знак який знайти? (Пішохідний перехід)

  1.              «Асоціативний кущ»         Запитання до учнів:

— Які асоціації пов’язані у вас з поняттям «безпека на дорозі»?

 ПішоходиМашиниДАІ ПереходиДТПБезпека на дорозі      Світлофор               Водії       Швидкість                              

 

ІІІ. Повідомлення теми та задач уроку

Щодня ви поспішаєте до школи. Долаючи на своєму шляху такі перешкоди, як дорогу, по якій рухаються автомобілі. Вони наші друзі і помічники, адже допомагають перевозити вантажі, доставляють продукти, меблі, будматеріали.

Але дружба з автомобілями відбувається тільки тоді, коли ми, пішоходи, будемо поважати і дотримуватися грамоти доріг - правил дорожнього руху.

Дорога дає нам щоденний урок,

Тож пам'ятайте кожен свій крок.

Азбуку міста вивчайте завжди,

Щоб не траплялось ніколи біди.

Усі мають пам'ятати,
Що на дорозі не варто жартувати.
Сьогодні повторимо ми правила дорожні
І будемо завжди всі обережні.

ІV.  Сприймання та усвідомлення нових знань.

Вчитель.  І наша школа і будинки, в яких ми живемо, розташовані біля дороги. По проїжджій частині рухається транспорт. Які транспортні засоби можуть там рухатись?

- А вздовж проїжджої частини – тротуар. Для чого він необхідний?

- Ані транспорт, ані пішоходи не заважають одне одному. Це тому, що є чіткі правила, для всіх учасників дорожнього руху. Порушуючи ці правила, ми наражаємо себе на смертельну небезпеку. Якою ж має бути наша поведінка на дорозі? (Безпечною.)

- Діти, давайте поміркуємо, що ж таке безпека? (Відповіді дітей)

Безпека – це стан, при якому ніщо кому – або чому-небудь не загрожує.

- Від кого або від чого залежить безпека на дорозі? ( Відповіді дітей)

Вчитель. Ось «Трикутник безпеки»  на безпеку на дорозі впливають стан доріг (вони мають бути безпечними), стан транспортних засобів (автомобілі мають бути безпечними) та поведінка людей (вона має бути безпечною та відповідальною).

Зараз потрібна Ваша допомога одному хлопчику, який вирушив до школи. І, на мою думку його поведінку не можна назвати безпечною. Аби з ним нічого лихого не сталося, давайте йому допоможемо. Слухайте уважно, я розказуватиму вам історію про Данилка, як тільки ви почуєте, що він робить щось правильно плескайте у долоні, а якщо неправильно – тупайте ногами, тобто попереджайте його.

Історія про шлях до школи

Данилко взяв ранець і вирушив до школи. Всі люди йшли по тротуару, він теж. (Діти мають відреагувати оплесками).

Пішоходи зупинилися, підійшовши до проїжджої частини. На невеликій відстані, повільно рухалася вантажівка і Данилко вирішив, що встигне перебігти.  (Діти мають відреагувати тупотом ніг)

Вчитель.  - Діти, а чому ви попереджаєте, Данилка?

Рухаючись далі Данилко вирішив читати назви на всіх вивісках, які йому зустрінуться. Та йому не дуже це вдавалося, бо він весь час на когось або на щось натикався.

Вчитель. - Чому так відбувалося? (Вислуховую відповіді і нагадує правила, як необхідно рухатися по тротуару).

Часу до початку уроків залишалось мало і Данилко вирішив поспішати. А попереду ще одна дорога. Хлопець стрімко направився до пішохідного переходу. (Пауза)

Світлофор привітно всім моргав своїм червоним оком. Данилко оглянув  дорогу – машин не було видно. Побіжу, – вирішив хлопець. (Діти мають відреагувати тупотом ніг)
 Вчитель. - А зараз, що неправильно робив Данилко?

А ось і школа!

З вашою допомогою Данилко безпечно добрався до школи. А могла би статися і біда.

 Сьогодні ми часто чуємо, що діти потрапляють у ДТП.

Одна з найпоширеніших причин ДТП в Україні – низька видимість пішоходів в темний час доби, особливо в осінньо-зимовий період. Дуже часто водії просто не мають змоги побачити пішоходів на достатній для успішного гальмування швидкості. Але вирішити цю проблему можна за допомогою світлоповертальних елементів.

Відомо, що їхнє використання дозволяє знизити травматизм та смертність на дорогах в 6-8 разів. Чому ж так відбувається? Цифри говорять самі за себе: під час руху автомобіля з увімкненим ближнім світлом фар водій може помітити пішохода на відстані 25-30 метрів. Але якщо людина носитиме світловідбивачі, то відстань її видимості збільшиться до 130-150 метрів! А з дальнім світлом фар водій бачитиме пішохода на відстані від 300 до 400 метрів.

Та для глибшого розуміння проблеми варто звернути увагу на  шлях, який мусить подолати водій перед повною зупинкою. Статистичні дані говорять самі за себе: гальмівний шлях автомобіля на швидкості 60 км/год на сухій дорозі становить приблизно 30 метрів. При цьому, пішохода в темному одязі водій побачить на відстані 20 метрів. А при швидкості 80 км/год машина проходить 22 метри за секунду. Значить, за 2 секунди він встигне пройти цілих 44 метри! А людину в одязі із світлоповертаючими елементами буде видно на відстані 130 метрів! Важливість носіння світловідбивачів стає ще більше очевидною із розумінням того, що на сьогодні більшість автомобілістів перевищує швидкість в стандартних 60 кілометрів за хвилину. Крім того, світлоповертальні елементи можуть зберегти життя не лише людини, адже вони можуть зробити помітнішим на дорозі домашніх улюбленців.

Дуже показовим є європейський досвід використання світлоповертальних елементів. Зокрема, в Норвегії використання світлоповертальних елементів дозволило скоротити травматизм серед пішоходів на 85%. А це, між іншим, більш ніж у 6.5 разів. Цікаво, що за останні кілька років в Фінляндії жоден нічний пішохід не загинув внаслідок наїзду. Саме тому в багатьох країнах (Фінляндії, Данії, Швеції, Естонії, Білорусі) на законодавчому рівні закріплено обов’язкове носіння одягу з елементами світловідбивачів.

 

 

Ми віримо, що разом нам під силу подолати проблему травматизму на українських дорогах! А ти на чиїй стороні, світла чи темряви?..відео

Вчитель. А зараз ми вирушаємо до країни ДАІ.  (Робота з плакатом Правила дорожнього руху)

Перехід дороги без вказівних знаків

Можна переходити, коли дорога добре проглядається в обидва боки.            

 Не можна переходити: 

-  біля крутого повороту;

-  біля підйому;

- біля спуску з гори;

- біля моста;

- біля бензоколонок;

- огороджені дороги.

 Придніпровські залізничники занепокоєні зростанням дитячого травматизму на об’єктах магістралі. З початку 2017 року сталось вже 6 випадків травмування неповнолітніх на залізниці. Половина з цих нещасть мала смертельні наслідки. В той час, як станом на 15 вересня 2016 року дітей та підлітків серед постраждалих на магістралі сторонніх осіб не було.

Останній з нещасних випадків у цьому році стався 16 вересня, у День міста. Цього дня на станції Павлоград-1 тяжко травмувався 14-річний підліток. У постраждалого – травматична ампутація правої стопи. На даний час він знаходиться у травматичному відділенні 4-ої міської лікарні.

Попередньо з’ясувалося, що травмований хлопчина разом із друзями стояв біля перехідного настилу, пропускаючи приміський електропоїзд сполученням Слов’янськ – Покровськ.

«Чому дитина опинилася під колесами останнього вагона: через власну необережність, необачний вчинок своїх супутників або невдалу спробу зачепінгу, наразі з’ясовують правоохоронці», - зазначають у регіональній філії Придніпровська залізниця.(відео)

 Правила переходу залізничних колій

1. Шлагбаум:

1) переходити при відкритому шлагбаумі;

2) за наявності відповідної звукової чи світлової сигналізації, яка дозволяє перехід;

3) проявляти особливу обережність.

 

V. Закріплення отриманих раніше знань.

Вчитель. -  Щоб усе у вас було добре, ми будемо і надалі вивчати правила дорожнього руху. Правила треба застосовувати кожен день, бо життя в людини одне. Тому ніколи не поспішайте. Недарма в народі кажуть: «Той, хто спішить, той людей смішить».

3. Вікторина
- А зараз, діти, я перевірю ваші знання.  За правильну відповідь ви одержите зелену фішку, а за неправильну – червону фішку. Учень,  який  набере більше зелених фішок, буде вважатись переможцем.

1. Який сигнал світлофора забороняє рух пішоходів?
2. Чи можна починати переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора?
3. Яка тварина втекла із зоопарку, щоб увесь день лежати на перехресті посеред дороги?
4. Які острівки розташовані не на воді, а на суші?
5. Де можна гратися?
6. Маленькі будиночки
По місту біжать.
Дорослі і діти
В будиночках сидять.  (Автобуси)
7. Підморгне зеленим оком – ми йдемо,
Підморгне червоним оком – стоїмо.  (Світлофор).
8. На якій вулиці розташована наша школа?

9. Назвіть елементи вулиць.

10. Що таке проїзна частина.

11. Що таке тротуар.

12. Який рух транспорту встановлено в Україні?

13. Для чого потрібні світлофори?

14. Де і як повинні рухатися пішоходи?

15. Чи можна перебігати вулицю?

16. Кого ми називаємо учасниками дорожнього руху?


VІ. Підсумок уроку.
Вчитель. Ну що ж закінчився наш урок. Хочу сказати велике дякую всім, хто гарно працював. Ви молодці. Ви показали досить глибокі знання з правил дорожнього руху. Гадаю, що всі ці теоретичні знання ви зможете використати на практиці, у повсякденному житті.

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку